وال‌استریت‌ژورنال می‌گوید در سال 2012 و در حالیکه مقامات آمریکایی در حال مذاکرات سری با ایرانی‌ها بودند، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در عملیاتی که گمان می‌شد تمرینی نظامی برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران بودند، حریم هوایی کشورمان را نقض کرده‌اند.

به گزارش مشرق،  روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، امروز (جمعه) گزارش داد که هواپیماهای رژیم صهیونیستی در سال 2012 و در پی آنچه مقامات آمریکایی گمان می‌کردند تمرینی نظامی برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران بود، حریم هوایی ایران را نقض کرده‌‌اند.

این روزنامه می‌گوید آمریکا در سال 2012 "پایگاه‌های نظامی اسرائیل را از نزدیک زیر نظر داشته و مکالمات سری آنها را استراق سمع" می‌کرد زیرا گمان می‌کرد که رژیم صهیونیستی در حال برنامه‌ریزی برای حمله به تأسیسات هسته‌ای فردو است.

بر اساس این گزارش،‌ یک مقام ارشد آمریکایی می‌گوید زمانی که آمریکا متوجه تحرکات هوایی صهیونیست‌ها بر فراز آسمان ایران شد "اعصاب‌ها در کاخ سفید به هم ریخت" و یک ناو هواپیمابر و هواپیماهای تهاجمهی به خاورمیانه اعزام شد تا در صورتی که "جهنمی به پا شد" به کار آیند.

وال‌استریت‌ژورنال می‌نویسد در حالیکه دولت اوباما مذاکرات مخفیانه‌ای را با ایران در عمان آغاز کرده بود، دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا در حال رصد ارتباطات اسرائیلی‌ها بودند تا مطمئن شوند این رژیم از این دیدارها نامطلع است. اما یاکوو آمیدرور، مشاور وقت امنیت ملی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در سپتامبر 2013 در کاخ سفید به سوزان رایس، همتای آمریکایی خود، گفته بود که اسرائیل هواپیماهای آمریکایی را در مسقط، جایی که مذاکرات سری انجام می‌گرفت، شناسایی کرده است.

رایس آمیدرور را به کاخ سفید دعوت کرده بود تا به وی بگوید که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در یک تماس تلفنی تاریخی با همتای ایرانی خود گفتگو کرده است.

وال‌استریت‌ژورنال به نقل از یک مقام صهیونیستی می‌نویسد که در همان زمان، روابط بین رهبران اسرائیل و آمریکا در حال بدتر شدن بود. اوباما و نتانیاهو - که پیش از پیروزی در انتخابات درباره چگونگی برخورد با ایران هم عقیده بودند - در سال 2009 و پس از اینکه هر دو به قدرت رسیدند، متوجه اختلافات‌شان شدند. قانونگذاران جمهوری‌خواه به نتانیاهو گفته بودند که اوباما "طرفدار اعراب" است. این مکالمات به گوش کاخ سفید نیز رسیده بود.

اوباما گام‌هایی را، شامل افزایش عملیات‌های پنهانی جاری علیه ایران و توسعه همکاری بین سیا و موساد، برداشت تا به صهیونیست‌ها اطمینانی دوباره بخشد. اما آمریکایی‌ها تمایلی به تأیید برخی برنامه‌های شدید‌تر اسرائیل، به مانند نابود کردن سیستم مالی ایران یا تغییر رژیم، نداشتند.

در ادامه گزارش آمده است که تصمیم نتانیاهو برای حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران نیز مایه نگرانی‌ کاخ سفید بود. آمریکا برنامه صهیونیست‌ها برای حمله به تأسیسات مستحکم فردو از داخل را یک "مأموریت انتحاری" می‌دانستند و از فروش تجهیزات مورد درخواست اسرائیل برای انجام این حمله سرباز می‌زدند.

یک مقام ارشد آمریکایی نیز در گفتگو با وال‌استریت‌ژورنال می‌گوید اسرائیلی‌ها "آمریکا را در جریان حمله قرار دادند: هواپیماهای باربری در ایران و به همراه کماندوهای اسرائیلی فرود خواهند آمد. این کماندوها درب‌ها را منفجر کرده و وارد فردو خواهند شد. اسرائیلی‌ها قصد داشتند در تأسیسات از داخل خرابکاری کنند. مقامات پنتاگون معتقد بودند این یک عملیت انتحاری است. آنها اصرار داشتند که اسرائیلی‌ها از قبل به آمریکا خبر دهند اما اسرائیلی‌ها تعهدی در این راستا ندادند."

اما بعدها مقامات آمریکایی بدین نتیجه رسیدند که صهیونیست‌ها درباره حمله کماندویی به فردو جدی نبوده و احتمالا بلوف زده بودند. زمانی که آمریکا پیشنهاد فروش برخی تجهیزات مورد درخواست آنها را داد، اسرائیل اعلام کرده که پول خریدشان را ندارد.

اطلاعاتی که مقامات آمریکایی به دست می‌آوردند باعث شد باور داشته باشند- آنگونه که روزنامه می‌گوید به اشتباه - اسرائیل پیشتر عملیات‌هایی تمرینی برای حمله به ایران انجام داده و همین امر به آنها انگیزه داد که کابینه صهیونیستی را از مذاکرات مطلع نسازند و همچنین آمریکایی‌ها را قانع ساخت که فورا به یک راه‌حل دیپلماتیک نیاز است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    0 0
    لطفأ در اين ايام سوگواری مطلب طنز نذارين ينی اين مزخرفات و خودشونم باور ميکنن ؟
  • proper ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    0 0
    اخ اخ اگه حمله میکرد الان نه عربستانی بود نه اسراییلی نه داعشی و نه ...
  • ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    0 0
    کاملا معلومه که مثل سگ دروغ می گویند.
  • امیر ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    0 0
    چرت و پرت نوشته وال استریت ژونال نوشته اش سر و ته نداشت
  • ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    0 0
    اینا چی چی زر میزنن،توهین به توانمندی ما هست،اسرائیل هر چی داشته باشه که ار کیو مخفی کار تر وجود نداره چطور اومدن و ما عکس العمل نشون ندادیم؟
  • شیشی ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    0 0
    من حزب الهی نیستم همیشه هم بیخیالم ولی از اینکه عوضی کثیفی مثل اسراییل که فکر کرده گنده لات خاورمیانه هست و با بمب اتمی هر غلطی که دوست داره در لبنان سوریه مصر عراق و ایران و..می کنه و حتی دانشمند اتمی رو هم ترور می کنه هیچ کسی جوابشو نمی ده خیلی ناراحت هستم به نظرم مسئولین کشور باید برای توسعه علمی به صورت بومی در بخش هوایی کاری که خود اسراییل کرد فکری بکنن دلیل اصلی عقب ماندگی ما در بخش هوایی دلیلش همان دها میلیار دلار خریدهای قبل از انقلاب هست که چنان وابستگی رو ایجاد کرد که امروز هم هنوز رفع نشده این با خریدهای دوباره از امثال روسیه یا چین هم درست نمیشه و دوباره وابستگی جدید یا علی بگید و موتور جت رو بسازید بچه ها...
  • امیر پاشا ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    0 0
    وال استریت ژورنال به گور باباش خندیده اسراییل هم روش
  • مجید ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    0 0
    زر مفت زدن هر دوشون.کثافتا....
  • محمد ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    0 0
    چرت گفته اسرائیل جرات عملیات هلیبرن در لبنان یا سوریه را نداره حالا 1500 کیلو متر راه بیاد تا نیرو پیاده کنه وفردو را منفجر کنه که حتی نمیدانن درب های اون کجا هستن جدید ترین جک ساله حمله اسرائیل به ایران اینها همه دروغ پردازی های رسانه های غربه
  • ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    0 0
    روزنامه وال‌استریت‌ژورنال چرت وپرت گفته است
  • ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    من متوجه نشدم مقصود وال استریت این بود که بترسم از قدرت شناسایی؟
  • ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    لابد از ایلام اومدن چون هم به اسرائیل نزدیکه هم تا اونجا که خبر دارم بعد این همه سال هنوز پدافند موشکی نداره
  • ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    به دلیل فرسوده بودن و کم بودن ناوگان هوایی و تجهیزاتی چون رادار، پدافند و ... نفوذ به اسمان ایران برای هواپیماهای امروزی دو ر از تصور نیست. در چند سال اخیر شاهد حضور پهباد هایی در ایران بودیم که برخی از انها سقوط کرده یا شکار شده اند.
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    ایران پدافند هم نداشته باشه اسرائیل جرئت این کار رو نداره. یه مشت ترسوی بی خاصیت هستن. الکی گندشون کردن
  • ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    اسمان ایران برای دشمان نا امن هست تمام این اخبار دروغه تا امریکا اولا ایران رو بترسونه دوما طوری خودشو شیرین کنه که ما نزاشتیم اسراییل حمله کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس