وزیر بهداشت گفت: پیگیری‌های حقوقی درباره افرادی که به عربستان رفته‌اند و بازنگشتند یا اینکه جان‌باخته‌‌اند و یا اتفاق دیگری برای آنان افتاده، وجود دارد که به عهده وزارت خارجه و بخش حقوقی این وزارتخانه است.

 به گزارش مشرق، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، درباره آخرین وضعیت جانبختگان و مفقودان حادثه منا اظهارداشت: کار اصلی درباره شناسایی و انتقال اجساد جانباختگان بر عهده وزارت بهداشت عربستان است که بخش عمده این کار با هماهنگی سازمان حج و زیارت و سازمان پزشکی قانونی انجام شد و آن چه باقی مانده نیز به همین صورت انجام می‌شود.

پیگیری حقوقی مفقودان و جانباختگان منا ادامه دارد

قاضی‌زاده هاشمی تصریح‌کرد: پیگیری‌های حقوقی درباره افرادی که به عربستان رفتند و بازنگشتند یا اینکه جان‌باخته‌اند و یا اتفاق دیگری افتاده، وجود دارد که به عهده وزارت خارجه و بخش حقوقی این وزارتخانه است.

وزیر بهداشت با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر دفن برخی از ایرانیان در عربستان اظهارداشت: در اینجا کار با حوزه پزشکی برای تشخیص هویت آنان است، چراکه آنان پیش از دفن افراد بخشی از مو و ناخن نمونه‌برداری کرده‌اند و اثر انگشت آنان را گرفته‌اند.

وی ادامه داد:‌ شاید شناسایی این افراد از طریق اثر انگشت موثر واقع نشود اما از دو مسیر دیگر می‌توان با استفاده از نمونه‌برداری از بستگان افرادی که احتمال داده می‌شود که در عربستان دفن شده باشند در بازه یک یا دوماهه به نتیجه برسیم که این کار به عهده وزارت بهداشت است اما باقی موارد به سازمان حج و زیارت و وزارت خارجه و بخش حقوقی آن مربوط می‌شود که بررسی‌های خود را انجام دهند.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آخرین وضعیت مفقودان حادثه منا به چه صورتی است، خاطرنشان کرد: آخرین وضعیت را سازمان حج و زیارت اعلام می‌کند و بهتر است فقط یک منبع این کار را انجام بدهد تا برای بازماندگان مشکلی ایجاد نشود و همان آماری که آقای اوحدی اعلام می‌کنند رسمی و قابل استناد است.

تاکنون کسی از زائران ایرانی به بیماری کرونا مبتلا نشده است

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر ابتلا زائران ایرانی به بیماری کرونا گفت: خوشبختانه تاکنون کسی از زائران ایرانی به کرونا مبتلا نبوده است اما این موضوع به معنی این نیست که کسی بتواند تضمین کند که تا آخر حج هیچ موردی از کرونا دیده نشود.

وی با بیان اینکه انجام مراقبت‌های لازم توسط زائران و هم توسط همکاران در سراسر کشور از اهمیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: همانطور که برای پیشگیری از وبا و درباره کسانی که به عتبات عالیات در عراق مشرف می‌شوند، این سخت‌گیری‌ها انجام می‌شود.

وزیر بهداشت کرونا را بیماری به شدت مسری دانست و خاطرنشان کرد: این بیماری در 30 درصد موارد منجر به مرگ و میر می‌شود که فاجعه بروز کرونا یک بار در عربستان تعداد زیادی را به کام مرگ برد به صورتی که وزیر بهداشت عربستان برکنار شد و از نظر بین‌المللی به دلیل عدم گزارش این موضوع مجرم شناخته شد، بنابراین ما نمی‌توانیم به آمارهایی که در عربستان اعلام می‌شود، استناد کنیم و طبیعی است پیشگیری‌های لازم را انجام دهیم چرا که پیشگیری شرط عقل است.

هاشمی تاکید کرد: البته نباید مردم را ترساند و اضطراب در مردم ایجاد کرد. همانطور که برخی بزرگان گفتند باید ضمن اینکه مراقبت‌های لازم را انجام می‌دهیم، اضطراب هم ایجاد نکنیم. فکر می‌کنم خود حجاج و بستگان آنها بیش از هرکس دیگری متوجه این موضوع بوده و رعایت می‌کنند، بنابراین امیدواریم مشکلی از این بابت در کشور به وجود نیاید.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس