روسیه در روزهای اخیر حضور نظامی خود را در سوریه افزایش داده است. دلایل و چرایی این اقدام مسکو را از زبان دکتر شعیب بهمن- کارشناس روسیه- می خوانید.

به گزارش مشرق، روسیه در روزهای اخیر حضور نظامی خود را در سوریه افزایش داده است. دلایل و چرایی این اقدام مسکو را از زبان دکتر شعیب بهمن- کارشناس روسیه- می خوانید.

همانطور که می‌دانید در روزهای اخیر روسیه دست به تقویت حضور نظامی خود در سوریه زده است. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟

روابط نظامی سوریه و روسیه، روابط جدیدی نیست و از گذشته برقرار بوده است. در واقع از دوران حیات اتحاد جماهیر شوروی میان مسکو و دمشق روابط نظامی گسترده ای وجود داشته است. سوریه همچنین یکی از بزرگ ترین خریداران تسلیحات نظامی روسیه به شمار می‌رود و تعدادی از افسران و نظامیان این کشور در آکادمی‌های نظامی روسیه تحصیل کرده اند.

از طرف دیگر روسیه نیز دارای پایگاه های نظامی در سوریه است که معروف‌ترین آن ها پایگاه دریایی این کشور در حاشیه دریای مدیترانه است. بنابراین روابط نظامی و سیاسی روسیه و سوریه چندان جدید نیست و در طول بیش از 4 سال گذشته که کشور سوریه با بحران مواجه شده، افزایش یافته است. اما آنچه در هفته اخیر در قالب ارسال تجهیزات و تسلیحات شاهد آن بودیم می تواند چندین دلیل داشته باشد.

دلیل نخست همان گونه خود روس ها نیز اعلام کردند مبارزه با تروریسم و گسترش بنیادگرایی و افراط گرایی در منطقه است. به هر حال روس ها نگرانی خاصی نسبت به افزایش خطر تروریسم بین المللی در سوریه آن هم به این دلیل دارند که بیش از 5 هزار نفر از اتباع روسیه و کشورهای آسیای مرکزی برای نبرد به سوریه رفته اند و به گروه های ضد روسی نظیر داعش پیوسته اند.

همچنین باتوجه به آن که شرایط منطقه دارد به سمتی می رود که امکان دارد کشورهای غربی به اجرای طرح مورد نظر ترکیه مبنی بر ایجاد منطقه پرواز ممنوعه و حائل در مرز این کشور با سوریه بپردازند، روس ها تصمیم گرفتند که حضور نظامی خود را در سوریه تقویت کنند.

در حال حاضر به دلیل موج عزیمت آوارگان و پناهجویان که به سمت کشورهای اروپایی به راه افتاده است، به نظر می رسد این کشورها تا حد زیادی به ایجاد منطقه حائل در مرز سوریه و ترکیه گرایش پیدا کنند، چرا که ایجاد این منطقه به معنای توقف عزیمت و اسکان این پناهجویان به کشورهای اروپایی خواهد بود. از سوی دیگر ایجاد این منطقه فرصتی مناسب را برای هواپیماهای کشورهای اروپایی و عضو ناتو فراهم می کند تا بتوانند تهاجماتی را به خاک سوریه انجام دهند.

 از این رو باتوجه به تحولات منطقه ای و میدانی، روس ها به این نتیجه رسیده اند که اکنون باید حضور نظامی خود را در منطقه تقویت کنند و از این طریق هم توزان قدرت را به نفع بشار اسد- رئیس جمهوری سوریه- حفظ کنند و هم به غربی ها پیغام دهند که بیش از حد به خط قرمزهای روسیه نزدیک نشوند و دست به تحرکات جدید در سوریه نزنند.

در خبرها آمده است که سوریه و روسیه برای برگزاری انتخابات زودهنگام با حضور مخالفان به توافق رسیده اند. می توان امیدوار بود که این توافق برای حل بحران سوریه کارساز است؟

رویکردی در کشورهای غربی شکل گرفته مبنی بر این که اغلب این کشورها پذیرفته اند که شخص رئیس جمهور کنونی سوریه باید به عنوان بخشی از راه حل بحران این کشور مد نظر قرار گیرد. در حالی که پیش از این تمامی این کشورها تأکید می کردند که در مرحله نخست برای حل بحران سوریه باید آقای اسد از قدرت کنار برود. به نظر می رسد این تغییر رویکرد راه را برای مذاکرات پیچیده میان نیروهای درگیر در دوطرف بحران سوریه باز خواهد کرد.

آن طور که روس ها بر آن تأکید دارند آینده سوریه را باید مردم این کشور از طریق انتخابات مشخص کنند. اما این که این انتخابات چه زمانی و چگونه باید برگزار شود و رئیس جمهوری کنونی سوریه باید در آن حضور داشته باشد یا خیر، ابهاماتی است که هنوز در این زمینه وجود دارد.

ایران با برگزاری انتخابات زودهنگام در سوریه موافق است؟

قاعدتاً اگر دولت و مخالفان میانه رو یا غیرمسلح بتوانند به یک تفاهم سیاسی در این زمینه برسند، ایران به طور حتم از آن استقبال خواهد کرد اما این امر مستلزم آن است که توافق میان طرف های درگیر به وجود آید و این توافق بتواند به جنگ و درگیر در سوریه خاتمه دهد. اما اگر این طرح، یک از سوی غرب تحمیل شود ایران و روسیه با آن مقابله خواهند کرد.

 

مهام نيوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس