کشورهای چین ، عراق و امارات متحده عربی طی ۶ ماهه نخست امسال با جذب بیش از ۵۸ درصد کالاهای صادراتی ایران به عنوان مهمترین بازارهای هدف صادراتی نام گرفتند.

به گزارش مشرق، بر پایه جدول آماری سازمان توسعه تجارت ایران حاکی است ، کشورهای یاد شده در مجموع ۹ میلیارد و ۶۰۵ میلیون دلار از کالاهای صادراتی جمهوری اسلامی را جذب کردند.

چین در دوره یاد شده با جذب سه میلیارد و ۷۳۱ میلیون دلار کالای صادراتی ایران بدون احتساب میعانات گازی ۲۲.۶ درصد از مجموع صادرات کشورمان را به خود اختصاص داد که میزان جذب شده در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۳ کاهش ۲۲ درصدی را نشان می دهد.

عراق سه میلیارد و ۷۶ میلیون دلار کالای صادراتی ایران را در دوره این گزارش جذب کرد که ۱۸.۷ درصد از ارزش صادرات کشورمان بود و نسبت به عملکرد مدت مشابه سال گذشته پنج درصد رشد را ثبت کرد.

امارات متحده عربی نیز در ۶ ماهه نخست امسال دو میلیارد و ۷۹۸ میلیون دلار صادرات کالایی جمهوری اسلامی را از آن خود کرد که ۱۷ درصد از ارزش صادرات این دوره بود و نسبت به دوره مشابه در سال قبل ۴۸ درصد رشد نشان می دهد .

هند نیز جذب یک میلیارد و ۳۶۷ میلیون دلار کالای صادراتی ایران را ثبت کرد که هشت درصد از ارزش صادرات این دوره را از آن خود کرد و در مقایسه با ۶ ماهه نخست سال گذشته رشد ۱۸ درصدی دارد.

افغانستان هم یک میلیارد و ۲۶۹ میلیون دلار کالای صادراتی ایران را جذب کرد که ۷.۷ درصد از ارزش صادرات دوره مزبور بود و در مقایسه با مدت مشابه پارسال هفت درصد رشد داشت.

کشورهای ترکیه با جذب ۶۷۳ ، ترکمنستان با ۳۹۱ ، ایتالیا با ۳۰۳ ، پاکستان با ۲۸۴ و عمان با ۱۹۴میلیون دلار دیگر شرکای ایران در ۶ ماهه نخست بودند.

مجموع ۱۰ کشور یاد شده ۱۴ میلیارد و ۸۶ میلیون دلار کالای صادراتی ایران را به خود اختصاص دادند که ۸۵ درصد ارزش صادرات این دوره بدون احتساب میعانات گازی را در برگرفت.

پیش از این اعلام شد ، ارزش صادرات کالای غیرنفتی همراه با میعانات گازی ایران در دوره ۶ ماهه نخست امسال به ۲۰ میلیارد و ۴۹۴ میلیون دلار رسید که در مقایسه با عملکرد نیمه نخست سال گذشته کاهش ۱۴ درصدی را نشان می دهد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس