رئیس‌جمهور ترکیه که همواره بر حذف نظامی بشار اسد از صحنه سوریه تأکید داشت؛ حال از مشارکت وی در دوره انتقالی صحبت می‌کند.

به گزارش مشرق، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز پنج شنبه هفته گذشته پس از نماز جمعه عید قربان بار دیگر اعلام کرد که بشار اسد نمی‌تواند در آینده سوریه نقشی داشته باشد؛ اما جمله‌ای را به زبان آورد که سال‌ها بر خلاف آن سخن گفته بود.

اردوغان به خبرنگاران گفت که «بشار اسد» می‌تواند در دوره انتقالی نقش داشته باشد؛ در حالیکه پیش از این بارها گفته بود که اسد در حال و آینده سوریه هیچ نقشی ندارد.

روزنامه الکترونیکی رأی الیوم در یادداشتی با اشاره به این تغییر موضع می‌نویسد: از اینکه اردوغان از موضع خود در قبال سوریه عقب‌نشینی کرده؛ اظهار تعجب نمی‌کنیم، اردوغانی که معارضان مسلح سوریه را در خود جای داده و راه عبور سلاح و افراد مسلح به داخل سوریه را هموار کرده است.

رأی الیوم ادامه می‌دهد: اینکه می‌گوییم از تغییر موضع ترکیه در قبال سوریه تعجب نمی‌کنیم، به این دلیل است که این تغییر موضع پس از تغییر لحن و سخنان آمریکا و اروپایی‌ها در قبال بشار اسد و استقبال از گفت‌وگو با وی و دادن نقش به او در آینده سوریه، انجام می‌گیرد و اروپایی‌ها و‌ آمریکا به تدریج و آرام آرام در حال تغییر موضع خود هستند.

 این روزنامه در ادامه می‌نویسد: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، با صراحت بیشتری در این مورد صحبت کرد و خواستار مشارکت دادن «بشار اسد» در گفت‌و‌گوهای حل بحران سوریه شد و همین موضع را پیش از وی «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه به زبان ‌آورده بود.

به نوشته رأی الیوم، اردوغان با دیگر هم پیمانان عرب خود چون عربستان و قطر تفاوت دارد و بر خلاف آن‌ها ابائی ندارد که از موضع همیشگی خود به خاطر منافع ترکیه عقب‌نشینی کند.

اما به طور مؤکد، عقب‌نشینی اردوغان، ضربه‌ای به هم پیمانان عرب ترکیه است؛ چه کشورهای عربی و چه آن‌هایی که جزء معارضان داخلی سوریه هستند و در داخل خاک ترکیه، پایگاههای نظامی دارند، اما رفتار ترکیه سیاسی است و در خاورمیانه ما همواره با تغییر سیاست‌ها مواجه هستیم.

رأی الیوم یک پیش‌بینی نیز می‌کند و می‌نویسد: احتمال دارد اردوغان یا داود اوغلو اگر در انتخابات پیش‌رو بتوانند رأی بیاورند، به دمشق سفر کنند، هر چند طبق نظرسنجی‌ها، حزب عدالت و توسعه شانس پایینی برای کسب اکثریت دارد.

این روزنامه در انتها می‌نویسد: هیچ چیز به طور مطلق بعید نیست و اگر کسی سخنان اردوغان از اوایل شروع بحران سوریه در مورد بشار اسد را پیگیری کند و عقب‌نشینی حال حاضر اردوغان از موضع همیشگی‌اش را نیز  ببیند، می‌تواند پیش‌بینی‌های عجیب‌تری نیز انجام دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    خردوغان
  • شهرام ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    چون اربابش امریکا تغییر موضع داد (مشرق جون لطفا 20 بده)!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • اشناس ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    بانظر اول کاملا موافقم فقطخواستم یک. کلمه به. ان اضافه کنم تاتقریبا. مکمل. شود . بوقلمون.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس