کد خبر 477113
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴

اقدام تأمل‌برانگيز برگزاركنندگان نمايشگاه بين‌المللي كتاب فرانكفورت مبني بر اعلام نام سلمان رشدي نويسنده كتاب موهن «آيات شيطاني»، به عنوان سخنران اصلي و ابتدايي كنفرانس مطبوعاتي و افتتاحيه اين دوره، حضور ايران در نمايشگاه بين‌المللي كتاب را در هاله‌اي از ابهام فرو برده است.

به گزارش مشرق، نمايشگاه بين‌المللي كتاب فرانكفورت كه از سال ۱۹۴۹ تاكنون برگزار مي‌شود به دليل ميزان بالاي تبادلات و معاملات(تجارت نشر) يكي از مهم‌ترين نمايشگاه‌هاي كتاب دنيا و از لحاظ تعداد ناشران و بازديدكنندگان بزرگ‌ترين نمايشگاه كتاب دنيا محسوب مي‌شود. در سال ۱۳۶۷ بنا بر دلايل سياسي و بهانه قرار دادن فتواي امام خميني(ره) عليه سلمان رشدي مرتد به دليل تأليف كتاب موهن «آيات شيطاني»، ايران در اين نمايشگاه حضور پيدا نكرد. پس از گذشت 10 سال از اين مسئله در سال ۱۹۹۰ مسئولان نمايشگاه فرانكفورت به ايران آمدند و با وزارت ارشاد دولت وقت ملاقات كردند و در آنجا تفاهم شد كه ايران در فرانكفورت شركت كند و جمهوري اسلامي ايران نيز در سال ۱۳۷۸ و بعد از يك دوره 10‌ساله دوباره در اين نمايشگاه حضور يافت.
 
سنگي جلوي پاي ايران!
پس از طي فراز و نشيب‌هاي چندباره، امسال نيز بحث حضور يا عدم حضور كشورمان در اين نمايشگاه به دليل حضور شائبه‌انگيز و قابل تأمل سلمان رشدي مرتد، هم به عنوان نويسنده و هم به عنوان سخنران اصلي و افتتاحيه آن منتظر و مستلزم تصميم مسئولان فرهنگي دولت تدبير و اميد است.  به‌رغم اظهارت يورگن بوس، رئيس نمايشگاه كتاب فرانكفورت كه دو سال پيش گفته بود: «آرزويم اين است كه ناشران ايراني بيشتري در نمايشگاه ما حضور يابند و زمينه بهتري براي تبليغ كتاب و فرهنگ ايران، در اين نمايشگاه بين‌المللي فراهم باشد.» امسال وي با دعوت از سلمان رشدي سنگ بزرگي جلوي پاي ايران شايد به منظور منصرف شدن كشورمان براي حضور در فرانكفورت، انداخته است.

در همين زمينه و تقريب اين تحليل به ذهن كه حضور اين نويسنده مرتد ممكن است با برنامه‌ريزي قبلي باشد، اميرشهريار امينيان، مدير انتشارات انديشه‌ورزان آريا با اشاره به گزارش يك مركز مطالعاتي در غرب با عنوان «مركز مطالعاتي ويزنتال» در ارتباط با فعاليت ناشران ايراني به خصوص ناشران دفاع مقدس در نمايشگاه فرانكفورت مي‌گويد: اين مركز (مركز مطالعاتي ويزنتال) كه وابسته به مجامع سياسي و غيرسياسي در غرب است در گزارشي در سال 2012 پيرامون حضور ايران و ناشران دفاع مقدس اعلام كرده كه از حضور مجمع ناشران دفاع مقدس نگران هستند و در گزارش خود تصريح كرده كه كتب اين ناشران به جنگ، شهادت و جهاد توجه دارد. آنها نامه‌اي به يورگن باس رئيس نمايشگاه فرانكفورت نوشته‌اند تا اقدامي در اين راستا بكنند كه او گفته بود ما نمي‌توانيم در اين زمينه اقدامي انجام دهيم و آنها خودشان اعلام كردند كه بايد كاري كنيم تا آنها نتوانند شركت كنند. آنها گفته‌اند نمايشگاه كتاب فرانكفورت در حالي آغاز مي‌شود كه مجمع ناشران دفاع مقدس در اين نمايشگاه شركت مي‌كنند.

هرچند به عنوان يك تحليل قابل اعتنا مي‌توان به مدعاي امينيان نگريست اما به هر ترتيب با توجه به قطعي شدن حضور اين نويسنده مرتد در نمايشگاه امسال فرانكفورت روز گذشته نشست هم‌انديشي پيرامون حضور جمهوري اسلامي ايران در اين نمايشگاه با حضور نمايندگان تشكل‌ها و اميرمسعود شهرام‌نيا، مديرعامل مؤسسه نمايشگاه‌هاي فرهنگي ايران در سراي اهل قلم برگزار شد. شهرام‌نيا درباره حضور سلمان رشدي نويسنده مرتد هندي‌الاصل با بيان اينكه اين نويسنده مرتد تنها در نشست خبري حضور خواهد داشت و نه مراسم افتتاحيه اظهار مي‌دارد: چون شعار نمايشگاه بحث آزادي بيان است در نشست خبري از اين نويسنده نجس و مرتد دعوت شده تا در ابتدا سخنراني داشته باشد.

سلمان رشدي برنامه پرسش و پاسخ نخواهد داشت. ولي ما نمي‌توانيم به حضور وي بي‌تفاوت باشيم. تا الان برنامه‌ريزي صورت گرفته اين است كه نامه اعتراض‌آميزي به رئيس نمايشگاه كتاب فرانكفورت بنويسيم و در آن صراحتاً اعتراض خود را اعلام كنيم. ما اعلام مي‌كنيم حضور او نه‌تنها پاسداشت آزادي بيان نيست بلكه توهين به ارزش‌هاي انساني است.
 
خط قرمز نظام و يك تصميم

از سوي ديگر سيدعباس صالحي، معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ضمن اعلام اينكه اساساً اين حركت توسط نمايشگاه كتاب فرانكفورت برنامه‌ريزي شده است، مي‌افزايد: اين مسئله از جمله خط قرمزهاي نظام جمهوري اسلامي ايران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به شمار مي‌رود. ضمن اينكه فتواي امام خميني(ره) در اين موضوع نگاهي ديني است كه هيچگاه كمرنگ نخواهد شد. از مديران اين نمايشگاه مي‌خواهيم در مورد لغو اين برنامه اقدام كنند. در عين حال ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در حال بررسي در خصوص عدم شركت ايران در اين نمايشگاه هستيم.

نكته جالب اينكه برخي از ناشران كشور اندونزي كه كشورشان مهمان ويژه نمايشگاه فرانكفورت است اعلام كرده‌اند به دليل حضور اين نويسنده مرتد در نمايشگاه شركت نمي‌كنند.

با توجه به اظهارات صالحي و همچنين خبري كه امينيان درباره نامه مركز مطالعاتي ويزنتال به رئيس نمايشگاه فرانكفورت مبني بر چاره‌انديشي براي اقداماتي كه مانع از حضور ايران بشود، اين مسئله قابل تحليل است كه مسئولان نمايشگاه با طرح‌ريزي قبلي سلمان رشدي مرتد را به عنوان نويسنده و سخنران دعوت كرده‌اند. گذشته از اين به‌خاطر حضور اين نويسنده مرتد لازم و ضروري است كه مسئولان فرهنگي دولت تدبير و اميد ضمن اتخاذ مواضع عزتمندانه، دستور تحريم اين نمايشگاه را اعلام كنند. درست همانند رفتاري كه آنها با كشور ما به‌خاطر صدور فتواي تاريخي حضرت امام(ره) داشتند.

منبع : روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس