به گزارش خبرنگار جنگ نرم مشرق، وبگاه خبري تحليلي سالن (Salon) طي گزارشي به بررسي بازيهاي ويديويي و تأثير آن بر اجتماع به ويژه جوانان پرداخته است. اين گزارش در ابتدا با اشاره به ساخت بازي کشتن بنلادن، سوالاتي را در اين خصوص مطرح ميکند: «چنديست که در دنياي بازيهاي ويديويي عرضه دو بازي با محتواي کشتن اسامه بنلادن خبرساز شده است، به عبارتي بازيهاي «ضدحمله» (Counter Strike) و «جنگ کوما» (Kuma War). مسئله اصلي تأثيراتي است که چنين بازيهايي ميتواند بر روي اذهان کودکان بگذارد. آيا بازي کشتن بنلادن نوعي تخليه روحي بوده و يا اين که يک بازي آموزشي است؟ آيا بازسازي بازيهايي با محتواي بنلادن از مقبوليت عمومي کمي برخوردار است؟»
نويسنده در ادامه سوالات فوق را کوتاهمدت دانسته و با اشاره به نقش پنتاگون در اين بازيها بيان ميدارد که سوال اصلي چيز ديگريست: «مطمئناً اين سوالات، سوالات کوتاهمدت مهمي هستند. اما سوال اصلي، در مورد نظاميسازي بازيهاي ويديويي است و اين که پنتاگون چگونه توانسته است خود را به درون صنعت بازيسازي جاي دهد، و نيز اين که آيا اين بدين معناست که بازيهاي ويديويي در حال فروش ايدئولوژي سياسينظامي بلندمدت به نسل جوان هستند».
وي در ادامه با اشاره به ساخت بازيهاي آنلاين تودهاي و چندنفرهاي چون «دزدان دريايي سومالي»، اظهار ميدارد که «اکنون ما داراي يک بازي در خصوص امنيت ناوگان دريايي هستيم که در پي جمعسپاري پستي و بلنديهاي تاکتيکهاي مقابله با دزدان دريايي است». لازم به ذکر است که دفتر تحقيقات نيروي دريايي آمريکا در ماه جاري طي پروژهاي با نام «MMOWGLI» (بازي جنگي آنلاين چندنفره از طريق اينترنت) نخستين بازي جنگي نظامي آنلاين را براي استفاده و بازي عموم عرضه کرده است.
اين گزارش بيان ميدارد که هدف اصلي ساخت چنين بازيهايي توسط پنتاگون علاوه بر سود مالي اين است که ميخواهد مردم را به نوعي سرسپرده ارتش آمريکا کرده و براي خدمت در آن تربيت کند: «با توجه به شواهد موجود، ارتش به بازيهاي ويديويي به ديد تجارتي جدي در شکلدهي سياستهاي بزرگتر و ايدئولوژي دولت امنيت ملي مينگرد. اين بدين معناست که علاوه بر به زير سوال بردن برخي ويژگيهاي گرافيکي و خشونت فردي بازيها، بايد اين سوال را نيز بپرسيم که آيا ميخواهيم پنتاگون از بازيهاي رايانهاي براي ترويج اين عقيده استفاده کند که جامعه بايد سرسپرده ارتش بوده و خود را براي آن سازماندهي کند».
وبگاه خبري سالن در پايان گزارش خود با تشبيه بازيهاي ويديويي به سلاحي ارزشمند اظهار ميدارد: «وقت آن فرا رسيده است تا سرانجام بازيهاي ويديويي را تاييد کرده و صادقانه به آنچه اين بازيها بدان تبديل شدهاند بپردازيم. به عبارتي، بازيهاي ويديويي سلاحي ارزشمند در جنگهاي تبليغاتي (پروپاگانداي) پنتاگون به حساب ميآيند».
کد خبر 47498
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۱
- ۰ نظر
- چاپ
وبگاه خبري سالن با ارائه گزارشي در مورد بازيهاي ويديويي ساخت پنتاگون، آنها را سلاحي ارزشمند براي اجراي سياستهاي آمريکا ميداند.