کد خبر 464305
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۸

این روزها دولت آلمان اعلام کرده است، تصمیم دارد میزبان آوارگان سوریه ای باشد، این درحالی است که شرکای دیگر اوروپایی آلمان هنوز تصمیم نگرفته اند، میزبان پناهجویان سوری باشند ، راستی راز این میزبانی آلمانی‌ها در چیست؟

به گزارش مشرق، شبکه تلویزیونی روسیا الیوم در خصوص رخدادهای مربوط به آوارگان و پناهجویان سوری در آلمان در گزارشی اعلام کرد : آلمان تصمیم گرفته است، در های کشور خود را بر روی آوارگان و پناهجویان سوری باز کند، این درحالی است که هنوز دیگر کشورهای اوروپایی شریک آلمان تصمیمی جدی در این رابطه اتخاذ نکرده اند.

هم اکنون برخی از کشورهای اوروپایی به صراحت از موج گسترده آوارگان سوری و پناهجویان این کشور به اتحادیه اوروپا باعث بروز موجی از نگرانی ها برای آینده قاره اوروپایی شده اند.

دولت آلمان اخیرا اجرای توافق دوبلین را در رابطه با دفتر مهاجرت و پناهجویان که مبنی بر بازگرداندن آوارگانی است که از کشورهای مبدا وارد خاک این کشور می شوند، راکد گذاشته چرا که اخیرا و با موافقت دولت آلمان موجی از آوارگان و پناهجویان سوریه ای از طریق خاک یونان، مقدونیه ، صربستان ، مجارستان و اتریش وارد خاک آلمان شدند.

هم اکنون کشورهای همسایه آلمان و بخصوص مجارستان از موج گسترده آوارگان و پناهجویان سوریه ای نگران هستند و آینده قاره اوروپا را در معرض خطر می دانند و معتقدند این موج آوارگان می تواند پیامدهایی برای آینده اوروپا به همراه داشته باشد.

نخست وزیر مجارستان در توصیف اوضاع مربوط به پناهجویان و آوارگان سوریه ای چنین گفته است: موج تازه ای از دوران مهاجرت به اوروپا آغاز شده است.

هم اکنون دولت آلمان خود را برای پذیرش نزدیک به 800 هزار آواره و پناهجوی سوری آماده می کند، این رقم درست چهار برابر عددی است که آلمان در سال گذشته از آوارگان پذیرا بوده است.

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در باره این رقم از آوارگان و پناهجویان جدیدی که دولتش متعهد به پذیرش آنان در خاک آلمان شده گفته است: دولت آلمان می تواند در سال جاری ضمن قبول این شمار از آوارگان سوریه ای اوضاع آنها را بدون نیاز به افزایش ارقام مالیات اداره کند.

در مقابل نشریه آلمانی فرانکفورت سایتونگ در این باره نوشته است، هزینه ای که آلمان بخاطر پذیرش شمار بالای پناهجویان تاکنون متقبل شده است بیش از 10 میلیارد یورو بوده است،‌یعنی این رقم درست چهار برابر رقمی است که در سال گذشته میلادی آلمان هزینه کرده بود تا 203 هزار پناهجو را پذیرش کند.

هم اکنون گمانه زنی ها و حدس های بسیاری در خصوص علت این تصمیم گیری دولت آلمان و بخصوص صدر اعظم این کشور در قبال پذیرش آوارگان و پناهجویان سوری مطرح شده است و همگان به شدت علاقمند هستند علت این بخشندگی آلمان و مرکل را جویا شوند بخصوص بعد از وقایع فجیع انسانی که در این رهگذر پناهجویان در تلاش برای رسیدن به خشکی امن و آرام متحمل می شدند، که نمونه بارز آن کودک خرسال سوری آیلان بوده ، به صورت جدی قصد ونیت واقعی آلمان ها از این تلاش ها را هم مورد کنکاش قرار داد، چرا که چنین تصمیمی به یک باره از سوی آلمان باید مقاصد دیگری هم درپی داشته باشد.

کارشناسان در این باره معتقدند علت اصلی موافقت دولت آلمان با پذیرش موجی از آوارگان و پناهجویان جدید سوری تلاش برلین برای دمیدن خونی تازه به کالبد جامعه آلمانی است، چرا که جامعه آلمان هم اکنون با پیری مزمنی مواجه شده است،‌ هنوز هم که هنوزه دولت آلمان با وجود تلاش های بیشماری که به کار بسته بود تا جوانان آلمانی را تشویق به فرزند آوری کنند، موفق نبوده است.

هم اکنون دولت آلمان یکی از نیرومندترین اقتصادهای اتحادیه اوروپا را به دست دارد و میزان بیکاری در این کشور کم تر از حجم بیکاری در کشورهایی نظیر اتریش و لوکزامبورگ و هلند است،‌ در سال جاری میلادی میزان بیکاری به 2 ممیز 66 میلیون نفر کاهش یافته است، اما با این وجود گزارش های رسمی دولت آلمان حکایت از این دارند که در سال های آتی آلمان به یک میلیون و نیم کارگر نیاز دارد تا از این اقتصاد رو به رشد خود در بین کشورهای اتحادیه اوروپا حمایت و محافظت کند.

آلمان هم اکنون در کاهش میزان زاد و ولد از کشور ژاپن هم پیش افتاده است، براساس برآوردهای رسمی و سرشماری های رسمی دولت آلمان شمار جمعیت آلمان که هم اکنون 80 میلیون ممیز 8 در سال 2013 بوده، با روند فعلی زاد و ولد در آلمان این میزان از جمعیت تا سال 2020 به 67 میلیون ممیز 6 کاهش خواهد یافت، که البته آلمان قرار است این کاهش را با جذب جمعیت مهاجران و آوارگان و پناهجویان جبران کند.

هم اکنون در کشور آلمان پدیده جلوگیری از تولد نوزادان رواج و شیوع یافته است، به گونه ای که براساس آمارهای رسمی میزان دانش آموزان مقطع ابتدایی که برای اولین بار در مدارس ثبت نام می کنند به میزان 10 درصد کاهش یافته است و این امر ظرف 10 سال اخیر روی داده است.

هم اکنون حدود 800 هزار کودک سالانه به مدارس آلمان اضافه می شوند، اما در مقابل همه ساله 850 هزار نفر هم به جمعیت بازنشستگان در آلمان افزوده می شوند.

البته در این بین کارشناسانی هم هستند که این تحلیل ها را رد می‌کنند و می‌گویند آلمان تنها برای مقابله با کاهش جمعیت خود اقدام به پذیرش این حجم از آوارگان و پناهجویان نکرده است و اگر قرار می بود آلمان برای جبران این مشکل اقدامی انجام دهد، این کار را با قبول مهاجرانی که تحصیلات و تخصص های مربوطه را دارند بسنده می کرد، همین کارشناسان معترض معتقدند دولت آلمان در قبول و پذیرش آوارگان هرگز تبعیض نژادی را مد نظر نداشته است.

البته باید گفت که براساس قوانین رایج در آلمان در خصوص پناهجویان این قوانین تاکید دارند پناهجویان تا زمان رفع مشکلی که باعث آواره شدن پناهجو شده بود می تواند در آلمان بماند و البته آن دسته از پناهجویانی که در مدت معینی بتوانند حرفه ای به دست بگیرند و اداره امور زندگی خود را به دست گیرند، می توانند بمانند، اما کسانی که موفق به اشتغال و رفع نیازشان نشوند به محض حل معضل ناشی از پناهجویی آوارگان باید به کشورشان بازگردانده شوند.

البته مساله قابل توجه در رابطه با آلمان این است که این کشور از لفظ و اصطلاح پناهجو استفاده نمی کند، بلکه حتی براساس قانون اگر کسی از این لفظ و عبارت استفاده کند، به دلیل مشمول شدن به قوانین نژاد پرستی با کاربران این عبارت برخورد قانونی هم صورت می گیرد، حتی در اسناد و مدارکی که به این قبیل افراد دولت می دهد چنین لفظی و نشانی از آن دیده نمی شود.

در اسنادی که دولت آلمان به پناهجویان می دهد لفظ حمایت بین المللی اطلاق می شود و در اسنادی که به این افراد داده می شود آمده است علت اقامت و حضور این افراد در آلمان به موجب تصمیم دفتر فدرال برای حمایت بین المللی از این افراد براساس مواد 25 و 26 از قوانین تدابیر اقامتی است.

حتی در مدارک مربوط به سفر این دسته از افراد نوشته شده است مدارک به موجب احکام صادره از توافق ژنو برای سال 1959 به نامبرده داده شده است.

از این رو هنوز بسیار سخت است بخواهیم بدانیم برای چه دولت آلمان در این شرایط تصمیم گرفته است مرزهای خود را برای قبول و پذیرش آوارگان و پناهجویان سوری بگشاید، از این رو می توان گفت دلایل و علل بسیاری در این راستا دست به دست هم دادند تا دولت آلمان سرانجام چنین تصمیمی را تخاذ کرده است.

البته در عین حال که این پناهندگی آلمان به این افراد در این شرایط می تواند امیدهای زندگی وعده بخشی ببخشد، به همان اندازه این پناهندگی می تواند به برلین در حل بسیاری از مشکلاتی که با آن رو به رو بوده کمک کند، یعنی آلمان حتی قصد دارد با قبول موج تازه ای از پناهجویان با پدیده جدید فاشیسم مقابله کند و دولت آلمان هم اکنون سوار بر موج همبستگی جهانی با آوارگان سوری شده است و این پدیده نوظهور فاشیسم جدید در آلمان را محدود تر ساخته است البته ناگفته پیداست که دولت آلمان با پذیرش این پناهجویان قصد دارد در ترکیب جمعیتی خود دست ببرد و از تبعات و خطرات و پیامدهای منفی ناشی از کمبود جمعیت خود مقابله کند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    1 1
    مشرق حواست باشه همه تحرکات این رو نشون میده که می خوان ایران و ترکیه رو در نهایت رو در روی هم قرار بدن ترکیه ای ها معتقد هستند به دلیل بحران سوریه ایران از پ ک ک حمایت می کنه و از این طریق نفرت داخلی نسبت به ایران رو افزایش میده
  • ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    شمابگردین ببینین خلاصه یه ایرادی بهانه ای چیزی پیدا کنین.
  • ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    1 0
    اقتصادشو با کارگر ارزون میخواد قابل رقابت تر کنه. هم به نفع پناهجو هستش که کار واسش جور میشه، هم بهای تمام شده برخی از کالاهایی که به شدت به کارگر وابسته هستند، تا حدود زیادی کاهش پیدا میکنه، پرستیژ بین المللی هم واسش داره، نسل بعدی اینها هم قرابت بیشتری با آلمانها خواهند داشت، نفوذ بشتری در خاورمیانه پیدا میکنه. از طرفی قدرت اقتصادی و سیاسیشو به رخ رقبا داره میکشه. خودشو به عنوان قدرت سیاسی هم داره نشون میده، قدرت اقتصادی هم که هست. دیگه چی میخواد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس