تغییرات گسترده در آل سعود نتیجه‌ای جز حذف شدن بازوان ملک عبدالله از قدرت و سیطره کامل ملک سلمان و فرزندانش بر حکومت نداشت. حال در چنین شرایطی بسیار طبیعی خواهد بود که کسانی که سالها در راس قدرت بودند و اکنون مسئولیتی در این کشور ندارند؛ برای ضربه به حکومت از هیچ فرصتی دریغ نکنند.

چرا اولین تجزبه ملک سلمان در مدیریت حج بحرانی شد؟/ اخراجی‌هایی که از فاجعه منا خوشحال شدند!
گروه بین‌الملل مشرق -  تراژدی حادثه منا در اولین تجربه مدیریت حج از سوی حاکمیت جدید عربستان سعودی نشان دهنده عمق بحران زیر خاکستر عرصه سیاسی عربستان سعودی است، گرچه رسانه‌های سعودی با یادآوری تحولات مشابه پیشین در سه دهه گذشته به دنبال کم اهمیت نشان دادن این حادثه و همچنین توجیه بی‌کفایتی خود در مدیریت بزرگ ترین مراسم معنوی امت اسلام دارند، اما حافظه تاریخی مسلمانان از این نکته غافل نمی‌شود که حادثه خونین عید قربان گذشته از لحاظ تلفات انسانی بزرگ‌ترین تراژدی موسم حج بوده است. علاوه بر اینکه حادثه منا دومین حادثه خونین امسال بعد از سقوط جرثقیل در مسجد الحرام است.  

نکته دیگر اینکه حتی اگر بهانه‌جویی‌های سعودی‌ها مبنی بر پذیرش قضا و قدر و بی‌نظمی حجاج به عنوان عامل اصلی این کشتار را بپذیریم، اهمال و سستی مقامات آل سعود در مدیریت بحران ناشی از حوادث عید قربان و روی ‌آوردن به اقدامات امنیتی و اطلاعاتی به جای پرداختن به اوضاع سلامتی حجاج گناهی نابخشودنی است، اقدامی که در نتیجه آن تعداد تلفات حوادث منا افزایش پیدا کرده و میلیون‌ها نفر را ساکنان جهان اسلام در نگرانی و بهت ناشی از دریافت حتی یک خبر از نزدیکان حاجی خود قرار داده است.

فارغ از گمانه‌زنی‌های مطرح شده مبنی بر عامل اصلی کشتار هزاران نفر در روز عید قربان که برخی آن را در نتیجه عبور کاروان خودروهای سلطنتی متشکل از 200 خود رو و بستن دو مسیر از 4 مسیر تردد حجاج می دانند، به نظر می‌رسد مجموعه ای از شکست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی عربستان سعودی در روند سردرگمی حاکمیت آل سعود برای مدیریت حج بی‌تأثیر نبوده است.

چرا اولین تجزبه ملک سلمان در مدیریت حج بحرانی شد؟/ اخراجی‌هایی که از فاجعه منا خوشحال شدند!

چرا اولین تجزبه ملک سلمان در مدیریت حج بحرانی شد؟/ اخراجی‌هایی که از فاجعه منا خوشحال شدند!

بی‌تردید رقابت‌های سیاسی در جنگ قدرت عربستان و تلاش گروه‌ها و شاخه‌های مختلف خاندان آل سعود برای رسیدن به هرم قدرت در ایجاد این حادثه غم‌بار بی‌تأثیر نبوده است. جریان‌های مخالف حاکمیت سلمان بن عبدالعزیز گرچه در فضای خفقان رسانه‌ای و تبلیغاتی موجود در عربستان سعودی است فرصتی برای عرض اندام علنی ندارند، اما هرگز از مانع‌تراشی در برابر دولت افراط‌گرای آل سعود دست برنمی‌دارند.

با وجود خفقان مطبوعاتی و رسانه ای موجود در عربستان سعودی باز هم گاه و بیگاه در و عمدتا در خارج از این کشور صداهایی در مخالفت با حاکمیت آل سعود که حاوی افشاگری هایی در مورد حوادث پشت پرده خاندان حاکم مطرح می شود.

چرا اولین تجزبه ملک سلمان در مدیریت حج بحرانی شد؟/ اخراجی‌هایی که از فاجعه منا خوشحال شدند!

ماجرای اختلافات داخلی آل‌سعود سالهاست که در این رژیم ریشه دوانده، اما با مرگ ملک عبدالله و جانشینی سلمان بن عبدالعزیز روز به روز بر میزان این اختلافات افزوده شد.

به قول ایرانی‌ها هنوز کفن ملک عدالله خشک نشده بود که خبری در رسانه‌های سعودی منتشر شد مبنی بر عزل و نصب‌های جدید سلمان بن عبدالعزیز و کنار گذاشتن فرزندان ملک عبدالله از قدرت، این خبر کافی بود تا تحلیلگران اذعان کنند، به زودی اختلافات داخلی آل‌سعود بیش از پیش نمایان خواهد شد.

در حالی که هنوز ۴۸ ساعت از مرگ پادشاه سابق سعودی نگذشته بود، ملک سلمان بلافاصله «خالد التویجری» رئیس دفتر و مشاور پادشاه سابق را به همراه دیگر فرزندان و پسران عبدالعزیز از جمله مشعل بن عبدالله را از سمت امارت مکه مکرمه برکنار کرد. وی همچنین بندر بن سلطان را از شورای امنیت ملی کنار گذاشت.اما «مقرن بن عبدالعزیز» را به سمت ولیعهدی خود باقی گذاشت.

اخراجی‌هایی که از فاجعه منا خوشحال شدند + تصاویر
خالد التویجری

اخراجی‌هایی که از فاجعه منا خوشحال شدند + تصاویر
مشعل بن عبدالله

اخراجی‌هایی که از فاجعه منا خوشحال شدند + تصاویر
بندر بن سلطان

اخراجی‌هایی که از فاجعه منا خوشحال شدند + تصاویر
مقرن بن عبدالعزیز

در مرحله دوم کودتای داخلی دربار، «شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز» به علت مخالفت با جنگ یمن از سمت خود عزل شد و «محمد بن نایف» جایگزین وی گردید. این در حالی بود که مطابق منشور عبدالعزیز و توافقی که در دوران حیات ملک عبدالله میان شورای بیعت صورت گرفته بود، هیچ کس حق نقض ولیعهدی مقرن بن عبدالعزیز را نداشته است. از سوی دیگر، انتخاب محمد بن سلمان به عنوان جانشین ولیعهد، به معنای تعیین تکلیف ملک سلمان برای چگونگی انتقال قدرت به نسل بعدی فرزندان عبدالعزیز بوده است. به عبارت بهتر، حتی اگر شاهزاده مقرن در قید حیات باشد، پس از مرگ ملک سلمان و محمد بن نایف قدرت به محمد بن سلمان خواهد رسید. این در حالیست که در بخشی از منشور عبدالعزیز صراحتا آمده است: «تا زمانی که پسران من زنده باشند قدرت به فرزندان آنها نخواهد رسید.»

در واقع عزل مقرن بن عبدالعزیز منجر به برچیده شدن طومار عبدالعزیز شد که در آن بر ضرورت انتقال قدرت به برادران پادشاه تاکید کرده بود.

بنابراین شرایطی فراهم شد تا در زمانی که ملک سلمان با بیماری و کهولت سن دست به گریبان است، می توان پادشاه و ولیعهد آینده عربستان را به ترتیب محمد بن نایف و محمد بن سلمان از نسل نوادگان عبدالعزیز دانست، در زمانی که هنوز 12 نفر از برادران پادشاه زنده هستند و برخی همچون احمد و عبدالرحمن مستحق این انتقال بودند.

تغییر مهمتر دیگری که کلید خورد، برکناری سعود الفیصل وزیرخارجه کهنه کار عربستان و انتصاب عادل الجبیر متعلق به جناح بازها است که این انتصاب را نیز می توان تغییر رویه سیاست خارجی عربستان تعبیر کرد که از چند ماه پیش عملا رونمایی شد و در جنگ یمن مورد بهره برداری قرار گرفت.

چرا اولین تجزبه ملک سلمان در مدیریت حج بحرانی شد؟/ اخراجی‌هایی که از فاجعه منا خوشحال شدند!

تغییرات گسترده در آل سعود نتیجه‌ای جز حذف شدن بازوان ملک عبدالله از قدرت و سیطره کامل ملک سلمان و فرزندانش بر حکومت نداشت. حال در چنین شرایطی بسیار طبیعی خواهد بود که کسانی که سالها در راس قدرت بودند و اکنون مسئولیتی در این کشور ندارند؛ برای ضربه به حکومت از هیچ فرصتی دریغ نکنند.

شاهزاده‌های سعودی که از قدرت کنار گذاشته شده‌اند  در پی فرصت برای ضربه زدن به ملک سلمان بوده تا حکومت را از دست وی و فرزندانش در بیاورند؛ و گاهی این مواضع به صورت علنی نیز بیان شده است. یکی از افرادی که به صورتی علنی و صریح در مقابل ملک سلمان و محمد بن سلمان موضعگیری می کند ، شاهزاده سعود بن سیف النصر یکی از نوادگان ملک سعود و عضو شورای بیعت عربستان است. وی به تازگی بیعت خود را با شاهزاده مقرن بن عیدالعزیز و محمد بن سلمان پس گرفته و اعلام کرده است که ولیعد عربستان از نظر عقلای دربار فرد دیگری است. همچنین شاهزاده سیف النصر که حضور فعالی در توئیتر دارد، در خصوص تطمیع برخی کشورهای عربی توسط آل سعود در جریان حمله به یمن اعلام کرده است:

«رشوه‌هایی که به حکام برخی کشورهابرای جلب حمایت آنان(ازحمله به یمن) پرداخت وهزینه‌هایی که برای ماجراجویی‌انجام شده برای بی نیازکردن همه فقراوپرداخت بدهی‌های دولت کافی بود.»

چرا اولین تجزبه ملک سلمان در مدیریت حج بحرانی شد؟/ اخراجی‌هایی که از فاجعه منا خوشحال شدند!

هم اکنون ملک سلمان و محمد بن سلمان نسبت به «شاهزاده سعود بن سیف النصر» و مواضع وی به شدت نگران هستند، اما عضویت وی در شورای بیعت مانع از برخورد مستقیم پادشاه آل سعود و پسرش با سیف النصر شده است.

موضوع مهم دیگری که سردرگمی و اهمال در مدیریت مناسک حج اعضای خاندان حاکم عربستان سعودی را به دنبال داشته، ورود این کشور به باتلاق یمن و بروز نشانه‌های شکست عربستان است.
جنگ عربستان و شانه خالی کردن متحدان قدیمی این کشور از حمایت ریاض برای خارج کردن آن از باتلاق یمن تمرکز مقامات سیاسی و امنیتی عربستان را به خود معطوف کرده و مشغله مربوط به کشتار مردم بی‌گناه یمن در حملات هوایی و مداخله زمینی فضایی برای پرداختن به مسائل مدیریتی حج ابراهیمی برای خاندان فرتوت آل سعود باقی نمی‌گذارد.

جنگ یمن البته تنها دل‌مشغولی عربستان سعودی در شرایط کنونی منطقه نیست، تغییر مواضع قدرت‌های مداخله جو در بحران پنج ساله سوریه حتی اگر یک نتیجه داشته باشد، قربانی شدن طرف های منطقه ای مداخله جو در سوریه نظیر عربستان سعودی و ترکیه و قطر خواهد بود.
حاکمیت ریاض این تحولات را با نگرانی عمده‌ای دنبال کرده و تمام پتانسیل فکری و سیاسی خود را برای ادامه حمایت از گروه‌های ورشکسته تروریستی که در فضای جدید سوریه آنها را گروه‌های معتدل می‌نامد، به کار گرفته است.  

در این بین تنها این حجاج بی‌گناه بودند که قربانی سیاست‌های مضحک جوانان بی‌تجربه سعودی شدند. و جان خود را در بازی سیاسی آل‌سعود از دست دادند بدون آنکه اشتباهی را به گردن گیرند و یا عذرخواهی از دولت‌ها و خانواده‌های داغدار کنند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 31
  • علی313 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    خداوند انشاءاله همه ی این خاندان نحس و نجس را به درک اسفل سافلین رهنمون گرداند. مطمئن باشید خون به ناحق ریخته شده ی مسلمانان در سوریه و عراق و بحرین و یمن و حادثه ی منا دامان کثیف این خاندان آل یهود را خواهد گرفت. الیس صبح بقریب؟......
  • ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    همه ی این حیوانها را باید مثل سگ کشت .
  • ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    دلم می خواهد با سعودی ها بجنگم وو خونشان را بریزم
  • محسن ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    منم همین طور؛ ان شاء الله.
  • دامغانی ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    در خاندان آل سعود هرچه می گذرد یک نکته روشن است وآن این که حاجیان عزیز ما را درون نرده های امنیتی خود در دمای پنجاه درجه زیر آفتاب حبس کردند وجلو هر گونه امدادی را گرفتند تا از شدت تشنگی همگی شهید شدند.در حالی که فرمانده مستقیم این صحنه سگ هار آمریکا محمد بن سلمان بوده است.
  • حسن ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    ان شا الله نماز جماعت به امامت رهبر عزيزمون كنار بقيع
  • زینب ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    اسم حیوون رو اینا نذارین به حیوونا ستم میشه از هرچی بگی پست ترن این قوم لعین از خدا میخوام زوردتر ریششون بکنه بوسیله ظهور آقامون
  • امير جواد ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    كاش مي‌فهميديم چرا راه را بستند، اينها كه ميگن كارواني در اونجا بكار نبوده ، پس دليل بستن راه چه بوده . اونها كه تجربه 100سال برگزاري چنين مراسم را داشتند!!! 1. چرا راه را بستند. 2.چرا گروههاي پزشكي هرگز نيامدند بجاي نيروي نظامي 3. چرا تا سه ساعت بعد آبي نياوردند پادشاه كه از پنجره كاخ حجاج را تماشا مي‌كرد! اونا منتظر چه بودند؟ دوستي ميگفت همون هلي كوپترها اگر روي سر مردم مي‌آمدند هواي عوض شده و عده ي زيادي زنده مي ماندند؟
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    اینا رو باید خفه کرد چون اگر خونشون بریزه روی زمین تا ابد زمین رو نجس میکنه .
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    خسته نشدین همه پرت و پلا نوشتین؟
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    برادران شیعه هیچ وقت فحش وناسزا نمی گوید حتی به دشمنش .این مرام مولایمان علی (ع)است.جنگ نهروان رابیادآور
  • حسین ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    به خاطر خدا از مدارا کردن بپرهیزید و یک جواب دندان شکن به این حرامیها بدهید.
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    سگ هم آفريده خداست چرا بايد كشته شود. اينها از سگ بدبخت خيلي پست ترند اخوي.
  • ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    وهابیت در عینیت کامل با یهودیت و صهیونیسم است
  • حمید کاشچی از تبریز ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    اللهم عجل لولیک الفرج به امید نماز جماعت به امامت مهدی موعود (عج) در کنار ضریح مقدس حضرت زهرا(س) در قبرستان بقیع
  • ذاشذاسج ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    چذدتاموشک-دوربرد-برروی-کاخهای-السعود-خیال-همه-روراحت-میکذه
  • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    موشک نه بلکه ابابیل
  • ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    به ته قساوت رسیدن . تاثیر قساوت روی چهره اشون نشسته رنگ جهنمی گرفتن
  • ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    شما در حدی نیستید که بخواید در یکی از بزرگترین قدرت های جهان اختلاف ایجاد کنید. چند تا کشور در دنیا هستن که بتونن اینجوری به یک کشور دیگه یکطرفه حمله کنن؟ حالا قدرت اقتصادی و مذهبی و سیاسی بماند
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    ننگ و نفرین ابدی بر رژیم سفاک و کثیف آل سعود. رژیمی که دست پرورده اسرائیل غاصب و آدمکش است.ننگ و نفرین تا قیامت بر آل سعود
  • ناشناس ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    فامیلاتونن بهتون برخورد ؟
  • ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    هرچی ما در مقابل سعودیها کوتاه بیایم اونا وقیحتر میشن جواب دندان شکن لازمه شکرخدا مردم ما از اینا بیزارند چه شیعه چه سنی
  • شهرام ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    خادمی خانه ی کعبه برای کسانی که از کشتار مردم بی گناه که برای استفاده ی سیاسی و حکومتی ازش استفاده میکنند جایز نیست رژیم سعودی توانایی اداره ی بیت الله الحرام را ندارد در جایی که خداوند فرموده کشتن پشه هم جایز نیست الان دارد هزاران انسان کشته میشود .
  • ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    آل سعود(آل سقوط) به زودی سقوط می کند
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    يا صاحب الزمان ادركني
  • محسن ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    یعنی میشه یه روزی بریزیم رو سرشون و با موشک هامون با خاک یکسانشون کنیم؟
  • احمد ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    یکی از بزرگترین قدرتهای جهان!!! خخخخخخ ،نکنه منظور ت ارتش اجاره ای و رژیم کودک کش وسفاک آل سعوده که هنری جز کشتار زنان وکودکان یمنی نداره؟ همون ارتشی که با موشک های اسکاد چهل سال پیش یمنی ها کلی تلفات می ده واخبار اونو مجبورند سانسور کنند،هنوز پس از شش ماه نتونسته حتی یک حمله زمینی موفق داشته باشه ، ودر همه اهدافش ناکام مونده، تصور تو از قدرت چیه دلبندم؟فکر نکنم در حدی باشی که حتی در این زمینه بخوای تصوری داشته باشی
  • اقشار ضعیف وآسیب پذیر ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    ان شاءالله سقوط آل سقوط ورژیم منحوس صهیونیسم نزدیک است به برکت ظهور آقا امام زمان.. الله عجل عجل لولیک الفرج
  • ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    مکه و مدینه را فتح خواهیم کرد و شیعه به زودی بقیع را خواهد ساخت الهم عجل ولیک الفرج
  • ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    آل سقوط به آخر خط رسیده
  • رضا ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    ریختن خون این ناپاکان از واجباته رهبرم خواهش میکنم حکم جهاد بده تا بدونن ایرانی تنها نیست
  • یاس ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    اینان همان کسایی هستند که به نوه پیامبر خود رحم نکردند چه انتظاری میشه داشت انشا ا ..مولایمان هر چه سریعتر ظهور کند و همشون به درک اسفل سافلین بفرستند آمین
  • طلا ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    عربستان سعودی، بتی بود که پس از حادثه منا شکست و فرو ریخت. از آل سعود غیر از يک شاه خرفت میتلا به الزایمر و مشتی شاهزاده عیاش بی لیاقت چیزی باقی نمانده است. این واقعه ماهیت و توان مدیریتی واقعی آل سعود را به جهانیان نشان داد. با حماقت و هذیان گویی نمی توان مملکتی را اداره کرد، حتی در صورت برخورداری از حمایت آمریکا و اسراییل. این یعنی سقوط قریب الوقوع آل سعود، انشاءالله
  • ناشناس ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    وهابی تودیگه بروگم شو
  • ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    ای خوک های کثیف ... نفرین خدا بر شما باد....
  • ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    باید سفارت عربستان مثل سفارت خانه آمریکا تعطیل شود.
  • محمد ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    جواب موشکی به تاسیسات نفتی آرامکو بعنوان یک حادثه بهترین گزینه است
  • ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    شادی سگهاو کفتارها و کرکسها و لاشخورهای ولگرد و وحشی شادی سپاهیان شیطان گرگهای حرامی مرگ بر این کفتارهای وحشی بن السلطان بن عبدالعزیز و دیگر سپاهیان شیطان مرگ بر السعود قاتل کفتار جانی . مرگ بر السعود قاتل کفتار جانی .مرگ بر السعود قاتل کف تار جانی . مرگ بر السعود قاتل کفتار جانی . مرگ بر السعود قاتل کفتار جانی .مرگ بر السعود قاتل کفتار جانی . مرگ بر السعود قاتل کفتار جانی .
  • ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    خدا لعنتشون کنه.
  • کیا ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    بزودی دومینوی نابودیشان راه خواهد افتاد
  • علی ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    اینهانوکرامریکاواسراییل هستن انشاالله امام زمان ظهورکندریشه این ال سقوط رابرکندونمازراپشت سراقادرمکه بقیع بخوانیم انشاالله
  • ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    باید همشون رو ترور کنیم
  • ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    قطعاً به خاطر این حرفتون باید فردای قیامت جوابگوی تمامی حیوانات به ویژه سگ ها باشید. این شیاطین رو فقط با مشابه خودشان می شود تشبیه کرد. حیوان حرمت داره و سگ حیوانات شرف داره به اینها
  • علی ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    انشاالله که هزار چهارصد سال جهل و دختر زنده به گور کردن این جانوران را نسلشونو از بین خواهیم برد ما هشتاد میلیون ایرانی سربلند
  • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    امیدواریم که حزب الله ایران گردن بزنند شاهزاده های سعودی را
  • محمد رضا شفیعی راد ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • سیاوش ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    چه گزارش ضعیفی تمامشو خوندیم که سر نخ جدیدی از جنگ قدرت بده اما جز دوتا توییت بی ارزش و فاقد اعتبار هیچ چیزه دیگری ندیدیم!
  • ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    وهابی ها فارسی هم بلدند؟
  • محمد ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    وهابی های کثیف خدالعنت کند بر شما واونهایی که ازشما تبعیت ونوکری می کنند.خداوند به زودی منتقم خون حسین زهرا وخون های به ناحق ریخته شده راباظهورش ونابودی این نجس هاتعجیل فرماید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس