کد خبر 484640
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸

اکونومیست در گزارشی به بررسی بی‌میلی آمریکا در پذیرش مهاجران سوری، به رغم برخورداری از امکانات بیشتر در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی، پرداخت.

به گزارش مشرق، اکونومیست در گزارشی نوشت: بنابر اعلام سازمان ملل، از آغاز جنگ داخلی سوریه، بیش از 12 میلیون سوری آواره شده‌اند. از این تعداد حدود 7.5 میلیون نفر در داخل کشور خود و اغلب در مناطقی به سر می‌برند که امکان رساندن کمک‌های بشردوستانه به آن‌ها بسیار دشوار است. 

حدود 4 میلیون نفر از آوارگان سوری نیز در کشورهای همسایه — ترکیه حدود 2 میلیون نفر، 1 میلیون نفر در لبنان و 650 هزار نفر نیز در اردن — ساکن شده‌اند.  

در این میان، هزاران نفر از مهاجران جنگ‌زده سوری نیز راهی کشورهای اروپایی شده‌اند.  آلمان که در ابتدا آغوش خود را برای پذیرش آن‌ها گشوده بود، به تازگی تمایل چندانی برای پذیرش بیشتر مهاجران نشان نمی‌دهد. با این وجود، مقامات آلمان اعلام کردند انتظار می‌رود تا پایان سال جاری میلادی، این کشور خانه یک و نیم  مهاجر— بیشتر آن‌ها سوری — باشد.

این در حالی است که آمریکا با وسعتی 26 برابر آلمان  و جمعیتی حدود 4 برابر این کشور، تاکنون تنها هزار و پانصد مهاجر سوری را پذیرفته است. کاخ سفید تحت فشار آلمان و سایر کشورهای هم‌پیمان پذیرفته است این رقم را تا پایان سال جاری میلادی به 85 هزار نفر و سال آینده نیز تا 100 هزار نفر افزایش دهد.

گرچه این رقم همچنان برای آمریکا ناچیز است، همین میزان نیز با مخالفت‌های بسیاری در داخل این کشور مواجه شده است. مایکل مک کول، رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان آمریکا، تلاش می‌کند لایحه‌ای را به منظور ممانعت از ورود مهاجران بیشتر، به تصویب برساند. او معتقد است با پذیرش مهاجران سوری، موجی از افراط ‌گراها وارد آمریکا خواهند شد.

 بیشتر آمریکایی‌ها پس از حادثه 11 سپتامبر سال 2011، به تمام کسانی که به عنوان مهاجر قصد ورود به این کشور را دارند، از این لنز نگاه می‌کنند. همین ترس هزینه‌های گزافی را برای بررسی‌های اولیه مهاجران به آمریکا تحمیل کرده است. این افراد در مراحل مختلف و حدود 3 سال تحت تحقیقات مختلف قرار می‌گیرند تا تروریست نبودن آن‌ها ثابت شود.

همین مسئله بسیاری را به این باور رسانده است که با این شرایط اگر یک تروریست بخواهد وارد آمریکا شود، می‌تواند راه‌های بسیار راحت‌تری از مراحل سخت پذیرش مهاجر در این کشور بیابد. از 750 هزار نفری که پس از حادثه 11 سپتامبر در آمریکا به عنوان مهاجر پذیرفته شده‌اند، تنها دو عراقی به این اتهام بازداشت شده‌اند.

در این میان، مهاجران سوری در این کشور سابقه بسیار بهتری دارند.  به عنوان مثال، پدر استیو جابز، بنیانگذار و مغز متفکر اپل، یک مهاجر سوری بوده است.

 این مسئله به اضافه هزینه گزافی که پذیرش مهاجرانی که خیلی کم به زبان انگلیسی مسلط هستند به آمریکا تحمیل می‌کند، از دیگر دلایل تصمیم این کشور مبنی بر پذیرش کم مهاجران سوری اعلام شده است.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس