کد خبر 464696
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰

'گروه 30، آموزش ببینید، مدرک بین المللی بگیرید، ویزای کار استرالیا و کانادا دریافت نمایید'. اینها پیام های تبلیغاتی است که شبکه های ماهواره ای به طور گسترده ای پخش می کنند.

 به گزارش مشرق، این روزها گروه هایی از ایرانیان سرگردان در مالزی دیده می شوند که فریب شرکت هایی را خورده اند که با تبلیغات وسیع شبکه های تلویزیونی ماهواره ای در دام افتاده و نه تنها آرزوهایشان بر باد رفته، بلکه تمام دارایی خود را نیز از دست داده اند.

برخی ایرانیان با ثبت شرکت هایی در مالزی آرزوی جوانان که با سیاه نمایی های غرب از کشور، سودای استرالیا و کانادا که بهشت نمایی شده را در سر دارند، هدف قرار می دهند و ده ها میلیون از هر فرد دریافت می کنند.

کنسولگری ایران در کوالالامپور پایتخت مالزی این روزها میزبان گروه هایی از ایرانیان بود که مدعی شده اند فریب شرکت ها را خورده، گذرنامه هایشان در گرو این شرکت ها مانده و توان بازگشت به کشور را نیز ندارند و دست یاری طلب کرده اند.

'گروه سی' از شرکت هایی است که 51 درصد سهام آن به نام فردی به نام 'زواره' در مالزی ثبت شده و نکته جالب در ثبت این شرکت، ثبت نام این فرد در کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در کوالالامپور است.

این فرد که گفته می شود یک میلیون رینگیت از سرمایه شرکت را برداشته و دو ماه پیش تحت عنوان پناهجو به آمریکا رفته، ده ها ایرانی را در مالزی سرگردان کرده و آرزوهایشان را بر باد داده است.

'سیروس افشار' یکی از شرکای وی که 25 درصد سهام را در اختیار دارد مدعی شد که زواره پول را برداشته و فراری شده و وکیل آن ها پیگیر موضوع است.

شماری از افراد فریب خورده این تبلیغات مبالغی بین 250 تا 500 میلیون ریال برای مهاجرت با شغل به استرالیا و یا کانادا پرداخت کرده اند و پس از ورود به خاک مالزی پس از چند ماه متوجه اشتباه خود و کلاهبرداری شده اند.

این افراد با تبلیغات شرکت موسوم به 'گروه 30' از طریق شبکه ماهواره ای 'جم' آشنا شده اند و دل به این تبلیغاتی داده اند که فردی کلاهبرداری پشت ماجرا بوده است، هر چند شریک وی مدعی است بسیاری از بدهی های شرکت را داده است.

این شرکت هدف خود را چنین معرفی کرده است: گروه سی با هدف تامین نیروی کار کشورهای صنعتی بزرگ دنیا امکان مهاجرت به کشورهای همچون کانادا و استرالیا را فراهم کرده است. این شرکت در تبلیغات خود مدعی شده است 'سال 2015 می تواند سال مهاجرت به کانادا باشد. برای تو و برای من'.

افراد فریب خورده این تبلیغات پس از برقراری تماس، مبالغ اولیه ای را که دستکم 30 میلیون ریال است به حساب های مختلفی در ایران واریز و سپس برای ادامه کار عازم مالزی شده اند.

اکنون لیست حدود 70 نفره ای وجود دارد که با این تبلیغات وارد مالزی شده اند و هر کدام دستکم 250 میلیون تا 500 میلیون ریال از دست داده اند. گفته می شود چند نفر از کردستان عراق نیز با این تبلیغات وارد مالزی شده اند.

براساس برخی گزارش ها، دستکم حدود 100 نفر از جوانان ایرانی که بیشتر افراد متاهل اهل استان های جنوبی و تهران بودند، با امید مهاجرت به استرالیا و کانادا و زندگی مرفه با حقوق ماهیانه حداقل سه هزار دلار خود را به مالزی رسانده اند.

یکی از افرادی که با این تبلیغات وارد مالزی شده است، گفت:عاملان این شرکت وعده داده بودند افرادی که وارد مالزی می شوند پس از گذراندن دوره آموزشی فنی جوشکاری می توانند در مالزی ماهیانه حقوقی بین 12 تا 14 هزار رینیگیت (هر رینگیت معادل دستکم هشت هزار ریال) دریافت کنند و پس از مدتی که سابقه کار کسب کردند و دوره زبان را گذراندند، عازم استرالیا و یا کانادا شوند.

افشار از شرکای این شرکت، گفت که 'زواره' شریک اصلی حتی اجاره 10 خانه اجاره ای افرادی که تحت آموزش بودند را نپرداخت و بدهی کلانی به صاحبان منازل و دانشگاه طرف قرارداد دارد.

این موسسه مدعی است برای این افراد از دانشگاه اسلامی مالزی نیز روادید دانشجویی دریافت می کرده و اکنون با فرار مدیر عامل شرکت بدهی زیادی به این دانشگاه بابت روادید دریافتی ایجاد شده است.

شریک زواره امید دارد که این بدهی را تا مدتی دیگر صاف کند، اما مالباختگان ایرانی با متوجه شدن شرایط خواستار بازگشت به کشور هستند و پی به سیاست غرب برای بهشت نمایی دیگر کشورها پی برده اند.

گذرنامه بسیاری از این افراد در گرو این موسسه است. این گروه برای بازگرداندن این گذرنامه ها نیز که به بهانه دریافت ویزا گرفته شده تقاضای هزاران رینگیت می کنند.

اگر چه تبلیغات این شرکت را می توان عامل اصلی فریب این افراد دانست، اما ساده لوحی این افراد با هدف کسب درآمد چند هزار رینگیتی نیز باعث شده است در دام 'گروه سی' گرفتار شوند.
این گروه تارنمایی به زبان فارسی نیز برای جذب مشتری بیشتر راه اندازی کرده است. در تارنمای این گروه آمده است که هنرجویان پس از سپری کردن مراحل ثبت نام و گرفتن دعوت نامه می توانند از امکاناتی که گروه سی در اختیار هنرجویان قرارداده استفاده کنند. این امکانات شامل خوابگاه، کلاس های زبان و ویزا است.

این موسسه در ارزانقیمت ترین نقطه کوالالامپور 10 خانه را اجاره کرده و در اختیار افراد فریب خورده قرار داده است. مشاهدات نشان می داد امکانات زندگی در نظر گرفته شده با توجه به پول های دریافتی بسیار ناچیز است و مواجه شدن با درب های شکسته نخستین دید این خوابگاه ها است.

این شرکت در تبلیغات خود مدعی شده است: بر حسب تقاضای هنرجو گروه سی می تواند برای ویزای سه ساله کاری، ویزای یک ساله دانشجویی و یا ویزای سه ماهه مالزی اقدام کند.

مالزی از کشورهایی است فساد مالی در آن زیاد به چشم می خورد و برخی واسطه ها با دانشگاه ها ارتباط برقرار کرده و با دریافت پول هایی ویزا صادر می کنند که برای پلیس نیز دردسر ساز شده است.

این ویزاهای جعلی باعث شده است پلیس مالزی نسبت به دانشجویان نیز واکنش مثبتی نشان ندهد و دانشجویان خارجی تحت فشار قرار گیرند.

عاملان گروه سی' هنگام ورود افراد، گذرنامه آن ها را به بهانه کسب روادید اخذ کرده و در صورتی که افراد خواستار انصراف از ادامه کار باشند، ارائه گذرنامه مشروط به پرداخت مبالغی می شود.
برخی از این افراد فریب خورده که خواستار راهی برای بازگشت به ایران بودند روز سه شنبه با مراجعه به کنسولگری ایران در کوالالامپور به تشریح روند ورود خود به مالزی و اقامت چند ماهه در شرایط بسیار سخت و دردناک پرداختند.

'عباس رنجبر' کنسول ایران در مالزی نیز گفت: شرکتی به نام 'گروه سی' از طریق شبکه های تلویزیونی ماهواره ای به تبلیغ آموزش مهارت ها مانند جوشکاری در مالزی و سپس اعزام افراد به کشورهایی از قبیل استرالیا و کانادار می پردازد که باعث فریب برخی خانواده ها شده است.

وی گفت: این شرکت استادکاران خود که قرار بوده به سایر افراد آموزش دهند را نیز با وعده حقوق 10 هزار رینگیتی به مالزی کشانده است، اما این استادکاران اکنون خواستار بازگشت هرچه سریعتر به ایران هستند.

کنسول ایران در مالزی، گفت که سردسته این گروه حدود دو ماهی است با کلاهبرداری پول ها را برداشته و متواری شده است. سایر همکاران وی نیز مدعی هستند فریب خورده اند و هیچ اطلاعی از وی ندارند.

به گفته رنجبر، برخی از این افراد فریب خورده از آنجا که گذرنامه ای در دست نداشتند، ماه گذشته با دریافت نامه عبور از مالزی به ایران بازگشتند و چند نفر دیگر منتظر صدور نامه بازگشت به ایران هستند.

وی در ادامه از مردم و به ویژه جوانان خواست در مورد تبلیغات شبکه های فارسی زبان خارج از کشور هوشیار باشند و بدون آگاهی و تحقیق جامع ورود نکنند چون می تواند آینده آنها را تحت تاثیر قرار دهد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهماندار هواپیما ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    خداوندا ما را از احمق بودن نجات بده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس