کد خبر 465191
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰

معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد قرارداد جدید تحویل سامانه‌های دفاعی موشکی اس 300 به ایران در آینده نزدیک امضاء خواهد شد.

به گزارش مشرق، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در حاشیه نمایشگاه تسلیحات روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا مشکلاتی در مذاکرات میان ایران و روسیه در زمینه سامانه دفاعی اس-300 وجود دارد، گفت: هیچ مشکلی با طرف ایرانی در این زمینه وجود ندارد و تا آنجا که مطلع هستم این قرارداد به زودی امضاء خواهد شد و همه تصمیمات سیاسی پیشتر گرفته شده است.

معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: این قرارداد در هر صورت امضاء خواهد شد.

ریابکوف در پاسخ به این سوال که آیا روسیه بر لغو شکایت تهران علیه مسکو در ارتباط با تعلیق قرارداد قبلی تاکید دارد، بیان کرد: ما خواهان لغو این شکایت هستیم اما اجرا و پارامترهای قرارداد جدید جنبه های تجاری دارد.

وی افزود: وزارت امور خارجه نمی تواند به جای کارشناسان درباره آنچه در این زمینه جریان دارد اظهارنظر کند.

به گزارش خبرگزاری تاس، بر اساس قراردادی که سال 2007 میان ایران و روسیه منعقد شد، قرار بود مسکو سامانه دفاعی موشکی با برد متوسط و با ارزش بیش از 800 میلیون دلار را در اختیار تهران قرار دهد.

ایران 166 میلیون و 800 هزار دلار آن را به صورت پیش پرداخت در اختیار روسیه قرار داد اما تا اواسط سال 2010، این سامانه به ایران تحویل داده نشد.

دمیتری مدودف رئیس جمهور وقت روسیه، سپتامبر سال 2010 تحت فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی حکمی را در ارتباط با اجرای قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل امضاء کرد و به این بهانه که تحویل این سامانه دفاعی نقض قوانین بین‌المللی است قرارداد را به حالت تعلیق درآورد.

با امضاء این حکم قرارداد فسخ و مبلغ پیش پرداخت به جمهوری اسلامی مسترد شد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در آوریل سال 2015 ممنوعیت تحویل سامانه موشکی اس-300 را به ایران لغو کرد و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرد ممنوعیت تحویل این سامانه موشکی به ایران با توجه به پیشرفت در حل و فصل برنامه هسته ای این کشور دیگر لازم نیست.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس