کد خبر 463043
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲

«دیوید ایگناتیوس» روزنامه‌نگار ارشد آمریکایی ضمن تاکید بر «معمای سخت» نتانیاهو در قبال برجام نوشت: «اکنون چالش واقعی اوباما اجرای موفق توافق است چه نتانیاهو دوست داشته باشد و چه نداشته باشد.

به گزارش مشرق، در حالی که بر اساس اعلام مواضع سناتورها اوباما حق وتوی خود را در قبال برجام حفظ کرده، یک روزنامه‌نگار آمریکایی بر «معمای سختی» که نتانیاهو اکنون با آن مواجه است، تاکید کرد.

روزنامه‌نگار و نویسنده آمریکایی در مطلبی برای «واشنگتن پست» نوشت: «اکنون که رئیس‌جمهور اوباما رای مورد نیاز برای اجرای توافق هسته‌ای ایران را بدست آورده، اسرائیل چه می‌کند؟ توافقی که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر آن را اشتباهی در ابعادی تاریخی توصیف کرد».

«دیوید ایگناتیوس» با تاکید بر اینکه همیشه این موضوع مطرح بود که در صورت ناکامی اقدامات نتانیاهو برای به شکست کشاندن برجام در کنگره آمریکا نوشت: «ما هنوز پاسخ نتانیاهو را نمی‌دانیم اما این یک معمای سختی است که او با آن مواجه است».

وی ادامه داد: «مبارزات و کمپین اوباما(برای قبولاندن برجام در کنگره) پس از آنکه او به برخی از دموکراتهای ارشد حامی اسرائیل قولهایی داد، جان گرفت. اوباما در 19 آگوست در نامه‌ای به جرولد نادلر عضو دموکرات مجلس نمایندگان از ایالت نیویورک قول داد که "گزینه نظامی در دسترس باقی خواهد ماند"».

روزنامه‌نگار ارشد آمریکایی همچنین به اقدامات دیگر رئیس‌جمهور این کشور از قبیل ارسال نامه به تاریخ اول سپتامبر به سناتور «کریس کونز» از ایالت دلاور اشاره کرد که در آن اوباما خود را متعهد به ممنوع کردن ارسال سلاح توسط ایران به حزب‌الله دانست.

ایگناتیوس افزود: «مشاوران و دستیاران نتانیاهو اکنون در حال این ادعا هستند که آنها "هرگز معتقد نبودند که می‌توانند مانع توافق(ایران) در کنگره شوند بلکه آنها فقط خواهان هشدار به جهان درباره خطرناک بودن ایران بودند».

در یادداشت آمده است: «دنیس راس عضو سابق دولت آمریکا که رهبران اسرائیل را به خوبی می‌شناسد در یک مصاحبه گفت که شاید هنوز نتانیاهو درباره بهترین استراتژی خود تصمیم نگرفته است. راس می‌گوید بسیاری از رهبران نظامی اسرائیل در حال تاکید بر نخست‌وزیر برای شروع کار بر روی استراتژی مشترک آمریکا-اسرائیل هستند؛ استراتژی که مبتنی بر تعهد 15 ساله در توافق مبتنی بر محدود بودن برنامه هسته‌ای ایران است. البته راس می‌پرسد "شما چگونه از این 15 سال نفع می‌برید؟"».

ایگناتیوس تاکید کرد: «اما با توجه به اینکه تاکنون رهبر اسرائیل(نتانیاهو) مسیر متفاوتی را در پیش گرفته، شاید او آماده عقب گرد و اتخاد موضع به سمت عملگرایی نباشد حداقل نه در صحنه عمومی و علنا. لابیهای حامی اسرائیل از قبیل آیپک شاید به رفع تنشها با اعضای دموکرات کنگره و ازسرگیری حمایت فراحزبی از اسرائل امید داشته باشند اما جمهوریخواهان تندرو از قبیل مالک ثروتمند کازینو و کمک کننده مالی مهمی چون شلدون آدلسون شاید خواهان تداوم بیشتر سیاست حزبی به نحوی باشد که نشان دهد حزب جمهوریخواه را به عنوان تنها دوست قابل اعتماد اسرائیل است».

«رابرت ساتلوف» مدی اجرایی بنیاد واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک که از اندیشکده‌های حامی اسرائیل است در این ارتباط گفت: «نتانیاهو نمی‌خواهد توافق ایران را معتبر و قانونی بداند. اسرائیلیها در میز مذاکره نبودند و آنها مقید به آنچه توافق شده نیستند».

البته مدیر این اندیشکده حامی تل‌آویو پیش‌بینی کرد که نتانیاهو به تدریج به سمت تحکیم «اقدامات برای بازدارندگی مشترک اسرائیل-آمریکا علیه ایران» حرکت کند.

ایگناتیوس مطلب خود را اینگونه به پایان می‌برد: «اکنون که اوباما آرا را بدست آورده(آرای کافی برای وتوی مخالفتها برجام)، او می‌تواند درباره چالش واقعی پیش رو فکر کند که همان اجرای موفق توافق ایران است خواه نتانیاهو دوست داشته باشد خواه نداشته باشد».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس