کد خبر 462832
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۶

رییس مجلس شورای اسلامی درباره سند برجام گفت:اشکالات روشن و بسیاری از مربوط به محدودیت هاست اما واقعیت قضیه این هست که می خواهیم آن را دستاوردی بدانیم هر چند دو طرف هم ممکن است از آن راضی نباشند ولی به هر حال یک راه حلی بوده و باید آن را برای رفتاری سنجیده تر در آینده پایه قرار دهیم.

به گزارش مشرق، دکتر علی لاریجانی در پایان سفر شش روزه خود به نیویورک برای شرکت در چهارمین اجلاس روسای مجالس جهان ، در مصاحبه با رسانه های ایرانی مستقر در سازمان ملل درباره حضور در اجلاس چهارم روسای مجالس جهان نیز گفت: این اجلاس متناسب با شرایط منطقه ای و بین المللی، حضور قابل توجهی را شاهد بودیم که نوعی رابطه میان دموکراسی و صلح و توسعه پایدار جستجو شود.

وی به آرای مختلفی که در این کنفرانس مطرح شد، اشاره کرد و گفت: ما نیز دیدگاه جمهوری اسلامی ایران را مطرح کردیم که در حاشیه اجلاس، نشست ها و گزارش هایی از وضعیت آب و هوا، محیط زیست، جنسیت با توجه به نقش پارلمان ها، نحوه مشروعیت پارلمان ها و اقبال مردم به این موضوع وجود داشت.

تاکید بر دغدغه قابل توجه همتایان اروپایی درباره مشارکت جوانان در انتخابات

دکتر لاریجانی دغدغه همتایان اروپائی خود درباره مشارکت جوانان در انتخابات را قابل توجه خواند و گفت: برای من بسیار جالب بود که برخی از روسای پارلمان های اروپایی می گفتند که یکی از دغدغه های آنان این است که چگونه جوانان به حضور در انتخابات حساس شوند و شرکت کنند.

وی افزود: وقتی برای آنها آمار مشارکت جوانان ایران را یادآوری می کردیم و البته آنان خودشان می دانستند که ضریب مشارکت مردم ایران در انتخابات بالای هفتاد درصد است، آنها می گفتند که اینگونه علاقمندی برای حضور در انتخابات بسیار جالب است چون در اکثر کشورها ، سطح مشارکت پنجاه درصد یا زیر پنجاه درصد است لذا تلاش دارند به نوعی مشارکت مردم درانتخابات را بالا برند.

رئیس مجلس شورای اسلامی به دیدارهای جانبی خود با مقامات سازمان ملل و همتایانش اشاره کرده و گفت: در حاشیه این کنفرانس فرصتی بود تا با آقای بان کی مون و آقای صابر حسین چودری رئیس اتحادیه بین المجالس و نیز دیگر روسای مجالس کشورها اعم از اروپایی، عربی یا آفریقایی گفتگو کنیم و از نقطه نظرات آنها و نحوه توسعه همکاری های دو کشور و همچنین نظراتی که بتواند به همکاری های منطقه ای منجر شود، آگاه شویم.

دکترلاریجانی به مصاحبه با رسانه های آمریکائی و منطقه ای اشاره کرد و گفت: در این سفر از ظرفیت برخی از صاحب نظران رسانه ای در آمریکا نیز استفاده شد، افراد موثر آنها صحبت ها و مصاحبه هایی داشتند و درباره فضای منطقه ای و درگیری ذهنی که به وجود آورده است، مورد توجه واقع شد.

وی افزود: طبیعی است که در زمینه مسائل هسته ای، توافق هسته ای و سرنوشت آن در دو پارلمان آمریکا و ایران هم جستجوهایی وجود داشت که البته باید مقداری زمان داد تا ببینیم چه نتیجه ای حاصل می شود.آنها نباید بنا را بر این بگذارند که اصطلاحاً بخواهند کلک بزنند چون این می تواند خیلی شرایط را تغییر دهد.

رهبری مصلحت را در حضور مجلس در جریان بررسی برجام می دانند/ارجاع برجام به کمیسیون های ذی ربط برای بررسی جامع و چندگانه

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در نیویورک که نظر وی را درباره سخنان مهم روز پنجشنبه مقام معظم رهبری در جمع اعضای مجلس خبرگان با موضوع هسته ای جویا شد ، افزود: من از قبل هم از نظر ایشان مطلع بودم و قبلا هم به من فرموده بودند و می دانستیم که مصلحت را در همین مسیر می دانند..

وی تاکید کرد: به همین جهت هم ما در مجلس کمیسیونی را برای همین کار در نظر گرفتیم وکمیسیون مشغول بررسی است و در کنار این کمیسیون ، کمیسیون امنیت و دیگر کمیسیون ها نیز با توجه به چندجانبه بودن این سند مشغول فعالیت هستند.

دکترلاریجانی به ارتباط توافق هسته ای به دیگر کمیسیون های مجلس نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر این، چون این موضوعی چند وجهی بود و به بخش های اقتصادی و انرژی هم مربوط می شد، به کمیسیون های ذیربط هم ارجاع شده است که آنها هم نظراتشان را بدهند و برآیندی از مجموعه این نظرات به مجلس ارائه شود.

وی احتمال داد که در فاصله چند هفته آینده، کمیسیون های مجلس نیز نظراتشان را منتقل خواهند کرد و اوائل یا اواسط مهر، مجلس بتواند درباره این موضوع بحث کند و به یک نظری برسد.

سندبرجام با وجود تمامی ایرادها باید پایه رفتارهای سنجیده تر در آینده باشد

رئیس مجلس درباره به حدنصاب رسیدن آراء سناتورهای آمریکائی برای امکان وتوی اوباما بر هرگونه رد توافق هسته ای در کنگره نیز گفت: آمریکائی ها ساختاری برای خود دارند  که از ترتیبات تصمیم گیری آنهاست ولی مهم به نظر من این است که به این نکته توجه کنیم که این یک سندی است که بر اساس تعهدات دو طرف تدوین شده است.

لاریجانی به الزامات طرفین در برجام اشاره کرد و گفت:  به هر حال در این سند گفته شده است که طرف های دیگر، این کارها را چه در مورد رفع تحریم ها و چه درمورد همکاری های دیگر با ایران در مسئله هسته ای یا مسائل دیگر انجام دهند در کنارش هم ایران یکسری محدودیت هایی را پذیرفته است.

وی درباره آنچه اشکالات توافق هسته ای می نامند نیز گفت: اشکالات روشن و بسیاری از آنها مربوط به محدودیت هاست اما یک وقت به این سند به این شکل نگاه می کنیم که واقعیت قضیه این هست و می خواهیم آن را دستاوردی بدانیم هر چند دو طرف هم ممکن است از آن راضی نباشند ولی به هر حال یک راه حلی بوده و باید آن را برای رفتاری سنجیده تر در آینده پایه ای قرار دهیم.

لحن برخی مقامات آمریکا درباره توافق هسته ای جنگ طلبانه است/ آمریکایی ها به روی دیگر سکه نیز توجه کنند

رئیس مجلس شورای اسلامی به اظهارات برخی مقامات آمریکا که با لحنی جنگ طلبانه درباره توافق هسته ای صحبت می کنند نیز واکنش نشان داد و گفت: این روزها می بینم که برخی از مقامات آمریکایی، به طور مستمر بیاناتی دارند که درباره جنگ طلبی است که من واقعا هیچ توجیه عقلانی برای آن نمی بینم

وی افزود: اولا اگر کسی به دنبال جنگ باشد که این قدر درموردش حرف نمی زند، پس این یک کار تبلیغاتی است، حال سوال این است که چرا فضای رفتاری را طوری تنظیم کنیم که همواره از درونمان بوی جنگ بیاید، از این حرف ها چقدر فایده دیده ایم؟

دکترلاریجانی توجه به آن روی سکه را پیشنهاد کرد و گفت: نقطه دیگر این است که تصور می کنم می توانند همین سند را بگویند که اجراء شود و ضمناً راه های دیگری را برای لغو تحریم ها جستجو کنند.

آمریکایی ها کلک نزنند/ کلک های آمریکا از تیررس نگاه ملت ایران دور نمی ماند

دکترلاریجانی  با هشدار به آمریکایی ها که در تلاشند به بهانه توافق هسته ای و یا مسائل دیگر، دشمنی دیرینه خود ضد ملت ایران را بروز دهند ، گفت: آنها تصور نکنند که اگر اقدام نسنجیده ای در مسئله هسته ای انجام دهند یا به بهانه دیگری که ظاهرش مسئله هسته ای نباشد ولی باطنش رفتاری کینه ورزانه است ، این قبیل رفتارها از تیر رس نگاه ایران خارج خواهد بود

رئیس مجلس درباره نوع نگاه به متن توافق هسته ای نیز گفت:  دوستان ما در مجلس و یا صاحب نظران یا سیاستمداران اهل قلم در ایران بیشتر به این سند  توجه دارند ولی باید به وجه بیرونی و بین المللی آن و توطئه هایی که دارد در بیرون شکل می گیرد نیز توجه کنند و فقط در حوزه مواضع داخلی آن ننشینند.

وی افزود: اینکه عده ای مترصد هستند طوری با این سند مواجه شوند که همین سند را تخریب کنند و از درونش چیزی در آورند، لذا به تحرکات بیرونی که من در فرمایشات رهبر معظم انقلاب می بینم که کلیت موضوع را از منظر رفتارهای بیرونی دارند مورد توجه قرار می دهند، خیلی مهمتر از بعضی از ایرادهایی است که در داخل این سند که مشهود است.

لاریجانی همچنین گفت: در کاووش های بیشتر در این سند نیز معلوم نیست که چیز بیشتری درآید، در چند زمینه، اشکالاتی در آن وجود دارد ولی باید ارزیابی از کلیت آن باشد و این سند را از دست اندازی های بیرون صیانت کنیم که آنها این را به یک مسئله تبدیل نکنند که فشار دیگری به ایران وارد کنند.

دیداری با سناتورهای آمریکایی نداشته ام

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری ایرنا از رئیس مجلس مبنی بر این که آیا در این سفر درخواست دیداری هم از سوی سناتورهای آمریکائی داشتید، گفت:من دیداری در این زمینه نداشتم، یعنی در شرایط  کنونی، نه ضرورتش را می دیدم و شاید مصلحت  هم در شرایط کنونی، همین بود لذا فکر می کردم تا همین حدی که در سطح رسانه ها یا برخی افرادی که صاحب نظر بودند و می توانستند کمک کنند، به نظرم کفایت می کرد.

وی افزود: علاوه بر جلسه ای که عصر پنجشنبه با رهبران ادیان ابراهیمی داشتم، در انجمن آسیایی نیز افراد خبره ای از گروه های دیگر وجود داشتند و نظراتشان را گفتند من هم نظراتی را که فکر می کردیم لازم است، بیان کردم و همان کفایت کرد.

ایران نسبت به سرنوشت منطقه و مسلمان ها احساس مسئولیت دارد/مردم سوریه باید خود برای کشورشان تصمیم بگیرند

رئیس مجلس در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار خبرگزاری صداوسیما که نظر او را درباره سخنان ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل که ریاست ماه سپتامبر جاری بر شورای امنیت را عهده دار شده و تاکید کرده است که گروه تماس بین المللی برای سوریه، بدون حضور ایران به اهدافش نمی رسد، گفت: این فقط روسیه نیست که این نظر را دارد بلکه با کشورهای دیگر از اروپایی ها یا کشورهای منطقه ای در دیدارهایم هنگامی درباره سوریه صحبت می شد ، نگاهشان این بود که برای حل و فصل این مسائل مخصوصا در مبارزه با جریانات تروریستی و مسئله سوریه، اتکای ما به شماست و ما خیلی مشتاق نیستیم کار جدیدی برای خودمان درست کنیم.

وی افزود: ما احساس مسئولیت نسبت به سرنوشت منطقه و مسلمان ها داریم و از منظر مسئولیت پذیری آمادگی داریم تا آنجائیکه می توانیم، به حل و فصل این مسئله کمک کنیم ولیکن ما اختلاف نظراتی را با برخی از این کشورها داریم که آنها به دنبال ساده انگاری درباره این مسئله هستند که مثلا چند نفر در اتاقی بنشیند و بگویند فلانی برود و فلانی بیاید و این تغییرات صورت بگیرد.

لاریجانی تصریح کرد : درباره یک مملکت نمی توان اینطور نظر داد و حتی یک روستا را هم نمی شود اینطوری اداره کرد ، چه رسد به کشور بزرگی مثل سوریه که حتما رای مردم در آن اصل است.

وی افزود: سیاست جمهوری اسلامی این است که مردم سوریه، مردمی رشید و بالغ هستند و خودشان می توانند درباره سرنوشت شان تصمیم بگیرند و البته توصیه ما همیشه این بوده است که همه گروه ها و دسته جات در آینده سوریه در دولت نقش داشته باشند.

رئیس مجلس به تشابه این توصیه ایران در سوریه امروز و عراق دیروز اشاره کرد و گفت: ما این نظر را درباره عراق هم وقتی که به سوی دموکراسی حرکت کرد، توصیه ما همیشه همین بود که همه فرقه ها در حکومت نقش داشته باشند.

وی افزود: ولی مهمتر از همه اینها، مبارزه با جریان تروریستی است که بخشی از سوریه و بخشی از عراق را گرفته است و یک عده به جای اینکه به این مسئله اصلی بپردازند، به حواشی می پردازند.

 

دکترلاریجانی تاکید کرد: نمی خواهم بگویم که اصلاحات در سوریه یا در جاهای دیگر لازم نیست ولی عقل ایجاب می کند که در این مسئله اولویت بندی شود و نهایتا هر راه حلی درباره سوریه بخواهد انجام شود ، باید راه حلی باشد که مبارزه با تروریسم در آن وجود داشته باشد.

آمریکا باید از سابقه سوء به کارگیری نیروهای زمینی در عراق و افغانستان در مورد سوریه عبرت بگیرد

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه المیادین که نظر ایران را درباره سخنان اخیر جان کری مبنی بر احتمال استفاده از نیروی زمینی در سوریه جویا شد ، تاکید کرد: به کارگیری نیروی زمینی در این قبیل کشورها چه در افغانستان و چه در عراق، سابقه خیلی سوئی وجود دارد که آمریکایی ها از نیروی زمینی استفاده کردند چون هم خودشان را دچار چالش کردند و هم به مردم آنجا خسارت زدند.

رییس قوه مقننه افزود: علاوه بر این، کمک کردند به جریان های تروریستی که در آنجاها رشد کنند ، در مسئله سوریه همین وضع وجود دارد ، استفاده از نیروی زمینی در جائیکه آنقدر آشفتگی در آن وجود دارد و جریان های تروریستی متعددی در آنجاها هستند، هیچ کمکی به حل موضوع نخواهد کرد.

وی تاکید کرد: بعید می دانم که نیروی زمینی آمریکا وارد آنجا شود بلکه آنها می خواهند گروه دیگری را آموزش دهند و آنها را به عنوان مبارز معتدل و از این اسم هایی که الان جعلی شده است، با فشار وارد سوریه کنند که این ، نتیجه اش به نظرم روشن است و اینها به مرور تبدیل می شوند به گروه تروریستی دیگری و آن زمان به جای آنکه سه مسئله را حل کنیم، باید چهار مسئله را حل کنیم ، چون این گونه کارها راه حل معقول و سنجیده ای نیست.

پیام رهبر انقلاب به جوانان غربی حاوی نکات بسیار مهمی است

خبرنگار شبکه انگلیسی زبان پرس تی وی نیز پیام رئیس مجلس به جوانان غربی را جویا شد که لاریجانی به پیام اخیر رهبر معظم انقلاب خطاب به این جوانان اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب، پیام مبسوطی را خطاب به جوانان در کشورهای مختلف ارائه کردند که نکات مهمی در آن وجود داشت.

رییس مجلس شورای اسلامی در این خصوص افزود: توجه به معنویت، اخلاق و مسئولیت پذیری عناوین مهمی بود که ایشان در پیامشان مطرح کردند و فکر می کنم در شرایط امروز که عصری است که جوانان تلاش می کنند که دریچه های جدیدی از فعالیت و رشد را برای خودشان جستجو کنند، فهم اینکه کدام بخش ها خلاهای واقعی است، برای زندگیشان خیلی مهم است.
منبع: خانه ملت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    نه جون من نميشه، حالا برو يه ديدار داشته باش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس