کد خبر 267027
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۹

وزیر نیرو گفت: هم اکنون در مرحله مدیریت تقاضا هستیم که با تکمیل گام های مختلف این مرحله، به گام اصلی در مهار بحران آبی کشور که مدیریت تخصیص آب است می رسیم.

به گزارش مشرق، حمید چیت‌چیان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: بحران آبی در کشور داریم اما همت و عزم جدی برای مدیریت این بحران را هم داریم.

وی افزود: در بخش میزان منابع آبی کشور، با قرار گیری بیشتر پهنه کشور در منطقه خشک و نیمه خشک از یک طرف و بروز خشکسالی های دهه اخیر، در بخش منابع آبی در بخش های مختلف کشور با کاهش چشم گیر نسبت به متوسط وجود منابع آبی در نیم قرن گذشته مواجه شده ایم.

وزیر نیرو با اشاره به پروژه های عمرانی اجرا شده در دو دهه اخیر در کشور تصریح کرد: در دسترسی به منابع آبی در داخل کشور تا مقدار قابل قبولی سدسازی صورت گرفته و نمی توان گفت دسترسی بیشتری به منابع آبی در آینده خواهیم داشت پس باید به صورت جدی نسبت به مصرف درست مقدار موجود منابع آبی برنامه ریزی و اقدام کنیم.

این عضو کابینه دولت، مدیریت عرضه آب، مدیریت تقاضای آب و مدیریت تخصیص آب را از مراحل مختلف مدیریت کلان بخش آب عنوان کرد و گفت: از مرحله مدیریت عرضه گذشته ایم و در کنار اجرای برنامه های مدیریت عرضه از جمله اتمام پروژه های نیمه تمام مربوط به عرضه آب، هم اکنون در مرحله برنامه ریزی و اقدام برای مدیریت بهینه تقاضا هستیم.

وی ادامه داد: در این مرحله رویکرد اصلی ما توجه به میزان افزایش نیازها و محاسبه دقیق بخش های توسعه ای و رصد افزایش جمعیت کشور برای محاسبه نیاز در بخش تقاضا و متمرکز کردن مدیریت تقاضا و مصرف است چرا که تقریبا امکان عرضه آب بیشتر وجود ندارد.

چیت چیان با تأکید بر اینکه باید با اتخاذ تدابیر لازم مصرف را کنترل نموده و کاهش داد، گفت: اتخاذ شیوه‌های مدیریتی، ارتقای آگاهی‌های عمومی، اصلاح ساختارها و تصویب قوانین مناسب و بطور کلی اصلاح رویکردهای اقتصادی و اجتماعی آب مد نظر قرار دارد.

وی افزود: هم اکنون در مرحله مدیریت تقاضا هستیم که با تکمیل گام های مختلف این مرحله، به گام اصلی در مهار بحران آبی کشور که مدیریت تخصیص آب است می رسیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه مدیریت تخصیص آب، استراتژی اصلی برای مهار بحران آبی کشور است، اذعان داشت: پس از اینکه در مرحله مدیریت عرضه موفق به رواج الگوهای مصرف آب در زمینه های شرب، صنعت و کشاورزی شدیم نیاز به اتخاذ سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی برای مدیریت تخصیص آب با هدف افزایش بازدهی اقتصادی مصارف و تخصیص مجدد آب با در نظر گرفتن تجارت مجازی آب و حتی برقراری بازارهای منطقه ای و بین‌المللی آب است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس