محمد حنیف از تغییر رویکرد ادبیات داستانی نوجوان دفاع مقدس سخن گفت.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، بر اساس گزارش رسیده، این داستان‌نویس و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس در نشست ادبیات و دفاع مقدس که در انتشارات علمی و فرهنگی برگزار شد گفت: در سال‌های اخیر، ادبیات داستانی نوجوان دفاع مقدس به ویژه در بخش داستان بلند و رمان از حماسی‌سرایی، شعارگرایی و نگاه تبلیغاتی به سمت توجه به مسائل انسانی و نشان دادن مصائب جنگ گرایش پیدا کرده است.

او با بررسی و مقایسۀ اجمالی 14 داستان و رمان دفاع مقدس که در سال های اولیۀ پس از جنگ و سالیان اخیر برای نوجوانان به رشتۀ تحریر درآمده است اضافه کرد: مضمون اغلب داستان‌های اولیه جنگ حماسی است و بیشتر نویسندگان درصدد تشویق مخاطبان خود به شرکت در دفاع مقدس و تقدیس دلاوری‌های رزمندگان هستند. اما آثار سال‌های اخیر بیشتر بر مظلومیت مردم جنگ‌زده و مصائب جنگ در کنار نشان دادن رشادت‌ها تاکید دارند.

پدیدآورندۀ کتاب «کندوکاوی پیرامون ادبیات داستانی، جنگ و دفاع مقدس» با نام بردن از آثاری چون «دعای مرغ آمین» سیروس طاهباز، «اسماعیل اسماعیل» محمود گلابدره‌ای، «هستی» فرهاد حسن‌زاده، «بچه‌های کارون» احمد دهقان و «هیچ کس جرئتش را ندارد» حمیدرضا شاه‌آبادی افزود: تقریبا تمامی داستان‌های دوره اولیه جنگ واقع‌گرا بوده، اما جریان داستان نوجوان در دوره بعد متحول شده است.

حنیف همچنین گفت: داستان‌های معاصر علاوه بر چندلایگی، چندصدایی را نیز به مخاطبانش یاد می‌دهد. شیوه‌های شخصیت‌پردازی فنی‌تر شده، نام‌های شخصیت‌های داستانی و نظرگاه‌هایشان متفاوت شده و داستان نوجوان از شخصیت آرمانی به سمت شخصیت خاکستری سوق پیدا کرده است.

وی به این نکته اشاره کرد که در ادبیات جدید حوزۀ دفاع مقدس، عناصر عشق زمینی و طنز هم وارد داستان‌ها شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس