انفعال رژیم صهیونیستی در برابر خبر کشف منابع گازی جدید در مصر تا حدی بود که بلافاصله طبق اعلام این خبر سهام شرکت‌های گازی رژیم صهیونیستی بین 13 و 13.7 درصد سقوط کرد. علاوه بر این که مقامات تل‌آویو نگران توقف صادرات گاز اسرائیل از چاه‌های تمار و لیفتان به مصر و اردن هستند.

بوی گاز مصر صهیونیست‌ها را خفه کرد!
گروه بین‌الملل مشرق - با اعلام شرکت ایتالیایی اینی کاوشگر منابع انرژی مبنی بر کشف بزرگ‌ترین میدان گازی در خاورمیانه در سواحل مصر، رژیم صهیونیستی در نگرانی عمیقی فرو رفت. با توجه به امضای معاهده سازش بین کشور مصر و رژیم اسرائیل ابراز نگرانی‌های شدید تل‌آویو از این موضوع در نگاه اول اندکی عجیب به نظر می‌رسد. اما نگاهی دقیق تر به پیامدهای این تحول منطقه ای علت وحشت صهیونیست ها را روشن می کند.

الداد تامیر مدیر شرکت گاز رژیم صهیونیستی با اشاره به کشف این منابع گازی،‌ آن را خبری ناگوار برای اقتصاد اسرائیل خواند و تاکید کرد این اتفاق به افزایش فشار برای کاهش قیمت گاز رژیم صهیونیستی منتهی خواهد شد.


در همین راستا بود که روزنامه هاآرتص در مقاله‌ای با تیتر وقاحت مصر به بررسی ابعاد این اکتشاف مهم پرداخت و سعی کرد آن را اقدامی زشت از سوی مصر قلمداد کند که شایسته محکوم شدن از سوی سران رژیم صهیونیستی است!


موضوع دیگری که در قالب واکنش رژیم صهیونیستی به انتشار این اخبار در رسانه‌های آن درج شد، اتهام‌زنی به مصر در مورد مداخله در امور داخلی رژیم صهیونیستی از طریق سوءاستفاده از بحران گاز برای طرح پرونده هسته‌ای این کشور در چارچوب پروژه عاری‌سازی منطقه خاورمیانه از سلاح‌های اتمی بود.

این واکنش‌های عجیب و عمدتاً بی ربط نشان از عمق وحشت رژیم صهیونیستی است اکتشاف این منابع عظیم انرژی در سواحل مصر دارد،‌ منابعی که بنا بر این ارزیابی‌ها بالغ بر 30 تریلیون فوت مکعب (840 میلیارد  متر مکعب) گاز در خود دارد و برای تأمین مصر داخلی و هزینه‌های مصر تا 50 سال آینده کافی به نظر می‌رسد، علاوه بر این که این منابع گازی در ارتفاع بالایی قرار دارد و تنها در عمق 1450 متری زمین است، این موضوع هزینه‌های تولید و استخراج گاز را کاهش می‌دهد، این در حالی است که منابع دیگر گازی در نقاط مختلف جهان در عمق حدود 4000  متری کشف می شود.  بنابر برآوردهای اولیه وسعت این میدان گازی بالغ بر صد کیلومتر و ضخامت طبقات حاوی گاز در عمق آن بالغ بر 600 متر است.

بوی گاز مصر صهیونیست‌ها را خفه کرد!

تمامی این تحولات در شرایطی صورت گرفته است که مقامات قاهره اخیراً سیاست چرخش به سمت شرق و هم‌گرایی با روسیه و و محور مقاومت منطقه‌ای و حل و فصل اختلافات خود با دمشق را در دستور کار قرار داده است. به این ترتیب مصر می‌تواند از زیر یوغ استعمار نو آمریکا و عربستان سعودی که درنتیجه نیازهای مالی این کشور ایجاد شده گفت، رها شود. علاوه بر این که فرصت‌های شغلی گسترده‌ای در این کشور ایجاد کرده و موقعیت آن را در ابعاد ژئو پلتیک در بازارهای مصرف انرژی بهبود خواهد بخشید.

انفعال رژیم صهیونیستی در برابر خبر کشف منابع گازی جدید در مصر تا حدی بود که بلافاصله طبق اعلام این خبر سهام شرکت‌های گازی رژیم صهیونیستی بین 13 و 13.7 درصد سقوط کرد.
علاوه بر این که مقامات تل‌آویو نگران توقف صادرات گاز اسرائیل از چاه‌های تمار و لیفتان به مصر و اردن هستند. وزیر انرژی رژیم صهیونیستی کشف این چاه نفتی را خاطره ای دردناک توصیف و اعلام کرده که احتمالاً موانعی در مسیر صادرات گاز اسرائیل ایجاد خواهد شد.

روزنامه صهیونیستی کلکالیست با بررسی ابعاد خسارت های این اکتشاف گازی که "زُهر" نام گرفته  بر اقتصاد رژیم صهیونیستی نوشت که بر اساس برآوردهای اولیه در پی کشف این میدان گازی دولت اسرائیل از بابت تاخیر و یا لغو برخی قراردادهای گازی خود با شرکتهای خارجی حداقل شش میلیارد شکل (سه میلیارد دلار) ضرر خواهد کرد. این اطلاعات ناشی از برآوردهای اولیه است و به نوشته این روزنامه هر اندازه که دولت مصر به عملیات استخراج گاز از میدان گازی کشف شده سرعت ببخشد، ضررهای اقتصادی اسرائیل نیز بالاتر خواهد رفت.

بوی گاز مصر صهیونیست‌ها را خفه کرد!

يك روزنامه اقتصادي دیگر صهيونيست در اقدامی پیش دستانه اعلام كرد شركت صهیونیستی "نوبل انرژي" از كابينه رژيم صهيونيستي خواسته است در صورتي كه نتواند گاز توليدي خود را در بازار مصر به فروش برساند و مصر از تعهدات خود در خريد گاز اسرائيل عدول كند، اين رژيم يك سيستم امنيتي را براي توليدات  اين شركت فراهم كند كه اين يعني كابينه رژيم صهيونيستي به اين شركت غرامت پرداخت كند.

پایگاه اینترنتی اسرائیلی «دبکا» وابسته و محافل امنیتی این رژیم نیز در این رابطه نوشت اگر ارزیابی‌های شرکت ایتالیایی اِنی درست باشد، قاهره دیگر مجبور نیست از اسرائیل گاز وارد کند و به پروژه تل‌آویو برای توسعه میدان گازی در دریای مدیترانه ضربه سختی وارد می‌شود.

روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز نوشت که کشف میدان گازی جدید در آبهای مصر به ضرر اسرائیل خواهد بود و اگر مصر و اردن تصمیم بگیرند گاز مورد نیاز خود را از میدان گازی جدید استخراج کنند شرکای میدان نفتی لیفتان که قرارداد صادرات گاز به اردن و مصر به ارزش ۵۰ میلیارد دلار امضا می کند، با مشکلات متعددی مواجه خواهند شد.

بوی گاز مصر صهیونیست‌ها را خفه کرد!

به این ترتیب به نظر می‌رسد در حالی که ایران اعلام کرده در راستای این انزوای رژیم صهیونیستی آمادگی جبران کمبود گاز کشورهای عربی منطقه را دارد، با کشف این میدان گازی، نقشه‌های اسرائیل در زمینه صادرات انرژی به کشورهای منطقه‌ای دچار تغییر شده و این کشور مشکلات عمده‌ای در جذب مشتریان جدید برای فروش منابع گازی خود خواهد داشت.

مصر پیش از این به مدت ۲۰ سال یکی از صادر کننده‌های اصلی گاز به اسرائیل به شمار می‌رفت، اما در پی ناآرامی های سالهای اخیر و مشکلات اقتصادی و کمبود انرژی اقدام به امضای قرارداد برای واردات گاز از رژیم صهونیستی کرده بود. اخیرا تل‌آویو با یک شرکت غیر دولتی مصری به نام «دولفینوس هولدینگ» قراردادی امضا کرد که بر اساس آن اسرائیل سالانه ۲.۵ بیلیون متر مکعب گاز طبیعی مصر را از میدان گازی ساحل تمار تأمین کند.

بوی گاز مصر صهیونیست‌ها را خفه کرد!

اکتشاف میدان کازی مصر علاوه بر اینکه رویای صهیونیستی ها برای بهترین مشتری گاز خود یعنی مصر را به باد داد، به احتمال فراوان اردن و تشکیلات خودگردان را از نیز از واردات گاز اسرائیل منصرف خواهد کرد، چرا که آن ها قطعا در سایه فشار افکار عمومی و ملاحظات منطقه ای تمایل بیشتری برای خرید گاز مصر از خود نشان خواهند داد.

به این ترتیب می‌توان گفت مصر تا چهار سال آینده می‌تواند روند استخراج گاز را از طریق تکمیل تأسیسات گازی آغاز کند، اما قطعاً تأثیرات و پیامدهای این کشف بزرگ انرژی بلافاصله پس از اعلام خبر آن متوجه نظام سیاسی این کشور خواهد بود. در این میان تنها نکته‌ای که مردم و دولتمردان مصر باید مراقب آن باشند استقلال در تصمیم‌گیری‌های سیاسی برای بهره‌برداری از این ذخایر عظیم انرژی در جهت جدا شدن از وابستگی منطقه ای و بین المللی و بازیابی موقعیت استراتژیک این کشور در معادلات منطقه‌ای و درگیری های اعراب و اسرائیل است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 0
    سهام پالایشگاهی های ما که بالای 75% افت کردن را ندیدید؟؟
  • اهوازی ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 0
    درآمد منابع گازی مصر باعث میشود که این کشور از شیخ نشین های جنوب خلیج فارس فاصله بگیرد.
  • ناشناس ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 0
    گازش از پارس جنوبی کمتره یا بیشتر؟
  • اهوازی ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 0
    شاید بهتر باشه که مصر را هم به اوپک گازی وارد کنیم.
  • ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 0
    اوپک گازی خودش چیه و چکار کرده که مصزم وارد کنی؟!؟!؟!؟؟!؟!؟؟!
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    مشرق جان اسراییل کجاش کشوره که گفتی این کشور((((با کشف این میدان گازی، نقشه‌های اسرائیل در زمینه صادرات انرژی به کشورهای منطقه‌ای دچار تغییر شده و این کشور مشکلات عمده‌ای در جذب مشتریان جدید برای فروش منابع گازی خود خواهد داشت. )))لطفا بنویس غاصبان صهیونیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس