کد خبر 482492
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴

رسانه های افغانستان موضعی متفاوت و بعضا متناقض در باره تصمیم اوباما برای ماندن نیروهای آمریکایی در این کشور پس از سال 2016 اتخاذ کردند و نوشتند حضور نظامیان خارجی در افغانستان با ابهام هایی مواجه است و تا زمانی که این ابهام ها برطرف نشود، حضور آنان دستاوردی نخواهد داشت.

به گزارش مشرق، روزنامه «اطلاعات روز » در شماره امروز خود با انتشار تحلیلی از تمدید حضور نیروهای آمریکایی نوشته است: اگر آمریکایی ها در پی ایجاد دولت پایدار در افغانستان هستند، مذاکره با پاکستان و یا اعمال فشارهای دیپلماتیک و نظامی بر این کشور، بخشی ناگسستنی از مبارزه با تروریزم و ایجاد یک دولت پایدار در افغانستان است.

به نوشته این روزنامه، در چهارده سال گذشته نیروهای قابل اعتنایی از سربازان آمریکایی و هم پیمانان بین المللی اش در افغانستان حضور داشتند، اما حضور سربازان آمریکایی تأثیری چشم گیر بر نابودی تروریزم بر جا نگذاشت. اینک طالبان قدرتمند تر است. تروریست ها توانایی بیشتری در جنگ و ایجاد وحشت دارند.

اطلاعات روز نوشته است: توجه ویژه به نیروی هوایی افغانستان به عنوان یک امتیاز و برگ برنده در رویارویی با طالبان، نقش مهم و کلیدی در پیروزی نیروهای امنیتی بر طالبان دارد. حمایت آمریکا و جامعه جهانی در این بخش، ناچیز و غیر موثر بوده است.

این روزنامه افزود: توجه به تجهیزات نیروهای امنیتی که می تواند از یک طرف از شمار تلفات نیروهای امنیتی بکاهد و از جانب دیگر طالبان را در میدان جنگ شکست دهد، از اقدامات ضروری برای پیروزی دولت در جنگ با طالبان و سایر شبکه های تروریستی است.

به نوشته روزنامه اطلاعات روز افغانستان، «از این رو، ماندن سربازان آمریکایی در افغانستان برای افزایش اعتماد مردم از این که طالبان بر نخواهند گشت، موثر است. اما ماندن این سربازان در چند پایگاه نظامی بدون توجه به حامیان منطقه ای تروریزم و نیازهای اساسی نیروهای امنیتی افغانستان، منجر به حفظ ثبات و ایجاد دولت پایدار در افغانستان نخواهد شد.»

روزنامه «جامعه باز» نیز در شماره امروز خود با انتشار یادداشتی تحت عنوان «امریکایی ها ماندنی شدند» نوشت: بر اساس تازه ترین تصمیم کاخ سفید، «آمریکایی ها در افغانستان می مانند». این خبر در زمانی که از بخش های مختلف کشور آتش جنگ و ترور شعله می کشد و مردم افغانستان ناامید و سرخورده از حکومت یا در حال فرار از کشورند و یا با درماندگی منتظر روزهای سخت تر و بی سامان تر از وضعیت فعلی اند، خبری خوش و دل گرم کننده است.

این روزنامه افزود: حضور نیروهای خارجی از همان آغاز تا کنون، یکی از مهم ترین و حیاتی ترین ضمانت های بقای نظام سیاسی در کشور پنداشته می شود. درست یا نادرست، این باور در میان بسیاری از مردم افغانستان پذیرفته شده است که در نبود نیروهای نظامی پیمان ناتو، نظام سیاسی فرو می پاشد و بار دیگر جنگ های قومی و فرقه ای کشور را متلاشی خواهد کرد.

جامعه باز نوشته است: در ماه های اخیر جنگ و ناامنی به صورت بی سابقه ای تشدید شده است. وضعیت بسیاری از استان های شمالی کشور شکننده است و در روزهای اخیر گروه طالبان دو شاهراه مهم کشور را مسدود کرد ه است. غیر از شاهراه کابل ـ قندهار، مسیر اصلی ارتباطی کابل به بلخ نیز اکنون ناامن است و افراد وابسته به گروه طالبان در این شاهراه مسافران را مورد بازرسی قرار می دهند.

این روزنامه افزود: گسترش درگیری ها و ترس عمومی از برهم خوردن وضعیت، بهترین و مناسب ترین توجیه را برای حضور نیروهای آمریکایی در کشور فراهم می کند و سبب می شود که تمام جریان های سیاسی و شهروندان عادی غیر از پذیرش این واقعیت، انتخاب دیگری نداشته باشند؛ اما حضور نیروهای آمریکایی و روند مبارزه با تروریسم ابهام هایی نیز داشته است. اگر این واقعیت ها به درستی و روشنی درک و فهم نشود و برای بسیاری از سوال ها پاسخ های دقیق داده نشود، حضور نیروهای خارجی در کشور دستاورد زیادی نخواهد داشت.

روزنامه «افغانستان» در مقاله ای با عنوان این پرسش که «آیا استراتژی جدید آمریکا تضمین کننده امنیت افغانستان است؟» نوشت: بنا بر استراتژی جدید ایالات متحده آمریکا در مورد خروج نیرو های این کشور از افغانستان بناست در حدودپنج هزار و 500 سرباز این کشور در افغانستان بمانند.

به نوشته این روزنامه، سرنوشت کنونی کشور عراق و حضور داعش در برخی از مناطق آن و کنترل چند روزه گروه طالبان بر ولایت قندوز و ظهور و فعالیت گروه جدید داعش در افغانستان از عواملی است که موجب تغییر استراتژی اوباما در مورد خروج نیرو های این کشور از افغانستان شده است.
این روزنامه افزود: در افغانستان دولت مرکزی ضعیف است. نیرو های امنیتی اگر چه توانسته اند در برابر نیرو های مسلح مخالف حکومت بجنگند اما، به تنهایی و بدون حمایت و پشتیبانی جامعه جهانی قادر به مبارزه نیستند. از این جهت، خروج کامل بدون شک، موجب تکرار تجربه عراق و قدرت گرفتن دوباره گروه های بنیادگرا در افغانستان می شد.

این روزنامه، گزارش سازمان ملل مبنی بر حضور داعش در 24 استان افغانستان را یکی دیگر از دلایل تغییر سیاست اوباما در قبال این کشور دانسته و افزوده است: جلوگیری از تکرار تجربه عراق در افغانستان، قدرتمند شدن مخالفان حکومت و حضور داعش و فعالیت آن در افغانستان از عواملی است که موجب تغییر استراتژی باراک اوباما شده است.

روزنامه افغانستان تصریح کرده است « حضور پنج هزار و 500 نیروی باقی مانده آمریکایی تضمین کننده امنیت افغانستان نیست. در شرایطی که ده هزار نیروی آمریکایی در افغانستان حضور داشت، گروه طالبان قادر به کنترل شهر قندوز شد. بدون شک، نصف این نیرو نمی تواند تضمین کننده امنیت باشد.»

روزنامه «8 صبح» افغانستان، اما با استقبال از تمدید حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان نوشت که هزینه های نیروهای امنیتی افغانستان از پول امریکا و کشورهای عضو ناتو تامین می شود. نیروهای امنیتی افغانستان، حداقل روزانه دوازده میلیون دلار هزینه دارند و غیر از امریکا و ناتو هیچ کشوری قادر نیست این پول را بپردازد.

به نوشته این روزنامه، حضور محدود نظامی امریکا و ناتو در افغانستان به معنای بیمه مالی نیروهای امنیتی افغانستان است. اگر طالبان واقعا می خواهند که نیازی به حضور نظامی بین المللی در افغانستان نباشد، باید سازمان خود را خلع سلاح کنند، اسلحه را کنار بگذارند و از فعالیت نظامی دست بکشند، لقب امیرالمومنین را از کنار اسم رهبر خود حذف کنند، جنگجویان خارجی را از خود برانند، به تمام معنا شکل یک سازمان سیاسی را به خود بگیرند و پس از آن با دولت وارد مذاکره شوند.

8 صبح افزوده است: اگر طالبان به این روند تن ندهد و بازی با قاعده و قانونمند را نپذیرد، مردم افغانستان ناگزیر هستند از حضور نظامی بین المللی در کشورشان حمایت کنند.

باراک اوباما ریس جمهوری آمریکا برخلاف وعده ای که پیشتر برای خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان پس از سال 2016 داده بود روز پنجشنبه اعلام کرد که حدود پنج هزار و پانصدتن از این نیروها پس از 2016 نیز هم چنان در افغانستان باقی خواهند ماند. هم اکنون 9 هزارو پانصد تن از نیروهای امریکایی در افغانستان حضور دارند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس