نایب رئیس فدراسیون فوتبال گفت: درحالی که در رسانه‌ها نام متهم بزرگترین دزدی تاریخ ایران به اختصار گفته می‌شود برخی به راحتی به کی‌روش اتهام وارد می‌کنند.

به گزارش مشرق، فوتبال ایران همچنان به واسطه اتفاقات مختلفی که در آن رخ می‌دهد، روزهای ملتهبی را سپری می‌کند.

در آخرین نوع این اتفاقات منحصر به فرد در فوتبال ایران روز گذشته بیانیه‌ای از سوی کی‌روش علیه مسئولان سابق کمیته اخلاق صادر شد که واکنش این اعضا را در پی داشت تا به نظر جنگ تازه‌ای در این زمینه در راه باشد.

بر همین اساس و به این بهانه و البته سایر اتفاقات روز فوتبال، گفت و گویی را با محمود اسلامیان نایب رئیس فدراسیون فوتبال انجام دادیم که متن آن را در زیر می‌خوانید:

**مهم‌ترین عناوین این گفت و گو را قبل از ورود به مصاحبه بخوانید:

*آقایان چون قاضی بودند فکر می‌کردند بدون هماهنگی می‌توانند هر کاری انجام دهند

*پول نداریم، امکانات هم نیست؛ چرا خودزنی می‌کنیم؟

*نام متهم به بزرگ‌ترین دزدی تاریخ ایران را به اختصار می‌آورند، اما به راحتی به کی‌روش تهمت می‌زنند

*این کارها با هدف مختل کردن روحیه سرمربی تیم ملی و این تیم انجام می‌شود

*از آشتی کفاشیان با وزیر خوشحال شدم

*مجلس باید به سفرهای کفاشیان امتیاز مثبت هم بدهد

*از حواشی فوتبال خسته شده‌ام

*کاش نویدکیا به هرشکلی در سپاهان حفظ می‌شد

*رقیبان ما مشغول ساختن بهترین ورزشگاه‌ها هستند و ما صبح تا شب مشغول جنگ و جدال


با بیانیه‌ای که کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی روز گذشته علیه اعضای سابق کمیته اخلاق صادر کرد و پاسخ محمدزاده و سایر اعضا به این بیانیه، در آستانه دیدار تیم ملی با عمان، به نظر می‌رسد همچنان فضای فوتبال کشور ملتهب است.

درست است که فدراسیون فوتبال زیر نظر فیفا اداره می‌شود اما چون یک نهاد اجرایی به شمار می‌رود، در همه سیستم‌های اجرایی، نهادهای انضباطی منصوب رئیس فدراسیون هستند و وقتی که شما منصوب رئیس یک سیستم هستید باید با او هماهنگ باشد و بنده نیز عقیده دارم که که کمیته‌هایی مثل کمیته انضباطی یا کمیته اخلاق و استیناف باید با رئیس فدراسیون هماهنگ باشند. البته این هماهنگی به این معنی نیست که حق ناحق یا ناحق به حق تبدیل شود بلکه معنایش این است که باید کارها را مدیریت کرد. هر 4 سال یک بار مسابقات جام جهانی برگزار می‌شود و صعود یا عدم صعود تیم ملی به این رقابت‌ها تأثیر زیادی در تمام اقشار مملکت می‌‌گذارد. در این شرایط مثلا می‌‌خواهید یک موردی را پیگیری کرده و یا تذکری را بدهید که باید در این خصوص به یک مدیریت زمانی پرداخت تا از لحاظ روحی خدای ناکرده در آستانه مسابقات به تیم یا شخص خاصی لطمه وارد نکرد. در هر صورت فدراسیون، مسئول دارد و آقایان باید با مسئول مربوطه در موارد مختلف هماهنگ باشند. در خصوص ایرادات هم باید بهترین راه برای رفع آن پیدا شود. در این بین، حتی بدتر از این کارها، تهمت زدن است که نمی‌دانم آقایان بر اساس چه تفکری این کارها را انجام می‌دهند. این کارها درست نیست و به نظر من نمی‌تواند در این برهه زمانی کمکی را به تیم ملی کند.

استقلال کمیته‌هایی که از آن نام بردید، استقلال آنها را زیر سؤال نمی‌برد؟


خیر؛ اصلا. در همه وزارتخانه‌ها، این کمیته‌های انضباطی وجود دارند. ما نیز نباید فرضمان این باشد که رئیس به دنبال حق و ناحق کردن است. رئیس یا وزیری که اعضای این کمیته‌ها را منصوب می‌کند، هدفش چیست؟ برای اینکه به یک سری تخلفات و مسائل رسیدگی شود. یک موقع است که این کمیته خودش تدبیر کرده و شرایط را می‌بیند و بهترین روش را برای برخورد انتخاب می‌کند که این شرایط مطلوب است، اما یک زمان است که این کمیته این کار را انجام نمی‌دهد، چه کسی باید به این موضوع ورود کند؟ کسی که او اعضای این کمیته را منصوب کرده باید به مسائل آن رسیدگی کند. این کمیته‌های با دستگاه قضایی فرق می‌کند. به نظر می‌رسد چون آقایان خودشان قاضی بوده‌اند، فکر می‌‌کنند که اینجا هم می‌توانند بدون هماهنگی و در نظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی هر حکمی را بدهند. البته هر دادگاهی در قوه قضاییه مستقل عمل می‌کند اما کمیته‌های انضباطی به هر حال با سیستم قضایی یک تفاوت‌هایی دارند و شرایطشان با یکدیگر متفاوت است.

به نظر می‌رسد فضای حمایتی برای پشتیبانی از تیم ملی در چنین شرایطی به خوبی شکل نگرفته و در نهایت این تیم متضرر خواهد شد.

منهای مواردی که گفتم، به هم ریختن جو تیم ملی نیز نمی‌تواند به این شکل کار درستی باشد. امکانات که نداریم، پول که نداریم، بازی تدارکاتی‌هایمان که در حداقل است. این همه کمبودها وجود دارد و یک ریال هیچکس به فدراسیون فوتبال کمک نکرده است؛ با این شرایط بیاییم، خودمان از داخل خودزنی هم بکنیم. اینکه دیگر درست نیست و واقعا دلایل این رفتارها را نمی‌دانم. در هر صورت خواهشم از همه این است که از تهمت زدن جلوگیری کنند. به هر حال تهمت و تهمت زدن کار بسیار بدی است. آقایان که در قوه قضاییه کار می‌کنند، می‌دانند که شخصی که 9 هزار میلیارد پول این کشور را برده و بزرگ‌ترین دزدی تاریخ ایران انجام شده است و با اینکه همه می‌دانند که عامل این دزدی کیست، اما باز همه اسم او را به اختصار می‌آورند و رعایت اصول را می‌کنند اما ما به خاطر یک موضوع این چنینی باید این همه جدال به راه بیاندازیم؟

شاید هم این فضل از سر لجبازی با برخی از اعضای فدراسیون به وجود آمد.

به نظر من مردم همیشه بهترین قاضی هستند، هرچند که اگر به عقلمان در هر کاری رجوع کنیم، عقلمان هیچگاه به ما راه خطا را نشان نمی‌دهد.

در سفری که به هند داشتید، در این خصوص با کی‌روش در خصوص موارد مختلف صحبت کردید تا از دیدگاه‌ها و مواردی که این روزها باعث ناراحتی وی می‌شود، سر در بیاورید؟

کی‌روش به هر حال یک مربی است که کارنامه خوبی هم دارد. او سال‌ها دستیار در منچستریونایتد دستیار فرگوسن بوده و سوابق بین‌المللی زیادی را دارد. او یک مربی مطرح و باسابقه‌ای است و در شرایطی که در تحریم بودیم به ایران آمد و با حداقل امکانات ما ساخته و یک بار هم تیم ملی را به جام جهانی برده است. بنابراین ناراحتی‌اش بیشتر به خاطر این است که متناسب با درخواست‌ هایی که دارد که خیلی هم زیاد نیست، زمینه فراهم کردن و تدارک آنها وجود ندارد. از سوی دیگر به نظر من نظم و انضباط فوق العاده‌ای در تیم ملی حاکم است. یادمان نمی‌رود که در تیم ملی یک زمانی به خاطر بازیکن سالاری و بی انضباطی چه مشکلاتی وجود داشت اما هیچکدام از این مسائل در تیم ملی وجود ندارد و یک نظم کامل امروز در این تیم حکمفرماست. در این بین اعضای کاروان تیم ملی احساس می‌کنند که یک خانواده هستند. یعنی نظم تؤام با یک ارتباط عاطفی خوب می‌تواند، کار دشواری باشد چون کسانی که مدیریت کرد‌ه‌اند می‌دانند که در کنار هم قرار دادن این دو موضوع بسیار دشوار و سخت است. یعنی هم مدیر مقتدری باشید و هم اینکه از نظر عاطفی بتوانید با اعضای مجموعه‌ات ارتباط خوبی برقرار کنید. اگر هر مدیری این دو ویژگی را داشته باشد، بسیار خوب است. معتقدم که باید بیشتر به کی‌روش از جهت تدارک تیم ملی و حمایت از این تیم به او کمک کرد. در مرحله مقدماتی شاید کارمان سخت نباشد اما برای مرحله بعدی با توجه به شرایط سختی که به وجود می‌آید باید همه به تیم ملی کمک کنند.

البته قبلا در مصاحبه‌ای گفته بودید که کی‌روش هرجایی که کار کرده، نفر دوم خوبی بوده است.

از آن صحبت من برداشت بدی شده بود. بیشتر اعتقادم این بود که تعاملات او باید بیشتر شود.

با همه این تفاسیری که گفتید، یعنی همچنان از تیم ملی حمایت نمی‌شود؟

بله؛ درست است. تیم ملی الان متاسفانه حمایتی را پشت خود ندارد. صداوسیما که پول حق پخش را نمی‌دهد، در راه انتقال پول‌های فیفا که مشکل وجود دارد و از سوی وزارت ورزش هم هیچ کمکی نمی شود، بنابراین با این شرایط کارمان برای صعود سخت است. انتظارم از دولت این است که به صورت ویژه به بحث صعود تیم ملی به جام جهانی نگاه کرده و این تیم را مورد حمایت قرار دهد.

در این راه می‌توان از مجلسی‌ها انتظار کمک داشت؟

همه باید کمک کنند. نباید در این بین فقط ایراد گرفت. همه باید ببینیم چه کمکی می‌توانیم به تیم ملی کشورمان بکنیم. هرجایی هستیم باید برای شادی و عزت 80 میلیون ایرانی به این تیم کمک کنیم تا به جام جهانی صعود کند. در هر صورت ایراد گرفتن کار راحتی است.

البته شنیده می‌شود که کی‌روش از اینکه کسی از فدراسیون به اردوی دبی نرفته است کمی دلخور و ناراحت است.

فکر نمی‌کنم چنین بحثی وجود داشته باشد. البته اگر مشکلی وجود نداشته باشد برای همراهی تیم ملی به عمان خواهم رفت.

برای موضوع 100 هزار دلار پرداختی به کی‌روش از سوی آل‌اشپورت هم این روزها جنجال‌های زیادی به پا شده است.

یک عرفی در دنیا وجود دارد و همه مربیان دنیا اسپانسر دارند و می‌توانند قرارداد ببندند. این هم از آن حرف‌هایی است که در مملکت ما به راحتی زده می‌شود و بعدا هم کسی در این خصوص کسی هم جوابگو نیست که حالا اگر آبرویی رفت چه اتفاقی خواهد افتاد. آقای کفاشیان در این مورد چون در جریان جزییات بود، دیگر به صراحت در این خصوص به اظهار نظر پرداخت. معتقدم که این کارها فقط با یک هدف انجام می‌شود و آن هم به هم ریختن شرایط روحی مربی تیم ملی و به تبع آن برهم زدن شرایط روحی و روانی تیم ملی است. هرکسی این کار را می‌کند آگاهانه یا ناآگاهانه در این فضا حرکت می‌کند. متاسفانه هرکسی از راه می‌رسد به جای کمک یک لطمه‌ای هم می‌زند.

در جلسه اخیری که برای تقدیر از تیم ملی فوتسال بانوان در وزارت ورزش برگزار شد، به نظر می‌رسید یخ‌های بین وزارت و فدراسیون آب شده و دیگر مشکلی بین وزیر با کفاشیان وجود ندارد.

همیشه از دوستان خواهش کرده‌ام که با تعامل مسائل را حل کنند نه با ناراحتی و دعوا. ما هم خوشحال شدیم که این اتفاق افتاد و امیدوارم این شرایط ادامه داشته باشد.

در حیطه ورزش یک بار دیگر شاهد حق خوری بودیم و دیدیم که به راحتی ابلاغ داوری فغانی را برای نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا از وی گرفتند. در این خصوص چه نظری دارید؟


در ورزش ما متاسفانه چون ثبات مدیریتی نداریم نمی توانیم کرسی های لازم را در مجامع بین المللی بگریم. معمولا تعویض مدیران فدراسیون ها در کشورمان زیاد است و این باعث می‌شود نتوانیم از چنین پتانسیلی استفاده کنیم. به طور مثال یک مدیر می آید و چند سال زحمت می‌کشد و یکی مثل علی مرادی در وزنه برداری یک کرسی بین المللی هم می‌گیرد اما تیم جدید می آید و بیشتر به جای اینکه از وی در آسیا حمایت کند، بیشتر در کار وی گذاشته و شرایط تخریب او را فراهم می‌آورد. یا به طور مثال آن اتفاقی که در انتخابات دور قبلی AFC بین کفاشیان و سعیدلو رخ داد و در نهایت باعث شد تا هیچ کرسی به ایران نرسد. وقتی شما جایگاهی ندارید معلوم است که چنین اجحاف‌هایی هم می‌شود. لازمه گرفتن کرسی برای اینکه در چنین مواردی به ما اجحاف نشود، داشتن ثبات مدیریتی است. امروز هم در فدراسیون‌هایی موفق هستیم که شاهد ثبات مدیریتی در آن هستیم. باید به طور مثال فردی مثل علی مرادی را در هیات مدیره فدراسیون وزنه برداری حفظ می کردیم اما ما این کار را نکردیم و هم خودش را زدیم و هم کرسی‌اش را. ما حتی امروز در کشتی هم جایگاهی در جهان نداریم. ورزش، اداره نیست که هر روز در آن تغییرات بدهیم. مدیران ورزشی جهان را ببینید که هر کدام 15 سال و 20 سال در سمت‌های خود هستند.

عملکرد کفاشیان را چطور ارزیابی می‌‌کنید؟ او از دسته مدیران خوب است که 7 سال در سمت خود باقی مانده است.

آقای کفاشیان به هر حال به نسبت امکاناتی که داشته، خوب عمل کرده است.

لازمه کسب و حفظ کرسی‌های بین‌المللی حضور در مجامع و کنگره‌های بین‌المللی و جهانی است و جالب اینکه یک رئیس مثل کفاشیان هم که به این منظور سفرهایی را انجام می‌دهد، مورد هجمه‌های مختلف قرار گرفته و حتی مجلس نیز به این موضوع ورود می‌کند.

یکی از بزرگ‌ترین ثروتمندان دنیا به من گفت که سالی 720 ساعت پرواز می‌کنم. یعنی پرواز برای کار نه برای تفریح، نشانه مثبتی از یک مدیر است و نشانه منفی نیست.

چه کسی باید نوع این سفرها را ارزیابی کند؟

به نظرم اگر کفاشیان رفته سفر که بگردد حق با مجلس است اما سفرهای او کاری بوده است. اگر یک مدیر مرتب به سفر می‌رود، این سفر تفریحی نیست. سفر تفریحی یعنی اینکه 10 روز به یک جایی بروی نه اینکه تا بخواهد خوابت تنظیم شود باید برگردی. اتفاقا باید برای سفرهای کاری به یک مدیر امتیاز داد.

گویا مجلس هم در تعارض با فدراسیون و فوتبال قرار دارد.

این هم ریشه در جای دیگری دارد.

در این مدت از حواشی فوتبال خسته نشدید؟

چرا. متاسفانه حاشیه‌های ورزش ما 10 برابر کار واقعی‌اش است. آن هم در مقایسه با رقبای منطقه که سخت کار می کنند، بهترین استادیوم‌ها را می‌سازند و ... ما هم صبح تا شب مشغول جنگ و جدل و دعوا و ... هستیم. هنوز دو تیم پرطرفدار کشور بلاتکلیف هستند و به جای حل کردن چنین مشکلاتی مشغول حواشی هستیم و مدام هم پسرفت می‌کنیم.

به عنوان سؤال آخر. به عنوان یک مدیر اصفهانی که سابقه حضور در سپاهان را هم دارید در خصوص خداحافظی محرم نویدکیا از تیم اصفهانی چه نظری دارید؟


محرم از نظر اخلاقی سرآمد است و فکر می‌‌کنم از 16-17 سالگی او را می‌شناسم. محرم از همان ابتدا بد آورد و مصدوم شد. او یکی از استثناهای فوتبال از لحاظ هوش و تکنیک و اخلاق است. ای کاش که به یک شکلی او حفظ می‌شد.

از شما بخواهند تا پا در میانی بکنید تا او بازگردد این کار را می‌کنید؟

در حال حاضر که در این تیم سمتی ندارم. او از معدود پلی میکرهای فوتبال ایران بود که بدشانسی آورد و اگر نیم ساعت هم در بازی بود، تأثیرگذار بود و از همه مهم تر اینکه از لحاظ اخلاقی، بازیکن بسیار خوبی بود. بابت این خبر متاثر شدم و امیدوارم مسئولان باشگاه در این خصوص یک حرکتی را انجام دهند چون بازیکنانی مانند نویدکیا به خاطر نوع بازی شان می‌توانند تا سی و هفت هشت سالگی بازی کنند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس