وزیر خارجه آمریکا گفت: پس از سفر به عمان به این نتیجه رسیدم که گفتگو با ایران ارزش ادامه یافتن دارد.

به گزارش مشرق، وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی در دانشگاه هاروارد گفت: پس از سفر به عمان به این نتیجه رسیدم که گفتگوها با ایران ارزش دنبال کردن دارد.

وی در گفتگو با گراهام آلیسون رئیس مرکز علوم و امور بین الملل بلفر در دانشگاه هاروارد گفت: من از شما می خواهم به من در تقدیر از خدمات ارزنده وندی شرمن که روزانه سالها با من و دیگران در مورد ایران کار کرد،ملحق شوید. من تیم فوق العاده و تحسین برانگیزی داشتم و این کار تیمی بود.

جان کری در ادامه گفت: من در اواخر هفته با نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی تماس داشتم و ما در تلاش برای حل مشکل هستیم. ما تلاش می کنیم بتوانیم راهی برای عبور از این پرتگاه پیدا کنیم. در سوریه اکنون اوضاع بسیار چالش برانگیز است.

وی افزود: مناقشه های بسیار حل نشده وجود دارند و درباره آنها به خاطر ماهیت رهبران و برخی دیگر به خاطر مولفه های سیاسی در آن کشور و نحوه رابطه آنها با ما یا تصور آنها از ما قضاوت متفاوت وجود دارد. در برخی از نقاط باید دید رهبری آنها آماده است گزینه های سختی را انتخاب کند یا خیر.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه مدعی شد: در مورد ایران، من زمانی که رئیس کمیته روابط خارجی بودم این قضاوت را داشتم. پس از سفر به عمان و منطقه و گفتگو با افراد و رسیدن به این درک که چه چیزی امکانش وجود دارد به این نتیجه رسیدم که این گفتگوها ارزش دنبال کردن دارد.

وی تاکید کرد: ما این کار را دنبال کردیم و من تقریبا چهار سال این کار را دنبال کردم و این فقط برای دو سال نبود که در مذاکره بودیم زیرا ما باید به مشخص می کردیم که در مذاکرات چه چیزی می توانیم بدست آوریم و این کار سختی بود اما ما اکنون بر تعدادی از مناقشه های دیگر متمرکز هستیم. ما بیشترین تمرکز را بر روی سوریه داریم و می توانیم با روس ها درباره همه چیز گفتگو کنیم.

وی گفت: اگر اقدام روسیه برای اطمینان بخشیدن به اسد و طولانی تر کردن حکومت وی باشد،این مسئله می تواند منجر به نابودی سوریه گردد به این دلیل ساده که اسد ثابت کرده است عامل جذب قوی برای ورود همه جنگجویان خارجی به سوریه است.متاسفانه با توجه به اختلافات قومی در منطقه و این کشور ، این احتمال وجود دارد این مناقشه بدتر و رویارویی شیعه وسنی به حد انفجار برسد که برای سراسر منطقه مخرب خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس