کد خبر 470508
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰

رئیس مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی از نصب یک سامانه هشدار سریع در مناطق شرق و شمال شرق تهران برای کاهش خسارت زلزله خبر داد و گفت: برای نصب ۱۵۰ سامانه هشدار و دستگاه شتاب‌نگاری در مناطق مختلف تهران پیشنهاد تأمین اعتبار این برنامه به دولت ارائه شد.

به گزارش مشرق، محمد شکرچی‌زاده در نشستی خبری با موضوع زلزله و سامانه هشدار سریع و کاهش خسارات زلزله در تهران گفت: با نصب و استقرار سامانه هشدار سریع می‌توان در ساعت‌های اولیه و طلایی بعد از وقوع زلزله امکانات لازم به محل اعزام شود تا میزان تلفات تا حد کافی کاهش یابد.

شکرچی‌زاده با تأیید بر اینکه نصب سامانه مزبور در برخی شهرهای دنیا مثل استانبول ترکیه و کالیفرنیای آمریکا انجام شده است، گفت:طرحی به هیئت دولت برای تأمین اعتبار راه‌اندازی و نصب 150 ایستگاه شتاب‌نگاری زلزله در تهران برای قطع شریان‌های اصلی و خطرزای پایتخت پس از دریافت امواج اولیه و غیر مخرب زمین‌لرزه ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد:این سامانه فعلا در چهار ایستگاه در سد لتیان، امام زاده هاشم و دو نقطه دیگر شرق و شمال شرق تهران فعال شده است.

شکرچی‌زاده در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چه تعداد ایستگاه‌ برای نصب سامانه هشدار سریع در تهران با چه میزان اعتبار نصب خواهد شد گفت: طرحی با هدف تامین اعتبار طراحی، نصب و اجرای سامانه هشدار سریع آماده‌شده و به هیئت دولت ارائه کرده ایم که با تصویب آن 150 ایستگاه شتاب‌نگاری متصل به سامانه هشدار سریع و پاسخ سریع ساخته می‌شود.

به گفته وی، مدت زمان اجرای این طرح 24 تا 36 ماه برآورد شده است که اجرای آن الگوی سامانه مشابه در سایر کلانشهرها خواهد بود.

وی با اشاره به وقوع چندین زلزله سنگین مانند زلزله‌های بویین‌زهرا، دشت بیات، فردوس و طبس که همگی در ماه شهریور به وقوع پیوسته است گفت: این نشست با هدف افزایش آگاهی افکار عمومی با خطرات زلزله و انجام اقدامات مقابله با آن و امداد و نجات برگزار شده است بنابراین امیدواریم جلسات بعدی این نشست با حضور مسئولان شرکت گاز،آب و برق نیز انجام شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی سپس سه زلزله اخیر اطراف تهران شامل زلزله گرمسار به بزرگی 3.8 ریشتر، جواد آباد 4.1 ریشتر و فیروزکوه  4.6 ریشتر را یادآور شد و تصریح کرد: منشا این زلزله‌ها دو گسل ایوانکی برای زلزله‌های گرمسار و جواد آباد، و گسل مشاع به عنوان منشا زلزله فیروزکوه است که هیچ ارتباطی با گسل‌های اصلی تهران ندارند پس فعالیت این گسل‌های جانبی، گسل تهران را فعال نکرد.

وی با بیان این‌که احتمال وقوع زلزله هفت ریشتری و بیشتر در تهران وجود دارد اضافه کرد: اخیرا تحقیقاتی درباره وقوع زلزله در منطقه 3 و 4 شهر تهران انجام داده‌ایم و شبیه‌سازی زلزله‌ای در این مناطق به بزرگی هفت ریشتر که محتمل الوقوع است و دوره برگشت 475 ساله دارد نیز انجام شده است.

شکرچی زاده تاکید کرد:با توجه به لرزه‌های شمال تهران این زلزله به بزرگی هفت ریشتر در منطقه‌ای با جمعیت 2.5 میلیونی بیش از 700 هزار کشته خواهد داشت پس تجارب بین‌المللی نشان داده است راه حل کاهش خطرات زلزله راه‌اندازی دو سامانه هشدار سریع و پاسخ سریع است.

وی با بیان این‌که این سامانه‌ها در ایستگاه‌هایی در محل گسل‌ها برای دریافت امواج زلزله نصب می‌شوند ادامه داد: سامانه هشدار سریع ثانیه‌هایی قبل از زلزله اصلی امواج اولیه را که مخرب نیستند دریافت کرده و به مرکز سامانه اطلاع می‌دهند و مرکز نیز با اعلام هشدار به مدیریت بحران شریان‌های اصلی مانند لوله‌گاز، خطوط مترو، نیروگاه‌های هسته‌ای، نیروگاه‌های برق، پالایشگاه‌ها و ... تهران را قطع می‌کنند که به کاهش تلفات کمک قابل توجهی خواهد کرد.

وی گفت: سامانه پاسخ سریع نیز برای بعد از وقوع زلزله است که اطلاعات مربوط به نقطه‌ای که بیشترین خرابی را بر اثر زلزله داشته با هدف ارسال نیروهای امدادی به آن نقطه تعیین می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به دریافت اطلاعات زلزله اخیر دماوند که 14 ثانیه زودتر از وقوع آن در سیستم مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی دریافت شد اضافه کرد: با دریافت این لرزه‌نگاری متوجه شدیم که منشا زمین‌لرزه در 100 کیلومتری تهران است که اگر سامانه در نزدیکی گسل نصب شود 30 ثانیه زودتر از وقوع زمین‌لرزه مخرب امواج اولیه دریافت می‌شود.

وی اضافه کرد:پس اگر 10 ثانیه نیز برای تعیین بزرگی زلزله و اعلام هشدار به مراکز مهم تهران مانند شریان اصلی گاز و دیگر تاسیسات اصلی پایتخت زمان لازم باشد 20 ثانیه زمان طلایی برای اعلام هشدار با هدف کاهش تلفات زلزله داریم و همه این کارها به صورت سیستمی در 10 تا 20 ثانیه انجام می‌شود.

شکرچی زاده خاطر نشان کرد:در مرکز تحقیقات راه،مسکن و شهرسازی تجربه بیش از 4 دهه مدیریت شبکه نگاری وجود دارد بنابراین در حال حاضر تخصص امکان طراحی و اجرای سامانه هشدار را دارد و با ارتباطی که با ترکیه و قراردادی که دانشگاه کالیفرنیای آمریکا منعقد شده آنها اعلام آمادگی کرده اند تا در کشور اقدام به اسقرار سامانه هشدار سریع برای کاهش خطرات زلزله انجام دهند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس