مسئولان ، مقامات و دست اندرکاران دستگاههای مختلف در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما بر تحقق منافع، امنیت و وحدت ملی درباره موضوع هسته ای (برجام ) و اقتدار تیم مذاکره‌ کننده هسته ای کشورمان تاکید کردند.

به گزارش مشرق، وزیر امور خارجه و مسئول تیم مذاکره‌ کننده هسته ای کشورمان برگزاری جلسات کمیسیون وی‍ژه بررسی برجام در مجلس و طرح موضوعات مختلف پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک را مهم برشمرد.

محمدجواد ظریف درخصوص برگزاری جلسات کارشناسی کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم این جلسات برای روشن شدن موضوع برجام و همچنین تصمیم گیری در این خصوص مفید باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به دیدگاه های مردم، حضور نمایندگان آنها در تصمیم گیری ها بسیار مهم است.

وزیر امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: همواره از گفتگو با نمایندگان و پاسخ به پرسش های آنها استقبال کرده ایم.

اجرای برجام، با رعایت موازین انقلابی و استقلال ایران

دبیر شورای عالی امنیت ملی بر رعایت موازین انقلابی و استقلال جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام تأکید کرد.

شمخانی در پاسخ به این پرسش که جلسات بررسی برجام چگونه می تواند در حفظ منافع ملی و جلوگیری از اختلافات مؤثر باشد؟ گفت: این کار امکان پذیر است همچنانکه آن را در شورای عالی امنیت ملی به شکلی بررسی کردیم که هم بر فرازهایی که نیازمند رعایت ملاحظات است تأکید شد و هم خروجی آن اجازه نخواهد داد که اجماع ملی دچار آسیب شود. اوافزود: اگر ما بتوانیم بحثی فنی و کارشناسی فارغ از هر نوع نگاه جناحی داشته باشیم مانند مسیری که در شورای عالی امنیت ملی طی شد می توانیم مانع از بروز اختلاف شویم.

شمخانی تأکید کرد: البته برجام یک متن نیست بلکه متن های دیگری نیز دارد و حتماً باید در کنار متن برجام، متن مخالفان برجام در امریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه را نیز بخوانیم.او گفت: در بررسی این مجموعه، مهمتر از متن برجام چگونگی اجرای آن خواهد بود و حتماً در این باره حساسیم که اجرای برجام با رعایت همه موازین انقلابی و استقلالی جمهوری اسلامی ایران می تواند با محوریت رهبر معظم انقلاب همچنان وحدت جامعه را در عبور از این گردنه فراهم کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: ما در این چارچوب می توانیم هم قدرت هسته ای صلح‌آمیز خود را داشته باشیم و هم تحریم‌های ظالمانه را از دوش مردم برداریم.

جلیلی: باید کمک کنیم که مذاکره‌کنندگان با اقتدار کار را پیش ببرند

دبیرسابق شورای عالی امنیت ملی موضوع هسته ای را یک بحث ملی دانست و گفت: باید کمک کنیم تا در هر عرصه و دوره ای دوستانی که در این عرصه پیشگام هستند بتوانند با موفقیت و اقتدار و آنگونه که شایسته ملت ایران است کار را جلو ببرند.

جلیلی با اشاره به موضوع هسته‌ای تصریح کرد: دفاع ملت ایران از حقوق خود می تواند دشمن را از طمع ورزی در سایر حوزه ها ناامید کند. او درخصوص جلسات کارشناسی کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی افزود: گفتگوهای مجلس بحث‌های بسیار خوب و کارشناسانه است که فارغ از بحث های جناحی یا سیاسی و تنگ نظرانه، با یک نگاه ملی و نگاهی به افق آینده انقلاب اسلامی از زاویه های مختلف مطرح می شود.

جلیلی در پایان تاکید کرد: امیدواریم تصمیمی که نظام در خصوص موضوع هسته ای و برجام می گیرد به صواب نزدیک‌تر باشد.

سنگ بنای برجام در ژنو

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی بر لزوم تعامل دولت و مجلس شورای اسلامی در بررسی برنامه جامع اقدام مشترک تاکید کرد و گفت: حفظ وحدت و ایجاد همدلی در بررسی برجام، تضمین کننده امنیت ملی است.

فریدون عباسی ، بیان کرد: در موضوع برجام، باید همه باهم با عقل جمعی و وحدت و همدلی و در چارچوب منافع ملی تصمیم بگیریم و اگر همدلی و همزبانی باشد دشمنان از اینکه بتوانند در صفوف متحد مردم ایران تفرقه ایجاد کنند مایوس می شوند. او گفت: نمایندگان مجلس بررسی های کارشناسی برجام را خوب دنبال می کنند و درخصوص مطالب مرتبط خوب تذکر می دهند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: در مجموع، حرکت خوبی است اما من آن را در تصمیم گیری های اخیر خیلی موثر نمی دانم و بیشتر این سبک و سیاق به درد موضوعات آینده کشور می خورد. او آگاه سازی مردم از طریق صدا و سیما درباره مسائل مختلف جامعه را از اهمیت ویژه ای برخوردار دانست و افزود: به ویژه اکنون که ظاهرا فکر می کنند موضوع برجام و توافق هسته‌ای تاثیر فراوانی بر اقتصاد و رفاه مردم دارد نقش صدا و سیما اهمیت بیشتری دارد.

عباسی افزود: از همان توافق اولیه در ژنو باید آگاه سازی می شد که مفاد آن چیست و چه محاسن و معایبی دارد؛ سنگ بنای برجام در ژنو اول گذاشته شد و براساس آن لوزان و توافق وین شکل گرفت. رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با اشاره به متن 159 صفحه ای توافق وین، قطعنامه شورای امنیت، بیانیه 1+5 و اسناد مرتبط با آن ابراز امیدواری کرد، نمایندگان مجلس تصمیمات لازم را اتخاذ کنند و دولت هم بهتر است با مجلس تعامل بیشتری داشته باشد و از این موضع که مجلس موضوع را بررسی نکند عدول کند تا حفظ منافع ملی، تضمین شود.

بررسی برجام در کمیسیون تخصصی ،موجب اقتدار ملی

نایب رئیس اول مجلس بر پرهیز جدی از گرایش‌های سیاسی در بررسی برنامه جامع اقدام مشترک تأکید کرد و با اشاره به جامع و فراگیر بودن نقدهای هسته ای گفت: بررسی برجام در کمیسیون تخصصی مجلس، موجب اقتدار ملی و حفظ وحدت خواهد شد.

ابوترابی فرد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه جلسات بررسی برجام چگونه می تواند در حفظ منافع ملی و جلوگیری از اختلافات مؤثر باشد گفت: در نگاه به برجام باید گرایش‌های سیاسی را کنار گذاشت. او تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در مدیریت کشور این است که در تحلیل‌ها،  تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها گرایش‌های سیاسی خود را دخالت می دهیم که این سبب انحراف و آسیب به کشور خواهد شد.

ابوترابی فرد گفت: برجام موضوعی ملی با ابعاد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در سطوح منطقه‌ای و بین المللی است و باید فارغ از گرایش های سیاسی بررسی شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در تحلیل برجام باید مجموعه مسائل کشور را مد نظر داشت همچنانکه تیم مذاکره کننده هسته ای فقط به مسائل هسته ای توجه نداشت و مدیران ارشد کشور در مدیریت این پروژه، مجموع مسائل کلان کشور را مد نظر قرار دادند.او گفت: باید توجه داشت که دشمنان جمهوری اسلامی ایران قدرت خود را بر این موضوع متمرکز کردند و قدرت های بزرگ، جبهه واحدی را مقابل ما تشکیل دادند پس باید توجه داشته باشیم که ایران به تنهایی در برابر قدرت های بزرگ ایستاد و در اهداف تعریف شده به پیروزی رسید.

ابوترابی فرد افزود: باید توجه داشت که آنان شش قطعنامه با ابعاد سیاسی، اقتصادی و نظامی علیه ما تصویب کرده بودند و ایران با قدرت به تقاضای آنان دست رد زد و در مسیر مخالف آن حرکت کرد این کاری بزرگ بود که با مدیریت رهبر انقلاب سامان گرفت. اوعبور از قطعنامه های شورای امنیت را از دستاوردهای نظام در سایه مدیریت قاطع، هدفمند، حکیمانه و مقتدرانه رهبری معظم انقلاب و همراهی ملت ایران دانست.

نایب رئیس مجلس شورای گفت: قدرت های بزرگ و صاحبان حق وتو در شورای امنیت در برابر جمهوری اسلامی ایران اعلام شکست کردند و پذیرفتند که قطعنامه هایشان اجرا نشود  و در مذاکره متوازن با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران گفتگو کنند و ایران دارای فناوری و چرخه کامل سوخت را به رغم میلشان بپذیرند که این پیروزی های بزرگی است.

ابوترابی فرد افزود: البته ممکن است نقدهایی هم بر برجام وارد کنیم که برخی کاملاً وارد است اما باید این فرایند را جامع و فراگیر مشاهده کرد و نباید دستاوردهای بزرگ کشورمان را که ثمره مدیریت مبتنی بر ایمان، دانش، بصیرت و اشراف رهبر معظم انقلاب بر مسائل ایران، منطقه و جهان است نادیده گرفت.

نایب رئیس مجلس گفت: دولت‌ها در ادوار مختلف در مسیر مد نظر رهبر معظم انقلاب حرکت کردند گر چه ممکن است برخی ادوار با نگاه رهبری هماهنگ‌تر بودند و در برخی از ادوار هماهنگی مطلوب را نداشتند اما دولت‌ها در نقشه راهی که  معظمٌ له ترسیم فرمودند حرکت کردند و اکنون با دستاوردی بزرگ مواجهیم.

ابوترابی فرد تأکید کرد: بر این اساس در تحلیل ها و نقدها نباید به گونه ای عمل شود که پیروزی ها دیده نشود و فقط نگاهمان به ضعف ها باشدف ضعف هایی که می تواند وجود داشته باشد، از سویی دیگر نباید مباحثمان به شکاف در جامعه تبدیل شود.

وی همچنین با اشاره به نقش مهم رسانه ملی در این باره گفت: صدا و سیما در ضبط و پخش این موضوع باید با استفاده از تیمی حرفه ای با نگاهی ملی و توجه به ابعاد مختلف سیاسی،‌ اقتصادی، اجتماعی و حقوقی موضوع را مدیریت کند تا کمترین آسیبی به صدا و سیما وارد و به سیاسی‌کاری متهم نشود.

ابوترابی فرد افزود: ما نیز نباید در معرض این اتهام قرار بگیریم بلکه باید اراده جدی داشته باشیم تا با حرکتی منطقی در چارچوب مد نظر رهبر معظم انقلاب برجام را رصد و بررسی کنیم تا متناسب با مصالح ملی تصمیم مناسب گرفته شود.

زاکانی: نگاه ملی در تنظیم گزارش برجام وحدت بخش است

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی درخصوص بررسی های کارشناسانه این کمیسیون گفت: تلاش می‌کنیم تا با پرهیز از تک بعدی نگری و یا سیاسی کاری و با یک نگاه خاص به منافع ملی گزارشی جامع و کامل به مجلس ارائه کنیم.

علیرضا زاکانی نظر دقیق مجموعه مجلس را مبتنی بر گزارش کارشناسی کمیسیون برجام دانست و افزود: تلاش کمیسیون برجام معطوف بر این است که این امر ملی و خطیری که مستقیما با مصالح ملی ما عجین است را با یک خردجمعی و توجه به همه ظرفیت های قابل احساس واکاوی کرده و در نهایت بتواند گزارشی کامل را به صحن علنی مجلس ارائه دهد. او تمامی بحث های صورت گرفته در کمیسیون برجام را در راستای اهداف و منافع ملی خواند و گفت: درخصوص افرادی که به کمیسیون دعوت می شوند در هیات رئیسه بحث و بررسی می شود که بحمدالله تا امروز مباحث به خوبی پیش رفته است.

زاکانی تلاش کمیسیون برجام را بسیار جدی دانست و تصریح کرد: امیدواریم در آینده نیز فارغ از اینکه در کنگره و سنای آمریکا چه تصمیمی گرفته و یا خواهد گرفت بتوانیم کار جدی و اساسی خود را در خدمت انقلاب اسلامی و مردم تحت عنایت های مقام معظم رهبری به پیش ببریم. او با اشاره به مهمانانی که تاکنون کمیسیون برجام میزبان آنها بوده است تصریح کرد: بعد از حضور آقایان جلیلی، ظریف وعراقچی بازدید از تاسیسات هسته‌ای اراک انجام خواهد شد و پس از آن نیز کمیسیون برجام در خدمت عزیزانی که در عرصه اقتصاد در دولت خدمتگزار هستند خواهد بود.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در پایان افزود: کمیسیون سعی دارد تا از نظرات کسانی که در عرصه امنیت و دفاع تلاش می کنند و یا اساتید و بزرگان و حقوقدانان در جهت تکمیل بحث های تخصصی در کمیسیون برجام استفاده کند.

منافع ملی و رعایت خطوط  قرمز؛ فصول مشترک کمیسیون برجام

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اختلاف نظر و برداشت‌های متفاوت در بررسی برجام طبیعی است .

علاءالدین بروجردی با بیان اینکه نگاه حول محور حفظ منافع ملی و رعایت خطوط قرمز نظام و نظرهایی که صریحا مقام معظم رهبری بیان کرده‌اند فصول مشترکی است که همه به آن معتقدند ،افزود: ما در مقابل یک برجام قرار داریم و باید درباره آن یک تصمیم گیری در مجلس شورای اسلامی انجام دهیم.

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام تصریح کرد: دنبال راهی هستیم که بتواند در آن منافع ملی حفظ، و به خطوط قرمز ترسیم شده توجه لازم بشود تا بتوانیم به عنوان نمایندگان ملت در مورد حقوق ملی به یک جمع بندی منطقی و تصمیمی برسیم که کل نکات را دربربگیرد.

بروجردی تاکید کرد: موضوع هسته ای از دو دهه گذشته فعال شده و در چارچوب اهداف صلح آمیز ملی بوده است به همین دلیل باید در مورد آن وفاق ملی حاکم باشد. او گفت: ما پیش از این ده‌ها ساعت وقت در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و امروز در کمیسیون برجام صرف مسئله هسته ای می کنیم تا به یک راهی برای حفظ منافع ملی برسیم.

امنیت و وحدت ملی؛ نباید برجام جامعه را دوقطبی کند

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: برجام موضوعی مرتبط با منافع و امنیت ملی است و همانطور که رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های عید سعید فطر فرمودند نباید بررسی برجام سبب دوقطبی شدن جامعه شود.

جلالی در پاسخ به این پرسش که جلسات بررسی برجام چگونه می تواند در حفظ منافع ملی و جلوگیری از اختلافات مؤثر باشد گفت: البته اینکه کمیسیون ویژه، برجام را بررسی می کند کاری بسیار خوب و در چارچوب مأموریتی است که از جانب مجلس بر عهده دارد اما این بررسی‌ها نباید به ایجاد اختلاف منجر شود پس همه باید تلاش کنند که ضمن بررسی دقیق و کنکاش در این خصوص از دوقطبی کردن جامعه بپرهیزند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به نزدیک کردن به انتخابات مجلس تأکید کرد: هیچ کس نباید از این موضوع به عنوان ابزار تبلیغاتی و انتخاباتی استفاده کند.

دانلود فیلم


منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس