پدر این کودک سوری می گوید: دیگر در زندگی ام به جز سه تابوت و سه قبر دیگر چیزی نمانده است. من در کوبانی ماندگار می شوم و هر روز سر قبر خانم و بچه هایم می روم. پسرانم همه دارایی ام بودند و آنها را بیشتر از جانم دوست داشتم.

به گزارش گروه بین‌الملل مشرق، «ایلان کردی» اسم کودک 3 ساله سوری است که با والدین و برادرش از جنگ در عین العرب فرار کرده بودند و قصد داشتند از طریق دریا به جزیره «کوس» یونان بروند که قایق آنها در سواحل بودروم غرق شد و جسدش بر روی شن‌های سواحل ترکیه آرام گرفت.

«عبدالله کردی» پدر این کودک که در این حادثه همه اعضای خانواده خود را از دست داده با اشاره به اینکه سفر آن ها، برای حفظ جانشان در برابر حمله گروههای تروریستی به کشورشان بوده،
در مصاحبه ای با رادیو اسپوتنیک در مورد چگونگی رخ دادن این فاجعه گفت:

من با خانواده ام تا سال 2012 در دمشق زندگی می کردیم. زمانیکه جنگ در سوریه آغاز شد، تصمیم گرفتیم، به کوبانی فرار کنیم. پس از مدتی من برای کار به ترکیه رفتم و خانم و پسرانم در کوبانی ماندند. من هم کارهای ساختمانی را در استانبول شروع کردم.

سال گذشته گروه تروریستی داعش به کوبانی حمله کرد و من مجبور شدم، بدون وقفه خانواده ام را به ترکیه فراری دهم.

زندگی با درآمد ناچیز در ترکیه هم خیلی دشوار بود. خواهر بزرگترم در سوئیس و برادر بزرگم در کانادا زندگی می کنند. خواهرم پیشنهاد داد که پیش آنها برویم و من هم قبول کردم. من شخصی را پیدا کردم که از طریق او با قاچاق بر آشنا شوم، قاچاق بر ما را به بدروم فرستاد و گفت از اینجا ما به طور قاچاقی به یونان حرکت می کنیم.

قاچاق بر انسان در قبال هر فرد 1200 دلار گرفت و ساعت های تقریبا یک و نیم شب قایق ما همراه با 13 سرنشین دیگر سفر بی بازگشت را آغاز کرد.

وی گفت: پس از مدتی امواج قوی شد و یک قایق واژگون شد و صدای فریاد و کمک شروع شد، من تلاش کردم فرزندانم را آرام کنم. آنها خیلی ترسیده بودند و پس از مدتی قایق ما هم واژگون شد. تقریبا نیم ساعت آنها را روی آب در بغلم گرفته بودم، اما امواج قوی آنها را از من جدا کرد و غرق شدند. باز هم تلاش کردم، هر دوی آنها را پیدا کردم، اما آنها دیگر زنده نبودند. تقریبا سه و نیم ساعت روی آب بودیم و کسانیکه شنا بلد بودند، نجات یافتند.


وی در ادامه با بیان این که همه داراییش را در این حادثه از دست داده، گفت: هیس! کودک سوری خوابیده!

دیگر در زندگی ام به جز سه تابوت و سه قبر دیگر چیزی نمانده است. من در کوبانی ماندگار می شوم و هر روز سر قبر خانم و بچه هایم می روم. پسرانم همه دارایی ام بودند و آنها بیشتر از جانم دوست شان داشتم. من تصمیم سفر به اروپا را به خاطر خوشبختی و آینده آنها گرفتم.

انتشار تصویر کودکی با بلوز قرمز و دوپای کوچک که موج‌ دریا اورا نوازش می‌دهد موجی از احساسات مردمی جهانیان را برانگیخت به نحوی که بسیاری از رسانه های معتبر دنیا به بازتاب این حادثه پرداختند.

 در همین رابطه روزنامه ایندپبندنت با انتشار این عکس زیر آن نوشت: اگر عکس این کودک غرق شده موضع اروپا را در برابر مهاجران تغییر ندهد، چه چیزی تغییر خواهد داد؟


{$sepehr_album_30539}

روزنامه های داخلی نیز در شماره امروزشان، بخشی از صفحه نخست خود را به این حادثه اختصاص دادند.

{$sepehr_album_30540}

پیش از این دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در گزارشی اعلام کرده بود در سال جاری بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر در تلاش برای عبور از دریای مدیترانه جان خود را ازدست داده اند.

در این رابطه، فرانس تیمرمنس معاون رییس کمیسیون اروپا گفت: جامعه بین المللی به شدت در حمایت از مردم سوریه اهمال کرده و در این باره شکست خورده است.

با بالا گرفتن اعتراض ها به کشورهای اروپایی در رابطه با مرگ این کودک، «فرانسوا اولاند» رئيس جمهوري فرانسه و «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان، روز جمعه در نامه اي به رئيس کميسيون اروپا، خواستار اقدامات جدي براي حل بحران آوارگان شدند.

خبرگزاری فرانسه نیز در خبری اعلام کرد: «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، روز گذشته طی سخنرانی در نشست گروه 20 در آنکارا در واکنش به انتشار عکس و فیلم مربوط به کودک آواره سوری که جسد غرق شده وی در سواحل این کشور پیدا شده است، گفت: «کشورهای اروپایی که دریای مدیترانه را به گورستان مهاجران تبدیل کرده‌اند در برابر مرگ هر آواره‌ای مسئول هستند.»

در شبکه های اجتماعی نیز بسیاری از افراد در واکنش به این حادثه تلخ، با انتشار تصاویری از این کودک و دلنوشته هایی انزجار خودرا نسبت به سیاست های غلط کشورهای حامی تروریست و مدعیان حقوق بشر با هشتگ هایی همچون غرق کودک سوری ابراز کردند که در ادامه تعدادی از آن ها را مشاهده خواهید کرد.

{$sepehr_album_30536}

*پوگبا که یکی از بازیکنان مسلمان دنیای فوتبال است برای آواره ماندن مردم سوریه خیلی ناراحت است. او این عکس معنا دار را در فیسبوک خود منتشر کرده و برای آن نوشته است : « مردم کشورهای قطر، امارات، عربستان سعودی، کوبت، عمان و بحرین هیچ محل استقراری به پناهندگان سوریه ندادند. این کشور ها مشکلی را حل نمی کنند بلکه عامل وجود مشکل هستند. آنها باشگاه های منچستر سیتی و پی اس جی را با پول حرام خود خریدند تا این تیم ها نقابی روی صورتشان باشد.

آیلان، نماد مظلومیت مردم سوریه/ حقوق بشری که نیست!/ کودکی که دنیا را عزادار کرد/

*کریستیانو رونالدو ستاره ی فوتبال که در رئال مادرید بازی می کند نیز با انتشار عکسی به خانواده آیلان تسلیت گفت.

کودکی که دنیا را عزادار کرد/ واکنش‌ جهان به شهادت کودک سوری؛‌از کریستیانو رونالدو تا مهتاب کرامتی

* ووریا غفوری بازیكن تیم ملی ایران هم كه اصالتا كرد است، به این حادثه واكنش نشان داد و با انتشار عكسی از این كودك، نوشت: خدايا بهاى خواستن يك زندگى ساده اين است: يعنى توى اين دنياى بزرگت جاىی براى اين كودك و خانواده اون نبود. يعنى انسانيت در وجود مردمانت اينقدر كم شده كه اين كودك به اين شكل در دريايت غرق شود.يا الله ...

وریا پیش از این در زمان اشغال كوبانی توسط داعش هم از كشتار این گروه در كوبانی انتقاد كرده بود.

*لیلا حاتمی نیز با انتشار عکسی از آیلان در اینستاگرام خود نوشت: «خدایا خجالت‌زده‌ام»

*مهتاب کرامتی بازیگر زن سینمای ایران نیز در دلنوشته ای از این اتفاق ابراز تاسف کرد:

بايد روي ساحل دراز مي‌كشيد و به صداي موج‌ روي شن‌ها گوش مي‌داد. بايد دنبال گوش‌ماهي‌ها مي‌گشت و بزرگ‌ترين آنها را در دست‌هاي كوچكش مي‌گرفت و لبخندزنان صداي دريا را مي‌شنيد. حتي مي‌توانست خانه شني بسازد يا با پاهاي برهنه كوچك سرشار از خوشي، به سمت آب بدود و ذوق كند. بايد بازي مي‌كرد؛ شبيه همه بچه‌هاي خوشبختي كه جهان ميدان بازي آنهاست. همه بچه‌هايي كه شب‌ها با صداي آرام لالايي مادر و قصه‌هاي افسانه و پري مي‌خوابند و صبح، با جهاني در صلح در آغوش، براي يك روز تازه چشم باز مي‌كنند.

شبيه بچه‌هايي كه نمي‌دانند جنگ چيست يا صداي ترس را نشنيده‌اند. بايد شبيه يك كودك خوشبخت بود؛ سرشار از كودكي، صلح، آرامش، خوشبختي و زندگي. بايد تعريف زندگي مي‌شد؛ نشانه زنده بودن. مرگ خيلي بزرگ‌تر از آغوش كوچك خوابيده در ساحل است.

مرگ خيلي بزرگ‌تر از دست‌هاي كوچك بي‌پناه نشسته در ساحل است. مرگ خيلي بزرگ‌تر از كودكي است كه همه كودكي‌اش، همه زندگي‌اش را در پناه يك ساحل جا داده و پشت درياها تنها تصوير جنگ و هراس و درد دارد. دست‌هاي كوچكش نبايد اينقدر بي‌پناه روي شن‌هاي خيس مي‌نشست و دريا آغوشش را براي هراس و مرگ او باز مي‌كرد.

اما انگار تنها مرگ، هديه دست‌هاي كودكانه‌اي است كه زندگي طلب مي‌كرد. تنها مرگ عروسك ميدان بازي معصومانه او در جهان پر از خشونت و درد است. انگار تنها مرگ است كه مي‌داند ترس چيست و هرشب با قصه تازه‌اي از هراس خوابيدن يعني چه. تنها مرگ است كه آنقدر دقيق و دوستانه، مي‌داند زندگي در جهاني كه آدم‌هايش چشم‌ها را به روي هراس و تنهايي كودك وحشت‌زده از ويراني و جنگ بسته‌اند، يعني چه.

اين مرگ عزيز، اين مرگ آرام نشسته در جهان كودكي‌اش، شبيه يك خواب طولاني پر از روياي ماهي‌ها و صدف‌ها، خودش را در آغوش كودك او جا كرده تا جهان، نه از ترس او كه از فراموشي خودش در اندوه و غم برود. جهاني كه براي صلح، براي زندگي مي‌خواستيم و حالا، تنها پناهش ساحل دريايي است كه پري‌وار كودك هراسيده‌اش را در آغوش مي‌گيرد و تمام. مرگ دوست خوبي است برايش؛ نه آنقدر بي‌وفا كه هراس‌هاي او را نبيند و نه آنقدر فراموشكار كه چشم روي تمام سياهي‌ها ببندد.

مرگ دوست خوبي است، آنقدر كه مي‌داند در جهاني خالي از صلح، در جهاني با فراموش‌كاري و بي‌تفاوتي آدم بزرگ‌ها، در جهاني كه بايد مدام و مدام از مرزهايش به سوي ساحلي امن فرار كرد، تنها دوست بي‌رياي كودكي است كه هرروز صبح چشم‌هايش را با ترس باز مي‌كرد و هرشب با نواي لالايي ترسيده مادر مي‌خوابيد. مرگ دوست خوبي است، ببنيد چقدر آرام سر بر ساحل آرامشش گذاشته و ديگر نه مي‌ترسد و نه فرار مي‌كند. خواب است، بگذاريم آرام بخوابد و آرام آرام زيرلب زمزمه كنيم: «ما نگاه، ما هيچ».

*نوید محمدزاده، بازیگر، با انتشار عکس جنازه این کودک به زبان کردی نوشته است: «آیلان گیان، هناسم، برا گورای بیچگم، خه وت خوش، آرام بخواب شیر مرد کورد.»

*الهام پاوه‌نژاد، بازیگر اما در اقدامی متفاوت بدون انتشار هیچ عکسی درباره این اتفاق نوشته است: «به بهانه عکس زهرآگین طفل قربانی جنگ… نه توان دیدن دوباره عکس را دارم و نه توان عکس‌های مشابه سازیش که چیزی از زهر تصویر اصلی کم نمی‌کند… خوش به حال سنگ … تورو خدا این بی‌رحمی را آنقدر پخش نکنید که دیدنش عادی شود.

*گروهی از شاعران جوان انقلابی کشورمان نیز با سرودن اشعاری، تلاش کردند رنج پناهجویان سوری را با زبان هنر بیان کنند.


در امتداد ساحل و شن های تفتیده
در این میانه کودکی آرام خوابیده
آغوش دریا همچو مادر گرم و پر احساس
دور تن کودک لباس موج پیچیده
این خستگی راه, با او مانده تا حالا
طوفان ظلمی شهر او را در نوردیده
اینجا کنار ساحلی امن است! لالایی!
خوابی که آرام است از افکار شوریده...
باید ستایش کرد, سکوتِ بغض ها را؟
با مرگ های این چنین در هم تنیده
اینجا تو شاهد باش دریا, داشت میخندید
این کودک آواره ی بر خاک غلطیده
ظلمی چنین عریان و بی پروا و شیطانی
آیا کسی در روز های عمر خود دیده؟
آری شبیه اش را زنی ، غرق غم و اندوه
در اوج امواج بلا ، در کربلا دیده

*در همین رابطه خانم بشری صاحبی از شاعران خوش ذوق کشور نیز ابیاتی را سرودند:

بيا دنيا! بيا بر چشم خود بگذار عينك را
ببين سيل ستم _ كه جمع گشته اندك اندك_ را

كسي در مزرعه پامال كرده خوشه را... اين غم
به درد آورده حتى قلب بي جان مترسك را

بيا يك لحظه بغض تلخ كودك را تصور كن
كه از دستش گرفته ناگهان موجي، عروسك را...

شده از اشكهايش قلب دريا غرق دلشوره
به گوش موج خوانده نبض او فرياد موشك را ...

به روي دامن امواج ، كودك ناز خوابيده...
شنيده جاي لالايي، صداي جيرجيرك را...

شبيه مادرش، آرام؛ ساحل نيمه هاي شب
گرفته بين آغوش اين گل بي جان و كوچك را

نميسازد چرا قلعه شني بر دامن ساحل؟
نميگيرد چرا در دستهايش بادبادك را...؟

به جاي سينه ي سنگ مزار او، تمام عمر
به دست آب بايد بسپرم گلهاي ميخك را

يقين دارم مي آيد او كه نام ديگرش عشق است...
مي آيد تا بگيرد انتقام هرچه كودك را...

*همچنین حسین جنتی شاعر جوان کشورمان هم شعری را در وصف «ایلان »  سروده است.

تورا

نه کوسه درید و نه آب دریا خورد

تو آن کنایه ی تلخی

که در شبی غمگین

زبان موج ، به تدریج بر لبت آورد؛


"تو چشم بخت منی!

اینچنین به خواب مرو

تو آبروی جهانی!

به روی آب مرو!"


و بالاخره جسد کودک سوری که سه روز پیش پس از واژگونی قایق حامل آنها در ساحل ترکیه در دریای مدیترانه غرق شده بود، صبح امروز در شهر عین العرب واقع در شمال استان حلب سوریه تشیع و به خاک سپرده شد.

هیس! کودک سوری خوابیده!

هیس! کودک سوری خوابیده!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    1 0
    مرگ بر اردوغان ریاکار منافق
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    در این زمان خانم بازیگر ایرانی که با ادعای دفاع از کودکان خودنمایی میکرد و حتی با همین ادعا در برج میلاد آواز خواند، مشغول عکس انداختن با ماشین های مدل بالای غربی و نمایش و تبلیغ اونا برای مرم است....
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    خدا لعنت کند مسببین کشتار مردم مظلوم بخصوص مردم سوریه یمن عراق افغانستان
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    تف به ذات حرامزاده های وهابی آل سعود و داعشی های کفتار صفت کاسه لیس آنها
  • احمد ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    جالبیش اینه میگه مسئولیت برعهده اتحادیه اروپاست / یکی نیست بگه آخه...، اگه پشتیبانی تو از داعش نبود الان این اتفاقا نمی افتاد
  • ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    اینا هم دیدن همه جهان رو این مسئله یکی شدن گفتن مثلا ما هم یه چیزی گفته باشیم / ووگرنه خانم لیلا حاتمی و کرامتی الان 4 ساله همش توی جشنواره ها و رسانه ها هستن ، چرا یه سری از درد و رنج مظلومای سوری و عراقی چیزی نگفتن .. چرا الان که از رونالدو تا اولاند موضع گیری کردن ، یادشون افتاده خجالت بکشن
  • نا شناس ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    مشرق،شما که ادعا داری نظر منم نشر کن.ای بدبخت ،برو توی اینترنت سرچ کن و ببین چند میلیون پناهجو را اردوغان در خاک ترکیه پناه داده است؟از آن پناهجویان چرا در کشورهای منفور و حامی تروریسم عربی نیستند؟؟چرا اروپایی ها آن ها را نمیپذیرند؟؟آیا کشور ما در باره آنها اقدامات موثری انجام داده است؟؟بدبخت عقده ای چرا بدون کوچکترین فکری هر چی گفته اند،به زبان میرانی؟
  • اسی خطر ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    این شیوخ عربستان حرومزاده خوب نگاه کنن . . .
  • محمد ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    حیف است که داعشی ها, حیف است که تکفیری ها, حیف است که اردوغانی ها, حیف است که ال سعودی ها, حیف است که ال خلیفه ای ها, حیف است که مستکبرین حیف است که اسراییلی ها با مرگ طبیعی بمیرند حیف است که با گلوله بمیرند حیف است که تکه تکه شوند حیف است که خاکستر شوند خداوندا ارزو دارم ظهور امام زمان عج رو بزودی ببینیم وشاهد انتقام ایشان از اولین کافر زمان تا اخرین کافر زمان باشیم الهی امین اللهم عجل لولیک الفرج
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    لعنت به اردوغان
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    مرررررررررگ بر ترکیه ..
  • ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    آقای ناشناس که از مشرق انتظار داری نظرات جاهلانه ات را منتشر کند تا از اردوغان نوکر اسرائیل و دشمن قسم خورده شیعیان (که امیدوارم با همو محشور شوی) حمایت کنی! اردوغان باعث و بانی تمام خون های ریخته شده (از زن و مرد و کودک)، آوارگی تمام مردم سوریه و خرابی خانه و کاشانه آنها است! حالا چند تا از آنها را برای عوام فریبی و جذب نیرو پناه داده است چه فایده؟ مثل دزدی که تمام اموال صاحب خانه را ببرد و از همان اموال به صاحب خانه مفلس و بیچاره شده اندکی صدقه بدهد!!!!!!
  • داودی ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    بد به حال روزگار
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    انشاءالله زمینه های ظهور نزدیک است وامام خوبیها خواهد آمد ودست ظالمین را قطع خواهد کرد . برای فرجش بعد از هر نماز دعا کنید وبرای سلامتی آنحضرت یکصد صلوات نذر نمایید .
  • ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    یـــــــا مهــــــــــــــدی (ع) عجل علی ظهورک
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    قاتلا میگند متاسفیم، تا محکوم نشوند! این وسط نمیگند که چرا این بابا که زن و بچه اش در دریا کشته شدند، از خانه اش فراری شده! در این میون چند تا «مامانم اینا» هم برای ادامه عضویت در صندوق خوبیهای علنی مزورانه و جنایتهای یواشکی سازمانهای عریض و طویل جامعه جهانی!، با اونا هم صدا میشند! که اِوا متاسفیم! بیشتر از اینم بگند، شغلشون و دوستان غربیشونو از دست میدند! خلاصه نون توی اعتراضات بی خطره! مثل چالش آب یخ! و ... مهم مدِ اگه خاک بر سری هم باشه، بازم مد میشه، چون از اون ور اومده !!!
  • محمد ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    کوچولوی قشنگم یعنی توی دنیای به این بزرگی یه جا واسه اون بدن کوچوی تو نبود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ که اینطوری مظلومانه و غریب توی ساحل خوابیدی.از دیروز که عکستو دیدم خواب و خوراک ندارم امیدوارم مسبب های اوارگی و مرگ تو هرچه زودتر تقاص کاراشونو بدن اگرچه مطمئنم مرگ تو فرشته کوچولو جرقه ای میشه برای اینکه فکری به حال سوریه و بقیه جنگ زده ها بشه امیدوارم
  • یه دوست ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    خیلی حالم گرفته ..........نمادش کنید
  • صلواتی ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم نهضت جهانی صلوات
  • شهرام ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    مرگ بر آمریکا و اذناب پلیدش (اسرائیل ، عربستان ، اردوغان ، قطر و تکفیری ها ) که عامل اصلی این جنایت ها هستند
  • حمید ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    اینجاپای انسان درمیان هست خدایا لعنت برکسانی که اتش جنگ را به راه انداختند
  • محمدمهدی ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    ناشناس13:56 یه طوری میگه اردوغان اسکانشون داده انگار خیلی وضع آواره ها خوبه،خودت یه سرچ بکن تا بفهمی اونا دارن با چه ذلتی توی ترکیه زندگی میکنن...
  • ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    1 0
    الان شیرین عبادی کدوم گوریه ؟ چرا لال شده ؟ بیانیه اینجا بصرف نیست ؟
  • ناشناس ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    مرگ بر اردوغان که داعش را به جان ملت سوریه انداخت
  • ایران ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    اسلام و قران بزرگترین راهنما است. امتهای اسلامی برادرند. این دلیل خوشبختی و پیروزی انان در برابر غرب است. غرب هر روز در باتلاق فرو میرود و مسلمین سرافراز میشوند.
  • عادل ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    یه ضرب المثل عربی میگه تو کوری یا خودت رو به کوری میزنی، پست فطرتها مگه همین شماها نبودین که با کمک آمریکا و سگ ولگردش آتش جنگ خانمان سوز رو علیه مردم مظلوم سوریه راه انداختین و بعدش همین اتحادیه اروپا کرور کرور سلاح و مهمات رو فرستادین به سوریه و دادین دست کسایی که خصلت ددمنشانشون تو کل تاریخ بی سابقه بوده حالا شدین دایه دلسوزتر از مادر، بابا این معصوم که غرق شد، اونهمه کودک معصوم و بی پناه که آواره، بی خانمان، معلول تا آخر عمر........مرگ بر حقوق بی بشر
  • ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    من امروز این عکس دیدم ار عصر تا حالا حالم گرفته شده من سه کودک دارم که هم سن سال این پسربچه اان خدایا خودت پناه همه کودکان باش
  • دیده بان ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    خانم بشری صاحبی خدا قوت و حتما حتما مي آيد او كه نام ديگرش عشق است و مي آيد تا بگيرد انتقام هرچه كودک را و از اعماق وجود فریاد میزنیم اللهم عجل لولیک الفرج
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    درست است که این اتفاق فاجعه است و دل هر انسانی را به درد می آورد ولی گول نخورید در روز ده ها کودک و پیر و جوان به خاک و خون می غلتند و این فضای مجازی افکار عمومی را از اصل ماجرا دور میکند خدا لعنت کند داعش و اربابش آمریکا را .
  • فرزند خاک ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    مصوب کشتار و اواره شدن مردم سوریه خود مردم سوریه هستنن که یکپارچه نیستن و شخص بی لیاقت بشار اسد کلا در هر جای دنیا اگه بر ملتی ظلم بشه دلیلش چند دستگی و متحد نبودن اون ملته
  • علی ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    بغضم گرفته من پسر همسن اون دارم دو روزه داغونم ادم لب دریا بغلش میکرد و یه دل سیر گریه میکرد تا اروم میشد کاش روزی برسه تو جهن هیچ جنگ و خشونتی نباشه و همه کودکان جهان در صلح و ارامش و خوشبختی زندگی کنند
  • عبدالله ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    ای شیخ نشین‌های ملعون که داعش را به کمک کفّار غرب پرورش دادید و این جنایت‌ها را مرتکب شدید! منتظر عذاب دردناک الهی در دنیا و آخرت باشید. شما ای کودن‌های داعش برای رفاه و عشرت چه کسانی دنیا و آخرت خود را خراب کردید؟ (بای ذنب قتلت)
  • morteza ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    درجواب نا شناس ۱۳:۵۶ یجوری حق به جانب صحبت میکنی ...!!!! اگر اردوغان به فکر اشغال سوریه نمیفتاد نیاز نبود به پناهجوها جا و مکان بده....!!!!!!!!!!!!
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    لعنت بروهابیت داعش حرومزاده
  • محمود ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    بسم الله* کجا داند حال ما ، سبک بالان ساحل ها... السلام علیک یا باب الحوائج یا علی اصغر (ع) اللهم عجل لولیک الفرج
  • ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    1 0
    ای خدا چقدر وحشتناکه.ای خدا چه برسر زمینت آورده اند. آرامش.کجاست.خدایا در ظهورش تعجیل کن.آمین
  • مسلم ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    از زمین و زمان زده شدم من این تصاویر ندیده بودم تا یبار دیدم واسه بار دومش حرعت نگاه کردن نداره خدایا حاله دوربری های این فرشته چطوره خدایا
  • Fatiiiii ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۹
    1 0
    واقعا از ته دلم ناراحت شدم.به خانواده این پسر کوچولو تسلیت میگم(╯︵╰,)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس