معاون وزیر نفت با تشریح برنامه‌های جدید پالایشگاه سازی ایران در دوران پساتحریم اعلام کرد: ایران با پالایشگاه سازان خارجی ۵ تا ۱۰ درصد در قیمت فروش نفت تخفیف می‌دهد.

به گزارش مشرق، عباس کاظمی معاون وزیر نفت امروز در کنفرانس نفت و نیرو در تشریح آخرین وضعیت توسعه صنعت پالایش نفت ایران گفت: در افزایش تولید گاز در پارس جنوبی و توسعه گازرسانی به نیروگاه ها و صنایع هم اکنون یک ظرفیت مازاد برای تولید و عرضه انواع فرآورده های نفتی ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با اعلام اینکه در شرایط فعلی با ۲۰ درصد ظرفیت مازاد تولید گازوئیل و ۷۰ درصد ظرفیت تولید نفت کوره و نفت سفید روبرو هستیم، تصریح کرد: لغو تحریم‌ها به یک فرصت برای افزایش صادرات فرآورده های نفتی از ایران تبدیل شده است.

معاون وزیر نفت با اشاره به فعالیت ۹ پالایشگاه نفت در کشور و افزایش تولید ظرفیت پالایش نفت ایران به بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز بیان کرد: در شرایط فعلی ایران از ظرفیت تولید و توزیع روزانه معادل یک و نیم میلیون بشکه انواع فرآورده های نفتی در جهان برخوردار است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه هم اکنون اکثر پالایشگاه های نفت ایران به استثنای نفت پالایشگاه شازند اراک غیر سودآور و حتی زیان ده هستند، بیان کرد: به منظور افزایش سودآوری پالایشگاه های نفت، افزایش تولید فرآورده های نفتی با استاندارد یورو ۴ و کاهش ظرفیت تولید نفت کوره در دستور کار قرار گرفته است.

کاظمی با تاکید بر اینکه باید تا سال ۲۰۲۵ میلادی ظرفیت تولید نفت کوره در سبد پالایش نفت ایران از ۲۸ درصد به ۱۰ درصد کاهش یابد، بیان کرد: بهبود کیفیت فرآورده های مختلف نفتی مطابق با استانداردهای یورو ۴ و ۵ اتحادیه اروپا و کاهش تولید نفت کوره منجر به افزایش سودآوری پالایشگاه نفت کشور خواهد شد.

معاون وزیر نفت با یادآوری اینکه در حال حاضر ایران سومین تولید کننده نفت کوره در جهان به شمار می رود تاکید کرد: طرح توسعه پالایشگاه های نفت کشور در طول ۵۰ سال گذشته تاکنون مطابق با تحولات بازار جهانی نفت نبوده و از این رو با افزایش تولید نفت کوره سودآوری اکثر پالایشگاه های نفت به حداقل کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه هم اکنون هر بشکه نفت خام به پالایشگاه خصوصی با ۵ درصد تخفیف عرضه می شود، یادآوری کرد: اگر این تخصیص قیمتی در فروش نفت به پالایشگاه های خصوصی برداشته شود میزان زیان پالایش افزایش می یابد.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی پالایش نفت فرآورده نفتی همچنین از ارائه تخفیف های ۵ تا ۱۰ درصدی در فروش نفت خام به سرمایه گذاران پالایشگاه ساز در ایران در دوران پساتحریم خبر داد و خاطرنشان کرد: اجرای طرح های جدید توسعه، بهینه سازی و بهبود کیفیت تولید فرآورده های نفتی در پالایشگاه ها نفت در دوران لغو تحریم ها در دستور کار قرار گرفته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس