کد خبر 46171
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۵

عبدالله عبدالله، وزير امور خارجه سابق افغانستان در گفت و گوي اختصاصي با شبکه تلويزيوني فرانس ??،گفت: ترور احمد شاه مسعود قهرمان ملي اين کشور که در سال ????ميلادي در منطقه خواجه بهاء الدين استان تخار در شمال افغانستان صورت گرفت، به فرمان بن لادن رهبر شبکه

به گزارش مشرق به نقل از ايرنا، عبدالله که در دومين انتخابات رياست جمهوري افغانستان،رقيب حامد کرزي رييس جمهور فعلي اين کشور بود، به اين شبکه تلويزيوني گفت: اسامه بن لادن بسياري از مردم افغانستان را نيز کشته است.
?? شهريور ماه ????هجري شمسي،شبکه القاعده دو تروريست انتحاري عرب را با عنوان خبرنگار براي گفت و گو با مسعود به افغانستان اعزام کرد که آنان نخستين حمله انتحاري را در اين کشور انجام دادند.
هم اکنون مسووليت اغلب حمله هاي انتحاري در افغانستان که بر ضد نيروهاي دولتي و نظاميان ناتو انجام مي شود، به گروه شورشي طالبان که روابط نزديکي با شبکه القاعده دارد، نسبت داده مي شود.
مشاور پيشن مسعود در بخش ديگري از اين گفت و گو افزود: ترور مسعود در سال ???? ميلادي نيز با دستور اسام بن لادن صورت گرفته است .
بن لادن دو هفته قبل در شهر ايبت آباد واقع در شمال شرق پاکستان در حمله نيروهاي آمريکايي که همراه با نقض حاکميت ملي پاکستان بود، کشته شد.
عبدالله ادامه داد: بن لادن، عامل بسياري از نگون بختي هاي افغانها است و مرگ وي پايان مشکلات ملت ما نيست زيرا او بخشي از تروريسم است.
وي در اين خصوص که آيا اسلام آباد قادر به حل مشکل تروريسم است، گفت: پاکستان براي مقابله با طالبان در آن کشور نياز به کمک دارد و افکار عمومي جهان نسبت به آنچه در پاکستان رخ داده، حساس است و آمريکا هم در شرايط سختي قرار دارد، زيرا نمي تواند به دولت اسلام آباد در خصوص مقابله با طالبان اعتماد کند.
وي در پاسخ به اين سووال شبکه فرانس ?? که پرسيد، چنانچه جاي حامد کرزي بود،چه مي کرد؟، گفت: طالبان پاکستان عليه نهادهاي پاکستان مي جنگند .طالبان افغانستان اگر قوي باشند به طالبان پاکستان کمک مي کنند و به صلح و امنيت منطقه ضربه مي زنند. مقابله با ضربه زدن طالبان به پاکستان و افغانستان بايد در دستور کار باشد.
عبدالله که در حال حاضر رهبري تشکل سياسي 'ائتلاف تغيير و اميد' در کشورش را بر عهده دارد، راجع به مذاکره با گروه طالبان گفت: افغانها، مذاکره با طالبان را رد مي کنند و مي گويند تنها در يک صورت امکان گفت و گو با آنها وجود دارد و آن اينکه برايشان شروطي گذاشته شود. يعني قبل از هر چيز آنها بايد اقدامات و رويکرد تروريستي را کنار بگذارند و در اين صورت مي توانند به عنوان بخشي از جامعه افغانستان پذيرفته شوند.
وي تاکيد کرد: درهاي مذاکره با طالبان باز است ولي شروط مردم افغانستان نيز بايد اجرا شود.
در حال حاضر از تعداد دقيق گروه طالبان که با نيروهاي دولتي و نظاميان خارجي در جنوب و شرق افغانستان در حال نبرد هستند، آماري در دست نيست.
رسانه هاي غربي به نقل از فرماندهان کشورهاي عضو ناتو در افغانستان شمار طالبان را ?? تا ??هزار نفر تخمين مي زنند.
اين گروه شورشي که با حمايت انگليس و آمريکا به مدت پنج سال قدرت را در کابل در دست داشت که حکومت طالبان اواخر سال ????ميلادي با حمله نظامي آمريکا در افغانستان سرنگون شد.
هم اکنون آمريکا و انگليس در حال پيشبرد طرح مذاکره صلح با طالبان هستند، تا بار ديگر شورشيان سابق که مورد نفرت افغانها هستند،به قدرت برسند.
برخي کارشناسان افغان بر اين عقيده اند که هدف واشنگتن و لندن از ادامه طرح مذاکره با طالبان، تجزيه افغانستان به شمال و جنوب است.
اغلب افغانهاي ساکن جنوب پشتون هستند که عمدتا در ?? استان پشتون نشين مجاور با پاکستان زندگي مي کنند.
شمار پشتونها در افغانستان ??تا ??ميليون نفر، پاکستان ??ميليون نفر و تعدادي از افراد اين قوم هم در هند زندگي مي کنند. مجموع جمعيت اين قوم در اين سه کشور حدود ??ميليون نفر مي باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس