کد خبر 477665
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷

طبق آمار، پروژه بزرگ مسکن مهر که موجب خانه دار شدن میلیون ها نفر شده به دلیل عدم اعتقاد وزیر راه و شهرسازی،در ۱۵ ماه فقط ۹ درصد پیشرفت داشته است.

به گزارش مشرق، طبق آمار پروژه بزرگ مسکن مهر که موجب خانه دار شدن میلیون ها نفر شده است به دلیل عدم پیگیری و عدم اعتقاد وزیر راه و شهرسازی آقای آخوندی طی 15 ماه اخیر فقط 9 درصد پیشرفت داشته است! این در حالی اتفاق افتاده است که تکمیل پروژه های مسکن مهر علاوه بر تحقق مطالبات مردم در این حوزه، می توانست منجر به ایجاد بیش از 900 هزار شغل شود.

طبق آمار اعلام شده توسط قائم مقام محترم وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر در اواخر سال 92، در آن زمان از 2 میلیون و 300 هزار واحد مسکن مهر که قرارداد آن امضا شده و در مرحله آغازین قرار گرفته بود، در 2 میلیون واحد مرحله اسکلت و سقف به پایان رسیده بود، 1 میلیون و 800  هزار واحد به مرحله سفت کاری رسیده و 1 میلیون و 470 هزار واحد در مرحله نازک کاری قرار داشت.

خبرگزاری ایسنا نیز در تاریخ 17 تیرماه 94 در گزارشی از وزارت راه و شهرسازی در خصوص پروژه مسکن مهر اعلام کرد که در آن تاریخ از حدود 2 میلیون و 300 هزار واحد مسکن مهر که قرارداد آنها نوشته شده و در مرحله پی سازی قرار دارد، 2 میلیون و 160 هزار واحد در مرحله اتمام اسکلت و سقف، 2 میلیون و 30 هزار واحد در مرحله اتمام سفت کاری و 1 میلیون و 775 هزار واحد در مرحله اتمام نازک کاری و افتتاح قرار دارد.

محاسبه معادل مسکن باقیمانده با توجه به پیشرفت کار در دو مقطع زمانی انتهای سال 92 و پانزده ماه بعد از آن در تیرماه سال 1394 نشان می دهد که در انتهای سال 1392 معادل 567 هزار واحد مسکونی از پروژه مسکن مهر باقی مانده بود که این رقم در تیرماه سال 1394 به 380 هزار واحد رسیده است. این مقادیر در جدول نشان داده شده است:

 آمار پیشرفت مسکن مهر مردم در دولت یازدهم+ جدول

جدول 1 - با توجه به جداول شکست کار مسکن که درصد انجام یک پروژه را مشخص می کند، در مرحله آغازین پروژه و پی سازی 20 درصد، در مرحله پایان اسکلت و سقف 40 درصد، در مرحله پایان سفت کاری 60 درصد و در مرحله نازک کاری و افتتاح حدود 95 درصد از پروژه به پایان رسیده است.

در واقع طبق آمار، در انتهای سال 92 حدود 25 درصد از اتمام پروژه بزرگ مسکن مهر باقی مانده بود که این رقم در تیرماه سال 94 به 16 درصد رسید؛ در نتیجه طی پانزده ماه این پروژه تنها 9 درصد رشد داشته است. با توجه به اینکه پیشروی مسکن مهر با اقدامات دولت یازدهم را می توان تقریبا از انتهای سال 92 دانست، آمار بیانگر آن است که مسکن مهر در دولت یازدهم تنها 9 درصد پیشرفت داشته است!

این درحالیست که وزیر راه و شهرسازی در 29 اردیبهشت ماه 94 در مجلس گفت: : "آمار و ارقام نشان می‌دهد که طرح مسکن مهر در دوره مسئولیت من سرعت نسبتاَ بیشتری نسبت به پیش از آن داشته است. ما حدود 2 میلیون و 300 هزار مسکن مهر داریم که دارای میانگین پیشرفت 90 درصدی در سال 94 است ..... 44 هزار میلیارد تومان برای مسکن مهر تسهیلات اعطا شده است که 10 درصد در دوره یازدهم و 90 درصد در دولت گذشته بود ..... در این شرایط سخت بدون بودجه و امکانات در حال تکمیل پروژه‌ها هستیم و همه منابع وزارت راه و شهرسازی را برای تکمیل این پروژه به کار می‌گیریم."

نه تنها گفته ایشان مبنی بر اینکه مسکن مهر در دولت یازدهم با سرعت بیشتری از دولت قبل پیشرفت کرده خلاف واقع است بلکه تکمیل 90 درصدی این پروژه نیز نادرست بوده چرا که طبق آمار ارائه شده، این پروژه حدود 84 درصد پیشرفت داشته و تنها 9 درصد آن در دولت یازدهم بوده است.

همچنین با توجه به گفته ایشان مبنی بر اینکه ده درصد از منابع 44 هزار میلیاردی مسکن مهر در دولت یازدهم تخصیص داده شده است که مقدار آن حدود 4 هزار میلیارد تومان می شود و با نظر به اینکه تا کنون بیش از 7 هزار میلیارد تومان از اقساط مسکن مهر توسط مردم بازپرداخت شده است، می توان نتیجه گرفت که علاوه بر اینکه وزارت راه و شهرسازی منابع جدیدی را وارد این پروژه نکرده است بلکه از بازپرداخت این اقساط نیز در مسیر دیگری استفاده کرده و تکمیل این پروژه مهم و حیاتی برای بهبود معیشت مردم را به تاخیر انداخته است.

طبق محاسبات انجام شده توسط وزارت راه و شهرسازی، مسکن دومین صنعت اشتغال‌زای کشور پس از کشاورزی است که به ازای هر 100 متر مربع زیربنای مسکونی تولید شده، 1.44 شغل مستقیم و 1.008 شغل غیرمستقیم در طی یک سال ایجاد می کند. لذا اشتغال ایجاد شده که از اجرای این تعداد پروژه در کشور می توانست حاصل شود معادل 930 هزار شغل بود که به دلیل عدم پیگیری وزیر راه و شهرسازی آقای آخوندی محقق نشد.

در این شرایط رکودی کشور، قدرت حوزه مسکن برای ایجاد اشتغال و تحرک در اقتصاد به عنوان یک منبع کاملا درونزا نادیده گرفته شد و همین امر منجر به تعمیق رکود و بیکاری گردی؛ همچنین با وجود وعده های متعدد وزیر در جلسات سوال مجلس، هنوز تحولی در عرضه مسکن و به ویژه پیشرفت پروژه مسکن مهر رخ نداده است. امید است که نمایندگان مجلس در استیضاح پیش رو هوشمندانه عمل کرده و زمینه احقاق حقوق ملت ایران در حوزه مسکن را چه در صورت برکناری آقای آخوندی و چه در صورت ابقای ایشان فراهم آورند.
منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    مسکن مهر هیچ پیشرفتی نداشته
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    بیش از سه سال از ثبت نام و واریز وجه درخواستی که هر سال افزایش داشت می گذرد هیچ کس پاسخگوی مردم در پردیس نیست
  • ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    البته این رو هم بگید که همین مسکن مهر چه تاثیری بر روی تورم داشته. صادقانه باید بررسی کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس