کد خبر 476110
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰

امام جمعه نجف با تأکید بر اینکه حادثه منا کاملا عمدی بود، این فاجعه را به رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران تسلیت گفت.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی خطیب جمعه نجف اشرف در خطبه های نماز جمعه روز گذشته که در حسینیه فاطمیه کبری برگزار شد، از ائتلاف چهار کشور عراق، ایران، سوریه و روسیه برای مبارزه با ترورسیم استقبال کرد و گفت: این ائتلاف یک حرکت تاریخی و جدید برای مبارزه با تروریسم است.

وی باز بودن درهای ترکیه در مقابل تروریسم در حالی که این کشور ادعای مبارزه با آنان دارد را غیر صحیح خواند و افزود: ما از ترکیه نیز انتظار داریم که همان طور که عراق با توجه به فشار‎های سیاسی و مذهبی به آزادی کارگران ترک کمک کرد، آن کشور نیز برای مبارزه با تروریسم در کنار عراق بایستد.

حجت الاسلام قبانچی با تاکید بر اجرای اصلاحات در راستای قانون و پاکسازی وزارتخانه‎ها از عناصر فاسد افزود: تنها راه حل خروج بخش کردستان عراق از بحران گفت‎وگو و تفاهم بر سر مشکلات است.

وی در بخش دیگر خطبه‎های نماز جمعه به حادثه منا اشاره کرد و آن را تاریخی توصیف کرد و گفت: حادثه منا عید را برای ما به عزا تبدیل کرد و تعداد کشته شدگان این حادثه همچنان در حال افزایش است. با وجود طفره رفتن رسانه‎های عربستان از بیان آمار دقیق، نزدیک به پنج هزار تن قربانی این فاجعه بزرگ شده‎اند.

این عالم عراقی ادامه داد که اگر این حادثه یک مساله طبیعی بود به سادگی می‎توان از کنار آن گذشت ولی متاسفانه این بحران به صورت عمد صورت گرفته است.

وی به دلایل عمدی بودن این حادثه اشاره کرد و گفت: بستن راه‎های عبور و مرور حاجیان در سرزمین منا، رهاسازی قربانیان و معطل گذاشتن آنان بیش از دو ساعت، عدم رسیدگی به جان باختگان و باقی ماندن آنان در خودرهای حمل جنازه، عدم رسیدگی مناسب به آسیب دیدگان در بیمارستان‎ها، رفتارهای وحشیانه با حاجیان، بازداشت تعدادی از حاجیان در داخل حرم مکی اعم از شخصیت‎های ایرانی و عراقی، درخواست کشورهای اسلامی برای بازگشت بدن‎های قربانیان حادثه منا و نپذیرفتن عربستان و عدم بیان آمار دقیق و صحیح از قربانیان بخشی از دلایل عمدی بودن کشتار حاجیان در منا است.

خطیب جمعه نجف کشتار حاجیان در منا را محکوم کرد و خاطرنشان کرد که خداوند از عاملان چنین حوادثی انتقام خواهد گرفت و از این کار خود پشیمان می‎شوند.

وی کشف حقیقیت حادثه منا را حق کشورهای اسلامی دانست و تصریح کرد که تنها صدایی که برای کشف حقیقت از حادثه منا باقی می‎ماند، صدای شیعیان است.

حجت الاسلام قبانچی به رهبر انقلاب اسلامی ایران و مردم این کشور به مناسبت کشته شدن تعداد زیادی از حاجیان تسلیت گفت./994/ب901/د
منبع: رسا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس