کد خبر 468113
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴

حجت الاسلام محسن قرائتی گفت: چه اشکالی دارد بچه دبیرستانی ها با هم عقد کنند و خانه پدرشان باشند؟ به جای اینکه رفیق حرام پیدا کنند عقد بسته و ارتباط شرعی داشته باشند.

 به گزارش مشرق، در سالروز پیوند آسمانی حضرت علی(ع) و فاطمه(س) زلال ترین پیوند هستی، در مکان آستانه امامزاده حسن جشن ازدواج ۴۲ زوج جوان برای تشویق ازدواج هر چه آسان تر با سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی عصر دیروز سه شنبه ۲۴ شهریور ماه برگزار شد.

این برنامه به همت و تلاش اداره کل امور اوقاف و خیریه استان تهران و مشارکت کسبه محله امامزاده حسن و خیران و واقفان خیراندیش برگزار شد.

رئیس ستاد اقامه نماز در ابتدا گفت: روز اول ماه ذی الحجه روز ازدواج آقا امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) است. به همه عروس  و دامادهای حاضر در این جلسه تبریک عرض می کنم. ازدواج مشکل نیست. آئین همسرداری اش مشکل است. انسان به هر حال ازدواج می کند اما اینکه بعد از ازدواج چگونه همسرداری کنیم این مهم است. در قرآن راجع به ازدواج بسیار آیه داریم. ازدواج یکی از حکمت های خدا است. مثلاً فرض کنید اگر زنان ۵۰ سال فقط پسر می زاییدند و یا فقط دختر می زاییدند چه اتفاقی می افتاد.

وی گفت: حدیث داریم کسی که از ترس مخارج ازدواج تن به این کار ندهد، به خدا سوءظن دارد. تجربه نشان داده است وقتی ازدواج می کنیم وضع مالی و روحی مان بهتر می شود. با ازدواج فقط جای دختر عوض می شود. روزی دختر که قطع نمی شود.

قرائتی ادامه داد: برخی باورهای غلط راجع به ازدواج وجود دارد. یکی از بت ها، بت مدرک است. به دختر می گویند لیسانس ات را بگیر بعد ازدواج کن. ازدواج یک نیاز است. قرآن می گوید بعد از اکسیژن و آب و غذا و لباس، ازدواج مهمترین نیاز انسان است.

رئیس ستاد اقامه نماز تصریح کرد: حدیثی داریم که می گوید همسر برای همسر مانند لباس است. قرآن می گوید: ۵۰ نکته در همین آیه هست. چند تا از آن را در تفسیر نور آورده اند و چند تا از آن هم الان به آن اشاره می کنیم.

رئیس ستاد اقامه نماز خاطرنشان کرد: هوا گرم می شود شما لباس نازک می پوشید اما وقتی که هوا گرم می شود شما لباس کلفت می پوشید. رفتار شما هم با همسرتان باید متناسب با رفتارش باشد. مثلا اگر به شما گفت احمق شما کوتاه بیایید. چطور لباس عوض می شود رفتارت را هم عوض کن.

وی افزود: لباس، عیب آدم را می پوشاند. زن و شوهر هم باید عیب یکدیگر را بپوشانند. زندگی شیرین نه مربوط به پول است نه مربوط به مدرک. الان آمار طلاق بیشتر در قشرهای پولدار و مدرک به دستان رخ می دهد.

قرائتی گفت: بسیاری از دختران توهم دارند. می گویند من فوق لیسانس هستم و خواستگارم لیسانس با این ازدواج نمی کنم. این چه تفکر غلطی است؟ مگر ازدواج مدرک ها است. گیر فکری داریم. بچه دار نمی شویم می گوییم راحت باشیم. می گوییم برویم پارک پیتزا بخوریم. پیتزا خوردن بهتر است یا بچه بغل کردن؟

رئیس ستاد اقامه نماز اظهار داشت: قرآن می گوید گناه لذت های طبیعی را بر ما حرام می کند. گره های کور ازدواج اینها است. همانطور که وزارت ورزش داریم باید وزارت خانواده داشته باشیم چرا که خانواده و ازدواج از ورزش مهمتر است.

وی گفت: همه مسائل خانوادگی دارند. در مسجد دانشگاه تهران برای اقامه نماز می روم. دختر خانمی برایم نامه نوشته که خدا پدر و مادرم و دکتر مشاوره ازدواجم را لعنت کند. خواستگارهای زیادی داشتم. والدین و مشاوران همه به من گفتند تا لیسانت را بگیری صبر کن و بعد ازدواج کن. بعد از لیسانس خواستگارهایم کم شدند. به من گفتند برو فوق لیسانس بگیر. مثل اینکه آدمی تشنه است بگویند مدرک بگیر. یکی از گره های کور همین است. می گویند باید برای ازدواج خانه داشت.

قرائتی گفت: چه اشکالی دارد بچه دبیرستانی ها با هم عقد کنند و خانه پدرشان باشند؟ به جای اینکه رفیق حرام پیدا کنند عقد بسته و ارتباط شرعی داشته باشند. وقتی هم پولدار شدند ازدواج کنند و زیر یک سقف با هم زندگی کنند.

رئیس ستاد اقامه نماز تصریح کرد: تشکیل زندگی غیر از عقد است. بسیاری واجب الحج هستند ولی به مکه نمی روند. می گویند اگر برگردیم باید کلی خرج کنیم و ولیمه بدهیم. با همین چنین و چنان ها حجشان عقب می افتد. الان بعضی از کشورها ویزا نمی خواهد. راهش باز است. ازدواج هم باید راهش چنین باز باشد.

وی گفت: تشکیل زندگی غیر از عقد است همان طور که سوغاتی غیر از حج است. ما اینها را گره زده ایم. مثل بتِ بت پرستها شده ایم. قرآن می گوید با دست خود بت تراشیده اید حالا برای آنها گریه می کنید. ما به دست خودمان آدابی را راه انداخته ایم بعد روی آن گیر کرده ایم. امروز چند مراسم عقد رفتم. آقا و خانمها سنشان بالای ۲۵ و ۳۰ سال بود. باید زودتر ازدواج می کردند. سن ازدواج ۱۰ سال در کشور عقب افتاده است. می خواهیم تالار بگیریم ازدواجمان عقب می افتد.

قرائتی ادامه داد: کسی می خواست تعزیه بگیرد، اسب نداشت سوار دوچرخه اش کردند، نفس عزاداری مهم است نه اسب. امام رضا(ع) چه قبه اش طلا باشد چه نباشد امام رضا است. حالا اگر ایوان نجف طلا نبود صفا ندارد؟

وی افزود: همه ما باید برای ازدواج تصمیم بگیریم. وقتی سن ازدواجمان عقب افتاد. وقتی بچه دار شدیم فاصله سنی مان با بچه هایمان بیش از ۳۵ سال می شود.

قرائتی گفت: والدین در خانه با بازی با بچه ها مانند بچه ها شوند. وقتی فاصله سنی با بچه زیاد باشد ظلم به بچه می شود. باید برای ازدواج وقف کنیم. اخیراً افرادی پیدا می شوند که سوئیت هایی می سازند و به عروس و دامادها اجاره ۵ ساله می دهند. خیران می توانند ۱۰ -۲۰ تا از این سوئیت ها خریداری کرده و به زوج های جوان اجاره دهند. تجار، روسای هیئات، افرادی با عرضه هستند. اگر هر کدام سه، چهار تا جوان زیر علم شان شوهر دهند ازدواج ها راه می افتد.

قرائتی ادامه داد: باید بین دانشجویان دلالی ازدواج بشود. قرآن می گوید هر کس دلالی خوبی کند اجرش دو برابر است. حدیث داریم که بهترین دلالی ها، دلالی ازدواج است.

وی گفت: پولدارها ۵-۶ تا از بچه های فامیل یا همسایه را داماد یا عروس کنند. چرا در ماه محرم و صفر دو ماه ازدواج تعطیل می شود؟ شهرداری ها به جای فواره، گل و بلبل و بودجه های فرهنگی و جشنواره، سالن ازدواج برای جوانان بسازند.

قرائتی خاطرنشان کرد: در نماز جمعه ها ماهی ۵ نفر از جوانان را عروس و داماد کنند. بازار، ستاد اقامه نماز، روسای هیئات، ارتش، سپاه و ادارات همه می توانند برای ازدواج وام بلاعوض دهند.

رئیس ستاد اقامه نماز گفت: اصلاً چرا باید بگوییم پول و کار نداریم؟ آموزش و پرورش در این ۱۲ سالی که درس می دهد یک هنر زندگی هم به دختر و پسرها یاد دهد.

وی افزود: می گویند آقا استخدام نیست. فرض کنیم همه بسیج شوند، همه کارمندان بازنشسته و خانه نشین شوند فقط برای ۲ میلیون نفر کار تولید می شود. ۲ میلیون کفاف ۸ میلیون را نمی دهد.

قرائتی گفت: راه نجات این است که خاک آموزش و پرورش را با خاک دانشگاه عوض کنیم. هر دیپلمه ای باید یک هنر یاد بگیرد اگر استخدام شد چه بهتر و اگر نشد ازدواج عقب تر نیفتد. جوان لیسانس دارد ازدواج نمی کند. افسرده می شود معتاد می شود یا به نظام بدبین می شود.

رئیس ستاد اقامه نماز افزود: مخ ها گیر کرده اند. کدام فوق لیسانسی نجاری می کند؟ درس که فقط کلاس درس نیست همه میزنشینی می خواهند.

وی گفت: ازدوج مقدس است. اصلاً خود صیغه عقد مقدس است. هم اینکه عقد بخوانند آمیزش جنسی هم نکنند از مهریه اش ۵۰ سکه حقش است.

قرائتی تصریح کرد: هستی برای بشر است و به گفته قرآن بشر برای عبادت است. در عبادات مهمترین عبادت، نماز است. در نماز مهمترین جا سجده است و در سجده دعای عیال آمده است. در سجده می گوید. یعنی به فکر عیالت باش.

رئیس ستاد اقامه نماز گفت: ازدواج کردی ثواب سجده ات ۷۰ برابر می شود. داماد فقط باید منحصراً لذتش را از همسر خودش بگیرد. عروس نباید در بیرون آرایش کند زیرا ممکن است جوانی دلش بلرزد.

قرائتی افزود: زنان اجازه نمی دهند حتی یک درصد شوهرشان زن دیگری را دوست داشته باشد. خانمی که با آرایش در خیابان می آید یعنی می گوید مرا ببینید. یعنی علاقه تان از شوهرتان بکنید و به من توجه کنید. تو که می خواهی شوهرت علاقه به کسی پیدا نکند چرا آرایش کرده بیرون می آیی. دل ببری، دل شوهرت را می برند.

رئیس ستاد اقامه نماز افزود: قرآن می گوید کمک کردی کمک می شوی. کار خدا بده و بستان است. خانم! ارزش شما بسیار بالا است. کسی که در خیابان شما را نگاه می کند یعنی شما خودتان را حراج کرده اید. کسی باید نگاهتان کند که خرج زندگی تان را می دهد.

وی تصریح کرد: اسلام برای زن ارزش زیادی قائل است. خدا خودش با حضرت مریم صحبت کرد. جلوی بچه دار شدنتان را نگیرید. این شعار غلطی است که فرزند کمتر زندگی بهتر یا اینکه یک بچه کافی است. چه کسی گفته بچه کمتر باشد تربیت بهتر است؟ کسی ۹ فرزند داشت یکی از یکی باادب تر اما یکی یک فرزند داشت گرگی بود برای خودش.

وی گفت: قرآن می گوید عدد شما کم بود آمار شما را زیاد کردم. آمار زیاد یک افتخار است. این باور غلطی است که بگویند مهریه من کم است این زشت است. تو چه کار به دیگران داری که چقدر مهریه گرفته است؟ یک مهریه داریم یک صداق. آقا به خانم می گوید دوستت دارم. خانم می گوید اگر دوستم داری ۱۰ سکه به من بده. حدیث داریم مهریه سنگین نفاق می آورد چون عروس، داماد را چهارمیخ قلاب کرده است.

قرائتی اظهار داشت: به هر حال  همه مشکلات ما در این است که بچه های ما سواد دارند ولی مهارت زندگی ندارند. چون مهارت ندارند باید پشت میز بنشنند. جمهوری اسلامی هم میز ندارد. وقتی جوان بیکار شد از نظام بدبین می شود.

رئیس ستاد اقامه نماز گفت: اگر دیر ازدواج کنیم ضخامت نخ کلفت می شود گره نخ دیرتر باز می شود اما گره طناب زودتر باز می شود. اگر زن و شوهری اهل سازش نباشند با پول هم زندگی شان پایدار نمی ماند. بهتر است کتابهای آئین همسرداری آیت الله ابراهیم امینی در عقد ازدواج عروس خانم ها و آقادامادها به آنها داده شود و وقتی فرزنددار شدند، کتاب آئین فرزندداری آیت الله فلسفی را بخوانند. زندگی این طور شیرین تر می شود.

قرائتی افزود: لقمه حرام در بچه اثر می گذارد. امام حسین(ع) در روز عاشورا به دشمنانش گفت حرفهای من به شما اثر نمی کند زیرا شکمتان از لقمه حرام پر شده است.

رئیس ستاد اقامه نماز در پایان خاطرنشان کرد: قرآن می گوید برای ازدواج دیگران، والدین و بزرگترها قیام کنند، بهترین دلالی، دلالی ازدواج است. افراد، دختر و پسرهای فامیل و همسایه را داماد و عروس کنند که در این صورت ثوابش بسیار است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • کبوتر ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    خدا پدرتو بیامرزه حاجی به خدا دوستت داریم و حرفات حرف حسابه ولی بازهم نمیتونیم ازدواج کنیم.
  • ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    درود و احسنت
  • ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    درود و احسنت
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    جوانی که درس می خواند و سربازی نرفته و کاروحرفه ای وشغلی ندارد بیاید یک دختر را عقد کند ودائماً هم یا به موبایلش زنگ بزند وپیامک بدهد یا به منزل پدر آن جوان زنگ بزند و با پسر خانواده صحبت کند ویا بالعکس ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس