بت وارگی عشق در رمان‌های عامه پسند عاشقانه، انسان عاشق تک ساحتی را به سوی نقض خود و ویرانگری خود پیش می‌رود به‌گونه ای که عاشق تک ساحتی، مسائل عشق را بهانه برقراری رابطه جنسی عاطفی می‌کند.

گروه فرهنگی مشرق- بررسی جریان عشق و ازدواج در رمان‌های عامه‌پسند ایرانی نشانگر پیوند عشق با موضوع‌های آسیب‌های اجتماعی اخلاق و سرنوشت در این رمان‌هاست. در رمان‌های عامه‌پسند ایرانی که عموماً شخصیت‌ها اسیر دست سرنوشت معرفی می‌شوند و دیگر شخصیت قهرمان معتاد وجود ندارد، شخصیت اصلی اول و دوم عاشق‌اند! عاشق در رمان عامه‌پسند، همانند انسان تک ساحتی مدرن و تکنیک زده‌ای است که تنها در فضای عاشقانه تنفس می‌کند و عاشقی تک ساحتی است! نظام معرفی عاشق تک ساحتی در رمان‌های عامه‌پسند تنها منطق عشق را به تعبیر خودش به رسمیت می‌شناسد.



عاشق تک ساحتی و بت وارگی عشق در رمان‌های عامه پسند ایرانی


در رمان‌های عامه‌پسند عامل اصلی رویدادها و علت‌العلل حوادث تنها اراده و نیروی معطوف به عشق است که شبکه استدلالی حوادث رمان را چنان بر هم می‌ریزد که تنها عشق را می‌توان عامل چراها دانست. در چنین فضایی که عشق دامنه بی‌حدوحصری دارد و همه ماجراها با وصال‌های عشقی به سرمنزل مقصود می‌رسند و هرگونه گریز از عشق منجر به نابودی و فناست. عشق بر همه شئونات زندگی عاشق تک ساحتی سیطره دارد و این در رمان عامه‌پسند تحصیل شغل خانواده فرزندان و حتی مرگ عاشق تک ساحتی تنها در سیطره عشق تفسیر و معنا می‌شود و اتفاق می‌افتد. درواقع، در بررسی رمان عاشق تک ساحتی، از مفهومی انتزاعی به نام عشق که عموماً با عشق عاطفی آغاز می‌شود و به عشق اروتیک می‌رسد بتی خداگونه می‌تراشد، می‌سازد و در پایان آن را می‌پرستد.


عاشق تک ساحتی و بت وارگی عشق در رمان‌های عامه پسند ایرانی


به‌گونه‌ای که در این رمان‌های عامه‌پسند عاشقانه تألیفی جریان بت وارگی عشق به‌خوبی قابل‌شناسایی است و انسان مختار آزاد در جریان بت وارگی عشق به انسانی تک ساحتی و سپس عاشقی تک ساحتی تبدیل می‌شود که چاره‌ای جز اطاعت از بت عشق ندارد که ساخته‌وپرداخته خودش است. درونمایه اصلی آثار داستانی زندگی بدون عشق ممکن نیست، اصالت عشق در زندگی، آرامش تنها با عشق ممکن است، ازدواج تنها با عشق واقعی ممکن است، عشق اول، عشق واقعی است، نابودی عشق پس ازدواج و.. بر بت وارگی عشق در رمان‌های عامه‌پسند و نمایش عاشق تک ساحتی تأکید دارند.

عاشق تک ساحتی و بت وارگی عشق در رمان‌های عامه پسند ایرانی

به‌خصوص اینکه درونمایه های عشق با درونمایه سازی روابط نامشروع، ترویج فمینیسم، عادی‌سازی روابط نامشروع، عادی‌سازی طلاق،‌ ترویج ازدواج نامتعارف به بهانه نقد آن‌ها مانند ازدواج اجباری، معادله‌ای، خیابانی، سوری، همچنین عادی‌سازی خیانت زن شوهردار، تجاوز به عنف و غیره پیوندی معنادار برقرار می‌کند. چنین رابطه بینا موضوعی و بنیادرونمایه ای، بیش از هر چیز بر بت وارگی عشق در رمان‌های عامه‌پسند تأکید دارد. بت وارگی عشق در رمان‌های عامه‌پسند تألیفی عاشقانه، با تضعیف نگاه دوقطبی مرد به زن شامل نگاه زن اثیری، زن لکاته، نگاه تک‌قطبی زن به مرد شامل مرد هوس‌باز، بی‌وفا، خائن به همسر و ضعیف‌النفس را تقویت کرده است به‌گونه‌ای که خشونت و همسر آزاری مرد عاشق در رمان‌های عامه‌پسند و دهه‌های گذشته جای خود را به بی‌تفاوتی و بی‌معنایی مرد عاشق در رمان‌های عامه‌پسند عاشقانه امروز واگذار کرده است. بت وارگی عشق در این رمان‌ها، بیش از هر چیزی به نفع فمینیسم تمام می‌شود که در لایه‌های زیری اثر القا می‌شود.

عاشق تک ساحتی و بت وارگی عشق در رمان‌های عامه پسند ایرانی


هرچند که چنین فمینیسمی در پوشش مظلوم‌نمایی زن با هزینه پتانسیل بالای عشق به دست آمده باشد. بت وارگی عشق در رمان‌های عامه پسند عاشقانه، انسان عاشق تک ساحتی را به سوی نقض خود و ویرانگری خود پیش می‌رود به‌گونه ای که  عاشق تک ساحتی، مسائل عشق را بهانه برقراری رابطه جنسی عاطفی می‌کند. از اینرو در این رمان‌ها مسایلی نظیر روابط عاطفی شدید، دیالوگ‌های احساسی روابط نامشروع ایثارگری‌ها و فداکاری‌های احساسی و غیر عقلی و امثالهم به وفور دیده می‌شود. بت وارگی عشق با اینکه بستر روابط جنسی عاطفی را به عنوان مقدمه رابط جنسی شهوانی فراهم می‌کند. ظاهراً به دلیل خطوط قرمز ممیزی به حوزه‌های روابط جنسی و جسمانی شهوانی ورود نمی‌کند!

* مهدی کاموس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سهیل ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    1 0
    مشکل اصلی این نوع رمان ها به هویت و طبقه اجتماعی نویسندگانش برمی گرده تا حد زیادی. به این مفهوم که نویسمدگان این رمان ها عمدتا خانم های متعلق به طبقه متوسط به بالای جامعه هستند که اصولا چارچوب زندگی را همون دایره اپارتمان نشینی و فرهنگ مدرنیزه شده ونک به بالا می بینند. اصولا تجربه زیسته این نویسندگان برای خلق داستان چندان غنی نیست. تصیرشون از عشق. هم هنوز تحت تاثیر رمانتیسیسم قرن نوزدهه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس