روزنامه‌های اصلاحات روز دوشنبه را با تمرکز بر سخنان اژه‌ای بدون مانور بر کشف گوشی و سکه‌های طلا از مهدی هاشمی در زندان اوین و سخنان وزیر کشور مبنی آغاز کردند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

******

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز دوشنبه را با تمرکز بر سخنان اژه‌ای بدون مانور بر کشف گوشی و سکه‌های طلا از مهدی هاشمی در زندان اوین و سخنان وزیر کشور مبنی بر حضور حجت‌الاسلام روحانی بر صندلی صدارت پاستور در دوره بعدی آغاز کردند. از سوی دیگر حملات رسانه‌های اصلاح‌طلب به سامانه وحدت سه ضلعی اصولگرایان ادامه دارد و در تلاش هستند با فضاسازی شکاف در این سه ضلع را به افکار عمومی القا کنند.

روزنامه مردم‌سالاری

روحانی دوسال زودتر از موعد ‍یروزی در انتخابات را اعلام کرد/ارگان رسمی حزب مردم‌سالاری دوشنبه را با تیترهای «10 سال حبس برای دو متهم جاسوسی برای اسراییل و آمریکا» و «همراه با برخورد کریمانه، از کنار اهانت‌ها عبور کنید» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· صرافی مهدی در اوین

زندان برای آقازاده متفاوت است حتی اگر زندان اوین باشد؛ مهدی هاشمی که تا 1404 مهمان اوین خواهد بود در روزهای اولیه حضورش همراه با خود «گوشی» و «سکه طلا» داشته است.

روزنامه مردم‌سالاری در انعکاس سخنان حجت‌الاسلام اژه‌ای نوشت: «اژه‌ای در مورد کشف وسایل غیرمجاز از مهدی هاشمی‌گفت:‌ هفته گذشته در بازرسی که از بندهای 7 و 8 زندان اوین به عمل آمد از آقای‌هاشمی‌یک تلفن همراه با سیم‌کارت و تعدادی سکه اعم از ربع، نیم و گرمی‌حدود 30 عدد کشف شده است، البته بردن سکه غیرمجاز نیست ولی داشتن تلفن همراه غیرمجاز است. البته ناگفته نماند از بعضی از زندانیان دیگر نیز گوشی تلفن و فلش مموری کشف شده است.

سخنگوی قوه قضائیه از شناسایی، بازداشت و محاکمه 4 نفر از کسانی که در فضای مجازی با اسم مستعار اقدامات امنیتی انجام داده و به اشاعه فحشاء و توهین به مقدسات می‌پرداختند، خبر داد و افزود: این افراد محکوم به حبس از 18 ماه تا 12 سال شده‌اند. یک نفر از آن‌ها محکوم به 12 سال حبس به دلیل ارتکاب چندین جرم شده و بقیه آن‌ها محکوم به حبس‌های کمتر اعم از 4 سال و... شده‌اند.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به تخلف وکیلی که به عنوان مطالعه پرونده موکلش به دادسرا مراجعه کرده و مخفیانه مدارکی را از پرونده خارج کرده، ادامه داد: این وکیل پس از دستکاری پرونده مجدداً مدارک را داخل پرونده موکلش قرار می‌داد که خوشبختانه وی تحت تعقیب قرار گرفت. سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: مأمور متخلفی که مسئول امور آب و فاضلاب ساوجبلاغ بود و از بسیاری از مشتریان به دلیل عدم آشنایی آن‌ها به مقررات توانسته بود پول‌های گزافی بگیرد، شناسایی و بازداشت شد که پرونده در حال رسیدگی است. معاون اول قوه قضائیه درباره پرونده سیگار مارلبرو، گفت: کیفرخواست این پرونده صادر و پرونده به شعبه 1065 دادگاه عمومی‌تهران ارجاع شده است و الان در وقت نظارتی است و پس از خواندن پرونده از سوی وکلا، برای رسیدگی تعیین وقت می‌شود.»

روزنامه ابتکار

روحانی دوسال زودتر از موعد ‍یروزی در انتخابات را اعلام کرد/روزنامه ابتکار دوشنبه را به تیترهای «گردنه حیران، رئیس دولت اصلاحات، بازرسی سلول‌ها» و «اصولگرا اصولگراست؟» اختصاص داد.

· اصولگرای تندرو، اصولگرای معتدل

اصلاح‌طلبان برای ایجاد اختلاف در بدنه اصولگرایان به تقسیم بندی آنان متناسب با اهداف خود عمل می‌کنند و از همراهی اصولگرایان معتدل برای جلوگیری از حضور اصولگرایان تندرو در مجلس سخن می‌گویند. این اظهارات اختلاف افکن با واکنش حبیبی همراه شد و ایشان گفتند: «اصولگرای تندرو و افراطی، معتدل و سنتی نداریم. بالاخره یا کسی اصولگرا هست یا نیست.»

در همین راستا روزنامه ابتکار برای اثبات مدعا اصلاح‌طلبان نوشت: «در این‌باره حسین کنعانی‌مقدم دبیر کل حزب سبز در گفت‌وگویی با «ابتکار» گفت: به نظر می‌رسد، جریان اصولگرایی از طیف وسیعی برخوردار است و از گروه‌های تندرو تا گروه‌های معتدل و سنتی را دربر می‌گیرد. کنعانی‌مقدم با اشاره به اینکه این گروه‌ها باید بر مبنای عقلانیت، قانون‌گرایی و مبارزه با فساد شکل گیرند، افزود: این سه مورد پایه‌های اصولگرایی است که تفاوت‌های بسیاری در گروه‌های اصولگرا ایجاد می‌کند. وی در ادامه عنوان کرد: ما نمی‌توانیم در جریانی قرار گیریم که قانون‌گرایی را مدنظر قرار ندهد و احساسی عمل کند و یا اصولگرایی را بپذیریم که با فساد مبارزه نکند. وی ضمن تاکید بر اینکه اصولگرایان باید تکلیف خود را مشخص کنند، گفت: اصولگرایی که خصوصیات یاد شده را نداشته باشد از اصولگرایی خارج است. دبیر کل حزب سبز تصریح کرد: به نظر می‌رسد ما شاهد یک پوست اندازی در جریان اصولگرایی هستیم. کنعانی‌مقدم ضمن اشاره به اینکه اصولگرایان باید حمایت مردم را همراه داشته باشند، افزود: اصولگرایی که عقلانیت، قانون گرایی و مبارزه با فساد را نداشته باشد، اصول گرا نیست. کنعانی‌مقدم درباره ائتلاف‌های انتخاباتی چنین می‌گوید که ائتلافاتی که در نزدیکی انتخابات‌ها شکل می‌گیرند زودگذر و شکننده هستند و برای ائتلاف‌های سیاسی نشست و برخواست‌های اینچنینی کفایت نمی‌کند و نیازمند رهبری، سازماندهی و نقشه راه است. وی در ادامه افزود: ما شاهد هستیم که مجلس را اصولگرایان گرفته‌اند اما خود اصولگرایان هم با هم، هم‌جهت نیستند. من خودم اصولگرا هستم اما منتقد برخی برخوردها و رفتارها هستم.»

روزنامه اعتماد

روحانی دوسال زودتر از موعد ‍یروزی در انتخابات را اعلام کرد/روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «روحانی، رییس‌جمهور 8 ساله است» و «دلال دکل بازداشت شد» اختصاص داده است.

· روحانی رییس‌جمهور 1396

رحمانی فضلی در مصاحبه خود پیرامون فعالیت‌های وزارت کشور از استمرار دولت تدبیر و امید در دوره آتی ریاست‌جمهوری خبر داد. محمد جواد حق‌شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، در یادداشتی این سخنان را «قضاوت زودهنگامی» دانست و در ادامه اولین و مهم‌ترین آزمون دولت یازدهم در سیاست داخلی را انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه دانست.

محمد جواد حق‌شناس پیرامون چگونگی استمرار دولت در دوره بعدی نوشت: «در مجموع نگارنده معتقد است که اگر بخواهیم از هم‌اکنون برای پیروزی حسن روحانی در دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌بینی خاصی داشته باشیم، زود است اما سابقه نشان داده که تمام دولت‌های پس از انقلاب به جز دولت‌های اول و دوم که به دلیل عزل بنی‌صدر و شهادت رجایی، در همان دور اول خاتمه یافت، در دوره‌ای ۸ ساله به پایان رسیده‌اند. بنابراین می‌توان گفت که تمامی دولت‌ها حضوری ۸ ساله در عرصه قوه مجریه دارند مگر اینکه اتفاق غیرمترقبه‌ای روی دهد تا دولت یازدهم از این قاعده کلی مستثنا شود. حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران که بیانگر مقبولیت دولت در نزد مردم، منطقه و نظام بین‌الملل و نشان‌دهنده ایرانی مقتدر و توانمند است، در استحکام پایگاه اجتماعی دولت نیز توفیقاتی را رقم زده است. بنابراین می‌توان گفت که اگر دولت در گام دوم خود یعنی برگزاری انتخابات سالم و با حضور گروه‌های مختلف سیاسی نیز موفق ظاهر شود شاهد حضور دولت ۸ ساله دیگری خواهید بود.»

روزنامه شرق

روحانی دوسال زودتر از موعد ‍یروزی در انتخابات را اعلام کرد/روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «حدود ممنوع‌البیانی تا سکه‌های هاشمی» و «علیه فراموشی» اختصاص داد.

· کسانی که مبارزه را حرام می‌دانستند امروز مدعی‌اند

کنایه‌های بدون نام ولی آشکار فرجام تقابل‌های کلامی دو روحانی برجسته سیاسی کشور شده است؛ این‌بار نوبت حجت‌الاسلام هاشمی برای پاسخگویی و حمله به رقیب است. حالا باید منتظر واکنش آیت‌الله قم‌نشین باشیم.

روزنامه شرق در انعکاس دیدار هاشمی با اعضای حزب ندای ایرانیان نوشت: «هاشمی تأکید کرد: «کسانی که بویی از انقلاب نبرده بودند و مبارزه را به دلیل سختی‌های آن حرام می‌دانستند، امروز مدعی‌اند و وقتی از آنان می‌پرسند که چرا از مبارزه بریدید و آن را حرام می‌دانستید؟ و یا چرا به دعوت بازگشت به مبارزه، پاسخ منفی دادید؟ به دروغ توجیه می‌کنند برای همکاری با منافقین دعوت شده بودیم، درحالی‌که در آن سال‌ها، سازمان منافقین اصلاً شکل نگرفته بود و آن‌ها فقط درصدد توجیه عافیت‌طلبی خود هستند غافل از اینکه مردم، هوشیارتر از تصورات آن‌ها هستند». او با برشمردن زحمات مبارزان که در راه مبارزه خون‌دل می‌خوردند و می‌بایست علاوه بر بازجویی‌های ساواک به نیش زبان‌های روحانی‌نماها پاسخ می‌دادند، به سوابق درخشان آیت‌الله خامنه‌ای اشاره کرد و گفت: «ایشان یکی از نزدیک‌ترین افراد به امام بود و یک انقلابی واقعی، وارسته و زاهد است و هنوز نیز بر عهد خویش با امام و شهدا استوار است».

روزنامه آرمان‌ امروز

روحانی دوسال زودتر از موعد ‍یروزی در انتخابات را اعلام کرد/روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «حرف‌های عده‌ای برخاسته از کینه است» و «بازداشت مدیر نفتی دلال دکل» اختصاص داد.

· در خواست یک فتنه‌گر از وزارت اطلاعات

در حالی که شش سال پیش پس از انتخابات پرشور ریاست‌جمهوری دهم، فتنه‌گران با همسو با دشمن بیرونی حلاوت مردم‌سالاری دینی را در کام مردم تلخ کردند و حتی تلاش برای افزایش تحریم‌ها نمودند، حالا از وزارت اطلاعات متعارض با رفتار سیاسی خود دارند.

گروه سیاسی روزنامه آرمان‌امروز در همین راستا نوشت: «از دولت، وزارت کشور و وزارت اطلاعات تقاضا می‌کنیم که با میدان دادن به نیروهایی که در پی فعالیت قانونی هستند، عرصه را برای فعالیت‌های غیرقانونی و بدخواهانه دشمنان بیرونی، تنگ و محدود کنند.» این جملات شاید در نظر اول بیان شده از سوی یک مقام رسمی قلمداد شود چرا که در آن هیچ درخواست جناحی و منافع حزبی دیده نمی‌شود اما واقعیت متفاوت است. این جملات را فیض‌ا... عرب سرخی بیان کرده و او مانند دیگر اصلاح‌طلبان دغدغه‌ای به نام تأمین امنیت کشور و دور نگه داشتن دشمنان از مرزهای همه‌جانبه به ویژه مرزهای فکری کشور دارد. اصلاح‌طلبان اصیل از جمله دلسوزان کشور هستند که بارها نشان داده‌اند منافع ملی برای آن‌ها بااهمیت‌تر از منافع جناحی است که یک نمونه آن انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 بود و آن‌ها از کاندیدایی حمایت کردند که نمی‌شد او را جزو اصلاح‌طلبان به معنای مرسوم در سیاست دانست.»

روزنامه ایران

روحانی دوسال زودتر از موعد ‍یروزی در انتخابات را اعلام کرد/روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «پیام‌های داغ یک نشست آرام» و «جهانگیری: دولت در مبارزه با فساد کوتاه نمی‌آید» اختصاص داد.

· تمجیدها از روحانی

سیدرضا صالحی امیری در یادداشت روزنامه دولتی ایران، رییس‌جمهور را دارای نگاه کلان‌گر و در تراز ملت ایران می‌داند. رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در این یادداشت سراسر تمجید از رییس‌جمهور نوشت: «از همان زمان که جمله «من یک حقوقدان هستم» به وجه تمایز روحانی با سایر رقبا تبدیل و این کلام سینه به سینه در جامعه منتقل شد، قانونمداری و حرکت بر مدار قانون و به رسمیت شناخته شدن حقوق شهروندان که از اصول مصرح قانون اساسی کشورمان است و متأسفانه طی سال‌های گذشته قانونگریزی به یک رویه تبدیل شده بود، به عنوان رویکرد اصلی آقای روحانی برجسته شد. در چنین شرایطی جامعه احساس کرد که با یک دولتمرد قانونگرا روبه‌روست که بر خلاف گذشته قانون گریزی و خود حق بینی را بر نمی‌تابد. امری که موجب انحراف دولت از مدار قانون و منشأ بسیاری از اختلافات و اختلال در روابط قوای کشور شده بود و حتی این مسائل به صحن علنی مجلس شورای اسلامی هم کشیده شد.

نکته دیگر باور به خرد جمعی و نیز توجه به کرامت انسانی به عنوان یک حق ذاتی بود. بنابراین پس از تشکیل دولت یازدهم، تدوین منشور حقوق شهروندی در دستور کار قرار گرفت و راهی برای ارتباط نخبگان و صاحبنظران از هر قشر و طبقه‌ای برای گفت‌وگو و تبادل نظر با دولت گردیدتا هم به روند انزوای نخبگان و سرمایه‌های انسانی پایان داده شود و هم توجه به کرامت انسانی شهروندان به عنوان باور آقای روحانی در عرصه عمومی مطرح شود.

شعار دیگری که در ایام انتخابات برجسته شد «چرخیدن همزمان چرخ سانتریفیوژها و چرخ زندگانی مردم» بود که در وهله نخست به دلیل شرایط تحمیل شده از سوی قدرت‌های جهانی و سوءعملکرد دولت قبلی در تعامل با جهان، دشوار و ناممکن به نظر می‌رسید. اما دکتر روحانی که سابقه درخشان عضویت و دبیری شورای امنیت ملی کشور و تعامل سازنده با غرب را در کارنامه فعالیت‌های خود داشت بی‌دلیل چنین شعاری نداده بود. او به تحقق مهم‌ترین وعده‌اش ایمان داشت و پس از دو سال تلاش بی‌وقفه همکارانش در دستگاه دیپلماسی کشور و حمایت و تأیید رهبر معظم انقلاب و پشتیبانی مردم صبور و مقاوم کشورمان علاوه بر آنکه سایه شوم جنگ را از فراز ایران اسلامی دور کرد، بلکه توانست تصویر ساختگی مخالفان جمهوری اسلامی از ایران را در هم شکسته و «ایران هراسی» ساختگی را چنان به چالش بکشد که امروز و پس از حصول توافق در مذاکرات هسته‌ای شاهد «ایران گرایی» کشورهای مختلف هستیم.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • پری ترشیده ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    0 0
    چی شد
  • ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    0 0
    وزیر کشور به دنبال چیست؟
  • ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    0 0
    ان سكه ها براي صرافي نيست در خيلي جاها اثرات معجزه اسا دارد!
  • ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    0 0
    به دنبال همون چیزی که رئیس دولت است
  • مجید ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    0 0
    باید به دولت روحانی گفت با حلوا حلوا کردن دهن شیرین نمیشه
  • ناشناس ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    0 0
    بی شک این دولت اولین دولت چهار ساله ایران خواهد شد انشاءالله .
  • ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    8 ساله؟!!!!!!!! مگه میشه؟ مگه داریم؟!!!!!!! من که از الان غرق در امید شدم و دارم با کاهش تورم لذت میبرم!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس