حسن روحانی رئیس‌جمهور در نخستین نشست هم‌اندیشی فعالان اقتصاد دانش‌بنیان و نوآوری که در سالن اجلاس سران برگزار شد اظهار داشت: حضرت ابی عبدالله الحسین و یاران با وفایش به ما درس زندگی، ایستادگی و مقاومت آموخت، که برای آرمان‌هایمان و اهدافمان از چیزی نترسیم.

تا پایان سال ۲۰۱۵ از تحریم‌ها عبور خواهیم کرد/ فرهنگ انقلاب به معنای درشت‌گویی و شعار نیست/ اولین بحثم با تیم سیاسی دولت خروج ایران از فصل هفتم شورای امنیت بود/ ۱۰ سال از فناوری دنیا عقب هستیمبه گزارش مشرق، حسن روحانی رئیس‌جمهور در نخستین نشست هم‌اندیشی فعالان اقتصاد دانش‌بنیان و نوآوری که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است اظهار داشت: حضرت ابی عبدالله الحسین و یاران با وفایش به ما درس زندگی، ایستادگی و مقاومت آموخت، که برای آرمان‌هایمان و اهدافمان از چیزی نترسیم.

روحانی اظهار داشت: امام حسین به ما آموخت اگر در مسیر اهداف بلند یک فرهنگ، دین و جامعه جمعی ولو کوچک در برابر هرگونه مانع و هرگونه مشکل این جمع هدفدار مصمم، با ایمان و مقاوم به موفقیت و پیروزی نهایی خواهد رسید.

وی خاطر نشان کرد: تمام حادثه کربلا به ما می‌آموزد شایسته‌ها و شایستگی‌ها را ترویج و تبلیغ کنیم و از بدی‌ها و زشتی‌ها فاصله بگیریم که این همه کربلا است.

رئیس جمهور با بیان اینکه خود امام حسین فرمود من حرکتم به خاطر این است که دوست دارم تا شایسته‌ها، معروف‌ها، کارهای نیک و پسندیده ترویج شود و بدی‌ها و زشتی‌ها از جامعه رخت بر بندد گفت: امر به معروف و نهی از منکر معنایش همین است، نباید امر به معروف یا نهی از منکر را در چند مسئله خلاصه کنید.

وی اظهار داشت: یکی از بدترین منکرها غرور نابجا است، یکی از بدترین منکرها ریا و نشان دادن ظاهری است که با واقعیت فاصله دارد.

روحانی با بیان اینکه یکی از بزر گترین منکرها دروغ، به حیثیت مردم لطمه زدن و به آبرو مردم تعرض کردن است گفت: یکی از بالاترین معروف‌ها دوستی و احترام کردن به بزرگان و به عالمان است

وی خاطر نشان کرد: اگر ما به معلم احترام کردیم یعنی به علم احترام کردیم، اگر ما به معلم احترام کردیم یعنی به نور در برابر ظلمت و به آن کسی که راهنما است و مسیر هدایت و پیشرفت را پیش روی ما می‌گذارد احترام کردیم.

رئیس جمهور بابیان اینکه شرکت و بنگاه دانش بنیان، اقتصاد دانش بنیان، جامعه دانش و کشور دانش بنیان می‌خواهیم گفت: جامعه دانش بنیان جامعه‌ای است که علم احترام خود را دارد، دانشمند احترام لازم را دارد، جامعه دانش بنیان آن است که مدیریتش، حرکتش و سخن گفتنش پشتوانه علمی داشته باشد.

وی با بیان اینکه هر کجا از علم و دانش حتی در فرهنگ دینی‌ و ترویج دینمان استفاده کردیم موفق شدیم گفت: اگر از علم و دانش استفاده کردیم قول ما قول سدید بود "و قولوا قولاً سدیدا"، سخن محکم و پایه‌دار گفتیم، آنجا در تبلیغ دینمان موفق بودیم، هر کجا مدیریت ما در چارچوب دانش بود درست حرکت کردیم، هر کجا مبنای تصمیم‌گیری ما بر پایه علمی بود توانستیم موفق شویم اما هر کجا با احساسات، شعار و رقابت‌های ناسالم حرکت کردیم موفق نشدیم؛ هیچ ملتی با قدرت و ثروت به ویژه در دنیای امروز و پیشرفت نرسید مگر در سایه پیشرفت علم و دانش و فناوری.

روحانی با بیان اینکه امروز پایه‌ قدرت و ثروت ملی اش دانش است گفت: حتی اگر بخواهیم امنیت ملی را حفظ کنیم پایه اش دانش است، اگر می‌خواهیم با دنیا حرف بزنیم و تعامل کنیم پایه‌ آن دانش است.

وی افزود: اگر توانستیم در یک مذاکرات سرنوشت ساز تاریخی در برابر 6 قدرت دنیا بنشینیم و حرف بزنیم و موفق شویم پایه آن نیز دانش بود.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: این اثر دانشگاه‌ها، اساتید و بزرگان بود؛ اگر بهترین و اندشمندترین مذاکره کننده در بخش سیاسی، فنی و اقتصادی را به کار نمی‌گرفتیم موفق نمی‌شدیم، البته در کنار این علم و دانش، ایستادگی، مقاومت و شهامت یعنی فرهنگ اسلامی و ایرانی که به معنای استقلال و آزادی است نیز بود.

وی با بیان اینکه فرهنگ انقلاب یعنی استقلال آزادی جمهوری اسلامی گفت: کسی اشتباه نکند فرهنگ انقلاب به معنای زبان اعتراض نیست، فرهنگ انقلاب به معنای درشت گویی نیست، فرهنگ انقلاب به معغنای شعار نیست، انقلاب یعنی استقلال آزادی جمهوری اسلامی، همین که مردم تعریفش کردند، مردم همان روز که به خیابان‌ها آمدند و رژیم گذشته را سرنگون کردند گفتند ما استقلال آزادی و جمهوری اسلامی می‌خواهیم و این به معنای انقلاب است.

روحانی با بیان اینکه ما نیاز به علم، دانش و فرهنگ، دینی ملی به معنای هویت ایرانی و انقلابی داریم گفت" اگر اینها را ضمیمه کردیم آن وقت به راحتی در مقابل 6 قدرت می‌نشیم و موفق می‌شویم.

وی با بیان اینکه روز اول تشکیل این دولت من تیم سیاسی را صدا زدم و اولین بحثم مذاکرات هسته‌ای با آنها بود گفت: اولین نکته‌ام این بود که ما باید مذاکره‌ای انجام دهیم که پایانش لغو شش قطعنامه ظالمانه تحریمی باشد که بر علیه این ملت وضع شده است و باید پایان این مذاکره خروج ایران از فصل 7 شورای امنیت باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در تاریخ سازمان ملل این اولین بار است بعد از 70 سال 6 قطعنامه فصل هفتی بدون اینکه یک لحظه اجرا شده باشد لغو شود گفت: اگر نمونه دوم دارید بگویید؟

وی افزود: چطور ما توانستیم به اینجا برسیم؟ وقتی ما می‌گوییم فناوری، وقتی می‌گوییم جامعه دانش بنیان یا وقتی می گویم فناوری البته به معنای آی تی، بیوتکنولوژی، نانو و ده‌ها رشته‌های علمی‌ دیگر خک هست اما فنانوری نرم هم وجود دارد؛ آن جایی که شما می‌نشینید و می‌گویید اقتصاد را چگونه از رکود نجات دهم این هم فناوری از نوع نرم است.

روحانی با بیان اینکه ما نیاز به فناوری نرم داریم گفت: شما وقتی در یک مذاکرات مهم همانند یک بازیکن شطرنج می‌نشینید و موفق می‌شوید این همان فناوری نرم و موفقیت در سیاست و اقتصاد است، ما در مذاکرات هسته‌ای در زمینه فناوری هسته‌ای، مسائل علمی و حقوقی یعنی در رابطه با آژانس و همه قوانین و مقررات بین المللی و در زمینه اقتصادی یعنی نحوه رفع انواع تحریم اقتصادی که بر این ملت تحمیل شده بود، در هر چهار زمینه بهترین متخصصین را سر میز مذاکره بردیم.

وی خاطر نشان کرد: شما از همه مذاکره کننده گان بپرسید، هر کدام که می‌آیند از قدرت تیم مذاکره کننده می‌گویند و این برای کشور، دانشگاه‌ها و ملت ما افتخار است.

رئیس جمهور افزود: ما توانستیم در یک زمینه فناوری نرم در برابر بزرگترین قدرت‌های جهان نه تنها رقابت کنیم و بازار را بگیریم بلکه توانستیم به اهداف ملی‌مان دست پیدا کنیم؛ پشت سر آن فضای بعد از مذاکرات است که در این جلسه اشاره می کنم.

وی با بیان اینکه فضای بعد از توافق به نفع نخبگان، شرکت‌های دانش بنیان و پژوهش و تحقیقات خواهد بود گفت: اگر دیروز برای دسترسی به یک مجله، یک نرم افزار یا سخت افزار به خاطر تحریم‌ها دچار مشکل بودیم، اگر دیروز برای اینکه فناوری‌مان را به راحتی به دنیا عرضه کنیم دچار مشکل بودیم، اگر دیروز به خاطر فتح بازار با مشکلات فراوانی مواجه بودیم، اگر دیروز بسیاری از کشورها فناوری نو را به ما نمی‌دادند، الآن که نگاه می‌کنیم ما در بسیاری از صنایع ده سال از لحاظ فناوری عقب هستیم، حال چه کسی می‌تواند تحویل گیرنده فناوری نو از خارج باشد؟ شما شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند این کار را انجام دهید.

روحانی با تاکید براینکه باید یک همکاری فناورانه با دنیا شروع کنیم گفت: اینجا توضیح داده شد که چگونه جوانان ما در عرض 5 یا ده یا سه سال در بخش‌های مختلف توانسته‌اند هم استعداد خود را شکوفا کند و هم در رشته‌ای که مورد علاقه‌ آنها بوده ابتکار نو داشته باشد.

وی اشاره به اینکه معمولاً در نوآوری فناوری از صفر شروع نمی‌کنیم گفت: یک فناوری وجود دارد و ما آن را بازسازی می‌کنیم و با فرهنگ خودمان تطبیقش می‌دهیم؛ اگر شما شبکه‌ای درست کنید که مردم بتوانند کالا را بشناسند کیفیت آن را ارتقاء داده‌اید.

رئیس جمهور با بیان اینکه اصل ایده بوده و شما آن را با سبک و سیاق ایرانی تطبیق داده‌اید گفت: وقتی ما در یک مسیری حرکت می‌کنیم اینگونه نیست که از صفر کسی شروع کنیم، فرد عالم و مدرس در یک مسئله حدیثی از صفر شروع نمی کند بلکه می‌رود نظرات علما و بزرگان را می‌آورد، می فهمد و توضیح می‌دهد و یک کلمه خودش اضافه می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه شما وقتی رساله دکترا می‌نویسید همین است و یک فرضیه‌ای را در نهایت به اثبات می‌رسانید گفت: ما در فضای جدید پساتحریم که فاصله ما زیاد نیست، ان‌شاء الله در همین سال 2015 روزهای پسا تحریم خواهیم داشت و این کار بزرگ را ملت بزرگ ایران انجام داد و افتخار آن از ملت بزرگ ایران است، مردم بزرگی که در هر صحنه‌ای وقتی مصممانه قدم گذاشته‌اند پیروزی را شاهد بودیم.

روحانی با بیان اینکه هرچی وحدت ما بیشتر شود پیشرفت، قدرت و ثروت ملی ما بیشتر خواهد گفت: شد اساس شرکت‌های دانش بنیان این است که علم را به زندگی و جامعه می‌آورند که معنای آن این است که فرهنگ را تبدیل به اقتصاد، سلامت، زندگی آرام‌تر، لذت بخش‌تر، راحت‌تر و سالم‌تر می‌کنند.

وی با تاکید براینکه ان‌شاء‌الله در پسا برجام و در آینده نزدیک پسا تحریم شرایط را برای شما شرکت‌های دانش بنیان برای رشد و صادرات بیشتر و رقابت بیشتر در منطقه و جهان آماده‌تر می‌کنیم گفت: در بسیاری از زمینه‌ها ما به ورود فناوری‌نو نیاز داریم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: شرط ما با همه کشورهای غربی، اروپایی، شرقی و همه آنهایی که به تهران می‌آیند این است که ما هم نیاز به تکنولوژی، سرمایه و بازار خارج داریم.

وی با بیان اینکه در کشور به اندازه کافی سرمایه نیست گفت: باید آن را وارد کینم و تکنولوژی‌نو را وارد کنیم، باید بازار مشترک تعریف کنیم و مبنا و مذاکرات ما بر این مبنا بوده و هست.

روحانی با بیان اینکه شما در دوران تحریم کارهای بزرگ و عظیمی انجام دادید گفت: دولت تلاشش بر این بود که از این شرکت‌ها حمایت کند.

وی خاطر نشان کرد: در زمینه یک بنگاه دانش بنیاد به ظاهر، دسته‌بندی و مارک تنها نگاه نکنید؛ ما باید به واقعیت مسئله توجه کنیم و شرکت‌های دانش‌بنیان را بشناسیم و بحث ما این بود که اگر ده شرکت درجه یک را شناسایی کردیم حالا چگونه از آنها حمایت کنیم؛ پس اول شناسایی و دوم حمایت دولت بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه اولین قدم این بود که ما این نخبگان و صاحبان فناوری در رشته‌های نو را بهتر بشناسیم گفت: آنگاه آنها به عنوان یک شرکت و بنگاه دانش بنیان مورد شناسایی و سپس حمایت قرار بگیرد و هر سال از 92 تا 94 ما بودجه بیشتری را اختصاص دادیم تا بتوانیم ار شرکت‌های دانش بنیان حمایت کنیم.

وی با بیان اینکه کاری که این شرکت‌ها انجام می‌دهند بسیار اهمیت دارد گفت: در یک بخش بیوتکنولوژی اینها صادر کننده بودند، ما امروز مشکلات فراوانی در کشور داریم و بهترین راه‌حل‌ها را نخبگان می‌توانند چه در اقتصاد، فرهنگ و مسائل اقتصادی پیشنهاد کنند.

روحانی افزود: یک بحث این بود که ما چگونه می‌توانیم زباله‌های خطرناک را تبدیل به محصولی برای بهره‌برداری کنیم و این در شهرها و استان‌هایی بی‌آب خیلی مهم است، در عین حال در تمام این زمینه‌ها مسیر شرکت‌های دانش بنیان برای راه حل بهتری و مفیدتر و ارزان‌تر همیشه پیش پای آنها است.

وی با تاکید بر اینکه ما در دفاع مقدس نخبگان در بخش‌های مختلف خیلی به ما کمک کردند گفت: اگر بخواهم وارد یکی از آنها بشوم فرصت می‌خواهد اما شما بدانید در دفاع مقدس جوانان، نخبگان و... به دفاع مقدس کمک کردند؛ امروز در توسعه کشور چه اقتصادی، چه سیاسی و ... همه‌ آن باید دانش بنیان باشد ما می‌توانیم برای مشکلات متعددی که پیش پای جامعه ما است از آنها بهره‌برداری و استفاده کنیم است.

روحانی افزود: پس کار شما در بسیاری از زمینه‌ها برای ما قدرت ملی و ثروت می‌آفریند

رئیس جمهور با یبان اینکه اصلاً علم، دانش و فناوری مرز ندارد گفت: علم را ما از هر کجا باشد یاد می‌گیریم، دنبال فناوری از هر کجا که باشد می‌رویم، پیامبر فرمودند "ولو فی الصین"، "الحکمه ضاله المؤمن" حکمت، دانش علم و فناوری گشده مؤمن است و هرکجا که باشد آن را پیدا می‌کند، شما اگر دری را پیدا کنید که خاک‌آلود باشد برمی‌دارید و می‌شورید.

وی با بیان اینکه علم علم است و دانش دانش است و فناوری فناوری است گفت: ما هر کجا که این علم و دانش و فناوری باشد باید استفاده کنیم، باید ارتباط با دنیا برقرار کنیم، من کمتر دیده ام یک ایرانی نخبه‌ در خارج باشد و عاشق ایران نباشد، همه به ایران عشق می‌ورزند و افتخار می‌کنند.

روحانی با بیان اینکه به شرکت‌های دانش بنیانی که امروز در ایران پرچم علم و فناوری را به اهتزاز در می آورند ارتباط با همه چه ایرانی و چه غیر ایرانی را توصیه می کنم گفت: علم، فناوری و دانش مرز نمی‌شناسد، ما در این زمینه اهدافمان را فراموش نمی‌کنیم، کشورمان را فراموش نمی‌کنیم و فرهنگ بلند دینی را فراموش نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه هرکجا بتوانیم پایان حرکت ما خدمت به جامعه، مردم و آبادانی ایران عزیز ما باشد باید آن را دنبال کنیم گفت: دولت وظیفه خود می‌داند نسبت به شرکت‌های دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان هر اقدامی را انجام دهد.

رئیس جمهور در پایان خاطر نشان کرد: برخی از اقدامات حقوقی و معافیتها لازم است و حمایت های لازم است که امیدواریم سال آینده که سال امید بخشتری برای اقتصاد خواهد بود و ان‌شاء الله بتوانیم حمایت بیشتری از این شرکت‌ها داشته باشیم.

منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 28
  • پارسا ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    اقایون مشرقیان ما مطالب حق خودمونو مینویسیم چه به مذاق شما خوش بیاد چه نیاد شما فقط سانسور کنید.اصلا همه رو بزن غیر قابل انتشار.از چی میترسید ؟ از بیداری و اگاهی مردم اینه حقوق بشر اینه حق ازادی بیان؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    البته فرهنگ انقلاب به معنای خندیدن با دشمنان ملت و زانو زدن مقابل شیوخ بی مقدار خلیج فارس و .... هم نیست.
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    اگر می دانستی بانیان واژه حقوق بشر چه جنایاتی را انجام داده اند این حرف را نمی زدی . وقتی تصاحب زن مردم و لواط جزو مسلمات حقوق بشر باشد باید از خودت خچالت بکشی .
  • غلام ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    "فرهنگ انفلاب به معنای درشت گویی نیست" ، درشت گویی با دشمن انقلاب چی؟؟؟؟
  • امیر پاشا ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    "تا پایان سال2015 از تحریم ها عبور خواهیم کرد " این جمله یعنی آمریکا و متحدینش اجازه میدهند ایران دشمن درجه یک آنها در سطح جهانی از آغاز سال 2016 روز به روز قدرتمند تر بشه@@@@@!!!!!!!!
  • امیر پاشا ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    ما فرهنگ انقلاب رو فقط وفقط از امام خامنه ای میگیریم امام خامنه ای میگن ما در برابر تهدید تهدید میکنیم ولی در دولت شما همچین چیزی من ندیدم فقط خنده دیدم
  • لیلی ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    حضرت ابی عبدالله الحسین و یاران با وفایش به ما درس زندگی، ایستادگی و مقاومت آموخت، که برای آرمان‌هایمان و اهدافمان از چیزی نترسیم.
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    چرا برخی در طول تاریخ سعی می کنند هر چه کلمات قشنگ و اعمال نیک را به خود و گروه خود اختصاص بدهند و هر چی بدی و اعمال بد است به گروه مقابل خود اختصاص بدهند
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    مردم کار به عمل افراد دارند نه کلمات .
  • ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    واقعا" با شعار نمی شود مملکت را نگهداشت عمل می خواهد مثل دوران دفاع مقدس که برخی از این جوانان و مردم خدا جوی در صحنه حاضر و این امکانات را برای دیگران فراهم نمودند .
  • ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    عمل مهمه نه تهدید کردن.
  • غلام ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    "فرهنگ انفلاب به معنای درشت گویی نیست" ، درشت گویی با دشمن انقلاب چی؟؟؟؟
  • مهدی از قم ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    شما یه سری به سایت های تجدید نظر طلب بزنی معنی سانسور را میفهمی.در ضمن اونی که از بیداری مردم میترسد اون الیگارشی است که صدای امثال دکتر حسن عباسی را میخواستند خفه کنند.اون گروه محافظه کار و اشرافی که فقط افرادرا متهم به بی سوادی میکنند و حاضر به مناظره نمیشوند و دوست دارند صدا ها را خاموش کنند
  • لیلی ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    کامنت من این نبود مشرق ترسو خودتو مسخره کن ... مشرق این نفاق خیلی زشته به این شبهای عزیز به صاحب این شبها واگذار ت میکنم اینطوری مردمو خفه میکنید
  • امیرعلی ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    مشکل ما با آقایان روحانی و ظریف این است که ایشان آمریکا وایران را دو کشور بسیار بی اعتماد به یکدیگر به علل تاریخی میدانند ،درصورتیکه امریکا دشمن مااست(دشمنی او از روز روشن تر است).
  • امیر ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    در سال ۹۲ شمسی آمریکا طر حی رو برای مقایله با نفوذ ایران در نیم کره غربی به کنگره داد (یعنی اروپا و آمریکای لاتین) ولی الان ما باید طرح بدیم برای جلو گیری از نفوذ در ایران!
  • ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    همونجوری که از رکود عبور کردیم ؟
  • ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    این دو ماه از دوره های 100 روزه و دو سال و نیم گذشته سریعتر خواهد گذشت. امیدوارم آرزویتان برآورده شود و شرمنده مردم نشوید ولی ما نگرانها از همین حالا مطمئنیم باز دبه خواهند کرد و شما را بازی خواهند داد.
  • ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    دو ماه دیگر به پایان 2015 مانده ....
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    احسنت!
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    چرا که نه !! شاید اتفاقی این کار انجام شد!!
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    مگه عبور کردیم؟ پس چرا من یادم نیست؟
  • ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    مثل جریان رکود ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس