تیم ملی ایران پنجشنبه در مسقط به فکر شکست دادن میزبانش عمان است تا علاوه بر تثبیت صدرنشینی در گروه D به 14 سال ناکامی برابر این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس پایان دهد.

طلسم 14 ساله‌ای که کی‌ورش می‌خواهد بشکند
گروه ورزشی مشرق - شاگردان کارلوس کی‌روش پنجشنبه در چهارمین ایستگاه مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه و جام ملتهای اسیا 2019 به مصاف عمان خواهند رفت و اگر می خواهند جایگاهشان در صدر گروه D رقابت‌ها حفظ شود باید با دست پرازمیدان مسقط خارج شوند.

روی کاغذ دیدار سختی پیش روی ما نیست. ایران با داشتن رتبه اول آسیا و سی و نهم جهان در رنکینگ فیفا با انگیزه کامل راهی عمان می شود و از لحاظ فنی یک سر و گردن بالاتر از حریفی است که در سطح تیم های درجه دو قاره کهن قرار دارد و در آخرین رنکینگ فیفا در مکان 102 جهان و 12 آسیا ایستاده است.

با این حال زبان آمار چیز دیگری می گوید. فوتبال ایران آخرین بار 14 سال و یک ماه و 28 روز پیش توانسته از پس عمانی‌ها بر بیاید و بعد از آن در 4 دیدار برابر این حریف رنگ پیروزی را ندیده است.

در ادامه مروری داریم بر 10 دیدار تاریخ ایران و عمان که حاصل آن 4 برد، 4 تساوی و 2 شکست برای کشورمان بوده است:

* مربی پرسپولیس چراغ اول را روشن کرد
به گزارش مشرق، تیم ملی فوتبال ایران نخستین بار در مسابقات مقدماتی جام جهانی 94 آمریکا با عمانی ها روبرو شد. در دیدار رفت که دوم تیر سال 1372 در تهران برگزار شد، 90 دقیقه تلاش دو تیم به تساوی بدون گل انجامید. در آن دیدار که با قضاوت اوباتا شین چیرو از ژاپن انجام شد، تیم عمان به رهبری حشمت مهاجرانی در آزادی تیم ملی را که هدایتش بر عهده علی پروین بود با تساوی بدون گل متوقف کرد؛ البته مهاجرانی به احترام کشورش به تهران نیامد تا مقابل تیم ملی ایران قرار نگیرد.

اما در دیدار برگشت که 11 تیر 72 در ورزشگاه عباسیون برگزار شد این تک گل دقیقه 35 حمید درخشان بود که ایران را در مسقط به 3 امتیاز شیرین رساند.

دو تیم 3 سال بعد برحسب قرعه به هم خوردند؛ در مرحله مقدماتی جام ملتهای 96 شاگردان محمد مایلی کهن در دیدار رفت که 25 خرداد 75 در آزادی برگزار شد، با گلهای حمید استیلی و علی دایی به برتری دست یافتند و یک هفته بعد و در بازی برگشت نیز کریم باقری و علی دایی تک گل میزبان را خنثی کردند تا سومین پیروزی پیاپی نصیب ایران شود.

* شکست برابر برزیلی دوست داشتنی
عمان اولین پیروزی خود برابر تیم ملی ایران را در بازی‌های آسیایی 98 بانکوک بدست آورد. والدیر ویرا - سرمربی ایران در بازی معروف 8 آذر 76 ایران و استرالیا - روی نیمکت عمان نشسته بود و یک سال و 9 روز بعد از آن روز تاریخی اولین شکست تاریخ ایران برابر عمان را با نتیجه 4-2 رقم زد. لحظه ای که ویرا درملبورن، به سمت زمین خم شد و دوباره سیگارش را برداشت هرگز از یاد فوتبال دوستان ایرانی پاک نخواهد شد.

این شکست در حالی اتفاق افتاد که عمان در اردوی پیش از مسابقات در تهران با دو گل به استقلال باخته بود! علی دایی و وحید ‌هاشمیان برای ایران گل زدند و یکی از گل‌های عمان را نیز نادر محمدخانی به اشتباه وارد دروازه نیما نکیسا کرد. در این دیدار پورحیدری سرمربی ایران بود.

قابل تامل اینکه عمان در همان رقابت‌ها 1-6 به چین باخت تا نشان دهد کیفیت چندانی ندارد و تنها شناخت این سرمربی از تیم ایران سبب شده تا یکی از شکست های سخت ما در تاریخ بازی‌های آسیایی برابر عمان به ثبت برسد.

* آخرین لبخند با هت تریک سیروس
به گزارش مشرق، در دیدار ششم دو تیم که آخرین برد ایران برابر عمان هم محسوب می شود، سیروس دین محمدی مربی فعلی استقلال، در برد 5-2 ایران مقابل عمان هت تریک کرد. در تورنمنت ال جی 2001 تهران، 3 گل سیروس در کنار ضربات گل محمدی و پنالتی علی دایی کار میهمانی را ساخت که تنها دو مرتبه موفق به پاسخگویی شده بود.

این دیدار چهارشنبه 17 مرداد ماه سال 1380 یعنی 14 سال و یک ماه و 28 روز پیش برگزار شد و پس از آن تیم ملی موفق به شکست دادن عمان نشده است.

* هت تریک تساوی
تیم های ایران و عمان پس از تورنمنت مذکور در سه دیدار پی در پی راضی به ثبت تساوی شدند.

سوم مرداد 83 دو تیم در چارچوب جام ملت‌های 2004 آسیا به مصاف هم رفتند. ایران در این بازی عجیب و غریب که علی بداوی و رحمان رضایی در آن با هم زد و خورد کردند! در نیمه نخست، دو بر صفر عقب افتاد. عماد الحوسنی هر دو گل عمان را زد
.اما در نیمه دوم علی کریمی در دقیقه 61 گلزنی کرد و در دقیقه 94 بازی محمد نصرتی با یک ضربه سر بازی را به تساوی کشاند تا ایران از یک شکست عجیب فرار کند. پس از این بازی، کنفدراسیون فوتبال آسیا رضایی و بداوی را به دلیل رفتار غیر ورزشی و محمد نصرتی را به دلیل بازی خطرناک و خشن محروم کرد.

هشتمین دیدار دو تیم در بازیهای کشورهای اسلامی سال 2005 ثبت شد و نتیجه آن هم تساوی بدون گل بود.

در سال 2010 آندو تیموریان تیم ملی را از شکست نجات داد. سه شنبه ششم مهرماه سال 1389 میلاد میداوودی گل اول دیدار برابر عمان در رقابت‌های غرب آسیا را زد با این حال رقبا با دو گل ضربه میلاد را پاک کردند. اما درادامه آندرانیک تیموریان گل تساوی را به ثمر رساند مثل نصرتی در دیدار قبل، یک مهره در فاز تدافعی مانع از شکست ایران شود. گفتنی است ایران از دقیقه 47 با اخراج محمد نوری 10 نفره به بازی ادامه می داد.

* کارلوس در اندیشه انتقام گرفتن ازلوگوئن

به گزارش مشرق، بالاخره دیدار شماره 10 عمان از پس تیم نصفه و نیمه کارلوس کی‌روش برآمد. چهارشنبه اول خرداد ماه سال 1392 کارلوس کی روش تیم شماره یک خود را به مسقط نبرد تا به مردان پشت خط مانده در رقابتهای لیگ برتر میدان دهد.

2 سال و 4 ماه و 14 روز فبل نمایش شاگردان مرد پرتغالی که کاملا ناهماهنگ نشان می دادند چنگی به دل نزد تا پس از دریافت 3 گل ضربه کاشته دقیقه 92 محسن مسلمان تنها اختلاف را به دو گل تقلیل دهد.

هر چند که آن روز در دیداری که تعویض هایش نامحدود بود نه لژیونرها حضور داشتند و نه 4 ملی پوش استقلال و محمد رضا خلعتبری، اما به هر حال شکستی در کارنامه کی روش به ثبت رسید که شاید انگیزه هایش را برای پیروزی در  بازی پنج شنبه بیشتر از قبل نماید. البته بعید به نظر می رسد که سرمربی سرشناس حریف، پل لوگوئن فرانسوی هم دست روی دست بگذارد.

نکته قابل توجه اینکه ایرانی ها در ده دیدار قبلی خود 17 مرتبه دروازه عمان را باز کرده اند و رقیب طی این دیدارها 13 بار توپهایش را از خط دروازه ما گذرانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهران ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    هرگز حریف را تحقیر نکنید. این عادت بدی است که همیشه قبل از بازیها گفته می شود ما یک سرو گردن از حریف بالاتریم!!!! این باعث می شود ملی پوشان فکر کنند با یک بازی سرسری حریف را میبرند و در نهایت وقتی باختیم همین رسانه شروع به نوحه خوانی می کنند. هر حریفی برای خودش محترم است. شانس برد ما توی کشور عمان 50 به 50 است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس