به گزارش مشرق، روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون حاشیه های پیش آمده در اجرای «اپرای عاشورا» به نویسندگی بهروز غریب پور، آهنگسازی بهزاد عبدی و رهبری ارکستر نصیر حیدریان در تالار وحدت توضیحاتی را ارائه داد.
در متن منتشر شده از سوی روابط عمومی معاونت هنری وزارت ارشاد آمده است:
«تعظیم و ادای احترام به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و شهیدان کربلا
ساخت آثار هنری متناسب از آن حماسه شورانگیز و یگانه در اشکال مختلف هنرهای نمایشی، تجسمی و موسیقی همواره مورد توجه هنرمندان متعهد کشور بوده و بدیهی است اینگونه آثار که در خارج از کشور نیز مخاطب داشته، میبایست با نگاه و معیارهای خاص هنر و استانداردهای بینالمللی مورد نقد و بررسی قرار گیرد و الاّ دستاویز سلیقه و خدای ناکرده اغراض شخصی خواهد شد که متأسفانه فیلم منتشره در رابطه با اپرای عاشورا که از تست صدای گروه(ساندچک)، تصویربرداری گردیده حاکی از آن است و «چون غرض آمد، هنر پوشیده ماند.»
اعمال سلایق و تحمیل علایق و ارزیابی شتابزده و اشاعه برداشتهای فردی، زمینه مشارکت فعال هنرمندان با انگیزه را در عرصه فعالیتهای دینی تحدید و امکان استفاده از این ظرفیتهای ارزشمند هنری را که میتواند به ماندگاری تفکر کمک نماید، محدود میسازد.
البته آنچه همواره مورد توجه مدیران هنری کشور بوده و مورد تأکید معاون محترم امور هنری است، رعایت موازین و حدود شرعی به ویژه بر محور نظرات فقهی مقام معظم رهبری است که در رابطه با اثر هنری یاد شده که از سال ۸۷ بارها اجرا گردیده نیز ملاحظه و مراعات گردیده است. مضافاً بر اینکه در آواهای اثر که اساساً و به لحاظ مضمون فاخر و متناسب با فضای ساخت آن به صورت همخوان اجرا شده، شائبه تکخوانی و اصرار بر آن دور از انصاف و آداب جامعه هنری در همسویی و هماهنگی با فرهنگ و موازین دینی است.
با این وجود، بهترین ملاک برای داوری درست، حضور متین در صحنه اجرا و شنیدن اثری است که به قصد روایت هنری ماجرای کربلا تهیه و تولید گردیده و امید است مورد قبول قهرمان حماسه عاشورا قرار گیرد.»
در متن منتشر شده از سوی روابط عمومی معاونت هنری وزارت ارشاد آمده است:
«تعظیم و ادای احترام به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و شهیدان کربلا
ساخت آثار هنری متناسب از آن حماسه شورانگیز و یگانه در اشکال مختلف هنرهای نمایشی، تجسمی و موسیقی همواره مورد توجه هنرمندان متعهد کشور بوده و بدیهی است اینگونه آثار که در خارج از کشور نیز مخاطب داشته، میبایست با نگاه و معیارهای خاص هنر و استانداردهای بینالمللی مورد نقد و بررسی قرار گیرد و الاّ دستاویز سلیقه و خدای ناکرده اغراض شخصی خواهد شد که متأسفانه فیلم منتشره در رابطه با اپرای عاشورا که از تست صدای گروه(ساندچک)، تصویربرداری گردیده حاکی از آن است و «چون غرض آمد، هنر پوشیده ماند.»
اعمال سلایق و تحمیل علایق و ارزیابی شتابزده و اشاعه برداشتهای فردی، زمینه مشارکت فعال هنرمندان با انگیزه را در عرصه فعالیتهای دینی تحدید و امکان استفاده از این ظرفیتهای ارزشمند هنری را که میتواند به ماندگاری تفکر کمک نماید، محدود میسازد.
البته آنچه همواره مورد توجه مدیران هنری کشور بوده و مورد تأکید معاون محترم امور هنری است، رعایت موازین و حدود شرعی به ویژه بر محور نظرات فقهی مقام معظم رهبری است که در رابطه با اثر هنری یاد شده که از سال ۸۷ بارها اجرا گردیده نیز ملاحظه و مراعات گردیده است. مضافاً بر اینکه در آواهای اثر که اساساً و به لحاظ مضمون فاخر و متناسب با فضای ساخت آن به صورت همخوان اجرا شده، شائبه تکخوانی و اصرار بر آن دور از انصاف و آداب جامعه هنری در همسویی و هماهنگی با فرهنگ و موازین دینی است.
با این وجود، بهترین ملاک برای داوری درست، حضور متین در صحنه اجرا و شنیدن اثری است که به قصد روایت هنری ماجرای کربلا تهیه و تولید گردیده و امید است مورد قبول قهرمان حماسه عاشورا قرار گیرد.»