کد خبر 462351
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵

مراسم رژه بزرگ نظامی در چین به مناسبت هفتادمین سالگرد پیروزی بر ژاپن در جنگ جهانی دوم ، امروز پنجشنبه در حالی در میدان تیان آنمن پکن برگزار شد که اغلب رهبران کشورهای غربی از شرکت در این مراسم خودداری کردند.

به گزارش مشرق از خبرگزاری رویترز از پکن، شی جینپینگ رئیس جمهور چین طی سخنانی قبل از آغاز مراسم در لحنی آشتی جویانه اعلام کرد چین شمار نیروهای نظامی خود را تا سیصد هزار نفر کاهش خواهد داد. این کاهش شامل یکی از بزرگترین ارتش های جهان خواهد شد که کارشناسان شمار آن را در حال حاضر بالغ بر دو میلیون و سیصد هزار تن برآورد می کنند.
رئیس جمهور چین در عین حال هیچ جدول زمانی برای کاهش نیروهای نظامی چین اعلام نکرد افزود پکن همواره در مسیر توسعه صلح آمیز گام بر می دارد.
پس از این اظهارات رئیس جمهور چین در جایگاه ویژه قرار گرفت و مراسم رژه بزرگ نظامی با حرکت سربازان و کاروان خودروهای زرهی در میدان تیان آنمن آغاز شد.
بیش از دوازده هزار نظامی که اغلب آنها چینی هستند به اضافه گردان های نظامی از روسیه و برخی دیگر از کشورهای جهان در این رژه نظامی شرکت دارند. در مراسم امروز همچنین دهها فروند موشک های بالستیک ، انواع تانک و خودروهای زرهی که پیشتر هرگز در انظار عمومی به نمایش در نیامده بودند ، رونمایی خواهند شد. افزون بر آن قرار است جت های پیشرفته جنگی و بمب افکن ها بر فراز منطقه برگزاری رژه به پرواز در آیند.
در میان تسلیحات چینی که امروز برای نخستین بار به نمایش در می آیند ، نوعی موشک بالستیک ضد کشتی به نام دونگ فنگ- 21 دی قرار دارد که گفته می شود قادر است با یک اصابت یک ناو هواپیمابر را نابود کند.
همچنین در محل رژه ، دهها موشک بالستیک قاره پیما مانند دی اف- 5 بی و دی اف - 31 ای و نیز نوعی موشک بالستیک میان برد به نام «‌ گوام کیلر»‌ quotation mark Guam killer quotation mark ( با اشاره به پایگاه دریایی آمریکا در اقیانوس آرام ) دیده می شوند.
برای شی جینپینگ برگزاری این رژه موجب انحراف افکار عمومی از برخی وقایع ناگوار مانند سقوط بازار سهام ، کاهش آهنگ رشد اقتصادی و نیز انفجارهای اخیر در یک انبار مواد شیمیایی در این کشور محسوب می شود که دست کم 160 کشته بر جا گذارد.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و برخی از دیگر رهبران جهان که روابط نزدیکی با پکن دارند ، مانند عمر حسن البشیر رئیس جمهور سودان در این مراسم شرکت کرده اند.
به گفته کارشناسان اغلب رهبران غربی به علت ناخرسندی از فهرست میهمانان و نیز نارضایتی از پیام های تلویحی که چین پیشتر در باب برتری نظامی خود به کشورهای منطقه به ویژه در خصوص اختلافات در دریای چین جنوبی فرستاده بود، از شرکت در مراسم رژه نظامی امروز خودداری کردند.
شینزو آبه نخست وزیر چین نیز در این مراسم که یک روز پس از هفتادمین سالگرد تسلیم شدن ژاپن در جنگ جهانی دوم برگزار می شود ، شرکت نکرده است.
دولت چین بارها اعلام کرده است هدف از برپایی رژه امروز ژاپن نیست بلکه یادآوری گذشته و این موضوع است که چین در طول جنگ جهانی دوم بیشترین قربانی را داده است.
شی جینپینگ در امروزی سازی قوای نظامی چین به ویژه توسعه ناوگان دریایی اقیانوس پیما موسوم به « بلو واتر» به منظور دفاع از منافع فزاینده جهانی این کشور نقش بزرگی ایفا کرده است .
پنتاگون در نشانه ای از این افزایش توانمندی چین در این زمینه از اعزام پنج فروند کشتی چینی به آبهای بین المللی در منطقه دریای برینگ در آلاسکا همزمان با سفر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به آلاسکا خبر داد.
سخنگوی پنتاگون گفت این نخستین بار است که آمریکا شاهد حضور کشتی های نیروی دریایی چین در دریای برینگ است.
هنوز مشخص نیست آیا حضور این کشتی ها عمدا با سفر اوباما به منطقه همزمان شده است یا این موضوع به برپایی رزمایش اخیر دریایی میان چین و روسیه مربوط است. رسانه های دولتی چین هنوز در این باره واکنشی نشان نداده اند.
شی جینپینگ قرار است اواخر این ماه برای دیدار با اوباما به واشنگتن سفر کند. پیش بینی می شود دراین مذاکرات مسائل مختلف از جمله افزایش قوای نظامی چین مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

هشتاد درصد تجهيزات نظامي رژه پکن جديد بود     

به گزارش شبکه تلویزیونی راشاتودی، امروز رژه سالروز پایان جنگ جهانی دوم در شهر پکن پایتخت چین برگزار شد. این رژه نیروهای مسلح بی سابقه بود. چین در این رژه بزرگ، تجهیزات نظامی و تسلیحات خود را به نمایش گذاشت. بیش از هشتاد درصد تسلیحات و تجهیزات نظامی به نمایش گذاشته شده در رژه امروز پکن برای اولین بار به نمایش گذاشته می شدند و کاملا جدید بودند. شی جینپینگ رئیس جمهور چین در این رژه از نیروهای مسلح این کشور سان دید. شماری از سران کشورهای مختلف ازجمله ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و همچنین رئیس جمهور کره جنوبی حضور داشتند. در حالی مقامات کره جنوبی در این رژه حضور داشتند که به آنها هشدار داده شده بود این کار را انجام ندهند. بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این رژه میهمان چینی ها بود.
چین در این رژه هفتادمین سالروز پیروزی خودش را بر ژاپن در جنگ جهانی دوم جشن گرفت. بیش از سه هزار خبرنگار برای پوشش خبری این رویداد ثبت نام کرده بودند.
در این رژه برای اولین بار در تاریخ چین، نظامیان زن نیز حضور داشتند. این رژه نزدیک میان تین آن من پکن برگزار شد که برای چینی ها اهمیت نمادین دارد.
حدود دوازده هزار نیروی نظامی چین در این رژه حضور داشتند. صدها نوع از تجهیزات نظامی مختلف در این رژه به نمایش گذاشته شد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 0
    مشرق عکس وفیلمشو بذار واقعا قشنگ بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس