یکی از کارهای اخیر حسام نواب صفوی ایفای نقش در قالب شخصیت "شهید نواب صفوی" در مجموعه فاخر" معمای شاه" است که در خصوص این مجموعه و جذابیت هایی که دارد با وی به گفت و گو نشستیم.

به گزارش مشرق، حسام نواب صفوی سال 1353 در تهران متولد شد . وی تحصیلات دانشگاهی خود را ادامه داد و موفق به اخذ مدرک کارشناسی بازیگری شد. به گفته وی بازیگری شغل دوم اوست و شغل اصلی وی وکالت است .حسام نواب صفوی در کارهای زیادی به ایفای نقش پرداخته است فیلم‌هایی چون  «اعتراض»، «نان و عشق و موتور هزار»، «اُتانازی»، «عروس خوش‌قدم»، «سیزده گربه روی شیروانی» و «سودای پرواز»، و مجموعه‌های تلویزیونی «بازگشت به خانه»، «شن‌های کف رودخانه»، «کیف انگلیسی» و «روشن‌تر از تاریکی (داستان زندگی ملاصدرا)».

اما یکی دیگر از کارهای وی که به تازگی آن را به اتمام رسانده مجموعه تلویزیونی "معمای شاه" اثر جدید محمدرضا ورزی است که حسام نواب صفوی در این مجموعه در قالب نقش "شهید نواب صفوی" به ایفای نقش پرداخته است به این بهانه سراغ وی رفتیم و به گفت و گو نشستیم. که در ادامه قسمت دوم این مصاحبه را می خوانید:

-  آقای نواب صفوی در کارنامه کاری شما حضور در فیلم اخراجی ها نیز دیده می شود چطور شد که  در این فیلم به ایفای نقش پرداختید.

اخراجی ها به موضوع دفاع مقدس می پرداخت وقتی پیشنهاد بازی در این فیلم به من شد فکر کردم نمی توانم در آن بازی کنم اما نقشی که در آن بازی کردم متوجه شدم بسیاری از مردم آن را دوست دارند و از آن استقبال کردند حتی جالب است برایتان بگویم که برخی از افراد در مدت اکران این فیلم به من می گفتند که حدود یازده مرتبه فیلم را دیده اند فیلم دیالوگهای خوبی داشت که همچنان گاهی اوقات در بعضی مواقع از آنها استفاده می کنم.

حسام نواب صفوی: شخصیت «شهید نواب صفوی» سخت ترین شخصیت زندگیم بود

-  "معمای شاه" خیلی متفاوت تر از "اخراجی ها" است چطور شد که به این پروژه وارد شدید؟

 وقتی "معمای شاه" شروع شد چند نقش به من پیشنهاد شد اما وقتی دیدم در این سریال نقش "شهید نواب صفوی" است به "محمدرضا ورزی" گفتم که دوست دارم این نقش  را بازی کنم چون فکر می کنم هنوز تا به امروز به این شخصیت آنچنان که باید و شاید پرداخته نشده است. دلم می خواهد خودم این نقش را بازی کنم اما جالب است برایتان بگویم که اگر ده سال پیش چنین نقشی به من پیشنهاد می شد نمی توانستم آن را بازی کنم این شخصیت سخت ترین شخصیت زندگی من بود من قبلا نقش "جمال الدین اسعدآبادی" را بازی کرده بودم اما نواب صفوی شخصیتی است که 60 سال پیش اعدام شده و خیلی ها او را می شناسند، ترس من فقط بازی این نقش نبود، باید توسط بازیگر و کارگردان این نقش مهندسی می شد که بتوانیم این شخصیت را در بیاوریم چون برای اولین بار بود که می خواست به طور کامل در مورد این شخصیت صحبت شود به خصوص اینکه این شخصیت در ملی شدن صنعت نفت تاثیر زیادی داشت، می خواستیم این موضوع را خوب نشان دهیم باید بگویم که ورزی برای این نقش خیلی زحمت کشید پلان هایی که گرفت واقعا مهندسی شده بود.


-  پس خودتان هم برای این نقش خیلی زحمت کشیده اید

بله طبیعتا کار یک بازیگر فقط این نیست که بیاید جلوی دوربین و بازی کند من هر چه که در دانشگاه یاد گرفتم در زندگی روزمره و هرچه که در حقوق یاد گرفتم و به طور کلی هر چه که در وجودم بود را سعی کردم به این نقش منتقل کنم. بازی در این نقش و گریم آن بسیار سنگین بود به طوری که من چند ماه ارتباطم را با دنیای خارج از این نقش قطع کردم و حتی کارهای وکالتیم را به دوستان وکیل دیگرم سپردم تا این نقش را به پایان برسانم چون می دانم این نقش مهمترین نقش زندگی بازیگری من خواهد بود و ماندگار می شود می دانم که نقش حساسی و قضاوتهای زیادی در مورد آن می شود به همین دلیل تمام تلاش خودم را برای این نقش کردم این را هم می خواهم بگویم که در این سریال هیچ مسئله ای تحریف نشده و تمامی اتفاقات بر اساس واقعیات و مستندات روایت می شود حتی ما دادگاه نواب صفوی را از روی پرونده های قدیمی و دفاعیات او به تصویر کشیدیم دفاعیات او به قدری سخت بود که من وقتی آنها را می خواندم با خودم می گفتم که عجب دادگاهی بوده است. یک نکته جالب دیگر که برایتان می خواهم بگویم این است که ایفای این نقش هم زمان شده بود با امتحان جرم شناسی من و من مجبور شدم با همان گریم به دانشگاه بروم و امتحان بدهم.

درباره موضوع کلی این سریال کمی برایمان توضیح دهید

سریال "معمای شاه" درباره پهلوی ها ساخته شده می توان گفت "معمای شاه" عظیم ترین سریال بعد از انقلاب است بیشتر شخصیتهای تاریخی از سال 1320 تا 1359 که نقشی در فعالیتهای اجتماعی داشتند در این سریال روایت می شود به نظر من یک بار برای همیشه چنین نقشهایی باید در سریالهای ما روایت می شد واین اتفاق در سریال "معمای شاه" رخ داد همانطور که گفتم تمام اتفاقات بر اساس مستندات روایت می شود.


حسام نواب صفوی: شخصیت «شهید نواب صفوی» سخت ترین شخصیت زندگیم بود
جالب است برایتان بگویم که یکی از معروفترین دیالوگی که نواب در این سریال دارد این است که می گوید که رو به قطبی می گوید رزم آرا در این مجلس به عنوان خائن ملی شناخته شد اگر ما نبودیم نفت ملی نمی شد ما از این اتفاق نه تنها نادم نیستیم بلکه تا ابد در برابر آیندگان  سربلند هستیم.

-    آقای نواب صفوی در فیلم سینمایی «وقتی همه خوابیم» به کارگردانی بهرام بیضایی به ایفای نقش پرداختید فکر نمی کنید آن فیلم به گونه ای روایتگر پشت صحنه سینمای ایران است؟

بله داستان «وقتی همه خوابیم» کاملا بر اساس این موضع است و پشت صحنه سینمای ایران را روایت می کند اینکه درباره چه افرادی صحبت کرده من بی اطلاعم و یاحداقل وانمود به بی اطلاعی می کنم اما به هر حال مشکل سینمای ما این است که الان هر کسی می تواند کارگردانی کند مردم به این صورت دلزده می شوند. به نظر من هر کسی که می خواهد کارگردان شود باید سینما بخواند امتحان بدهد و بعد به عنوان کارگردان شناخته شود بخصوص اینکه سینما جریانی است که خیلی ها آن را می بینند مشکل سینمای ما دقیقا همان چیزی است که بهرام بیضایی آن را  در «وقتی همه خوابیم» مطرح کرد. امیدوارم روزی برسد که کارگردان های باسواد تری داشته باشیم این را هم می خواهم بگویم که ما الان کارگردان های باسواد بسیاری داریم اما به هر حال چنین مسائلی دیده می شود.

حسام نواب صفوی: شخصیت «شهید نواب صفوی» سخت ترین شخصیت زندگیم بود

-    در این سالها شما را کمتر روی پرده سینمایی دیده ایم چرا کم کار و یا به عبارتی  گزیده کار شده اید؟

راستش را بخواهید در این یکی دو سال تمام ذهنیتم را برای ایفای نقش نواب گذاشته بودم تا بتوانم آن را تمام کنم نقش نواب در واقع کوهی بود که در مقابل من قرار گرفت. به لحاظ باز ی و گریم مشکلات زیادی داشت تمام تلاشم را کردم که از عهده آن بربیایم جالب است برایتان بگویم که در قسمتی از سریال 800 نفر از نیروی ارتش در آن سکانس بودند و من واقعا استرس زیادی داشتم در طول این سالها نقشهای زیادی به من پیشنهاد شد اما به دلیل اشتغال بر سر پروژه «معمای شاه» آنها را قبول نکردم. راستش را بخواهید این جور کارها را بی انضباطی هم می دانم من یکی از آرزوهایم این بود که شخصیت نواب تمام شود.

-    در «معمای شاه» قسمتی بوده که برای خودتان ماندگار شود؟

اینقدر بازی در این نقش برای من سخت و دلهره آور بود که دوست نداشتم اتفاقی برایم بیافتد و این نقش ناتمام بماند. یک صحنه ای که برای خودم خیلی مهم بود این بود که ما در قسمتی صحنه تیرباران را داشتیم این قسمت برای من خیلی سخت بود می ترسیدم اتفاقی بیافتد و نتوانم این نقش را به پایان برسانم به همین خاطر خواهش کردم که صحنه ای که قرار است در بدن من چاشنی های گلوله را بگذارند و به من شلیک کنند آخر از همه گرفته شود تا اگر اتفاقی برای افتاد و فوت شدم این نقش ناتمام باقی نمانده باشد و به پایان رسانده باشمش.

حسام نواب صفوی: شخصیت «شهید نواب صفوی» سخت ترین شخصیت زندگیم بود

-    آقای نواب صفوی به یکی از بازیگران هالیوودی شباهت زیادی دارید این موضوع باعث ارتقای شما شده و یا اینکه دردسری را برایتان ایجاد کرده است؟

بله این موضوع را خیلی ها به من می گویند این شباهتی  است که به هر حال من ناخواسته آن را دارم جالب است برایتان بگویم که سال گذشته ما سفری به برزیل داشتیم که آنجا بسیاری از افراد می آمدند و با من عکس می گرفتند و برایشان جالب بود که شباهت این چنینی با این بازیگرهالیوودی دارم حتی تلویزیون آنجا هم به پوشش این موضوع پرداخت.

در آنجا نقشی نیز به من پیشنهاد شد اما قبول نکردم در دوران نوجوانی من سالها در آمریکا زندگی کردم آنجا مسابقه ای برگزار می شد و داوران آن مسابقه به من می گفتند اگر تو دراین مسابقه شرکت کنی به دلیل شباهت تو یکی از نفرات اول تا سوم می شوی اما خودم دوست نداشتم که بازی کنم چون می خواهم اگر قرار است از این شباهت استفاده شود در راه آرمان های کشور باشد من برای نام خانوادگی خودم و نام کشورم و ملت ایران  احترام زیادی قائلم به خاطر همین قبول نکردم که چنین نقش هایی را بازی کنم.

-    آقای صفوی یک از فیلم های سینمایی که این روزها با استقبال خوبی روبه رو شده است فیلم سینمایی «محمد رسول الله(ص) » است نظرتان درباره این فیلم چیست؟



من کارهای تاریخی را دوست دارم این فیلم نیز در واقع ابهام زدایی از چهره واقعی اسلام است این روزها گروه هایی همچون داعش با افراطی گری چهره واقعی اسلام را مخدوش کردند اسلام و پیامبرمان آن چیزی نیست که این گروهها نشان می دهند فیلم محمد در واقع چهره واقعی پیامبر را نشان می دهد واز نظر ما ساخت چنین فیلم هایی خوب است.

-    درآمد زایی از راه وکالت بهتر است یا بازیگری؟

با توجه به اینکه باید به اداره مالیات پاسخگو باشم می خواهیم بگویم هیچ کدام (باخنده) اما می خواهم این را بگویم آنقدر پول دارم که حاضر به ایفای هر نقش نباشم و هر کاری را انجام ندهم گاهی اوقات شما یک بازیگری را می بیند که خواننده هم شده است اینها از نظر من درست نیست اصلا ما ندیده ایم که یک بازیگر خواننده خوبی هم بشود به نظر من هر کس باید در جایگاه خود قرار بگیرد.

حسام نواب صفوی: شخصیت «شهید نواب صفوی» سخت ترین شخصیت زندگیم بود

-    آقای صفوی من دیگر سوالی نداریم اگر نکته ای هست بفرمایید؟

بله فقط می خواهیم این را بگیم که ما دوست عزیزمان علی طباطبائی را از دست دادیم من با او در هیچ پروژه ای نبودن اما او را می شناختم و کما بیش با هم آشناییت داشتیم برای من خیلی سخت بود که جوانی مثل او را از دست بدهیم به خانواده اش تسلیت می گویم.



اما شاید سخت تر از آن حاشیه هایی بود که در فضای مجازی پیش آمد که روح آدم را آزار می داد امیدوارم دیگر چنین مسائلی را نداشته باشیم.


من از شما تشکر می کنم خوشحالم که امروز در میان شما حضور دارم، خبرگزاری(میزان) "قوه قضائیه" به حرفه ی من هم نزدیکی زیادی دارد از مسئولان این خبرگزاری هم به خاطر دعوت از من در این خبرگزاری تشکر می کنم. برای شما و مخاطبانتان آرزوی سلامتی  و بهروزی را دارم.

بنا بر این گزارش حسام نواب صفوی شکایت نامه ای را در خبرگزاری میزان علیه مجری شبکه "فارسی وان" که اخیرا در یکی از برنامه های خود به مردم ایران توهین کرده بود نوشت که عکسی از نوشتن این شکایت نامه را می‌بینید.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • امير علي ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    1 1
    اصلا معنويت و لطافت چهره شهيد نواب صفوي را ندارد
  • الهام ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    1 0
    جالبه فامیلیش هم شببه شخصیت شهید نواب صفویه..!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس