یکی از واقعیاتی که در نامه جنجالی 4 وزیر دولت به حسن روحانی افشا شد، اوضاع وخیم فروش خودروسازان داخلی است به طوری که 100 هزار خودرو که اکثرا در انبارهای ایران خودرو و سایپاست، روی دست آنها باقی مانده است.

نامه ای که جایی برای تکذیب انبار کردن خودروها نگذاشتگروه اقتصادی مشرق- در بخشی از نامه وزرای اقتصاد، صنعت، رفاه و دفاع به روحانی درباره اوضاع رکودی اقتصاد کشور، به وضعیت نامناسب کارخانجات خودروسازی داخلی اشاره شده است.

در این نامه آمده است: «در صنعت خودرو صورت‌های مالی زیان انباشته ای معادل ۴.۲۰۰ میلیارد تومان را نشان می دهد و این در حالی است که به دلیل بحران نقدینگی، صنعت مزبور در معرض توقف است و موجودی انبار محصول خودروسازان به متجاوز از ۱۰۰.۰۰۰ خودرو کف کارخانه رسیده است.»

* واقعیتی که چند ماه تکذیب می‌شد

اعتراف صریح وزرای دولت درباره انبار شدن 100 هزار خودروی داخلی در حالی است که طی ماه‌های اخیر سایر مقامات دولتی و مدیران شرکت‌های خودروساز این واقعیت را خصوصا پس از آن که چندی پیش یکی از مقامات دولتی به این واقعیت اشاره کرد تکذیب می‌کردند.

اواخر مردادماه امسال اکبر ترکان مشاور ارشد روحانی و دبیر شورای هماهنگي مناطق آزاد اعلام کرد: «تقاضا به حدی کم است که هم اکنون یکی از خودروسازان مجبور شده است در انبار خود 80 هزار خودرو نگهداری کند».

پس از آن نیز رسانه‌ها، تصاویر ماهواره‌ای از انبار یکی از خودروسازان منتشر کردند که حداقل 10 هزار خودرو در آن پارک شده بود. 

نامه ای که جایی برای تکذیب انبار کردن خودروها نگذاشتبا این حال، مسئولان وزارت صنعت و مدیران شرکت‌های خودروساز با صراحت آمار و ارقام اعلام‌شده درباره انبار شدن خودروها را تکذیب کردند.

از سوی دیگر، کمپین اجتماعی «نه به خرید خودروی صفر» نیز روی فروش خودروسازان اثرگذار شد؛ اما مسئولان این اثرگذاری را نیز تکذیب کرده و وانمود کردند که فروش خودرو در شرایط طبیعی قرار دارد.

به عنوان مثال، 8 شهریور مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به کمپین "خریدن خودرو صفر ممنوع" گفت: به هیچ عنوان قیمت خودرو را کاهش نمی دهیم، شما توجه کنید قیمت کدام کالا در این چند سال اخیر کاهش یافته است.

هاشم یکه زارع د رخصوص بالا بودن قیمت خودرو گفته بود: قیمت خودرو براساس یک آنالیز است و براساس آنالیز، قیمت خودرو نمی تواند کاهش یابد.

یکه زارع در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه خودروسازان دلیل افزایش قیمت های خود را در سال های اخیر اعمال تحریم می دانستند، در حال حاضر که مقرر شده تحریم ها رفع شود، چه زمانی قیمت خودرو را کاهش می دهید؟ گفت: دراین موضوع باید به قیمت دلار توجه کرد که با کاهش جدی روبرو نبوده،بنابراین باید به میزان کاهش قیمت ارز برای کاهش قیمت خودرو توجه شود.
 
یکه زارع درپاسخ به این سوال مبنی براینکه به چه دلیل با افزایش تیراژ خودرو تلاش نمی کنید قیمت خودرو در بازار متعادل شود، گفت: تیراژ ما به عنوان یک بنگاه اقتصادی همیشه متناسب با تقاضا است.

 وی درپاسخ به این سوال مبنی بر اینکه، آیا انبارهای ایران خودرو پُر از خودروهای صفر کیلومتری است که خریدار ندارد؟ تاکید کرد: چه کسی این را گفته است؛عکس‌های ماهواره ای از پارکینگ‌های ایران خودرو مربوط به بهمن ماه سال 92 است و جهت اطلاع شما می گویم نسبت به تولید روزانه تنها سه هزار خودرو اضافه داریم.

یکه زارع در پاسخ به این سوال
مبنی بر اینکه آیا با توجه به کمپین "خریدن خودرو صفر ممنوع"، امکان دارد قیمت خودرو را کمی کاهش دهید؟ گفت: به هیچ عنوان قیمت خودرو را کاهش نمی دهیم، شما توجه کنید قیمت کدام کالا در این چند سال اخیر کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در موضوع کمپین "خریدن خودرو صفر ممنوع" آدم های مختلف وجود دارند،مردم درباره خریدن یا نخریدن  خودرو حق دارند که هر تصمیمی بگیرند، اما ما به کسانی که اهداف دیگری دراین زمینه دارند، توجه نمی کنیم به دلیل اینکه یک عده دوست دارند خودرو از خارج وارد بشود و عده ای نیز مقاصد سیاسی را دراین رابطه دنبال می کنند.
 
نامه ای که جایی برای تکذیب انبار کردن خودروها نگذاشتیکه زارع افزود: اگر قیمت دلار 1000 تومان شود،ما نیز قیمت خودرو را کاهش می دهیم ولی این موضوع عملی نمی شود.

یکه زارع همچنین در گفتگوی دیگری نیز اظهار داشت: در حال حاضر ماندگاری خودرو در انبارهای ما، سه روز بیش از قبل شده است. ما روزی دو هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو تولید می کنیم و الان با توجه به شرایط به وجود آمده، بین شش تا هفت هزار دستگاه به موجودی انبارمان اضافه شده است. به عبارت بهتر، در حال حاضر شش هفت هزار خودرو بیش از گذشته در انبارهای شرکت وجود دارد، بنابراین آن ۸۰ هزار دستگاهی که گفتید، به ایران خودرو مربوط نیست.

در همین‌باره یک مقام مسؤول در گروه خودروسازی سایپا نیز به انکار انبار شدن خودروهای تولیدی این شرکت پرداخته و گفته است: انبار کردن خودرو توسط خودروسازان راست نیست، چراکه نگهداری هر دستگاه خودرو نیازمند 25 مترمربع فضای پارکینگی است.

وی با اشاره به رقم اعلام شده 80 هزار دستگاه خودروی انبار شده از سوی خودروسازان ادامه داد باتوجه به نیاز 25 مترمربعی هر دستگاه خودرو برای پارک،‌ حساب کنید این تعداد خودرو چه میزان فضای پارکینگی می‌خواهد که در عمل غیرممکن است.

این مقام مسؤول با تصریح اینکه خودروسازان حتی در تحویل خودروهایی که پول آن را از قبل گرفته‌اند نیز تأخیر می‌کنند بنابراین روشن است که امکان انبار کردن خودرویی وجود ندارد، افزود: شایعات مطرح درباره انبار کردن خودرو مربوط به پارکینگ ایران‌خودرو در نزدیکی کارخانه ارج است که تعداد خودروهای موجود در این پارکینگ نیز به 2 هزار دستگاه نمی‌رسد.

اینک برخلاف همه آن تکذیب‌ها، 4 وزیر که در میان آنها وزیر صنعت به عنوان عالی‌ترین تصمیم‌گیر حوزه صنعت خودروسازی نیز به چشم می‌خورد، رقم انبار شدن خودروهای داخلی را 100 هزار عنوان کرده‌اند.

رقم تولید خودروی کشور در سال گذشته 1/1 میلیون بود و در حالت خوشبینانه در سال جاری به 2/1 میلیون خودرو خواهد رسید.

به عبارت دیگر تولید ماهانه خودروسازان در سال جاری حداکثر 100 هزار خودرو خواهد بود. با توجه به این آمار، انبار شدن 100 هزار خودرو به معنای آن است که معادل یک ماه تولیدات خودروسازان داخلی به فروش نرفته است.

اقدامات اخیر ایران‌خودرو و سایپا در ارائه شرایط بی‌سابقه فروش خودرو به صورت اقساطی و تحویل فوری نیز نشان می‌دهد که انبار شدن ده‌ها هزار خودرو در پارکینگ این دو شرکت، حقیقت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 46
  • توحید ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    دولت به کمک مردم نیومده بجاش داره لایحه ای رو میده ک مردم رو مجبور به خرید این ماشینها با قیمت بالا کنه...
  • ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    خودروهايشان را از دم به قسط بدهند مردم يا طرح تعويض خودروهاي فرسوده را فعال كنند.
  • ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    خود کرده رو تدبیر نیست
  • ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    چرا ما باید هزینهباشگاه های فوتبال شما را بدهیم. چرا مردم باید پاداش ها و هزینه های نجومی حقوق شما را بدهند.
  • سید ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    صنعت خودرو = صنعت فساد اینطور که نمیشه... اگه مسئولان نمیتونن درستش کنن، ما مردم میدونیم چکار کنیم.
  • ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    پدر مردم را با این قیمت‌های نجومی درآوردند و خدا هم دارد پدر آنها را در می‌آورد.
  • نا اميد از بي تدبيري ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    ساليان متمادي مديران خودروسازي با قيمت هاي بالاي خودروهايشان و در صورت اعتراض مصرف كنندگان با جواب هاي سربالا و بي منطق سعي در فروش محصولات بي كيفيت و خدمات پايين پس از فروش به مردم دارند. ولي ديگر فايده ندارد.
  • رسول ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    سالهاست از آنها حمایت شود که خودرو با کیفیت تولید کنند. کیفیت خودرو ها بهتر که نشد بدتر هم شو و پس از 30 سال حمایت پدر مردم و و دولت را در اوردندو آخرش هم هیچ پخی نشدند و تولیداتشان آلودگی هوا و نابودی سرمایه ملی و کشتار مردم در تصادفات را باعث شدند. بس بابا دیگه بسه.
  • taroatapikatma ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    خودروی من پیکان مدل 1376 است ، هر روز یک جاش خراب میشه و پول تعمیرشو ندارم یک سوال از رئیس جمهور دارم چرا من به عنوان یک ایرانی نتوانم یک خودروی معمولی خریداری بکنم؟
  • مرادی ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    ما عاشق احمدی نژاد نیستیم. دشمن روحانی هم نیستیم. اما حرف حق زیباست. فرق ره،ازکجا؟ تابه کجا؟؟؟!!! ✅ احمدی نژاد ۶۴ تا دونه سانترفیوژ زمان خاتمی رو کرد ۱۹ هزار سانترفیوژ، ⛔️ روحانی ۱۹ هزارتا رو با مذاکرات پیچیده کرد ۵ هزارتا!!! ✅ احمدی نژاد غنی سازی ۳.۵ درصد رو رسوند به ۲۰ درصد، ⛔️ روحانی غنی سازی ۲۰ درصد رو رسوند به ۳.۵ درصد. ✅در زمان احمدی نژاد چرخه فناوری هسته ای از صفر تا صد بومی شد، ⛔️زمان روحانی فردو تعطیل، کارخانه آب سنگین تعطیل، هسته رآکتور اراک تخریب، نطنز نیمه تعطیل، تحقیق و توسعه محدود و.... ✅زمان احمدی نژاد ذخیره اورانیوم به ۱۲ تن رسید ⛔️زمان روحانی همه رو دارن اکسید میکنن تا به ۳۰۰ کیلو برسه! ✅زمان احمدی نژاد انرژی هسته ای و فناوری فضایی داشتیم البته بخاطرش تحریم هم شدیم، ⛔️زمان روحانی، هم انرژی هسته ای تعطیل شد و هم فضایی و هم تحریمها افزایش پیدا کرد! ✅در کل احمدی نژاد ۶ بار از طرف آمریکا تهدید نظامی شدیم ، ⛔️تو دو سال زمان روحانی تا الان ، ۱۴ بار تهدید نظامی شدیم از طرف آمریکا و اسرائیل و حتی عربستان! ✅زمان احمدی عربستان جرأت قلدر بازی برای ایران نداشت ⛔️زمان روحانی عربستان هم، مارو تهدید نظامی میکنه و به ناموسمون تجاوز میکنن و کشتیمون رو بازرسی میکنن و آقای ظریف به جاش، پست های جدید مسئولین وهابی عربستان رو بهشون تبریک میگه و یه بار هم جرأت محکوم کردن نداشته. ✅زمان احمدی نژاد یک ربع تیم غربی دیر اومد جلسه، جلیلی برای تنبیه اونا دو ساعت رفت قدم زدن و دوساعت تمام اونا توجلسه منتظر جلیلی نشستن، ⛔️ولی غربی ها، ظریف رو یک بار به بهانه جلسه هماهنگی بین خودشون یک ساعت پشت در نگه داشتن. ✅ احمدی نژاد بعد از ترور دانشمندان هسته ای، عکس شهدا رو گذاشت رو میز مذاکرات و غربی ها رو مجبور به محکوم کردن ترور کرد . ⛔️زمان روحانی ، سفیر قانونی مارو به سازمان ملل راه ندادند و برخلاف توافق ژنو تحریم ها رو اضافه کردند و ظریف عکس العمل دیپلماتیک نشان نداد..... ✅زمان احمدی نژاد با ترفند های پیچیده پول های بلوکه شده رو وارد کشور میکردن. ⛔️زمان روحانی انرژی هسته ای رو تعطیل کردن تا بلکه با هزار منت و التماس ۷ میلیارد دلار از پولهای خودمون آزاد بشه، اونوقت غربی ها پولها رو از یه حساب مسدود ریختن به یه حساب مسدود دیگه تا ایرانی ها با چمدون و ذره ذره برن از امارات بیارن!
  • رضا ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    آقا رسول دمت گرم
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    احسنت
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    چرا اقتصاد کشور ما وابستگی شدید به دلار داره ، مرگ بر آمریکا انقدر می گید خوب عزیز من برادر من عملیشم کنید مرگ بر آمریکا قبول خوب مرگ بر دلارش خودرویی که تو این کشور تولید میشه چه ربطی به دلار داره اگه تمام خودرو رو وارد می کنید دیگه چه اصراری به تولید خودرو دارید واردات و آزاد کنید سودشم بیشتره
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    من نمیام
  • ناشناس ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    آخ داداش دمت گرم حرف دلمونو زدي آخه كجاي پرايد به دلار ربط داره . مگه شما تو درون كشور با دلار معامله ميكنيد . پول ملي شما دلاره
  • ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    یک پیشنهاد خوب برای صنایع خودرو ساز داخلی جهت خروج از رکود: " یکی بخر دو تا ببر"
  • علیرضا ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    حالا فکر کردی از دم قسطی خیلی خوبه؟ کم کمش به ازای هر 10 تومن 14 تومن باید بپردازید. بجای این پیشنهاد روی کاهش قیمت فکر کنید. چرا یک پراید باید 20 تومان باشد؟؟؟ پژو 30 تومان؟ ال نود 40 تومان؟
  • ارغوان ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    مشرق اگرکامنت هام منتشرنشود یا تحریف شود و دخل و تصرف کنی هرچی فحشه نثارت میکنم
  • ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    دمت گرم
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    0 0
    جناب مردادی این باصنعت خودرو چکار. مردم مسخره کردی مشرق خان هم منتشر میکنه.
  • ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    0 0
    مسولن اقتصادی شما که به عرضه و تقاضا و روند بازار اعتقاد دارید چرا خاموش هستید. بازار خودرود تقاضایی نداره. بعد باید پراید یا ارابه مرگ بشه 8 میلیون سمند 12 - تندر 15 - نمی خوای نمیخریم خودتون ورشکست میشین
  • علی ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    احسنت برادر مرادی واقعا تحلیل درست و دقیقی از دو دولت ارایه دادی! مرحبا به این همه دانش!!! خیلی زیبا و پر زرق و برق بود! خسته نباشی وافعا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس