یک روزنامه انگلیسی نوشت: هرگونه امتیاز حاصل از توافق هسته‌ای ماه‌ها طول می‌کشد ‌تا جامه عمل به خود بپوشاند بنابراین اقتصاد ایران کماکان در حالت رکورد باقی می‌ماند.

به گزارش مشرق، روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» در گزارشی تحت عنوان «ایران ناامید از سود حاصل از توافق هسته‌ای و اقتصاد راکد» به قلم «نجمه بزرگمهر» و با اشاره به التهاب فعلی در بازار خودروی داخلی و عدم رغبت خریداران و انتظار آن‌ها برای کاهش قیمت‌ها نوشت: توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی این امید را ایجاد کرد تا با رفع تحریم‌های بین‌المللی قیمت‌ها پایین بیایند و به همین دلیل مشتریان با امید رسیدن کالاهای وارداتی با کیفیت از خرید صرف نظر می‌کنند و در این بین صنعت خودروی ایران به شدت از این مسئله ضربه خورده به طوری‌که در 5 ماه گذشته تولید خودرو در این کشور 15درصد کاهش یافته است.

نویسنده در ادامه با اشاره به سخنان وزیر صنایع ایران در محکوم نمودن هجمه تبلیغاتی علیه خرید خودروی داخلی نوشت: هرگونه امتیاز حاصل از توافق هسته‌ای ماه‌ها طول می‌کشد ‌تا جامه عمل بپوشد بنابراین اقتصاد ایران در حالت رکورد باقی می‌ماند. همچنین با وجود تقلاهای دولت میانه‌روی  «حسن روحانی» رییس جمهور ایران و موفقیت‌های او از کاستن تورم 40% به 12.6درصد  در 2 سال گذشته و گذشت سه سال موفقیت آمیز از بعد رشد اقتصادی به میزان سه درصد تا مارس سال جاری، حال کارشناسان براین باورند که رشد اقتصاد ایران متوقف شده و حتی ممکن است شکل انقباضی به خود گیرد.

«محسن صفایی فراهانی» معاون پشین وزیر اقتصاد ایران در این باره معتقد است: «رشد اقتصاد  ایران در نیمه نخست سال جاری مثبت نبوده و احتمالا در نیمه دوم سال نیز منفی خواهد بود و این اثرات اجتناب ناپذیری بر رشد اقتصادی در سال جاری می‌گذارد. انتظار می‌رود فشار تحریم‌های 4 سال گذشته نیز حداقل تا پایان سال 2015 ادامه داشته باشد و کاهش شدید بهای نفت در اقتصاد به شدت وابسته ایران به این محصول و سوء مدیریت در دهه گذشته وضعیت اقتصادی را در بدترین شرایط قرار داده است.»

کارشناسان اقتصادی معتقدند حتی با آزادی سرمایه‌های مسدود شده ایران که انتظار می‌رود بیش از 100 میلیارد دلار باشد، کمک کمی به اقتصاد این کشور می‌شود.

در انتهای این گزارش با اشاره به عدم بهبود اقتصاد ایران و عدم تمایل مردم در خرید و انتظار به پایین آمدن بهای کالا به نقل از یک شهروند ایرانی شاغل در امور تجاری نوشت: «هیچکس خرید نمی‌کند و همه منتظر پایین آمدن بهای کالا بعد از رفع تحریم‌ها هستند. البته امید می‌رود تلاش‌های مردمی منجر به کیفیت بهتر کالا و کاهش قیمت‌ها شود.»
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    ما که از اولش هم موفقیت ندیدیم
  • ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    وقتی بغض و کینه باشد روزنامه انگلیسی معتبر می شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس