دبیر پنجمین جشنواره‌ سراسری تئاتر ایثار، با اشاره به اینکه درحال حاضر کشور درگیر جنگ نرم است، بر لزوم انتقال مفهوم ایثار و شهادت به نسل جوان با استفاده از همه ظرفیت های هنری تاکید کرد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، نشست خبری جشنواره سراسری تئاتر ایثار با حضور حسینعلی بیات دبیر جشنواره و مدیر کل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران، خلیل ارجمندی معاون مدیر کل هنری و محمد لارتی دبیر اجرایی جشنواره برگزار شد.

دبیر پنجمین جشنواره‌ سراسری تئاتر ایثار در این نشست خبری با بیان اینکه ایثار و شهادت دو گوهر تابناک حیات و رمز جاودانگی هستند، گفت: همدلی و یکپارچگی حضور مردم در صحنه های مختلف و ایثار و شهادت از ویژگی‌های جامعه ماست که باید با استفاده از همه ظرفیت های هنری برای انتقال این مفاهیم به نسل جوان کوشا باشیم.

مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: درحال حاضر کشور درگیر جنگ نرم است و دشمنان از هیچ اقدامی فروگذار نیستند؛ بنابراین کار نخبگان فرهنگی و سربازان خط مقدم این جبهه آن است که از هر زمان دیگر فعالتر و کوشاتر باشند و باید بدانیم که امروز زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست.

بیات، نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت با استفاده از زبان هنر، ایجاد جریان‌سازی فرهنگی در جهت تولید آثار فاخر در این حوزه، آشنا کردن کودکان و نوجوانان با مفهوم ایثار و شهادت، شناخت پتانسیل هنری استان‌ها و استعدادیابی را از دیگر اهدافی‌ دانست که در چشم‌انداز این جشنواره تعریف شده است.

وی به ذکر پیشینه‌ای از ادوار گذشته این جشنواره هنری پرداخت و گفت: این جشنواره در شروع به کار خود به صورت منطقه‌ای فعالیت داشت و پس از برگزاری سه دوره به حالت سراسری درآمد؛ که در دوره پیش به دلیل برخی مسائل مالی، دو بخش نمایش‌ خیابانی و نمایش‌نامه‌نویسی حذف شد؛ هرچند که نمایش‌نامه‌های برگزیده‌ دوره‌های پیشین در قالب هفت عنوان کتاب و با 22 عنوان نمایش‌نامه به چاپ رسید.

بیات در ادامه  با بیان اینکه هدف ما در این جشنواره، انتقال پیام و وصایای شهدا در قالب نمایش‌های صحنه‌ای است، از صاحبان قلم و فکر برای نگارش متون خود در این موضوعات دعوت کرد و توضیح داد: ما تصمیم داریم کلیه‌ آثار را با یک کیفیت مناسب ضبط کنیم تا بتوانیم بعد از جشنواره آن‌ها را از تلویزیون پخش کنیم؛ ضمن آنکه تهیه‌ سه مستند گزارشی و حمایت از اجرای عمومی آثار منتخب، معرفی اثر برگزیده به دبیرخانه‌ بین‌المللی جشنواره تئاتر فجر، از دیگر برنامه‌های ما پس از اتمام جشنواره‌ است.

وی درباره آثار رسیده به پنجمین جشنواره تئاتر ایثار گفت: 735 نمایشنامه به دبیرخانه این جشنواره رسید که از آن میان 600 نمایشنامه متعلق به بزرگسالان است و 135 نمایشنامه نیز به کودکان و نوجوانان؛ تعداد نمایش های راه یافته به مرحله بازبینی 160 اثر بوده و تعداد نمایش های پذیرفته شده نهایی در هر دو بخش جشنواره 35 اثر است.

بیات ادامه داد: سیمین امیریان، شهرام کرمی و منصور خلج داوران بخش کودک، و سیاوش تهمورث، نصرالله قادری و اردلان شجاع کاوه داوران بخش بزرگسال این جشنواره هستند.

دبیر پنجمین جشنواره سراسری تئاتر ایثار گفت: نمایش‌های بخش کودک و نوجوان برای دانش‌آموزان مدارس شاهد در تالار محراب و هنر اجرا خواهد شد و روزانه 600 مخاطب خواهد داشت و مجموعه پردیس تئاتر تهران با چهار تالار نمایشی میزبان مخاطبان بزرگسالان است.
وی با اشاره به اینکه دو سوم آثار راه یافته به دبیرخانه این جشنواره، نمایشنامه های تازه نگارش یافته بودند، افزود: برنامه ای هم برای تجلیل از خانواده یک شهید هنرمند در مراسم اختتامیه جشنواره در نظر گرفته شده است که این شهید خود بازیگر تئاتر بوده است.

پنجمین جشنواره سراسری تئاتر ایثار از 15 تا 20 مهر سال جاری به دبیری حسینعلی بیات از سوی معاونت فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید در تهران برگزار می‌شود.

این جشنواره در دو بخش کودک و بزرگسال با اجراهای گروه هایی از تهران و شهرستان‌ها کار خود را آغاز خواهد کرد و مجموعه‌ پردیس تئاتر تهران برای بزرگسالان و تالار محراب و تالار هنر نیز برای دانش‌آموزان مدارس شاهد در نظر گرفته شده است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس