کد خبر 466105
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲

حجت‌الاسلام علیرضا موحدنژاد به بیان نحوه استهلال ماه‌های مختلف قمری پرداخت و اظهار داشت: به غیر از اختلاف رویت هلال ماه و تقویم در خصوص ماه رمضان و شوال، اختلاف‌های دیگر اعلام نمی‌شوند.

 به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام علیرضا موحدنژاد، عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری، به تشریح نحوه استهلال در ماه های قمری و اقدامات در صورت بروز اختلاف در تقویم و رویت ماه پرداخت.

این کارشناس استهلال گفت: قبل از آغاز سال جدید، تقویم آن سال از سوی اعضای تقویم استخراج می شود و در عین حال نیز در اول  همه ماه ها، استهلال برای رویت ماه انجام می شود تا مطمئن شویم تقویمی که از قبل استخراج شده است، صحت دارد یا خیر.

وی افزود: رویت ماه در اول هر ماهی برای شورای تقویم نیز ملاک است و اینکه گفته می شود برخی روزها مانند دحوالارض یا روز زیارت امام رضا (ع) علی رغم آنچه در تقویم ثبت شده است، گاهی جابه جا می شود و این بار نیز این اتفاق افتاده است، اینگونه نیست؛ چرا که اول ذیقعده همان روزی است که در تقویم مشخص شده است.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه هلال ماه ذیقعده رویت شده است، ادامه داد: گزارش استهلال هر ماه برای دفاتر ائمه جمعه و اعضای ستاد استهلال ارسال می شود و حتی این افراد در جریان اینکه چه تعداد گروه اقدام به رویت ماه کرده اند، مشخص می شود.

موحدنژاد با اشاره به اهمیت ماه رمضان و شوال اظهار داشت: البته این دو  ماه چون مسائل واجب و حرام را دارند، تعداد گروه هایی که به رویت ماه رمضان و شوال می پردازند، بیشتر است، ولی برای سایر ماه ها نیز حداقل 40 یا 50 گروه اقدام به رویت ماه می کنند؛ علاوه بر آن اگر در ماه رمضان و شوال با رویت هلال مسئله خلاف آنچه در تقویم ثبت شده، باشد اعلام خوهد شد، در غیر این صورت اگر اختلافی بین رویت ماه و اول ماهی که در تقویم به ثبت رسیده وجود داشته باشد؛ اعلام نخواهد شد.

وی در همین زمینه تصریح کرد: در طول 10 سال گذشته تنها شاید 2 بار این اتفاق افتاده باشد که اول ماهی که در تقویم ثبت شده با رویت ماه اختلاف داشته است؛ ولی همیشه در استخراج تقویم دقت زیادی انجام می شود؛ از سوی دیگر اگر اشتباهی صورت گیرد این بحث به وجود می آید که آیا اعضای استخراج تقویم در تنظیم تقویم اشتباهی کرده اند یا خیر.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه اعضای استخراج تقویم بر اساس تجربه هایی که در رویت هلال ماه دارند، اول هر ماه را در تقویم اعلام می کنند، گفت: اگر خلاف آنچه در تقویت به ثبت رسیده ماه رویت شود در حقیقت تجربه جدیدی صورت گرفته است؛ به عبارت دیگر زمانی که زمان رویت ماه و اعلام اول ماه در تقویم یکسان نباشد، در حقیقت این تفاوت برای این است که تجربه های جدیدی در رویت ماه صورت گرفته که در گذشته وجود نداشته است و قطعا این تجربیات به تجربه های اعضای استخراج تقویم برای تنظیم تقویم های بعدی اضافه می شود.

موحدنژاد تصریح کرد: اینکه گفته می شود شوال امسال 30 روزه بوده است ولی در تقویم 29 روز اعلام شده است، درست نیست؛ چرا که هلال ذیقعده در همان روزی که در تقویم اعلام شده، رویت شده است.

وی در پایان با تاکید بر اهمیت ماه رمضان و شوال و رسانه ای شدن رویت هلال ماه در خصوص خاطر نشان کرد: اگر رویت هلال ماه رمضان و شوال خلاف آنچه در تقویم اعلام شده، باشد؛ حتما رسانه ای می شود؛ ولی برای ماه های دیگر چون تا این حد اهمیت ندارد، اگر خلاف تقویم نیز باشد، اعلام نمی شود.

منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس