پُز آزادی بیان برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب فرانکفورت این بار هم نمودی دیگر یافت و برگزارکنندگان نمایشگاه با دعوت از سلمان رشدی به عنوان سخنران در نشست مطبوعاتی این نمایشگاه، بار دیگر بر رفتارهای متناقض خود صحه گذاشتند.

به گزارش مشرق، تحقیقاتی که از چندین سال برپایی نمایشگاه کتاب فرانکفورت صورت گرفته نشان دهنده این است که در هر دوره از این نمایشگاه مسئولان برگزار کننده نمایندگانی کاملا معارض و متضاد را تعمدا در یک زمان و مکان جاداده و در جهت پیشبرد و نیل به اهداف سیاسی اقتصادی، این تعارض فاحش را در لفافه «پز روشن‌فکری» در نمایشگاه کتاب فرانکفورت به نمایش می‌گذارند.

(گاردین): سال 2008 ترکیه به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت شرکت کرد و عبدالله گل رییس جمهور ترکیه و ارهان پاموک نویسنده برنده جایزه ادبیات نوبل پیام خود را برای این دوره از نمایشگاه اعلام کردند. در نمایشگاه کتاب فرانکفورت غرفه‌ای نیز به گروه کردهای مخالف ترکیه موسوم به «پ‌.ک‌.ک» داده شده بود که در آن نقشه‌ای از کردستان بزرگ را نصب کرده بودند و اعتراضات غرفه ترکیه باعث درگیری بین ترک‌ها و اعضای گروه پ‌ک‌ک در بیرون از نمایشگاه شد.

(دویچه‌وله): سالی که چین میهمان افتخاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت آلمان بود خانم آنگلا مرکل به همراه معاون رییس جمهور کشور چین نمایشگاه را افتتاح کرد. پیام این دوره از نمایشگاه « چین و آگاهی‌ها و واقعیات جهان» بود. در این دوره یورگن بوس تحت فشار دولت چین «بی لینگ» و «دای کینگ» دو نویسنده مخالف سیاست‌های این کشور را از لیست دعوت شدگان به نمایشگاه حذف کرد. رفتار دوگانه مقامات رسمی آلمان آنجا هویدا شد که در خلال نمایشگاه همان سال که چین میهمان افتخاری بود خانم آنگلا مرکل با دالایلاما رهبر بوداییان جهان و مهمترین مخالف سیاست‌های حکومت چین دیدار و گفتگو کرد.

اینها تنها بخشی از پز روشنفکرانه برگزار کنندگان بزرگترین نمایشگاه کتاب دنیا بود که همچنان در سالجاری هم این روال دیده می‌شود.

(سایت رسمی نمایشگاه فرانکفورت، دویچه‌وله، گاردین و...): اندونزی میهمان افتخاری امسال نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت است.

عنوان امسال «اندونزی - 1700 جزیره‌ی خیال» است. در این دوره از نمایشگاه بسیاری از جنبه‌های فرهنگی هنری و ادبی و مذهبی کشور اندونزی به نمایش گذاشته می‌شود و از بسیاری نویسندگان مسلمان در این دوره دعوت شده است که در محل نمایشگاه حضور یابند.

حال با وجود اینکه میهمان افتخاری این دوره کشور مسلمان اندونزی است، دعوت‌ها و برنامه‌هایی در تناقض با این دوره به احتمال قوی بصورت هدفمند انجام پذیرفته است که از آن جمله می‌توان به دعوت از سلمان رشدی این نویسنده مرتد به عنوان سخنران کنفرانس مطبوعاتی این دوره از نمایشگاه و تبلیغ برای این نویسنده کافر و همچنین معرفی کتابی ضد اسلامی و جدید رشدی نام برد.

تحقیقاتی که از چندین سال برپایی این نمایشگاه صورت گرفته نشان دهنده این است که در هر دوره از این نمایشگاه نمایندگانی کاملا معارض و متضاد را تعمدا در یک زمان و مکان جاداده و در جهت پیشبرد و نیل به اهداف سیاسی اقتصادی، این تعارض فاهش را در لفافه «پز روشن‌فکری» در نمایشگاه کتاب فرانکفورت به نمایش می‌گذارند.

امسال تشکل‌های نشر جمهوری اسلامی ایران در کنار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هم اکنون اعتراضات خود را مبنی بر حضور رشدی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت به عنوان سخنران مراسم نشست خبری آن هم با موضوع آزادی بیان اعلام کرده‌اند.

روز گذشته در جلسه همفکری و هم اندیشی ایران که در سرای اهل قلم برگزار شد قرار شد رسما تشکل‌های نشر و ناشران اعتراض خود را به رئیس نمایشگاه و رئیس اتحادیه نشران و کتابفروشان این کشور ارسال کنند.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    #تعارض فاحش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس