آمار نشان می‌دهد غیر از محصولات فولادی، مابقی 10 قلم کالای عمده صادرات غیرنفتی کشور در تصاحب محصولات و مشتقات نفتی بوده است.

گروه اقتصادی مشرق- بر اساس گزارش گمرک از آمار تجارت خارجی کشور در 5 ماه نخست امسال، به ترتیب مهمترین اقلام صادرات غیرنفتی کشور در این مدت به ترتیب عبارتند از: گازهای نفتی، پروپان، قیر، پلی‌اتیلن، بوتان، محصولات فولادی به صورت طومار، اوره، متانول، روغن‌های نفتی و محصولات فولادی نیمه‌تمام.

این آمار نشان می‌دهد غیر از محصولات فولادی که آن هم به صورت نیمه‌تمام صادر شده، مابقی 10 قلم کالای عمده صادرات غیرنفتی کشور در تصاحب محصولات و مشتقات نفتی بوده است و محصولات کشاورزی و کالاهای ساخته‌شده صنعتی هیچ سهمی از کالاهای عمده صادراتی کشور ندارند.

در 5 ماه نخست امسال در مجموع 50 درصد ارزش صادرات غیرنفتی مربوط به مشتقات نفتی و محصولات شیمیایی بوده است.

این در حالی است که در 5 ماه نخست سال گذشته، آمارها کمی امیدوارکننده‌تر بود زیرا یک کالای کشاورزی در میان 10 قلم عمده صادرات غیرنفتی کشور وجود داشت (پسته) ولی امسال محصولات کشاورزی راهی به رتبه‌های بالای صادرات غیرنفتی نیافته‌اند.

بر اساس گزارش گمرک از آمار تجارت خارجی کشور در 5 ماه نخست سال گذشته، محصولات نفتی شامل پروپان، متانول، بوتان، قیرنفت و پلی‌اتیلن به ترتیب 5 رتبه اول صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده‌ بودند.

در 5 ماه نخست سال گذشته، رتبه ششم در اختیار سنگ آهن، رتبه هفتم در اختیار فرآورده‌های نفتی یا روغن‌های معدنی قیری و رتبه هشتم در اختیار اوره قرار گرفته بود و سیمان در رتبه نهم و پسته در رتبه دهم جای گرفته‌ بودند.

لازم به یادآوری است صادرات قطعي كالاهاي غيرنفتي با احتساب ميعانات گازي در 5 ماه نخست امسال به حدود 17 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال گذشته نزدیک به 16 درصد کاهش نشان می‌دهد.

افزایش صادرات مواد خام معدنی و مشتقات نفتی در حالی است که مطابق با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بایستی کشور از صادرات مواد خام معدنی و نفتی به سمت صادرات محصولات تمام‌شده حرکت کند، زیرا این محصولات هم قیمت بالاتری دارند و درآمد بیشتری را نصیب کشور می‌کنند و هم تولید آنها در داخل کشور، موجب ایجاد ارزش افزوده و اشتغالزایی می‌شود. اما صادرات مواد معدنی و نفتی به صورت خام یا با کمترین فرآوری، صرفا سود کوتاه‌مدت نصیب کشور می‌کند اما واردکنندگان، همین مواد خام را با صنایع تبدیلی و فرآوری، به محصولات با ارزش افزوده بالاتر تبدیل کرده و آنها را با قیمت چند برابر به کشورمان می‌فروشند.


مواد معدنی خام و فرآورده‌های نفتی؛ مهمترین اقلام صادرات غیرنفتی کشور در 5 ماه نخست امسال/// آماده انتشار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    1 0
    اقلیم کشور ما خشک است. ما مزایای بیشماری داریم که بهتر است به آنها بپردازیم. افتخار کردن به صادرات هندوانه و امثالهم یاد اور حکایت خر برفت مولوی است.
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    اهمیت کشاورزی از باب تامین امنیت غذایی مردم است نه صادرات و درآمد زایی... مهم نیست که صادرات نداریم هم اینست که کل غذایی مورد نیازمان را وارد می کنیم این ترس داره
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    بسیاری از کشور هایی که در تولید محصولات اساسی خودکفا هستند با اینکه براشون صرفه نداره ولی باز هم صادر می کنند چرا ؟ بخاطر اینکه غذا ابزار سلطه است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس