کد خبر 464606
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵

معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را یک «دیوانگی» می‌داند، توافقی که به دشمن آمریکا ابزار ویران‌کردن ایالات متحده را خواهد داد.

به گزارش مشرق، شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی اعلام کرد به بخشی از متن سخنرانی دیک چنی، معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا در مورد توافق هسته‌ای با ایران که قرار است امروز سه‌شنبه در اندیشکده اینترپرایز این کشور ایراد شود، دست یافته است.

به گزارش سی‌ان‌ان، دیک چنی قرار است در سخنرانی امروز خود این مطلب را عنوان کند که رئیس جمهوری باراک اوباما مسئول مستقیم مجهز شدن ایران (به تسلیحاتی) برای ویران کردن ایالات متحده است و توافق هسته‌ای را «دیوانگی» توصیف خواهد کرد.

در این سخنرانی آتشین، قرار است که این جمهوری‌خواه جنگ‌طلب، حملاتی شدید را علیه توافق هسته‌ای با ایران انجام دهد، توافقی که قرار است کنگره این هفته آن را مورد بحث و بررسی قرار دهد. هرچند بعید به نظر می‌رسد که اعضای جمهوری‌خواه کنگره آرای کافی برای ممانعت از توافق هسته‌ای کاخ سفید با ایران را داشته باشند، اما چنی قرار است تا نظرات خود را (در مخالفت) با این توافق اعلام کند.

براساس متنی که در اختیار سی‌ان‌ان قرار گرفته است، چنی در سخنان خود اعلام خواهد کرد: «این توافق ابزارهای انجام حمله هسته‌ای علیه خاک آمریکا را به ایران می‌دهد. من می‌دانم که هیچ ملتی در تاریخ با چیزی که تضمین‌کننده برخورداری کشوری دیگر از ابزارهای نابودی خودش باشد موافقت نکرده است، خاصه کشوری که این‌چنین خصمانه باشد».

چنی که یکی از جنگ‌طلبان پیشروی جمهوری‌خواه و یکی از معماران حمله دولت بوش به عراق بود تا کنون از نقش‌آفرینی خود در هر موضوع امنیت ملی که پس از دوران بوش به آن پایان داده شد اعلام شرمساری نکرده است. وی به‌تازگی به‌همراه دختر خود کتاب جدیدی را نیز منتشر کرده است، کتابی تحت عنوان «استثنائی، چرا جهان به یک آمریکای قدرتمند نیاز دارد؟».

قرار است وی در سخنرانی خود یک انتقاد همه‌جانبه از توافق هسته‌ای را ارائه کند. بر این اساس قرار است که چنی در این سخنرانی اعلام کند که این توافق «تمایل دیگر کشورها برای دستیابی به زرادخانه هسته‌ای» را تسریع خواهد کرد، همچنین توان ایران را برای «سیطره بر منطقه‌» تقویت کرده و به ایرانی‌ها اجازه می‌دهد تا درباره بازرسی‌ها از فعالیت‌های گذشته آن‌ها تقلب کند.

چنی در این سخنرانی اعلام خواهد کرد: «اگر شما به خلاصه موضع جان کری در مورد الزام ایران برای افشای تمامی فعالیت‌های گذشته آن توجه کنید، (می‌بینید که) می‌توان گفت که وی (جان کری) موافق آن‌ها است تا اینکه مخالف آن‌ها باشد».

معاون اسبق رئیس جمهوری سابق آمریکا قرار است در این سخنرانی اعلام کند: «تسلیح و تأمین مالی ایران در شرایطی که همزمان یک مسیر برای دستیابی به یک زرادخانه هسته‌ای را برای آن‌ها فراهم می‌کند، اقدامی در راستای صلح نیست، و به‌خلاف آنچه رئیس جمهوری باراک اوباما گفته است، (این توافق) تنها جایگزینِ جنگ نیست، این یک دیوانگی است».

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس