کنگره آمريکا رييس‌جمهور را ملزم به ارائه «استراتژي ملي براي مقابله با ايران» کرد. طبق اين طرح اوباما بايد گزارشي از استراتژي کنوني و آتي آمريکا در قبال ايران و نيز اجراي استراتژي ملي براي مقابله با ايران را به کنگره ارائه دهد.

به گزارش مشرق، طبق اين قانون، هر ساله قبل از 30 ژانويه، رييس‌جمهور بايد به کميسيون‌هاي مربوطة کنگره، گزارشي از استراتژي کنوني و آتي آمريکا در قبال ايران و نيز اجراي استراتژي ملي براي مقابله با ايران ارائه دهد. رئيس جمهور آمريکا بايد در گزارشي استراتژي نظامي و امنيتي ايران را شرح داده و  راهبرد ايران براي رسيدن به اهداف خود در خاورميانه، اروپا، آفريقا، نيم‌کره غربي، و آسيا را به کنگره گزارش دهد.

بر اساس اين طرح اوباما بايد امکانات نيروهاي متعارف و غيرمتعارف ايران، اندازه و امکانات سازمان اطلاعات داخلي و خارجي ايران و واحدهاي عمليات‌هاي ويژه، از جمله نيروي قدس سپاه پاسداران را بررسي و گزارش کند.
جزئيات اين قانون به شرح ذيل مي‌باشد.

 سياست آمريکا در قبال ايران
الف) استراتژي ملي مورد نياز ــ رييس‌جمهور بايد استراتژي‌اي تحت عنوان «استراتژي ملي براي مقابله با ايران» را تهيه کند که براي فعاليت‌هايي که از پرداختن به و مقابله با تهديدات ايران حمايت مي‌کند، دستورالعمل‌هاي استراتژيک ارائه دهد.

ب) ‌گزارش سالانه

1. کليات ــ هر ساله قبل از 30 ژانويه، رييس‌جمهور بايد به کميسيون‌هاي مربوطة کنگره، گزارشي از استراتژي کنوني و آتي آمريکا در قبال ايران و نيز اجراي استراتژي ملي براي مقابله با ايران که در بخش الف مشخص شده است، ارائه دهد.
2. شکل ــ در صورت صلاحديد رييس‌جمهور، گزارش اين بخش و يا بخش‌هايي از آن را مي‌توان به صورت طبقه‌بندي (classified) ارائه کرد.


ج) موضوعات ــ گزارش موردنياز در بخش ب، بايد شامل شرحي از اهداف و وضعيت امنيتي ايران، حداقل به شرح ذيل، باشد:
1. شرح و ارزيابي استراتژي نظامي (اصلي) و امنيتي ايران، من جمله:
الف) اهداف استراتژي نظامي (اصلي) و امنيتي ايران، و اهداف استراتژيک؛ و
ب) استراتژي ايران در رسيدن به چنين اهدافي در خاورميانه، اروپا، آفريقا، نيم‌کره غربي، و آسيا.
2. ارزيابي امکانات نيروهاي متعارف و غيرمتعارف ايران، من جمله:
الف) اندازه و امکانات نيروهاي متعارف و غيرمتعارف ايران؛
ب) تحليل مقامات ارشد رسمي و غيررسمي نظامي نيروهاي متعارف و غيرمتعارف ايران؛
ج) اندازه و امکانات سازمان اطلاعات داخلي و خارجي ايران و واحدهاي عمليات‌هاي ويژه، من جمله نيروي قدس سپاه پاسداران ايران؛
د) شرح و تحليل دکترين نظامي ايران؛
و) نوع و ميزان حمايت، من‌جمله مالي، تجهيزات کشنده و غيرکشنده، و آموزش، ارائه‌شده به گروه‌هايي که از سوي آمريکا به عنوان سازمان‌هاي تروريستي خارجي و گروه‌هاي نظامي منطقه‌اي شناخته شده‌اند؛ و
ه) تخمين سطوح بودجه‌گذاري و منابع تدارکاتي ايران براي توسعه و حمايت از نيروهاي متعارف و غيرمتعارف ايران؛
3. ارزيابي استراتژي و امکانات ايران در ارتباط با توسعه قواي موشکي، غيرمتعارف، و هسته‌اي، من جمله:
الف) خلاصه و تحليل امکانات سلاح‌هاي هسته‌اي؛
ب) تخمين ميزان و منابع بودجة مصرفي، و نيز تحليلي از شبکه‌هاي تدارکاتي مورد استفاده ايران براي توسعه امکانات سلاح‌هاي هسته‌اي خود؛
ج) خلاصه امکانات سلاح‌هاي غيرمتعارف ايران و قواي موشک‌هاي بالستيک و کروز آن، من‌جمله توسعه‌هاي سال قبل، ميزان قواي موشک بالستيک ايران و قواي موشک کروز ايران، و جايگاه‌هاي پرتاب موشک؛
د) شرح مفصل کارايي سلاح‌هاي غيرمتعارف ايران و قواي موشک بالستيک ايران و قواي موشک کروز ايران؛ و
و) تخمين ميزان و منابع بودجه مصرفي، و نيز تحليلي از شبکه‌هاي تدارکاتي مورد استفاده ايران در برنامه‌هاي توسعه امکاناتِ لازم براي ايجاد سلاح‌هاي غيرمتعارف و قواي موشک بالستيک ايران و قواي موشک کروز ايران.
4. استراتژي اقتصادي دولت ايران، من‌جمله:
الف) منابع بودجه‌گذاري براي فعاليت‌هاي دولت ايران مشروحه در اين بخش.
ب) نقش دولت ايران در بخش رسمي و غيررسمي اقتصاد داخلي ايران؛
ج) طفره‌زني و ديگر تلاش‌هاي دولت ايران براي پيشي گرفتن از تحريم‌هاي بين‌المللي و دوجانبه رژيم‌ها؛
د) تاثير تحريم‌هاي دوجانبه و چندجانبه بر توانايي ايران در اجراي استراتژي نظامي (اصلي) و امنيتي خود مشروحه در پاراگراف 1؛
و) استراتژي و تلاش‌هاي ايران براي اهرم قرار دادن تاثيرات، همکاري‌ها، و فعاليت‌هاي اقتصادي و سياسي در خاورميانه، اروپا، آفريقا، نيم‌کره غربي، و آسيا.
5. آسيب‌پذيري‌هاي کليديِ مشخص‌شده در پاراگراف 1، و طرح اجرايي استراتژي ملي مقابله با ايران در بخش الف.


د) پيوستِ طبقه‌بندي‌شده ــ گزارشات موردنياز بخش ب، بايد تا حد امکان به صورت طبقه‌بندي‌نشده (unclassified) و در صورت نياز مشتمل بر يک پيوست طبقه‌بندي‌شده (classified) باشند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس