مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی در اختتامیه جشنواره جوانان نیشابور گفت: جوانان هنرمند باید در کنار خوانش جهانی وجه بومی بودن خود را از دست ندهند و و باید با زبان و خوانش جهانی از داشته‌های بومی سخن بگوییم تا هویتمان دچار رنگ باختن نگردد.

گروه فرهنگی مشرق- بيست و دومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان ۱۶ شهریور ماه به مدت ۴ روز و با میزبانی شهرستان نیشابور برگزار شد و روز پنجشنبه به کار خود پایان داد.
در این مراسم که عصر پنجشنبه، 19 شهریورماه، در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور برگزار شد، مسئولان استان خراسان رضوی و شهرستان نیشابور از مجید ملانوروزی-مدیرکل هنرهای تجسمی و رییس موزه هنرهای معاصر تهران- به پاس خدمات او به فرهنگ و هنر قدردانی کردند و سیمرغ فیروزه‌ای جشنواره را به وی اهدا کردند.


باید با زبان جهانی از داشته‌های بومی بگوییم

ملانوروزی: با زبان جهانی از داشته‌های بومی بگوییم

ملانوروزی در این مراسم گفت: کشور ما گستردگی اقلیمی مناسبی دارد و جریان فرهنگی، هنری هرمنطقه که بخشی از هویت آن را شکل می‌دهد می‌تواند در آثار هنری ظهور و بروز داشته‌باشد . زیبایی‌شناسی خاصی در هر نقطه‌ای از این سرزمین وجود دارد که می‌تواند خلق آثاری بدیع را موجب شود.

باید با زبان جهانی از داشته‌های بومی بگوییم

وی افزود: امروز در دهکده جهانی مشکل رنگ باختن هویت‌ها وجود دارد و باید با زبان و خوانش جهانی از داشته‌های بومی سخن بگوییم تا هویتمان دچار رنگ باختن نشود. جوانان هنرمند باید در کنار خوانش جهانی وجه بومی بودن خود را از دست ندهند. هویت بومی هر شهر می‌تواند در هرجشنواره تجسمی مورد توجه قرار گیرد و زبان، شکل‌ها، رسوم و آداب و معماری و فرهنگ قومی و بومی آنجا در آثار جوانان دیده شود. این جشنواره با توجه به ‌این‌که هنرمندان جوان از همه نقاط کشور در آن حضور دارند می‌تواند امکان و ظرفیت مناسبی را برای پرداختن به تنوع فرهنگی بومی فراهم کند.

مدیرکل هنرهای تجسمی، جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان را فرصت مناسبی برای آینده‌پژوهی خواند و اظهار کرد: جشنواره هنرهای تجسمی جوانان برای موضوع آینده‌پژوهی فرصتی است که آینده هنرهای تجسمی بررسی شود و این جشنواره برای پژوهشگران هنر و جامعه‌شناسی هنر می‌تواند موثر باشد تا آینده هنر را با توجه به وضعیت هنر جوانان در این جشنواره تحلیل و بررسی کنند.

ملانوروزی با تاکید بر ضرورت راه‌اندازی موزه کمال‌الملک در نیشابور گفت: حداقل حق نیشابور با جایگاه فرهنگی و هنری است که موزه کمال‌الملک در کنار آرامگاه این هنرمند در نیشابور فراهم و راه‌اندازی شود تا فرهنگ تجسمی شهر در کنار آثار آن دیده شود. قرار است با همکاری و فعالیت جدی مسئولان در یک سال آینده پنج موزه در نیشابور افتتاح شود. این رویکرد فرهنگی در شهر با توجه به اتفاقات خوبی که در کشور در ماه‌های اخیر می‌بینیم و توریست‌های زیادی به کشور می‌آیند، می‌تواند ذهنیت‌ها را درباره نیشابور به عنوان مهد فرهنگ و هنر و ادب عینیت ببخشد.

رضوان صادق‌زاده -دبیر بیست و دومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان- نیز به خاطر تمام کاستی‌های جشنواره از هنرمندان و جوانان شرکت‌کننده در جشنواره عذرخواهی کرد.

در این مراسم با حضور صداقت جباری و حسین غلامی (هنرمندان خوشنویس) و عباس کرخی (رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور) از ابوالقاسم دانشجو، خوشنویس پیشکسوت و بنیانگذار انجمن خوشنویسان نیشابور، تجلیل شد.

در ادامه مراسم بهرام کلهرنیا بیانیه هیات داوران را خواند و با معرفی برگزیدگان بیست و دومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان جوایز آنان با حضور داوران اهدا شد.

باید با زبان جهانی از داشته‌های بومی بگوییم

در رشته نگارگری پرنیا مدرسی، محسن صفری، مائده زارعی، محمدرضا پارسا و علی فتاحی و در رشته پوستر مهدی مجیدی، محمود آراسته نسب و مجید الهی برگزیده شدند. همچنین مرتضی هرآئینی، غزل دزدار، فرزاد سعیدی، مسعود اردلان و علی یاراحمدی در رشته پوستر تقدیر شدند.

در رشته طراحی هما حسینیان، علیرضا پرهیزگار و قادر منصوری برگزیده و علیرضا وحدانی، جواد بهرامی و هانیه میرزایی تقدیر شدند. اعظم ترشیزی و فاطمه جعفری در بخش موضوعی کاریکاتور و سعید جوانمرد و عارف نیازی در بخش کاریکاتور چهره برگزیده شدند. همچنین نیلوفر کبودین، سحر فتاح و زهرا مقدم در بخش موضوعی و امیر نوری در بخش چهره تقدیر شدند.

هادی آقایی، علیرضا اباصلت، صادق شیخ محمود، فرنود محمدی و سید علیرضا مطلبی برگزیده رشته خوشنویسی جشنواره شدند و در رشته حجم حامد نورایی، مجید فرهمند و فاطمه محمدی برگزیده و سعید محمودی، مریم شهاب سامانی و حسین سیدی تقدیر شدند.

در رشته تصویرسازی پروین حیدری زاده، شادی ودایی، یاسمن جنیدی جعفری و علی اصغر باقرزاده ماتک برگزیده شدند و از غزل مزینانی، ریحانه صحرانورد، ملیکا علی پور، مرضیه سعید صغیر، زینب آزمون و کامران خلیلی تقدیر شد.

نرگس بنی‌آقا، مریم صابر، آرمین عالمیان، شیما قاسمی، مریم سلیمانی و میلاد آیتی برگزیده رشته نقاشی شدند و در رشته عکس سینا شیری، محمد نظری و محمد گنجه برگزیده و آیدا رسولی، الناز قندفروش و فرناز دمنابی تقدیر شدند.


در این دوره از جشنواره 27 هنرمند و چهره هنری برجسته کشور مسوولیت کارگاهها و نیز داوری رقابت ها را بر عهده داشتند
این رقابتها در رشته های 9 گانه شامل نقاشی، طراحی، خوشنویسی، نگارگری، هنرهای حجمی، عکاسی، پوستر، کاریکاتور و تصویرسازی برگزار و در پایان برترینها در هر رشته معرفی شدند.

این جشنواره با همکاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و ستاد برگزاری جشنواره در شهرستان نیشابور به منظور رقابت در عرصه خلاقیتهای هنری، ارتقا سطح تخصصی هنرجویان و با هدف شناسایی، تربیت و معرفی جوانان متعهد با توجه به مؤلفه شایستگی و ارتباط هنری هنرمندان جوان سراسر کشور برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 0
    متاسفانه هنرهای تجسمی در بین مردم کم دیده میشه
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 0
    کاش من یک مجسمه ساز بودم
  • ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 0
    چرا اطلاع رسانی نمیشه؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس