مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با بیان این که توافق وین نتیجه دیپلماسی همه جانبه بود، اعلام کرد توافق هسته ای یک پیروی بزرگ برای اتحادیه اروپا است.

به گزارش مشرق، «فدریکا موگرینی»مسئوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت:توافق با ایران بر اساس اعتماد نیست.
موگرینی گفت: این توافق به سالها مذاکره پایان داد.هدف آن تضمین راه حلی بلند مدت برای موضوع اتمی ایران بوده است.این توافق همچنین به دهه ها تنش و بی اعتمادی پایان داد.آنچه که ما در وین به آن رسیدیم پیروزی دیپلماسی چند جانبه بود و معتقدم که این پیروزی اتحادیه اروپا هم محسوب می شود.
وی افزود:اعتماد بسیار مهم است اما این توافق نمی تواند بر اساس اعتماد باشد و نیست.این توافق بر اساس راستی آزمایی است که با جزئیات در توافق نامه ذکر شده است.این قولی است که داده ایم که توافق را عملی کنیم و عملی کردن توافق به اعتماد سازی کمک می کند.این اعتماد در منطقه و در سطح بین المللی خواهد بود و ما به آنجا خواهیم رسید.اعتماد سازی موضوعی نادرو ارزشمند است که مذاکرات چند جانبه می تواند به آن منتج شود.

مسئوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت:این موضوع خوشایندی است که نقش شخصی من در رسیدن به این توافق دیده شده است اما من همیشه می گویم که این یک کار گروهی نه تنها با هم پیمانانمان در جامعه بین المللی بلکه یک کار گروهی مقامات ما بود.مقامات ما کاری عالی را انجام دادند.آنها ماهها بر روی اسناد کار کردند.من از خدمات آنها تشکر می کنم.
موگرینی در ادامه افزود:من بر روی اجرایی سازی سریع توافق که موضوعی کلیدی است، تاکید می کنم.ما مذاکراتی غیر رسمی را در سطح مقامات ارشد آغاز می کنیم تا سطح همکاریها و جزئیات آن را پیگیری کنیم.در وهله دوم ما به محض اینکه توافق اجرایی شود امکان حضور اتحادیه اروپا در تهران را بررسی خواهیم کرد.
وی گفت: ما می توانیم راهی جدید را برای حل و فصل بحران سوریه باز کنیم.ما این موضوع را فردا با دی میستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه بررسی خواهیم کرد.همچنین ما می توانیم این وضعیت را درباره یمن و عراق داشته باشیم.یک خاورمیانه(غرب آسیا)که همکاری بین کشور در آنها زیاد باشد به معنای این است که گفتگو بین نیروهای شیعه و سنی بیشتر شود و وجود نیروهای متحد به معنای کابوسی واقعی برای داعش خواهد بود.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس