کد خبر 477436
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۳

حدود 400 هزار کودک زیر شش سال به دلیل فقر خانواده مبتلا به سوءتغذیه هستند و همتی عالی می خواهد که آستین بالا بزند و اندکی کمک کند تا این کودکان از این مشکل نجات پیدا کنند.

به گزارش مشرق، شاید شما هم اخیرا از شبکه های تلویزیون یا در شبکه های مجازی، یک تیزر خوش ساخت و مستند درباره تقسیمِ غذا با دوست و بغل دستی را دیده باشید. همان تیزری که در آن به بهانه ای، دو کودک گرسنه را با یک ساندویچ تنها می گذارند و بچه ها با بزرگواری، عطوفت و مهربانی، ساندویچ را بین خودشان تقسیم می کنند تا هیچ کدام گرسنه نمانند. همان تیزری که یادآوری می کند: «شاید گرسنه ای اطرافمان باشد...». این تیزر خلاقانه، بخشی از حرکتی به نام «همسفره» است که از سوی مدیریت کمیته امداد امام خمینی(ره) و در قالب طرح «مردم برای مردم» به اجرا درآمده است. طرحی برای رفع سوءتغذیه 400 هزار کودکِ زیر 6 سال ایرانی، برای پیشگیری از آسیب های فردی و اجتماعیِ ناشی از این موضوع که می تواند دامنگیر کل جامعه شود. در طرح های مردم برای مردم، صفر تا صدِ کار به اراده، همت و تلاشِ خودِ مردم بستگی دارد و دولت، سازمان ها، نهاد ها و آژانس های تبلیغاتی فقط رابط و تسهیل گر امور هستند. امروز ما هم ، نگاهی داریم به این طرحِ ارزشمند و موثر. طرحی که اگر با همت و همراهیِ تک تکِ ما اجرا شود، هزاران کودکِ محروم و نیازمند و گرسنه، سیر شده و از دام آسیب های جسمی و روحی ناشی از سوء تغذیه رها می شوند. همسفره، طرحی نیست که با تغییر لوگو و عکس پروفایلمان در شبکه های مجازی و پابلیشِ پست های خوش آب و رنگ در بلاگ و صفحه هایمان، پیش برود. برای همسفره باید به شکلِ واقعی و موثری پای کار بود و کمک کرد. کافی است به اندازه دورریز غذاهایمان در خانه و اسراف هایمان در مهمانی ها، دست به جیب شویم و مبلغی کمک کنیم تا لبخندی به لب کودکِ نیازمندی بیاوریم. کافی است این طرح را به خانواده، دوستان، همکاران و اطرافیان معرفی کنیم و پلی باشیم برای رساندنِ کمک های خیرانِ خیرخواه به کودکان محروم و آموزش خانواده هایی که امکان مالی دارند اما فرزندانشان تغذیه مناسبی ندارند. بیایید برای یک بار دیگر، به خاطر کشورمان، به خاطر کودکان کشورمان که قرار است آینده سازان این مملکت باشند، دست روی دست نگذاریم...

همسفره چیست؟

بنا بر آمارهای موجود، هم اکنون حدود 400 هزار کودک زیر شش سال در کشورمان بر اثر ناتوانی مالی والدین خود، از سوءتغذیه رنج می برند؛ این کودکان اگر تغذیه نشوند، دچار کندذهنی و رشد ناقص و آسیب هایی می شوند که پس از شش سالگی جبران پذیر نیست. از این تعداد کودک، کمیته امداد امام خمینی(ره) از بودجه تامین شده از سوی دولت، توان تامین غذای حداکثر 85 هزار نفر را دارد. تعداد و ظرفیتی که در صورت مشارکت مردم، فعالان و خیران، سرمایه داران و... به شکل چشمگیری قابل افزایش است. از این رو طرح «همسفره» در راستای تامین حداقلِ نیاز غذایی کودکان نیازمند زیر 6 سال کشور، که سرپرستان آن ها توانایی مالی کافی ندارند، ایجاد شده است. کارشناسان بر این باورند حداقل نیاز غذایی یک کودک زیر شش سال، روزانه 200 کالری است که با توجه به اقلیم و شرایط جغرافیایی هر منطقه، نوع مواد غذایی مورد نیاز متفاوت است و در صورتِ تامین نشدن این نیاز، کودک به سوءتغذیه دچار می شود. با این تعاریف در این طرح، برای هر کودک یک «سبد غذایی» تعریف شده که سهم بسته غذایی ماهانه او معادل 70 هزار تومان است. البته در این بین کودکان زیادی هم شناسایی شده اند که خانواده هایشان توانایی تامین نیاز آن ها را دارند اما باید آموزش ببینند، شما غیر از کمک مالی به کودکان خانواده های نیازمند، می توانید با مطالعه سایت همسفره و افزایش آگاهی خود، به اطرافیانتان هم کمک کنید تا با آگاهی دقیق از اصول تغذیه، شرایط مناسب را برای فرزندانشان فراهم کنند.

همسفره

چگونه در همسفره سهیم شویم؟

1-مشارکت فردی

بــــرای مشـــــــــارکت در طـــــرح همســــــفره، سامـــــانه ای به آدرس www.hamsofreh.ir طراحی شده که در آن، سه روش مشارکت برای هموطنان در نظر گرفته شده است:

پرداخت نقدی- در این روش فرد نیکوکار قادر است مبلغی را به میل خود انتخاب و به صورت یک باره یا ماهیانه پرداخت کند (مبالغ برای تبدیل شدن به سبد، ضریب 7 در نظر گرفته شده اند). این وجوه در حساب مشخصی که برای این طرح در نظر گرفته شده است، جمع آوری می شود و در پایان هر ماه بین کودکانی که مورد حمایت مستقیم قرار نگرفته اند، توزیع می شود.

پرداخت سبدی- در این روش با آگاهی از اینکه نیاز هر کودک در ماه یک سبد غذایی است، نیکوکار می تواند تعداد سبدهایی را که توانایی پرداخت آن را دارد انتخاب و به صورت یک باره یا ماهیانه، وجه معادل آن را واریز کند. باقی مراحل مشابه حالت پرداخت نقدی است.

پرداخت بر اساس منطقه جغرافیایی- در این روش فرد نیکوکار قادر است از روی نقشه جغرافیایی، منطقه مورد نظر خود را برگزیند و از فهرست موجود، شهرهایی را که این طرح در آن ها در حال اجراست، مشاهده کند و درصورت تمایل، تعدادی از سبدهای خالی کودکان آن منطقه را برای پرداخت یک باره یا ماهیانه تقبل و به صورت مستقیم به حساب آنان واریز کند.

بد نیست بدانید فارغ از تعداد سبدهای پر شده برای هر کودک، سقف برداشت ماهیانه برای هر کودک، یک سبد غذایی است و تنها برای خرید اقلامی که برای کودک مفید و ضروری است، امکان پذیر خواهد بود. ضمن این که در حالت پرداخت به صورت سبد، فرد قادر است از روی منطقه جغرافیایی مورد نظر و وارد شدن به شهر مورد علاقه خود، کودکی را به طور مستقیم انتخاب کند و سبدهای خالی آن کودک را مورد حمایت قرار دهد.

برای هر یک از این مشارکت ها، سه روش پرداخت طراحی شده است:

پرداخت از طریق شماره حساب 2222 نزد بانک ملی

شماره گیری کد #2222*724*

پرداخت از طریق سایت

2-حمایت تجاری

بنگاه های اقتصادی فعال در حوزه تولید مواد غذایی و مدیران و مالکان رستوران ها، هتل ها و فروشندگان محصولات غذایی با در نظر گرفتن مسئولیت اجتماعی بنگاه ها و خوشه های اقتصادی و امکان بهره گیری از محبوبیت اجتماعی برند در رونق بخشی به فرایند مشارکت در پروژه «همسفره» و تأثیر معنوی طرح مذکور، می توانند از طریق تعبیه لوگو و کاراکتر «همسفره» روی محصولات تولید شده در حوزه غذا و نیز در نظر گرفتن نشان «طرح همسفره» در رستوران ها و هتل ها و مراکز فروش مواد غذایی و تخصیص حداکثر یک درصد از فروش محصولات یا خدمات، در طرح ملی همسفره مشارکت کنند.

یک هشدار جدی!/ سوءتغذیه چیست و چه تاثیری بر کودکان دارد؟

به طور کلی سوءتغذیه به رژیم نادرستِ غذایی و دریافتِ نامناسبِ کالری گفته می شود که به سه شکل نمود دارد: اضافه وزن و چاقیِ مفرط که به دلیلِ مصرفِ بیش از حد کالری است و مطالعات نشان می دهد 50 درصد مردم ایران، دچار این گونه از سوءتغذیه هستند. کم وزنی و لاغریِ مفرط که به دلیلِ کمبود کالری است و براساس شواهد، 25 درصد مردم ایران، مبتلا به این نوع سوءتغذیه اند. و دسته سوم، کسانی هستند که ظاهری معمولی و نُرمال دارند اما از کمبود ویتامین ها و مواد معدنی و ریزمغذی ها رنج می برند. این یک هشدار جدی است؛ سوءتغذیه، سلامتِ نسل های بعد و آینده جامعه را تهدید می کند. کودکانِ در حالِ رشد، سالمندان و زنانِ باردار و شیرده، سه گروه آسیب پذیر نسبت به تغذیه ناکافی و ناسالم و سوءتغذیه هستند که از این دسته، کودکان، به ویژه کودکانِ زیر شش سال به دلیل سرعتِ بالای رشد، از بقیه آسیب پذیرترند و نیازمند توجه و رسیدگی. چاقی و لاغریِ مفرط، بیماری ‌ها و اختلالات جسمی و روحی مثل راشیتیسم، نابینایی، خلل در سیستم ایمنی و سیستم گوارش بدن، کوتاهیِ قد، نارسایی های مغزی و کاهش بهره هوش، گسترش سقط جنین و مرده زایی و تولد نوزادانی با عقب ماندگی ذهنی، انواع سرطان، دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و افزایش فشار خون، افسردگی، افزایش هزینه های درمان و طولانی شدن دوره نقاهت به ویژه در پی عفونت هایی که بر اثر کاهش ایمنی بدن به دلیل سوءتغذیه رخ می دهد، افزایش مرگ و میر کودکان بر اثر ابتلا به بیماری های گوناگون، کاهش توانمندی جسمی و قدرت تولید و به تبع آن بروز مشکلات اقتصادی، تغییرات رفتاری مثل بی حسی، بی تفاوتی، تحریک پذیری و به دنبال آن بروز مشکلات اجتماعی و امنیتی و... از مهم ترین آثار فردی و اجتماعی آن است و تنها راه پیشگیری و کنترل سوءتغذیه، تبعیت از یک الگوی تغذیه سالم و طبیعی به لحاظِ کمی و کیفی و دریافت مناسبِ ویتامین ها، املاح، مواد معدنی و ریزمغذی هاست.

جریانات و هنرمندانِ حامی

از آغاز تشکیل کمپین «همسفره» تا امروز، هنرمندان زیادی به شکل مادی و معنوی از این جریان حمایت کرده اند. نیوشا ضیغمی، رضاگلزار، بهنوش بختیاری، امیر نوری، ماه چهره خلیلی، حدیث فولادوند، امیر متقیان (امیرمحمد برنامه عمو پورنگ)، نعیمه نظام دوست، لیلا بلوکات، داریوش فرضیایی، حدیث میرامینی، سمانه پاکدل، سحر قریشی و حمید گودرزی از جمله هنرمندانی هستند که همراهی خود را با این پویش، اعلام کرده اند. حمید گودرزی در صفحه شخصی اش در اینستاگرام این طور نوشته است: «می گفت هر کی برکت خودش رو با خودش میاره سر سفره. می گفت اگه می خوای برکت سفره ات زیاد باشه، همسفره ایت رو زیاد کن. پیرمرد حرف هاش مثل شکر بود؛ دونه دونه، سفید، شفاف و شیرین. حالا که بزرگ تر شدم، می فهمم که سرسفره باید همسفره داشته باشم. حالا می دونم که اگه قراره سفره ای برکت داشته باشه، باید همسفره ای داشته باشه. حالا هرچی همسفره ای گرسنه تر، برکتش بیشتر. باور کنید خدا بنده های خندونش رو دوست داره. بنده هایی که خنده رو لب ها میارن رو بیشتر. یه طرح هست به نام همسفره. طرح رفع سوءتغذیه کودکان زیر شش سال ایرانی. تو هم اگه می خوای نقشی داشته باشی، همین الان یه سر بزن به سایت www.hamsofreh.ir یا #٢٢٢٢*٧٢٤* رو بگیر تا به کمپین همسفره بپیوندی.»

در کنار هنرمندان، برندهای مطرحی نیز به حمایت از این کمپین پرداخته اند.

خندوانه

خندوانه هم به عنوان حرکتی که از یک برنامه تلویزیونی فراتر رفته و به حرکتی اجتماعی تبدیل شده است که میلیون ها ایرانی آن را همراهی می کنند، حمایت خود را به شکل جدی از همسفره اعلام کرد. همین چند شب پیش بود که رامبد جوان با تمرکز و جدیت ویژه ای مقابل دوربین نشست و از کارگردان خواست چهره او را در قابی بسته نشان دهد تا همه تمرکز بیننده ها به او جلب شود. جوان شمرده شمرده و با طمانینه درباره موضوع مهمی صحبت کرد؛ سوءتغذیه در کودکان زیر شش سال ایرانی و این که حدود 400 هزار کودک زیر شش سال به دلیل فقر خانواده مبتلا به سوءتغذیه هستند و همتی عالی می خواهد که آستین بالا بزند و اندکی کمک کند تا این کودکان از این مشکل نجات پیدا کنند.

دیدار خیریه فوتبال

ششم شهریور امسال، ستارگان فوتبال دنیا سفری خیرخواهانه به ایران داشتند و در مقابل ستارگان ایران صف آرایی کردند. این گروه موسوم به آل استار پس از ده ها سال بازی نامنظم در تیم های مختلف ستارگان جهان، سال ٢٠١٣ با ساختاری ثابت شروع به کار کرد. آل استار از ٥٠ بازیکنی تشکیل شده است که ٤٨ نفر آن ها از جمله لوئیس فیگو، فابیو کاناوارو، روبرتو کارلوس و فرناندو هیرو یک موسسه خیریه به نام خود دارند. این گروه در اواخر سال ٢٠١٤، پس از انجام مسابقات زنجیره ای ٢٥ روزه به قصد کمک به ریشه کن کردن بیماری مهلک ابولا در آفریقا، تاکنون تقریبا ماهی یک بازی خیریه انجام داده اند. حضور آن ها در ایران نیز اهداف خیرخواهانه ای چون حمایت از بیماران مبتلا به ام اس و حمایت از زندانیان را به دنبال داشت و به موازات آن حمایت از کمپین «همسفره» نیز به عنوان یکی از برنامه های این سفر عنوان شد.


منبع: پارس


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس