رسانه‌های اصلاح‌طلب کماکان در دوراهی انتخاب سرلیست برای انتخابات آتی مجلس گرفتار هستند و برای پاسخ به این سؤال سعی می‌کنند از همسو اقدامات گزینه‌های مختلف برای جلوگیری از واگرایی در بدنه استفاده کنند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح طلب روز دوشنبه را با تمرکز بر آغاز روند اجرایی شدن برجام و سخنان علی لاریجانی پیرامون رخدادهای بهارستان آغاز کردند.

از سوی دیگر، رسانه‌های اصلاح‌طلب کماکان در دوراهی انتخاب سرلیست برای انتخابات آتی مجلس گرفتار هستند و برای پاسخ به این سؤال سعی می‌کنند از همسو اقدامات گزینه‌های مختلف برای جلوگیری از واگرایی در بدنه استفاده کنند.

روزنامه قانون

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه اصلاح‌طلب قانون دوشنبه را با تیتر «براندازی تحریم‌ها با انقلاب برجام» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· 2 استراتژی همسو از سوی ناطق‌نوری و عارف

دوگانه عارف یا ناطق‌نوری همچنان در اردوگاه اصلاحات پابرجا است؛ دوگانه‌ای با دو تفاوت عملکرد، عارف فعال و ناطق‌نوری در ابهام. روزنامه اصلاح‌طلب قانون برای حل این معضل صورت مسئله را پاک می‌کند و آن را دو استراتژی همسو مبتنی بر هدف توصیف می‌کند.

در همین راستا حمید دهقانی نوشت: «احساسات و عقلانیت دو نیروی پیش برنده رأی‌دهندگان در هر انتخاباتی است. جریان سیاسی که بتواند هر دو عنصر عقلانیت و احساست رأی‌دهندگان را تا حد امکان کنترل کند می‌تواند پیروز انتخابات شود. ابهام (ناخواسته) برآمده از حضور یا عدم حضور ناطق نوری در انتخابات را می‌توان نماد عنصر احساسات و برنامه ریزی و فعالیت انتخاباتی عارف را نماد عنصر عقلانیت دانست. این دو استراتژی‌همسو در کنار هم می‌تواند احساسات و عقلانیت رأی دهندگان را هدف قرار دهد و در نتیجه مجلسی اعتدالگرا با مشی اصلاح طلبی را رقم زند.»

روزنامه ابتکار

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه ابتکار دوشنبه را به تیترهای «تحریم‌ها به طور رسمی برداشته شد» و «برنامه جامع اقدام مشترک پرونده رهبری است» اختصاص داد.

· انتظارات رقبا از حزب موتلفه اسلامی

بار دیگر حزب موتلفه اسلامی هماننند دوران اصلاحات زیر تیغ انتقاد اصلاح‌طلبان قرار دارد زیرا این حزب باسابقه گام‌های استواری برای همگرایی اصولگرایان در انتخابات آتی برداشته است و برخلاف پیش بینی‌ها دست اخوت برای پیروزی اصولگرایان با جبهه پایداری بسته است. اصلاح طلبان از پیشنهاد «گفت‌وگوی ملی» دبیرکل موتلفه استقبال کردند و آن را در راستای «مذاکره ملی» پیشنهادی غلامحسین کرباسچی دانستند اما زمینه این اقدام از سوی حزب موتلفه اسلامی را دوری از افراط‌گرایی قلمداد می‌کنند.

در همین راستا ابتکار نوشت: «این نخستین بار نیست که دبیرکل موتلفه از گفت‌وگوی ملی سخن می‌گوید. در سال‌های پیش نیز دبیرکل فقید این حزب، در این میدان گویی زد و در فضای سیاسی و رسانه‌ای تلاطمی برانگیخت. احزاب مخالف با او، دعوتش را لبیک گفتند و فضای گفت‌وگو چندان رونق گرفت که برخی چهره‌های سیاسی سال‌های دور هم مکتوباتشان را خطاب به مرحوم «حبیب الله عسگر اولادی» منتشر کردند. در آن روزگار شاید همین اندازه نرمش در برابر مخالف و نامه‌نگاری در فضای سالم سیاسی برای بسیاری غنیمت می‌نمود. اما سرانجام از آن همه مکتوبات، تنها برگ‌هایی برای تاریخ ماند و البته حکایت انصاف مردی که در میان مخالفانش نیز از شیخوخیت و احترام برخوردار بود.

سخن امروز دبیرکل محترم موتلفه نیز می‌تواند به همین حد اثرگذاری بسنده کند. اما آنچه از حزبی با این سوابق باید انتظار داشت پیش و بیش از همه تاثیری است که در میان نزدیکان به تفکر خویش می‌نهد. ما همه ما از همین پیران دین شناس، آموخته‌ایم که «امر به معروف» به تنهایی کافی نیست. بلکه «نهی از منکر» نیز لازم است. آنچه از «سرور آزادگان جهان اباعبدالله الحسین (ع)» به زبان وعظ پیران آموختیم این بود. امروز نیز می‌توان بزرگان حزب قدیمی را به همین سخن ارجاع داد. اینکه دبیرکل محترم موتلفه می‌کوشد معروفی به نام «گفت و گوی ملی» را ترویج کند البته مستحسن و مأجور است، اما در این میان باید پرسید تکلیف ما با منکری به نام افراطی گری چیست؟ آیا کسانی که در کسوت آموزگاران سیاسی یک جناح نشسته‌اند نباید از آنچه «درآمیختن سود و زیان جناحی و ملی» است تحذیر و پرهیز دهند و اهالی سیاست را در هر حزب و جناحی از بداخلاقی و بدزبانی و تهدید علنی و ... نهی کنند؟ اگر اصل را بر نگرانی از جایگاه خود در میان یک گروه سیاسی بگذاریم، البته می‌توان تنها به نصایح اخلاقی و کلی بدون ورود به مصادیق بسنده کرد و خشنود بود که وجدان اخلاقی جامعه را پاس داشته‌ایم و رعایت حدود انصاف را کرده‌ایم و بار مسئولیت را به مقصد رسانده‌ایم.»

روزنامه اعتماد

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «پشت‌پرده جلسه هسته‌ای مجلس» و «تحریم» اختصاص داده است.

· اتاق فکر اصلاحات

حسین کاشفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب وعضو شورای مرکزی حزب نوپای اتحاد ملت ایرانیان در گفت و گو با گروه احزاب روزنامه اعتماد به بررسی گفتمان واحد اصلاحات و هژمونیک ساختن آن در کشور پرداخته است؛ وی در پاسخ به این سؤال که نقطه ضعف اصلاح‌طلبان در شرایط فعلی و عملکرد گذشته آنان را چه می‌دانید؛ اظهار داشت: «در گذشته انسجام طیف‌های گوناگون اصلاح‌طلبی و رسیدن به ائتلاف واقعی محقق نشده بود. اگر در گذشته مشکلاتی وجود داشت و توفیقی برای اصلاح‌طلبان به دست نمی‌آمد دلیل آن به این مساله بازمی‌گردد نگاه ویژه‌ای که به انجام کار جمعی باید می‌شده نشده بود. این را می‌توان به عنوان یکی از نقاط ضعف گذشته دانست. در سال ۸۴ اگر با وجود پیشنهاداتی که بود همه دوستان اصلاح‌طلب یک نفر را پیشنهاد می‌دادند نتیجه طور دیگری رقم می‌خورد.»

کاشفی از اعضای سابق حزب منحله مشارکت همچنین پیرامون تصمیم‌سازی در بدنه اصلاح‌طلبان بر اتاق فکر اصلاحات تأیید کرد و در همین راستا گفت: «ما نیاز نداریم که همه کارهای خود را سازماندهی کنیم. بهتر است به سازمان‌های موجود در جریان اصلاحات بهبود بخشیم. به هر حال بازنگری کار مثبتی است. تقریباً می‌توان گفت اتاق فکر در جریان اصلاحات وجود دارد. هر یک از اعضایی که الان فعالیت می‌کنند دارای دفتر سیاسی هستند. شورای هماهنگی و شورای مشورتی اصلاح‌طلبان بر مسائل کلان کشور با هم همفکری می‌کنند. یکی بحث انتخابات است. در بحث‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تبادل نظر صورت می‌گیرد. احزاب باید در درون خود به جمع‌بندی برسند و پس از آن در شورای هماهنگی و شورای مشورتی جریان اصلاحات این مسائل به بحث گذاشته می‌شود. خوشبختانه نماینده همه تشکل‌ها و گروه‌های اصلاح‌طلب هم در شورای مشورتی به نحوی حضور دارند. شورای سیاستگذاری که برای انتخابات تشکیل شده است با پشتوانه کار تشکل‌های جمعی اصلاحات می‌تواند به جمع‌بندی برسد و این جمع‌بندی در اختیار مجموعه اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرد. الان این سازوکار وجود دارد و به این دلیل نیازی به سازوکار جدیدی مانند اتاق فکر اصلاحات نمی‌بینم. چنین ضرورتی دیده نمی‌شود.»

روزنامه شرق

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «این پرونده، پرونده من نیست» و «آغاز لغو عملی تحریم‌ها» اختصاص داد.

· توقف اجرای تحریم‌های روانه روز «اجرا» شد

سرانجام پس 24 ماه، فرجام برجام به روزهای خوش برای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایرانی و 1+5 رسید؛ حالا نوبت قضاوت افکارعمومی پیرامون تخریب ساختمان تحریم‌ها و شعارهای بهبود وضعیت اقتصادی است.

شرق به روایت روند اجرایی شدن برجام می‌پردازد و در همین راستا نوشت: «بعد از اجرای تعهدات ایران، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن آیین‌نامه‌ای اجرائی را صادر می‌کنند که بر اساس آن تحریم‌های مالی و اقتصادی مرتبط با هسته‌ای این اتحادیه علیه ایران از «روز اجرا» لغو می‌شود. دولت آمریکا بر اساس اختیارات رئیس‌جمهوری این کشور دستور توقف اجرای تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای علیه ایران را از «روز اجرا» صادر می‌کند. در برنامه جامع اقدام مشترک تعهدات فنی پذیرفته شده است. مهم‌ترین آن‌ها، بازطراحی قلب رآکتور اراک است. اگرچه این رآکتور همچنان آب سنگین خواهد ماند اما قرار است قلب رآکتور موجود خارج شده و تمام منافذ و ورودی‌های آن با بتن پر شود. این کار به شکلی انجام می‌گیرد که آژانس بتواند غیرقابل استفاده‌بودن آن را برای کاربرد هسته‌ای در آینده راستی‌آزمایی کند. این کار با همکاری چین و آمریکا انجام می‌گیرد که مذاکراتی با طرف چینی هم انجام گرفت و چین به نمایندگی از ایران با طرف آمریکایی هم مذاکره کرد. به گفته علی‌اکبر صالحی، فردو به استقرار یک‌هزار و ۴۴ ماشین اختصاص پیدا می‌کند: «دو آبشار قریب به ۳۵۰ ماشین در حال چرخش خواهند بود اما بدون تزریق گاز و چهار آبشار دیگر در حال چرخش نخواهند بود و تحت خلأ است و به آن اورانیوم تزریق نمی‌شود. دو آبشاری که در حال چرخش خواهند بود با هزار و ۴۴ ماشین سر جایش باقی می‌ماند تا اگر طرف مقابل روزی زیرقولش بزند فوری برگردانده شود»

روزنامه آرمان‌امروز

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «روز تصویب؛ روزگار بزرگ برجام» و «راهکارهای هاشمی برای رابطه با عربستان» اختصاص داد.

· دیدار ظریف و اوباما اتفاق مرسوم دیپلماتیک بود

حجت‌الاسلام غرویان از روحانی‌های محبوب روزنامه‌های اصلاح‌طلب است؛ او که روزگار شاگرد آیت‌الله مصباح‌یزدی بوده است؛ این روزها تمایل دارد در شمایل منتقد استاد در روزنامه‌های اصلاح‌طلب سخن بگوید. از وی به عنوان یکی از گزینه های نامزدی اصلاح طلبان در مجلس خبرگان رهبری یاد می‌شود.

حجت الاسلام غرویان در پاسخ به این سؤال که نظر شما درباره دست دادن محمدجواد ظریف و رئیس جمهور آمریکا چیست؛ اظهار داشت: «این یک اتفاق مرسوم دیپلماتیک بوده که آقای ظریف به رسم ادب و احترام با اوباما دست داده است. براساس اخبار رسیده این دست دادن به صورت اتفاقی بوده است. گویا آقای ظریف در راهرویی در حال خروج از ساختمان سازمان ملل بوده که با رئیس جمهور آمریکا به صورت اتفاقی روبه‌رو می‌شود. به نظر من تبعات دست ندادن آقای ظریف با رئیس جمهور آمریکا بسیار بیشتر از دست دادن آن بوده است. اگر آقای ظریف بدون توجه به رئیس جمهور آمریکا از کنار وی عبور می‌کرد و با وی احوالپرسی نمی‌کرد بلافاصله موجی از اخبار و تحلیل‌های نادرست در رسانه‌های غربی به راه می‌افتاد و رسانه‌های غربی می‌نوشتند که وزیر امور خارجه با رفتار غیراخلاقی به نوعی به تنش بین‌المللی دامن زده است که خوشایند نبود. در نتیجه دست دادن آقای ظریف نوعی احترام به ملت ایران بوده تا نوع‌دوستی و صلح‌طلبی ایرانیان را به مردم جهان نشان دهد. نباید عده‌ای برای یک اتفاق مرسوم دیپلماتیک جنجال و هیاهو به راه بیندازند و از کاه، کوه بسازند.»

حجت الاسلام غرویان با وجود تکذیب دفتر آیت الله جوادی مبنی بر تعطیلی درس ایشان به دلیل تحصن اظهار داشت: «متأسفانه عده‌ای بدون هیچ دلیل و تنها در جهت منافع سیاسی و حزبی خود طلاب حوزه علمیه قم را به تجمع فراخواندند که این مسأله باعث تعطیلی جلسات درس برخی از علما و از جمله جلسه درس آیت‌ا... جوادی آملی شد. به نظر می‌رسد این عده جای کلاس درس علما را با میتینگ‌های سیاسی و حزبی اشتباه گرفتند و به گمان اینکه کار درستی انجام می‌دهند سبب برهم خوردن نظم کلاس درس علما شدند.

روزنامه ایران

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «روحانی: فرهنگ انقلابی به معنای درشت‌گویی نیست» و «دستور آمریکا و اروپا برای لغو تحریم ایران» اختصاص داد.

· سپاه پیشگام مقابله با تروریسم

صالحی امیری از مشاوران ارشد حجت‌الاسلام روحانی در یادداشت روزنامه ایران به ستایش نقش‌آفرینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ماموریت‌های جهادی پرداخته است و در همین راستا نوشت: «در این میان نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران بویژه نیروی سپاه همان طور که در عرصه‌های جنگ تحمیلی و دفاع از این مرزوبوم نقش بی‌بدیل داشت، امروز هم در مبارزه با تروریزم و برقراری امنیت در منطقه نقش مؤثر دارد. بی‌سبب نیست که نقش آفرینی سردار رشید اسلام قاسم سلیمانی و امثال او در همکاری‌های اطلاعاتی، مستشاری و انتقال تجارب مقابله با تروریسم، مورد اقبال و استقبال مردم بی‌پناه مسلمان و همچنین مورد تأیید نظریه پردازان و تحلیلگران و نیز بخش‌هایی از روشنفکران قرار می‌گیرد. پیام روشن شهادت سردار همدانی، درک واقعی و دقیق سپاه از وضعیت کنونی جهان اسلام و منطقه خاورمیانه است و ضرورت مبارزه با گروه‌های تروریستی، تشخیص بموقع باوری است که نسبت به وضعیت بین‌المللی ما وجود دارد. معادله امنیت منطقه‌ای بدون حضور ایران اشتباه بزرگ غربی‌هاست و باید هرچه زودتر با تغییر این رویکرد از ظرفیت بی‌نظیر ایران برای برقراری امنیت استفاده کنند. این یک واقعیت غیر قابل کتمان است که اگر حضور ایران در منطقه نبود امروز شعله تروریسم خاورمیانه به آتشی فراگیر تبدیل شده بود، از این‌رو فرزندان شایسته سپاه ایران در صف مقدم جهاد امروزشان که یادآور جانفشانی‌های دفاع دیروز است، شایسته قدردانی هستند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    چراغ خاموش کار میکنند. برنامه دارند. اینها انگلیسی هستند. مشرق ساده لوح
  • یزدی ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    خیلی بدخت هستند مردم ایران که موقع انتخابات برای سیاسیون( از هر طیفی) مهم میشوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس