تیم‌ملی امید قهرمان رقابت‌های غرب آسیا شد اما مرد شماره یک کادرفنی‌اش، محمد خاکپور از سمت خود استعفا داد.

فوتبال در آستانه دور ریختن پول بیت المال
گروه ورزشی مشرق - مدافع اسبق تیم‌ملی در یک سال اخیر تقریبا برنامه‌های مدنظرش را به اجرا درآورد تا درنهایت پس از شکست در مسابقات انتخابی المپیک - برابر عربستان- آب رفته را به جوی بازگرداند.

شاید بررسی عملکرد سرمربی سابق امیدها، نلو وینگادا پرتغالی در کنار آنچه امیدها با خاکپور به ثبت رسانده‌اند بیانگر نکاتی باشد که دنبال کردن آنها خالی از لطف نباشد.

سرافکندگی با وینگادا

تیم‌ملی امید ایران در بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون امیدوار به تکرار قهرمانی‌اش در بوسان 2002 بود.

تیمی که نلو وینگادا پرتغالی به کره برد پر بود از بازیکنان سرشناس و باتجربه؛ از محسن مسلمان و کاوه رضایی گرفته تا مهدی شریفی و مرتضی پورعلی‌گنجی. با این حال مرد پرتغالی نتیجه‌ای را در اینچئون به ثبت رساند که مایه سرافکندگی فوتبال شد.

تیمی که یک ملت به قهرمانی‌اش دل بسته بود، در دیدار اول گروه H رقابت‌های اینچئون با کلی ستاره به ویتنام 4 بر یک باخت که نتیجه عجیبی بود. دوشنبه 24 شهریورماه سال 93 ایرانی‌ها 15 شوت زدند و حریف 5 شوت.

این در شرایطی بود که 4 شوت ویتنامی‌ها درون چارچوب بود و هر 4تای آنها تبدیل به گل شد. یک سال و یک ماه و 3 روز قبل، اینکه 56 درصد بازی در اختیار تیم وینگادا بود چندان مایه خوشحالی نمی‌نمود چون حریف کم‌نام و نشان ما در دقایق 24، 28، 69 و 82 دروازه ایران را باز کرد و تیم نلو با ضربه پنالتی دقیقه 66 محسن مسلمان به یک گل رسید.

تساوی با قرقیزها

تساوی با قرقیزستان در دیدار دوم گروه H بازی‌های آسیایی اینچئون کمتر از شکست برابر ویتنام نبود.

محمدرضا اخباری، یوسف وکیا، محمدرضا خانزاده، محسن مسلمان، روزبه چشمی، یعقوب کریمی، مهدی شریفی و مرتضی پورعلی‌گنجی نام‌های بزرگ ترکیب اولیه نلو بودند.

یک سال و 29 روز قبل مرتضی پورعلی‌گنجی گل اول بازی را (79) زد اما این پایان کار نبود. یعنی قرقیزها در دقیقه 89 با اوتیکوف نشان دادند سرمربی پرتغالی نتوانسته یک «تیم» بسازد.

سالی که نکوست...

تیم امیدی که وینگادا با خود به کره برد، قبل از آغاز بازی‌های آسیایی هم نشان داد مشکل دارد.
تیم وینگادا به جز بازی‌های تدارکاتی داخلی، 4 دیدار برابر تیم‌های ملی امید ارمنستان (2) و اردن (2) برگزار کرد و البته در هیچ‌کدام از آنها رنگ پیروزی را ندید.

شاگردان نلو ابتدا در ایروان به ارمنی‌ها یک بر صفر باختند. بعد هم برابر این تیم که البته یک سال «مسن‌تر» بود، به تساوی بدون گل رضایت دادند.

ارتش تحت امر وینگادا سپس در اردن با تیم امید این کشور به دوتساوی 2-2 و یک- یک دست پیدا کرد.

به این ترتیب وینگادا پرتغالی با احتساب 2 بازی، بازی‌های آسیایی در 6 دیدار بین‌المللی بدون پیروزی و ثبت 4 تساوی به کار خود خاتمه داد.

فوتبال در آستانه دور ریختن پول بیت المال

افاضلی نباخت

بعد از رفتن وینگادا، امیدها تحت هدایت هومن افاضلی با قطری‌ها در دوحه صفر-‌صفر مساوی کردند.

البته این تیم در دیداری قبل از بازی مذکور با الاهلی قطر روبه‌رو شد که نتیجه نهایی پیروزی 4 بر یک ایرانی‌ها بود. آن روز مجتبی جباری بازیکن سابق استقلالی‌ هم برای الاهلی بازی کرد اما دو، سه ملی‌پوش این تیم به اردوی تیم‌ملی قطر اضافه شده بودند.

پایان غم‌انگیز تهران

فوتبال ایران تصمیم گرفت برای پایان دادن به انتظار 44 ساله‌اش در رسیدن به بازی‌های المپیک روی دیوار یک مدافع قدیمی یادگاری بنویسد.

این‌طوری شد که محمد خاکپور روی نیمکت تیم‌ملی امید نشست. این تیم باید در مرحله مقدماتی رقابت‌های المپیک در تهران از نپال، فلسطین، افغانستان و عربستان پذیرایی می‌کرد.

ارتش خاکپور پرقدرت استارت زد. این تیم نپال را 5 بر صفر و فلسطین را 3 بر صفر مغلوب کرد. بعد به افغانستان جلوی 80 هزار تماشاگرش 6 گل زد. با این حال در دیدار آخر به عربستان 2 بر یک باخت. آن هم در شرایطی که یکی از گل‌های حریف  با پاس یکی از خودی‌ها (مرادمند) به مهاجم حریف،وارد دروازه ایران شد.

مدافعی که اتفاقا در ورزشگاه ثامن به اشتباه دروازه پدیده را - مقابل استقلال- گشود.


17 بازی و همان یک شکست

تیم محمد خاکپور همین چند روز قبل قهرمان آسیا شد. تیم مدافع اسبق تیم‌ملی ایران تحت هدایت او طی یک سال و 2 ماه اخیر 17 دیدار بین‌المللی انجام داده که حاصل ثبت 14 پیروزی، 2 تساوی و یک شکست بود. همان شکستی که در بازی‌های مقدماتی المپیک برابر عربستان رقم خورده بود.

تیم امید با محمد خاکپور در بازی‌های دوستانه‌اش برابر عمان و کویت در خانه حریفان 2 بر 0 و 1 بر 0 پیروز شد.

تیم خاکپور در اردوی آنکارا هم موفق شد منتخب این شهر را 2 بر صفر شکست دهد.

دریافت جام مجازی در آنتالیا

در آنتالیا تیم خاکپور اول ملی‌پوشان زیر 23 سال آلبانی را 2 بر صفر برد و بعد 3 بر یک میانماری‌ها را شکست داد.

درنهایت هم با اوکراین قدرتمند صفر- صفر مساوی شد. متولیان مسابقات دوستانه آنتالیا هم برای اینکه قهرمان جام غیررسمی و خود را شناسایی کنند، رای به زدن ضربات پنالتی دادند. آنجا بود که شاگردان خاکپور 13-12 رقیب اروپایی خود را شکست دادند تا به رسم یادبود «جام» دریافت کنند.

6 پیروزی حاصل نمایشی اروپایی


در اردوی تدارکاتی هلند، شاگردان خاکپور 3 بازی دیگر انجام دادند. در دیدار برابر تیم‌های دسته اول روداکرکرادو آشیل.

در هر دو بازی یادشده مردان ایرانی 3 گل به رقبای هلندی خود زدند. با این حال بهترین نمایش سربازان خاکپور برابر دیسل اسپورت بلژیک روی صحنه آمد.

در دیدار مذکور فاضلی، کمندانی، دانشگر، مطهری و کرملاچعب 5 گل به تیم دسته اولی رقیب زدند در حالی که فقط یک مرتبه از روی نقطه پنالتی (67) دروازه امیر عابدزاده باز شد.

فوتبال در آستانه دور ریختن پول بیت المال

ستاره نفتی

تیم خاکپور رقابت‌های غرب آسیا را با حضور در گروه B مسابقات آغاز کرد.

ارتش ایرانی‌ها ابتدا با گل‌های روزبه چشمی (31) و حسین فاضلی (41) بحرین را شکست داد.

در دیدار دوم – برابر عربستان- امیرارسلان مطهری یک ستاره بود. مهاجم نفتی‌های تهران در دقایق 9 و 15 رقیب سرشناس را مبهوت ضربات خود کرد.

با این حال عبدا... محمد (17 – پنالتی) و عبدا... السویه (81) نتیجه را برابر کردند.

و قهرمانی

به هر تقدیر شکست خفیف بحرین برابر عربستان (3بر2) سبب شد تا ایران به عنوان سرگروه راهی مرحله نیمه‌نهایی شود.

در این مرحله گل‌های مهرداد محمدی (10) و دانشگر (47) برابر ضربه پنالتی یمنی‌ها (75) رای به فینالیست شدن ایران داد. در دیدار پایانی هم شوت عالی نقی‌زاده (85) و ضربه حساب‌شده مطهری روی پاس میلاد محمدی (79) عامل پیروزی شاگردان خاکپور برابر سوریه شد و پلی برای رسیدن ایران به آقایی غرب آسیا.

اینکه سرانجام استعفا محمد خاکپور پذیرفته خواهد شد یا خیر، پرسشی است که متولیان امر در فدراسیون فوتبال پاسخگوی آن خواهند بود. اما اینکه پس از این همه هزینه و انجام دیدارهای تدارکاتی و بازیهای رسمی تکلیف تیم امید چه خواهد بود پرسشی است که پاسخ آن باید زودتر مشخص شود. تغییر کادر فنی و آمدن سرمربی تازه یعنی حضور تفکرات جدید و برنامه های جدید. واضح است که آن وقت تمام هزینه های پیشین برای اجزای نظرات خاکپور و همراهانش در اردوهای هلند و آنتالیا و ... باد هوا خواهد شد و این یعنی دور ریختن پول بیت المال و البته اتلاف گوهر گرانبهایی به نام وقت که می گویند طلاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 0
    در این فوتبالو باید تخته کرد ، مجبوری مگه میشه یه ورزش رو اداره کرد ، تعارف نداریم که آقا ما توی فوتبال ضعیفیم استعداد ما ایرانیها توی کشتی و ورزشهای رزمی و وزنه برداری و .... هستش
  • دارا ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 0
    فدراسیون بایدبدونه که اگر بخواد مربی خارجی بیاره علاوه بر از بین بردن پول بیت المال و صرف هزینه سنگین یه ناکامی در نتیجه گیری رو به بار خواهد آورد! یعنی اینها وینگادا براشون درس نشده؟! الان بهترین راه تصمیمی گیری برای بازگشت خاکپور باشه از همه بهتره و به این کادرفنی و مدیریت آن باید اعتماد کرد چون از گوشت و خون ایرانی هستند و همه با غیرتن!! امیدوارم این اتفاق که نیفته و این کادر فنی حفظ بشه.
  • ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    مشكل بازيكنان نيستند مشكل مديريته داداش.بعد از جام جهناي 98 فرانسه ما چند نفر لژيونر داشتيم ؟ اگه بازيكنان ما استعداد نداشتند تو تيمهاي اروپايي نمي رفتند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس