کد خبر 465767
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۱

مدیر پروژه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی گفت: این پروژه در آستانه راه‌اندازی قرار گرفته و تمهیدات لازم برای شروع بهره‌برداری از واحدهای مختلف پالایشگاهی آن در دست اجرا است.

به گزارش مشرق، مهدوی مدیر پروژه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی در شرکت  OIECدرباره پروژه طرح توسعه فازهای 20و21 توضیح داد: طرح توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی که هدف از اجرای آن تولید روزانه 2 میلیارد فوت مکعب گاز و 80 هزار بشکه میعانات گازی است، در هر دو بخش خشکی و دریا برعهده شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت است.

وی اجرای پروژه توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی را یک پروژه عظیم ملی برشمرد و گفت: رسیدن به اهداف اجرای این پروژه نیازمند حفاری 22 حلقه چاه، نصب 2 سکوی سرچاهی و دو خط لوله دریایی 32 اینچ است که محصولات استخراج شده را برای تصفیه به پالایشگاه ساحلی منتقل می‌کند.

مدیر پروژه فازهای 20 و 21 در خصوص تازه‌ترین پیشرفت‌های صورت گرفته طی یکسال گذشته در این پروژه عنوان کرد:  طراحی برنامه FTP یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های صورت گرفته در این پروژه  است که براساس آنOIEC  موفق شد  اولین ردیف تولید گاز شیرین را به منظور آغاز صدور گاز از فازهای  20 و21 در سال 1394 راه‌اندازی کند.

وی به اقدامات موفق شرکت اویک در خصوص فازهای 20 و21 که در زمره طرح های اولویت‌دار پارس جنوبی قرار دارد  اشاره کرد و گفت: اتصال برق نیروگاه متمرکز عسلویه به پست GIS فازهای 20 و21 و از آنجا به پست‌های برق  1 ،4 و9  از فعالیت‌های صورت گرفته اخیر است. وی افزود: ضمن اینکه باید به اتصال خط خوراک گاز ترش پالایشگاه به خط32 اینچ بین فازی، روشن شدن مشعل (فلر) فاز 20، اتصال خط لوله آبرسانی پالایشگاه به آبگیر فازهای 15و16 و راه‌اندازی آن و  اتمام خط لوله آب برگشتی از پالایشگاه به دریا (OUT FALL) نیز اشاره کرد.

مدیر پروژه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی همچنین می افزاید: این پروژه در آستانه راه‌اندازی قرار گرفته و تمهیدات لازم برای شروع بهره‌برداری از واحدهای مختلف پالایشگاهی آن در دست اجرا است.

وی افزود: در حال حاضر نیز متخصصان این پروژه تمام تلاش خود را برای  صدور گاز از دو ردیف (Train) فرآورش گاز فاز 20 در بخش خشکی و آماده سازی 8 چاه برای تولید گاز در هر یک از فازهای 20و21 در بخش حفاری به کار می‌بندند.

مهدوی همچنین در مورد سیستم برق پالایشگاه راه‌اندازی آن در اواخر مرداد 94 گفت نظر به اینکه برق مورد نیاز فازهای 20 و21 از نیروگاه متمرکز عسلویه واقع در بخش بیدخون تأمین می شود، به زودی یک دستگاه پست برق به منظوردریافت برق از نیروگاه و تبدیل ولتاژ آن از 132 به 33 کیلوولت مجهز به سیستم GIS یا GAS INSULATED STATION در مرز پالایشگاه احداث خواهد شد.

وی اضافه کرد: این پست در تیر ماه آماده بهره برداری شد که با هماهنگی با نیروگاه متمرکز عسلویه و احداث خط انتقال لازم در اواخر مرداد 94  افتتاح و راه اندازی گردید. برق مورد نیاز پالایشگاه از این پست به پست فرعی شماره یک و از آنجا به سایر پست های موجود در پالایشگاه ارسال می گردد تا به مصارف لازم رسانده شود.

مدیر پروژه فازهای 20 و 21  از دیگر اقدامات موفق صورت گرفته در این پروژه را  روشن شدن فلز فاز 20 پارس جنوبی عنوان کرد و افزود: طی این فرآیند ابتدا گاز شیرین از فازهای 9 و 10 پارس جنوبی از طریق خط لوله 8 اینچ راه اندازی به واحد 160 انتقال و از آنجا به واحد 122 منتقل گردید که پس از کاهش فشار گاز به 28 Bar و عبور از تجهیز HP Drumمربوط به فاز 20 از طریق خط لوله 6 اینچ به سوی مشعل فاز 20 پارس جنوبی هدایت شد.

در ضمن در بخش حفاری نیز حفاری حفره های 24، 16 و 4/1-12 اینچ تمام 22 حلقه چاه اتمام یافته است و میزان پیشرفت به 77.4 درصد رسیده است.

در حال حاضر نیز در حال حفاری حفره 2/1-8 اینچ سازند مخزنی کنگان و دالان و سپس تکمیل چاههای هر دو فاز به صورت پشت سر هم میباشد.   تاکنون در فاز 21 تعداد 4 حلقه و در فاز 20 نیز 3 حلقه چاه تکمیل شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اجرای پروژه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی تجربه و توانمندی کم نظیری برای شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت محسوب می شود و بیانگر قابلیت های این شرکت برای مدیریت، مهندسی و ساخت پروژه های مگا در بالادست و پایین دست است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس