کارگردان مجموعه تلویزیونی شور شیرین می گوید: متاسفانه اثر هنری جدی در زمینه شهدای کردستان تولید نشده همین مساله به من انگیزه داد تا دینم را نسبت به شهدای کردستان بخصوص شهید کاوه که خیلی به او ارادت دارم ادا کنم.

به گزارش مشرق، کارگردان مجموعه تلویزیونی شور شیرین می گوید: شهید کاوه یکی از شخصیت های مورد علاقه من بود و از طرفی چون درباره کردستان و جهادی که رزمندگان در غرب کشور انجام دادند و مظلومانه به شهادت رسیدند و متاسفانه اثر هنری جدی هم در این زمینه تولید نشده همین مساله به من انگیزه داد تا دینم را نسبت به شهدای کردستان بخصوص شهید کاوه که خیلی به او ارادت دارم ادا کنم امیدوارم درباره کردستان آثار فاخری تولید شود.

جواد اردکانی درباره نحوه انتخاب بازیگر نقش شهید کاوه هم گفت: حمیدرضا عمارلو به لحاظ شباهت های ظاهری که به این شهید داشت برای بازی انتخاب شد و الا آقای بکاییان دستیار من برای انتخاب این نقش تعداد زیادی از بازیگران سینما و تئاتر و حتی کار اولی ها را دید و تست گرفت ولی در نهایت آقای عمارلو که از بازیگران تئاتر خراسان هست به دلیل همان شباهت زیاد با شهید کاوه انتخاب شد البته او در تست هایی که انجام شد، توان بازیگری اش مورد تایید قرار گرفت. کارگردان فیلم سینمایی به کبودی یاس تصریح کرد: در حوزه کارهای نمایشی من به یاد ندارم فیلمی یا سریالی درباره شهید کاوه ساخته شده باشد اما در حوزه مستند چرا کارهای خوبی درباره این شهید تولید شده است.
جواد اردکانی: ای کاش پدر شهید محمود کاوه زنده بود.

جواد اردکانی درباره واکنش های خانواده شهید کاوه پس از تولید و نمایش نسخه سینمایی آن اظهار داشت: خانواده شهید کاوه خیلی ابراز رضایت کردند از این کار و برای ساخت کار از همان ابتدای پروژه خیلی هم به من کمک کردند تا الان که چند سالی از نمایش فیلم شور شیرین می گذرد این حمایت ها از سوی خانواده شهید محمود کاوه ادامه دارد و من همین جا از این خانواده صمیمانه تشکر می کنم. کارگردان فیلم سینمایی قناری ادامه داد: یکی از غصه های من این است که سریال شور شیرین زمانی پخش می شود که پدر شهید کاوه به رحمت خدا رفته است و زنده نیست تا این سریال را ببیند. اردکانی درباره اینکه داستان سریال چقدر با واقعیت زندگی محمود کاوه مطابقت دارد اظهار داشت: علاوه بر اینکه خانواده شهید کاوه فیلمنامه را تایید کردند نویسندگان این اثر از دوستانی بودند که در همان سال ها کردستان جنگیده بودند.

مجید ایافت یکی از نویسندگان فیلمنامه بود که خود او از همرزمان خیلی نزدیک شهید کاوه بود و حتی بعد از شهادت شهید کاوه هم تا سال ها در منطقه کردستان مبارزه کرد. همین طور آقای ماشاا... شاهمرادیزاده دیگر نویسنده فیلمنامه شور شیرین که او هم سال ها در منطقه کردستان جنگیده بود و جواد عرفانیان و صادق عرفانی که این دوستان هم از افرادی بودند که خودشان در کردستان حضور مستمر داشتند و ما با مراجعه به نظر این افراد و مطلعین دیگر سعی کردیم تا آنچه که واقعیت بوده چه به لحاظ اتفاقات و چه به لحاظ فضاها، لباس ها، تجهیزات و ... در این سریال به نمایش در آید. جواد اردکانی افزود: ما برای انتخاب لوکیشن سریال خیلی سختی کشیدیم چرا که پیدا کردن لوکیشنی که با آن سال ها مطابقت داشته باشد دشوار بود ولی در نهایت ما در اطرف کرمانشاه فضای کار را پیدا کردیم و مناطقی را هم بازسازی کردیم. او با اشاره به این که کار تصویربرداری شور شیرین سه ماه بطول انجامید درباره تفاوت نسخه سینمایی با نسخه سریالی این کار هم گفت: قصه ما به لحاظ زمانی برای نسخه سینمایی خیلی زیاد بود به همین دلیل الان 50 درصد از تصاویری که در نسخه سریالی می بینیم اصلا در سینمایی نمایش داده نشده بخش هایی از قصه برای نسخه سینمایی کاملا از نسخه سریالی جدا شده است.

یعنی نسخه سریالی که در حال حاضر از شبکه یک پخش می شود نسخه سینمایی است بعلاوه تعدادی قصه دیگر از محمود کاوه. این کارگردان سینما و تلویزیون افزود: سریال شور شیرین اوایل ورود شهید کاوه به کردستان را روایت می کند یعنی از سال 1361 تا در این سریال یک سال اول حضور کاوه به کردستان را نشان دادیم و ازآنجایی که او در سال 65 به شهادت رسید به مقطع شهادت او دیگر نپرداختیم. او از علاقه مندی اش برای ساخت ادامه زندگی مبارزاتی تا شهادت محمود کاوه خبر داد و یادآور شد: همان زمانی که نوشتن فیلمنامه شور شیرین را شروع کریدیم مجید ایافت فیلمنامه 50 قسمتی را در این باره طراحی کرده بود حتی سیناپس کار را هم نوشته بود و داستان خوبی بود اما چون به لحاظ تولیدی سنگین بود به نتیجه نرسید و ما توانستیم فقط بخش کوچکی از زندگی مبارزاتی شهید محمود کاوه را به تصویر بکشیم در حالی که او پیش از انقلاب فعالیت سیاسی و انقلابی داشته و بعد از انقلاب، هم در کردستان فعالیت می کرده و هم مقطعی در جبهه های جنوب فعال بوده. من واقعا یکی از آرزوهایم این است که بتوانم روزی محمود کاوه را کاملتر از آنچه که در شور شیرین نشان دادم به نمایش بگذارم ولی نمی دانم چنین شرایطی مهیا می شود یا نه.

به هر حال امیدوارم این سریال مورد توجه و اقبال بینندگان قرار بگیرد. رضا رویگری، احمد نجفی، حمید عمارلو، شبنم قلی‌خانی، علی کشوری، مهرداد شیرعلی، مجتبی ودودی، منوچهر امیریان، مرضیه شاملو، یاسر حمزه، کمیل سهیلی، سینا بهادری، بابک فرخ‌پی و پردیس افکاری از بازیگران اصلی این سریال هستند. سایر عوامل این مجموعه تلویزیونی عبارتند از: مدیر فیلمبرداری: محمدتقی پاکسیما، مدیر تولید: جعفر عروجی، طراح چهره‌پردازی: محسن ملکی، طراح جلوه‌های ویژه: مرحوم جواد شریفی‌راد، طراح صحنه و لباس: شهرام قدیری، صدابردار: ‌شهرام متولی‌باشی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: مجید کرباسیان، منشی صحنه:بیتاارسطوئیان، عکاس:جلال حمیدی، نویسندگان: جواد اردکانی، مجید ایافت، ماشاءالله شاهمرادیزاده، امور مالی: وحیدرضا شفیعی، جواد اصغری، ناظر نظامی: جواد تاجیک، مرتضی رئیس‌ الزاکرین، ناظر پروژه: داریوش دامیار.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 1
    خیلی مسخره بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس